Aihe: Hammond kaupat ympäri ämpäri universumin.
1 2 3 4
Clasu
06.09.2007 12:02:46
Jos sulla ei ole ollut diskanttielementit (Jensen V21) täysin paskana (vaan ovat rutisseet), luultavasti pelkkä kalvon putsaaminen ja uudelleenkohdistaminen olisi riittänyt.

Jensenin uudelleenkohdistaminen ei olisi auttanut asiaa koska toisen leslien V21 kalvossa oli halkeama joten siitä rutinasta ei olisi päässyt eroon.

Olen muutaman kohdistanut ja niistä tuli ihan hyvät, mm. minun kahteen muuhun leslieen.

Syy taas siihen miksi vaihdoin molempien leslien driverit Ferro-fluid drivereihin oli puhtaasti soundeista kiinni.

Kun olin vaihtanut toiseen ko. driverin sen soundi oli erillainen ja omasta mielestä parempi "tää nyt on taas tämmöinen maku asia" joku voi olla toista mieltä ja pitää Jenseniä tai ROLA:aa parempina tai vaikka ATLAS:takin..

Ja kun aikaisemmin puhuttiin korjauskustannuksista niin mainittakoon että kyseinen ferro-fluid maksaa lähelle 130 € kpl ja kun tilaa 2 kpl + toimitus ym kulut niin yhteishinta on siinä 300€ joten halpaa tää ei oo.

Ja mitä tulee siihen vaahtomömmöön jota esiintyy joissakin malleissa ja joidenkin mielestä TUHOAA TÄYSIN urun niin en nyt ihan yhdy siihen.
Se riippuu paljolti siitä missä ja miten urkua on säilytetty.
Eli jos se on autotallissa kosteassa paikassa säilytetty niin tilanne on aika paha sen syövyttävän mömmön kanssa.

Itse en ole koskaan poistanut kyseestä mömmöä mistään urusta mutta muistan J-P:n maininneen asiasta.

Muistaakseni hän sanoi toimenpiteet olevan hankala ja työläs muttei mahdoton.

terv Clasu
tonecab
06.09.2007 13:32:13
No on, tanssimusiikkipuolella kehotetaan "ottamaan tapletti"

Hyvin sanottu! Niin kauan kuin minä alaa muistan on joku yrittänyt päteä hammond-jutuilla, mukaanlukien itseni alkuvuosina.. Erityisesti konsolin omistajat ovat sitä parempaa kastia, puhumattakaan varsinaisista "B3-isännistä" joiden "peli" näyttää komialta pirtin nurkassa.

Tosin täytyyhän siinä soittimessa jotain olla kun se vuodesta toiseen nostattaa suuria tunteita, eikä todellakaan ole hävettävää jos niistä paljon tietää. Hammond-tekniikka on sentään salatiedettä parhaimmillaan!

nimim. TG:n kalibroinut...
tonecab
06.09.2007 16:03:51
Ja mitä tulee siihen vaahtomömmöön jota esiintyy joissakin malleissa ja joidenkin mielestä TUHOAA TÄYSIN urun niin en nyt ihan yhdy siihen.
Se riippuu paljolti siitä missä ja miten urkua on säilytetty.
Eli jos se on autotallissa kosteassa paikassa säilytetty niin tilanne on aika paha sen syövyttävän mömmön kanssa.

Toi "vaahtomömmö" on kasvava ongelma päivä päivältä. Olen tavannut mm. yhden konsolin jonka alamanuaalista oli parisenkymmentä yksittäistä kontaktia poikki sieltä täältä. Laite jatkaa huonoa elämäänsä eräässä studiossa, ei oo kai kukaan valittanut... Itseasiassa yllättävän monesta -65 jälkeisestä hammondista on joku/joitakin yksittäis kontakteja pimeänä.

Itse en ole koskaan poistanut kyseestä mömmöä mistään urusta mutta muistan J-P:n maininneen asiasta.

Muistaakseni hän sanoi toimenpiteet olevan hankala ja työläs muttei mahdoton.

Erittäin hankala ja työläs on oikea termi! Mömmöä poistaessa todennäköisesti katkeaa vielä lisää kontakteja, ja niihin käsiksi pääseminenkin edellyttää sormioiden irrottamista.

Kuka omistaa priiman Hammondin saa koputtaa puuta, se ei ole todellakaan jokapojan mekano-lelu!
Clasu
06.09.2007 19:40:46
Niin kauan kuin minä alaa muistan on joku yrittänyt päteä hammond-jutuilla, mukaanlukien itseni alkuvuosina.. Erityisesti konsolin omistajat ovat sitä parempaa kastia, puhumattakaan varsinaisista "B3-isännistä" joiden "peli" näyttää komialta pirtin nurkassa.
Tosin täytyyhän siinä soittimessa jotain olla kun se vuodesta toiseen nostattaa suuria tunteita, eikä todellakaan ole hävettävää jos niistä paljon tietää. Hammond-tekniikka on sentään salatiedettä parhaimmillaan!

nimim. TG:n kalibroinut...

Pätemisestä puheenollen, itse en ole pitkään aikaan käyttänyt Hammondia keikalla ja aika harvoin äänityksissä myös, se on enemmän omana ilona kotona ja joskus voin jammailla kavereiden kanssa ja soittaa jotain Jimmy smith:iä ym.

Nykyisissä äänityksissä käytän lähinnä clooneja ja myös softaa B4 II joka on ihan hyvä eikä erotu musiikin joukosta... kun sitä hälinää on muutenkin paljon.

Se mikä hämmästyttää on se, että lähes joka keikalla hyvän Hammondclooni soolon jälkeen yleisöstä tulee aina joku joka sanoo, että kotona on B-3 tai kaverilla on..
(näiden väittämien perusteella suomessa on yli 10000 B-3:sta (hienoa eikö vain).

Ja mitä tulee TG:n kalibrointiin on se turhaa mikäli urku ei ole saanut iskua jolloin mikit suhteessa äänipyöriin ovat menneet sekaisin.

Davenport mainitsi kirjoituksessaan (muusiker magasinet 1996) , että TG kalibrointi on niin vaikeata hommaa, ettei edes hän asiaa kunnolla osaa.. (eli vain harvat henkilöt tällä planeetalla hallitsevat sen)...

Ja nyt meillä on suomessakin yksi sellainen ;-)

Ja sitäpaitsi se on hienoa että on Hammondisteja niin kuin Maza joka perehtyy näihin juttuihin enkä pidä hänen kirjoituksiaan mitenkään "pätemisenä" päin vastoin katson hänen olevan asiasta innostunut ja perehtynyt joten ei muuta kun jatka samaan malliin..............

terv Clasu
maza
06.09.2007 19:49:44

Se mikä hämmästyttää on se, että lähes joka keikalla hyvän Hammondclooni soolon jälkeen yleisöstä tulee aina joku joka sanoo, että kotona on B-3 tai kaverilla on..

Kyllähän mikä vaan generaattoriurku on kansan kielellä B-3 ;)

Ja mitä tulee TG:n kalibrointiin on se turhaa mikäli urku ei ole saanut iskua jolloin mikit suhteessa äänipyöriin ovat menneet sekaisin. Davenport mainitsi kirjoituksessaan (muusiker magasinet 1996) , että TG kalibrointi on niin vaikeata hommaa, ettei edes hän asiaa kunnolla osaa.. (eli vain harvat henkilöt tällä planeetalla hallitsevat sen)...

Tää onkin asia mistä voi väitellä vaikka ikuisuuden (ja jota tapahtuu jatkuvasti ulkomaisten alan harrastajien ja ammattilaisten postituslistoilla), mutta mun mielestä homman teknistä vaikeutta liioitellaan aika paljon. Mäkin olen yhden geniksen kalibroinut, mutta siinä nyt ei sinäänsä mitään erityisen haasteellista ollutkaan, kun pistin vaan kaikki tonewheelit samalle volyymille. Tämä operaatio liittyi siihen kun modifioin T-sarjan trankkuvahvarilla varustettua urkua ja poistin vahvareista ylimääräistä suodatusta saadakseni kehiin lisää vuotoa, keyclickiä jne.

Sitten homma tietysti muuttuu haastavaksi kun kalibroi urkuaan juuri jonkun tietyn soundin toivossa. Netistä tosin löytyy mm. australialaisen Kon Zissiksen keräämä taulukko jossa on vissiin nykyisellään 60 eri urun generaattorin tiedot.

Itsehän en mikään ammattilainen tosiaankaan ole, vaan tiedän että esim. herrat Valotus ja Tonecab tältäkin palstalta taatusti hakkaavat meikäläisen urkutietoudessaan. Koen kuitenkin että asia on niin, että aika harva tässä maassa on jaksanut perehtyä (sinällään varsin simppeliin) tekniikkaan syvällisemmin ja että riski siihen, että tulevaisuudessa täältä ei löydy ketään urunkorjaustaitoista on suhteellisen suuri. Siksipä jeesailenkin sen minkä vaan oikeilta töiltäni ehdin.
Bronks
06.09.2007 21:07:40

Toi juttu, mistä nämä pätemispuheet lähti liikkelle, oli kaiketi mun kuittaus tohon Clasun viestiin. Haluan vain sanoa, että mä ainakin arvostan Hammond-jätkien teknistä tietoutta, minulla kun sitä ei ole. Enkä osoittanut kuittia tekniikkaorientoituneisiin puheisiin vaan siihen yhteen tiettyyn viestiin, jossa alettiin dissata kaveria, joka ei sattunu olemaan asiantuntija tällä saralla.

Niinhän sitä sanotaan: ei tarvi olla gynekologi ollakseen kiinnostunu naimisesta.

Jatketaan;)
tonecab
07.09.2007 14:07:18
Ja mitä tulee TG:n kalibrointiin on se turhaa mikäli urku ei ole saanut iskua jolloin mikit suhteessa äänipyöriin ovat menneet sekaisin.

Jos vuotta -65 vanhemman TG:n "vahakonkat" vaihtaa uusiin, on genis syytä kalibroida! Ne taas on hyvä vaihtaa jos haluaa kuulla miltä tehtaan tekemä intonaatio on kuulostanut! Ns. "vahakonkka"Hammondista puuttuu roimasti ylärekisteriä taajuuden 48 jälkeen. On lähes mysteeri miksi jotkut "vahakonkka"H:t kuulostavat silti hyvältä, mutta tehtaan alkuperäinen soundi se ei ole...

Sitten homma tietysti muuttuu haastavaksi kun kalibroi urkuaan juuri jonkun tietyn soundin toivossa. Netistä tosin löytyy mm. australialaisen Kon Zissiksen keräämä taulukko jossa on vissiin nykyisellään 60 eri urun generaattorin tiedot.

Siellä on yks munkin mittaama TG :-)
U.Honey
09.09.2007 22:32:50
Jos vuotta -65 vanhemman TG:n "vahakonkat" vaihtaa uusiin, on genis syytä kalibroida! Ne taas on hyvä vaihtaa jos haluaa kuulla miltä tehtaan tekemä intonaatio on kuulostanut! Ns. "vahakonkka"Hammondista puuttuu roimasti ylärekisteriä taajuuden 48 jälkeen. On lähes mysteeri miksi jotkut "vahakonkka"H:t kuulostavat silti hyvältä, mutta tehtaan alkuperäinen soundi se ei ole...

Omassa vahakonkka-Hammondissani on varsin hyvät soundit. En näe siinä mitään mystillistä :-)

Olen ollut ymmärtävinäni, että mikäli vahakonkka-hammondin soundi tuntuu tukkoiselta, niin asia korjaantuuu vaihtamalla esivahvistimen konkat. TG:n kalibrointi vaikuttaisi enemmänkin koskettimien väliseen äänenvoimakkuuteen. Voi tosin olla että olen jälleen ymmärtänyt väärin...
My name is Baron, U.Honey Baron.
maza
10.09.2007 23:45:16

Olen ollut ymmärtävinäni, että mikäli vahakonkka-hammondin soundi tuntuu tukkoiselta, niin asia korjaantuuu vaihtamalla esivahvistimen konkat. TG:n kalibrointi vaikuttaisi enemmänkin koskettimien väliseen äänenvoimakkuuteen. Voi tosin olla että olen jälleen ymmärtänyt väärin...

Kyllä etusen konkkaremppa useimmissa tapauksissa auttaakin, vaan mikäli geniksessä tuntuu olevan paljon vuotoa / soundi on edelleen tunkkainen, on generaattorin konkkien vaihto paikallaan. Tästä tosin on väitelty ikuisuuksia noilla mailing listeillä, ja mielipiteitä tuntuu olevan yhtä monta kuin kirjoittajaakin. Toivottavasti omassa urussani on hyvä soundi, sen näkee sit! :)
tonecab
11.09.2007 16:48:38
Omassa vahakonkka-Hammondissani on varsin hyvät soundit. En näe siinä mitään mystillistä :-)

Sittenhän asiat ovat hyvin. Ei kannata vaivata päätä...

...vaan mikäli geniksessä tuntuu olevan paljon vuotoa / soundi on edelleen tunkkainen, on generaattorin konkkien vaihto paikallaan. Tästä tosin on väitelty ikuisuuksia noilla mailing listeillä, ja mielipiteitä tuntuu olevan yhtä monta kuin kirjoittajaakin.

Kaikilla tosiaankin tuntuu olevan mielipide asiasta! Tosin suurin osa ihmisistä tuntuu vain komppaavan englanniksi luettuja mielipiteitä juuri noilta listoilta. Itse lähdin siitä faktasta että ne resonanssipiirit eivät toimi niin kuin pitäisi niiden vanhojen konkkien arvoilla.

Hammond tosin tuntuu vanhenevan jotenkin tyylikkäästi, ja kuulostaa lähes aina hyvältä riippumatta kunnosta...
Clasu
17.09.2007 21:17:19
Kaikilla tosiaankin tuntuu olevan mielipide asiasta! Tosin suurin osa ihmisistä tuntuu vain komppaavan englanniksi luettuja mielipiteitä juuri noilta listoilta. Itse lähdin siitä faktasta että ne resonanssipiirit eivät toimi niin kuin pitäisi niiden vanhojen konkkien arvoilla.

Hammond tosin tuntuu vanhenevan jotenkin tyylikkäästi, ja kuulostaa lähes aina hyvältä riippumatta kunnosta...

Tuntuu olevan mielipide asiasta niinkuin myös herra tonecabilla joka myös pätee tietoudella ihan samalla lailla kuin me muutkin... ;-)

Myönnän sen, että en ehkä ole teidänlaisenne elektroniikko ... mutta muusikko olen ja aloitin spinetillä kauan kauan sitten ja lopulta siirryin konsoliin.....

Konsoli on osana keyboard settiä mutta sitä ei pidä yliarvostaa...

Ja toistaiseksi en ole kuullut yhdenkään teistä soittava konsolilla mitään?? joten eiköhän se puhu puolestaan.......

Soittoa peliin vaan " minä vastaan kyllä"

terveisin Clasu
musamies
17.09.2007 22:46:07 (muokattu 17.09.2007 23:04:04)
Ja toistaiseksi en ole kuullut yhdenkään teistä soittava konsolilla mitään?? joten eiköhän se puhu puolestaan.......

Ongelmahan on helppo korjata :D Jalkio jäi vähänlaiseksi kun siinä jäi yksi ääni soimaan.

Tuo oli se torilla myynnissä ollut H112:
http://www.asikkalalainen.net/museum/h112/h112.mp3

Eipä juuri kuule urkujen ääninäytteitä kun täällä jotenkin rima nousee tarpeettoman korkealle ja ei kehtaa antaa huonoa kuvaa epätäydellisellä soitolla.

Profiilini nostamiseksi laitoin tuohon avatar kuvaan PRO tekstin, ni voi sitten hyvillä mielillä laittaa epätäydellisiä musanäytteitä tahi kirjoitella epätäydellisiä näkemyksiä asioista ;-)

Olihan täällä Mazalla Lowreyn ääniä ja Uneksijalla oli vanhan katu-uskottavan Hammondin ääntä, joka oli torilla myynnissä sopuhintaan.

Soittoa peliin vaan " minä vastaan kyllä"

Samaa mieltä, vanhojen urkujen ääntä vaan enemmän kehiin!

Myönnän sen, että en ehkä ole teidänlaisenne elektroniikko ... mutta muusikko olen ja aloitin spinetillä kauan kauan sitten ja lopulta siirryin konsoliin.....

Uudenlaista kilpailuhenkisyyttä keskusteluun... kuka kovin Hammond mies... siinä saattaa käydä kuiteski niin, että aina on olemassa jossain joku toinen esim. You Tubesta tuttu Jurgen Kuppens tms. joka on vielä kovempi.
maza
17.09.2007 23:19:50

No, noissa meidän bändin levytetyissä jutuissa ei nyt urut ole olleet mitenkään hirveän suuressa osassa, mutta signaturesta löytyy bändilinkit. Bluesbändin sivuilla olevan rallin urut on soitettu E-112 + se meikän kustomoima lepa -yhdistelmällä (ja ikävä kyllä miksattu aivan liian alas), edelliselle rokkipläjäykselle vedin urut tosin Yamaha SK-20:llä ja Lesliellä roudausongelmista johtuen. Kohta ilmestyvällä sinkulla on myös käytetty E:tä urkuihin.

Jahka se C-3 tulee, niin saapi soittonäytteitä. En väitä olevani mitenkään erityisen hyvä soittaja varsinkaan teknisesti, itse opiskellut kun olen. Sen sijaan uskoisin omien vahvuuksieni olevan nimenomaan tyylitajun ja soundien puolella.
musamies
17.09.2007 23:33:08 (muokattu 17.09.2007 23:38:51)
En väitä olevani mitenkään erityisen hyvä soittaja varsinkaan teknisesti, itse opiskellut kun olen.

En ole huomannut erityisen suurta vaikutusta mieleenpainuvuuden tai puhuttelevuuden kannalta sillä onko musiikki teknisesti erityisen hyvin soitettu. Itselle jäi netin syövereistä mieleen biisi "Urut ja keinoleslie". Se ei ollut siitä kiinni mikä on biisin tekninen taso vaan kokonaisuudesta ja sopivista sanoista.

http://www.kolumbus.fi/~kj2726/tauno50vjarisat/lyhytliukas.mp3
Bronks
17.09.2007 23:52:49

Uudenlaista kilpailuhenkisyyttä keskusteluun... kuka kovin Hammond mies... siinä saattaa käydä kuiteski niin, että aina on olemassa jossain joku toinen esim. You Tubesta tuttu Jurgen Kuppens tms. joka on vielä kovempi.

Kuuntelin justiinsa Leon Kuypersia tuolta Eskildsenin demovideolta. Tunnin mittaiseen pätkään mahtuu melko hengästyttävä osoitus miehen kyvyistä (alun komppihammondiosastoa ei jaksa, mutta myöhemmin mies retuuttaa B-3:ta niin, etten ihan heti muista nähneeni).

Demovideo on ihan ton sivun alalaidassa.

http://keyboard.eskildsen.dk/ShowProduct.aspx?productId=19608
jon lord
24.09.2007 12:37:33
Yli 10 vuotta roudasin B-200:sta ja 760 lepaa pitkin Suomenmaata ja sain tarpeekseni. Sitten ostin B-100:sen ja lepa lensi varastoon josta myöhemmin myyntiin. Nyt olen pärjännyt VK-7:lla ihan hyvin ja ei tule selkä kipeäksi kantamisesta. Kun tarpeeksi kantaa ja pilaa selkänsä niin saa olla vaikka mikä mainos, ei tee mieli ostaa vaikka olisi kuinka halpa. Siellä mölyn seassa ei kukaan erota onko se nyt "aito Hammond" vai Rolandin digipeli.
COVS jäsen N.o 3
maza
24.09.2007 20:23:26

Sain juuri tiedon, että C-3 ja 22H ovat lopultakin lähteneet rapakon takaa kohti Suomea! Bileet pystyyn! o/
U.Honey
26.09.2007 10:06:16 (muokattu 26.09.2007 18:39:31)
Tässä iski kova hämis kuume ja ajattelin kysellä
valmiita vastauksia teiltä ah gurut, että oliskos antaa linkityksiä
mistä vois vertailla, tutkailla ja mahdollisesti ostella hammondeja kera leslien.

Alla olevan linkin mukaan halvimmat Hammondit löytyvät Los Angelesista. Paikallinen muusikko huomasi osto-ja myyntiliikkeessä hyväkuntoisen Hammond A-105:sen myytävänä hintaan $50 (35 euroa). Soittaja oli selkeästi pelimies, koska kylmän rauhallisesti tinki hinnaksi $40! (28 euroa)

http://forums.musicplayer.com/ubbth … t/Number/1815450/page/1#Post1815450
My name is Baron, U.Honey Baron.
maza
18.10.2007 10:25:22

Sain juuri tiedon että C-3 saapuu ensi viikolla Suomeen! o/
maza
31.10.2007 15:38:46

No niin!

Urku ja Lepa saapuivat maanantaina. En ole vielä ehtinyt kuvaamaan tai äänittämään tai edes asentamaan taajuusmuunninta, joten urku soi nyt n. 1,5 sävelaskelta alavireessä. Vaan huomioita:

- C-3:ssa ja penkissä on hienot koristelistat - näistähän luovuttiin 1958 loppuvuodesta (ns. quatrefoils)
- _Kaikki_ toimii - perkussio, vibrato, Leslie ym. Ei tunnu olevan mitään erityisempiä rahinoita missään edes.
- Genis ja Leslie ovat hyvissä öljyissä, huoltokirjan mukaan öljytty viimeksi viime vuonna
- Genis ei tunnu vuotavan juuri ollenkaan ja hurinat ovat todella hyvin kurissa - itseasiassa kyseessä on hiljaisin generaattoriurku jota olen soittanut - genikselle ei siis tarvitse tehdä mitään!
- Leslien vahvistin ja vibraton viivelinja kaipaavat uusia konkkia. Vibrato ei ole kovin "syvä". Lepan vahvarissa puolestaan pari vahakonkkaa näyttävät siltä, että voi käydä huonosti jossain vaiheessa.

Yritän viikonloppuna ehtiä äänittelemään. Toistaiseksi ainakin tuntuu todella hyvältä ostokselta. Konkkarempat teen jossain vaiheessa kyllä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)