Aihe: Yamaha DX7
1 2 3 4
JPQ
09.05.2009 18:40:00

Lennu: DX7 IID:ssä sekin on onneks korjattu. Oneks mulla on semmonen.

Hyvä muuten tietää vaikka ei oikein vanhat rautasynat innosta enään kovin analoogiset joo niissä vaan paritkin ongelmat. (usein vireessä pysyminen,usein midittömyys ja hinta usein myös).
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Mysli
09.05.2009 20:31:31
Terve, en viitsi uutta ketjua aloittaa joten:

Kellään kokemuksia näistä uudemmista Yamahoista? Oon nyt kattellu paikallisessa liikkeessä tota YPG-235 mallia ja kiinnostas vähän kuulla muiden kun kauppiaiden miälipiteitä. Laite tulis mulle semmoseks leluks, että vähän kaikkea sillä pitäs tehdä, mutta ei sen ihmeellisemmin mitään. Hintaa tais olla neljänsadan pintaan sisältäen sustainpedaalin ja standin ja plaaplaa. Meneekö metsään?
Think twice before you speak and you`ll find everyone talking about something else.
jape2
10.05.2009 16:16:23 (muokattu 11.05.2009 00:19:04)
Mysli: Terve, en viitsi uutta ketjua aloittaa joten:

Kellään kokemuksia näistä uudemmista Yamahoista? Oon nyt kattellu paikallisessa liikkeessä tota YPG-235 mallia ja kiinnostas vähän kuulla muiden kun kauppiaiden miälipiteitä. Laite tulis mulle semmoseks leluks, että vähän kaikkea sillä pitäs tehdä, mutta ei sen ihmeellisemmin mitään. Hintaa tais olla neljänsadan pintaan sisältäen sustainpedaalin ja standin ja plaaplaa. Meneekö metsään?

Paremman vastineen rahallesi saat ostamalla esim. käytetyn psr-3000, tai
minkä tahansa vastaavanlaisen vaikka vanhemman. Huippuvehkeitä.
Ja pitäisi sopia hintahaarukkaan.

Just ilmesty torille käytetty psr-s700 h.650e
Ton mä ostaisin.
Tää on niin tätä.
efe
11.05.2009 15:15:40

Onko näiden soundeissa havaittavaa eroa, DX1/DX5 vs. DX7?

DX1 osat on valinnaiskomponenteista kerätty ja siksi soundi on parempi kuin muissa. Lisäksi polyfoninen aftertouch, mikä puuttuu kaikista muista sarjan vermeistä.
Joku kysyi niistä pattereista.. Partcosta saa suht edullisesti, tilasin juuri tx816:seeni 10 kpl ja maksoi jotain 50 pintaan kuluineen, muistaakseni?
JoKo
12.05.2009 09:38:21
Joku kysyi niistä pattereista.. Partcosta saa suht edullisesti, tilasin juuri tx816:seeni 10 kpl ja maksoi jotain 50 pintaan kuluineen, muistaakseni?

Muistatko mikä malli se oli? Jostain ikivanhoista nettikeskusteluista luin että se malli olisi CR2032T, pitäkö paikkaansa?

Joku näistä?
http://www.partco.biz/verkkokauppa/ … php?keywords=cr2032&x=0&y=0
efe
12.05.2009 10:28:43 (muokattu 12.05.2009 10:57:21)

Mun malli oli CR2032JKV1+1 Eli tuo juotoskorvilla oleva malli. Joutui vähän taivuttamaan toista korvaa että meni holeen mutta helppo homma. Sama paristo pitäisi käydä seuraaviin malleihin:
DX-1 / DX1

DX-5 / DX5

DX-7 / DX7

DX-7s / DX7s

DX-7 II / DX7II

DX-7 mk II / DX7mkII

DX-7 II FD / DX7IIfd

DX-9 / DX9

DX-11 / DX11

DX-21 / DX21

DX-27 / DX27

DX-27 S / DX27s

DX-100 / DX100

DX-110 / DX110

DX-200 / DX200

TX-216 / TX216

TX-7 / TX7

TX-816 and T-1 / TX816 and T1 / TL1 Modules (each seperate module needs a battery)

Ja tuo edellisen viestini hinta meni ihan poskelleen, kuten sun linkistäsi näkyykin. Kaivoin arkistosta vanhan laskun ja siinä näyttääkin olevan 28.30 postikuluineen 10 paristoa.. Vaihto sujuu muutamassa minuutissa jos kolvi vähänkin kourassa pysyy.
Mysli
12.05.2009 12:50:53 (muokattu 12.05.2009 12:51:37)
Paremman vastineen rahallesi saat ostamalla esim. käytetyn psr-3000, tai
minkä tahansa vastaavanlaisen vaikka vanhemman. Huippuvehkeitä.
Ja pitäisi sopia hintahaarukkaan.

Just ilmesty torille käytetty psr-s700 h.650e
Ton mä ostaisin.

Mitä huamattavaa eroa näillä sitten on verrattuna tohon YPG-235 malliin?

E. Niin kerrottakoon nyt, että olen basisti enkä ole koskettimiin koskaan tutustunut joten en asioista tiädä.
Think twice before you speak and you`ll find everyone talking about something else.
JPQ
12.05.2009 13:59:19

Mysli: Mitä huamattavaa eroa näillä sitten on verrattuna tohon YPG-235 malliin?

E. Niin kerrottakoon nyt, että olen basisti enkä ole koskettimiin koskaan tutustunut joten en asioista tiädä.

kalliimissa usein paremmat soundit ja näemmä siin pitchbend ja modwheel jos en väärin katso molemmat ei vain toista joten tiettyjen juttujen soittelu saa paljon ulottuvuuksia.
i
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
jape2
12.05.2009 14:24:54
Mysli: Mitä huamattavaa eroa näillä sitten on verrattuna tohon YPG-235 malliin?

Saundit on kalliimmissa hyvää synaluokkaa+ ominaisuudet ei lopu ihan heti.(esim.usb-muisti ym.) Mutta YPG-235 on pitempi ja varmaan suht hyvä pianomaiseen soitantaan. Ei huano valinta kait sekään. Varsinkin ainoaksi peliksi kotiin. Mihin hakee...
Hinta/laatu on hyvä näissä anyway. Mun mielestä.
Tää on niin tätä.
Jari Jokinen
16.05.2009 22:30:35
kassper
11.08.2009 18:14:15

Onko ehdotuksia freewaresta, jolla saisi koneelta soundia synaan? Oon tässä kuukletellu jonniin tovin ja löysin yhden OS X 10.3.9:llä toimivan. DX7 Librarian 1.2.5 on nimeltään ja toimii Classicin puolella. Toimii khyl, mutta on vähän palikka.

Kuvittelisin, että on jotain uudempiakin versioita, jotka toimii nimenomaan _alle_ 10.4:n käyttiksillä, joten jos jollain on käytössä, niin otan suosituksia vastaan ilomielin. DX Librarian 2.x:t ei toimi Pantterissa.

Ei tämä DX7 mikään ylivoimaisen hankala tuntuis olevan ohjelmoida, mutta olishan se mukava, kun ei tarttis tuunata isompaa rammia itse koneeseen tai ostaa noita palikoita, vaan saisi tietokoneelta ladattua soundeja ja ohjelmoitua ihan omiakin tässä näytöllä. Vaikka onhan tuossa naputtelussakin omat puolensa.
Basson soittaminen kuin kitaraa on helppoa. Basson soittaminen bassona onkin sitten ihan eri juttu. -KaamOs Huttua Kuvia
KoskPaavo
16.08.2009 10:13:20
Muuten , löysin eilen varastostani DX7: n breathcontrollerin, jos joku tarvii niin toimitan parillakympillä. Mulla ei tuota peliä ole ollut yli pariinkymmeneen vuoteen.
Humppamuseon intendentti
Klezberg
16.08.2009 12:39:52

FM-synteesin perusideahan lienee, että ylä-äänisarja tehdään ja sitä muutetaan moduloinnilla. DX-sarjassahan ei muistaakseni ole edes filttereitä. Laitetaan kaksi operaattoria, toinen moduloimaan toista. Ylempi operaattori tekee perusäänen ja sillä säädetään soivan äänen voimakkuutta. Moduloivalla operaattorilla (joka yksinkertaisimmassa tapauksessa on samalla taajuudella kuin soiva operaattori) sitten säädetään yläsävelsarjaa. Vähän sama vaikutus kuin filtterillä. Erikoisempia vaikutuksia saa sitten laittamalla moduloivaan operaattoriin jokin muu taajuus tai peräti kiinteä taajuus. Tai kytkemällä operaattoreita useamman peräkkäin.

Siitä on kyllä aikaa kun olen fm:ää ohjelmoinut. Jossain täällä on kyllä se kirjakin jossa tuo synteesi aikoinaan esiteltiin.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
JPQ
16.08.2009 17:03:25

Klezberg: FM-synteesin perusideahan lienee, että ylä-äänisarja tehdään ja sitä muutetaan moduloinnilla. DX-sarjassahan ei muistaakseni ole edes filttereitä. Laitetaan kaksi operaattoria, toinen moduloimaan toista. Ylempi operaattori tekee perusäänen ja sillä säädetään soivan äänen voimakkuutta. Moduloivalla operaattorilla (joka yksinkertaisimmassa tapauksessa on samalla taajuudella kuin soiva operaattori) sitten säädetään yläsävelsarjaa. Vähän sama vaikutus kuin filtterillä. Erikoisempia vaikutuksia saa sitten laittamalla moduloivaan operaattoriin jokin muu taajuus tai peräti kiinteä taajuus. Tai kytkemällä operaattoreita useamman peräkkäin.

Siitä on kyllä aikaa kun olen fm:ää ohjelmoinut. Jossain täällä on kyllä se kirjakin jossa tuo synteesi aikoinaan esiteltiin.

Filtteriä ei ole ja moduloinnilla muutetaan ymmärtääkseni oikeasti oskilaattorien vaihetta koska se tapahtuu kuuloalueella syntyy uusia äänen värejä markkinointi vaan puhui taajuus modulaatiosta. ja vanhoissa dx synissä ei ole filtteriä todellakaan.
ja feedbackilla joka useissa fm synissä myös taas saa yhdestä sinistä sahaa
Klezberg
16.08.2009 17:17:34

JPQ: Filtteriä ei ole ja moduloinnilla muutetaan ymmärtääkseni oikeasti oskilaattorien vaihetta koska se tapahtuu kuuloalueella syntyy uusia äänen värejä markkinointi vaan puhui taajuus modulaatiosta.

No, matematiikan mukaan ja käytännössäkin taajuusmodulaatio ja vaihemodulaatio tuottavat saman lopputuloksen (yksi ero on muttei tässä olennainen). Se mitä tuossa tapahtuu on että kun taajuutta f1 moduloidaan taajuudella f2, syntyy taajuuksia f1 +- n*f2, eli f1:n molemmin puolin syntyy taajuuksia f2 välein. Nyt jos f1 on 440 Hz ja f2 on myös 440 Hz, tuosta syntyy juurikin 440 Hz kerrannaisia. Moduloinnin voimakkuutta muuttamalla saadaan noiden kerrannaisten voimakkuutta muutettua.
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
JPQ
16.08.2009 19:45:51

Klezberg: No, matematiikan mukaan ja käytännössäkin taajuusmodulaatio ja vaihemodulaatio tuottavat saman lopputuloksen (yksi ero on muttei tässä olennainen). Se mitä tuossa tapahtuu on että kun taajuutta f1 moduloidaan taajuudella f2, syntyy taajuuksia f1 +- n*f2, eli f1:n molemmin puolin syntyy taajuuksia f2 välein. Nyt jos f1 on 440 Hz ja f2 on myös 440 Hz, tuosta syntyy juurikin 440 Hz kerrannaisia. Moduloinnin voimakkuutta muuttamalla saadaan noiden kerrannaisten voimakkuutta muutettua.

itse laskin joskus tietyllä tavalla tajuuksia heitellen lennosta ääntä ja myös vaihetta heiluttaen keksin itse en ottanut kaavoja mistään sain aika kivoja ääniä harmi kun hyvä "trumpetti" (pehmeä vaski soundi tosi hieno ottaen huomioon tavan ja kokeilu löytämisen) kaavani hukkui siitähän olis saanut nykyään vaikka vsteen... tuohon aikaan ei tainnu olla vsteitä paljoa missän vai olenkohan väärässä kun sanon vuoden 1998.
KoskPaavo
17.08.2009 18:55:33
Tuo sitten meni jo se Breath- härpäke.
Humppamuseon intendentti
JPQ
18.08.2009 00:02:20

KoskPaavo: Tuo sitten meni jo se Breath- härpäke.

Voih olis voinu muakin kiinnostaa no noitahan kait sai vielä jostain eikä nyt olis varaakaan...
jurpontor
18.08.2009 10:55:07
JPQ: Voih olis voinu muakin kiinnostaa no noitahan kait sai vielä jostain eikä nyt olis varaakaan...

Niin, toihan ei sit sovi muuhun kuin DX7:aan, ja ei niitä oikein saa. Ja jos kakskymppiä kaataa budjetin niin vanhat synat ei välttämättä oo se paras harrastus.
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
Timi
20.08.2009 20:54:06
jurpontor: Niin, toihan ei sit sovi muuhun kuin DX7:aan, ja ei niitä oikein saa. Ja jos kakskymppiä kaataa budjetin niin vanhat synat ei välttämättä oo se paras harrastus.

Olipahan osuvasti ilmaistu:)
Vaikea.Mutta varma!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)