![]() 27.09.2006 06:45:47 | |
---|---|
Nord Electron urkusaundit ovat oikein mainiot. Vaikka jossain muussa soittimessa voikin olla autenttisempi B3, niin Clavinet ja Rhodesit tekevät tästä soittimesta oikein mainion äänellisen kokonaisuuden. Kunnon pedaali tarvitaan ja joku ulkoinen kytkin leslien nopeuden vaihtoon. Kosketuksesta en osaa sanoa, kun hankin räkkiversion. Nord Electron pianosaundit ovat kaikin puolin kelvottomat viimeisen softapäivityksenkin jälkeen. Tämän takia en voi electroa pitää joka paikan höylänä. Nord Stagella voisi pärjätä myös piano-osastolla vaikkei koskettimien tatsi olekaan riittävän pianomainen | |
![]() 27.09.2006 11:13:10 | |
Heh, tässä XK-1:tä odotellessa vedättelin tunnelmia demoilua kuunnellen. Kyllähän siitä saundia tuntuu lähtevän ainakin oikeissa käsissä... http://keyboard.eskildsen.dk/Upload/Files/Hammond/XK-1_Eskildsen.mp3 | |
![]() 27.09.2006 20:54:27 | |
Jeyh! Nytpä on Hammond XK1 tällingissä tuossa vieressä. Tatsi tuntuu mukavan napakalta ja saundit maukkailta. Ehtaa Hammondia se jäljittelee ainakin mun korvaani tosi sujuvasti. Pitää hakea vaippa pian housuihin... Extra voicet ei kyllä ole mitään erikoisia, mutta niiden takia Hammondia tuskin kukaan ostaakaan. Pääasia että urut vinkuu hunajaisesti! | |
![]() 27.09.2006 22:12:33 | |
Jeyh! Nytpä on Hammond XK1 tällingissä tuossa vieressä. Tatsi tuntuu mukavan napakalta ja saundit maukkailta. Ehtaa Hammondia se jäljittelee ainakin mun korvaani tosi sujuvasti. Pitää hakea vaippa pian housuihin... Extra voicet ei kyllä ole mitään erikoisia, mutta niiden takia Hammondia tuskin kukaan ostaakaan. Pääasia että urut vinkuu hunajaisesti! ja sitä tritonia kannattaa käyttää vaikka lower-manuaalina (siis midin kautta), niin saat kaiken irti tuosta xk-1:sta, kahdella manuaalillahan sitä oikeasti urkua soitetaan ;) jyrkkä ehkä. | |
![]() 27.09.2006 22:15:08 | |
ja sitä tritonia kannattaa käyttää vaikka lower-manuaalina (siis midin kautta), niin saat kaiken irti tuosta xk-1:sta, kahdella manuaalillahan sitä oikeasti urkua soitetaan ;) Ääh, mä oon vaan tällanen tavallinen... :) | |
![]() 28.09.2006 09:24:07 | |
Ääh, mä oon vaan tällanen tavallinen... :) kuiteski kohta oot ostamassa täyspitkää midi-jalkiota, että pääset vetämään bebob-bassoa 165 bmp!!! :D jyrkkä ehkä. | |
![]() 28.09.2006 09:35:29 (muokattu 28.09.2006 09:58:34) | |
Sellane jalkio olis muuten mukava, mutta maksavat turkasen paljon. Hienoahan olisi jos voisi tehdä midityksen johonkin 123J4-halpishampparin jalkioon, mutta nepä eivät ole täyspitkiä. "Lähellä reunaa, varrella virran" | |
![]() 28.09.2006 11:32:31 | |
Sellane jalkio olis muuten mukava, mutta maksavat turkasen paljon. Hienoahan olisi jos voisi tehdä midityksen johonkin 123J4-halpishampparin jalkioon, mutta nepä eivät ole täyspitkiä. Semmonen systeemi oli kun Super MIDIPeds, jolla pysty muuttamaan vaikkapa Hammondin täyspitkän jalkion (nehän on helposti irrotettavia) MIDI-jalkioks. En tosin tiiä saako niitä enää. Noissa on jotain juttua: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl … p;category=1289&item=7410220955 http://www.antibozo.net/ogata/midipedalboard/ PS: yleisesti: kyllä jo oktaavillakin soittelee kivoja juttuja, eikä se, että on vaan oktaavi bassopedaaleja, oo mikään syy olla opettelematta niiden soittoa ;) | |
![]() 28.09.2006 12:07:44 | |
täytyy tunnustaa, etten osaa soittaa jalkiolla(kaan) pätkääkään. mutta eipä hätää, onnistuuhan se näinkin: http://www.onpatilanne.com/muut/pedals.jpg toimii!!! :D jyrkkä ehkä. | |
![]() 28.09.2006 14:51:10 (muokattu 28.09.2006 14:52:22) | |
Mulla on kahden oktaavin jalkio mun Hammondissa, mutta eipä niitä ylimpiä ääniä tule oikeastaan koskaan käytettyä. 1,5 oktaavia riittää kyllä jaskaan sun muuhun mainiosti, ja sillä 1-oktaavisellakin tulee toimeen. Edit: Tämähän siis johtuu siitä, että Hammondia 'kevyttä musiikkia' soitettaessa - toisin kuin klassisten urkujen kanssa - oikea jalka on käytännössä aina swell-pedaalilla, ja sillä vasurilla on jo aika hankala osua ylemmäs. | |
![]() 02.10.2006 18:43:57 | |
Huomenna vertaillaan keikkaurkusaundeja. Testaillaan mun Hammond XK-1 ja kaverin Nord Electro 2 rinnakkain PA-kamojen läpi. Mielenkiintosta kuulla oikein samassa tilassa saundien värieroja (vaikka tietäähän sen: Nordissa on punasemmat saundit...). Ennakkoon jo tiedän toki, että Nordin muu ku urkusaundivalikoima on ihan toista luokkaa ku XK-1:ssä. Mutta onhan sillä hintaaki 500 egeä enempi:) Kun sais vielä VK-8:n vertailuun. | |
![]() 03.10.2006 10:07:37 | |
Sitä vaan masentuu kun vaikka noita DeFrancescon passopedaalikuljetuksia kuuntelee. Koska eikös se oikeastaan aina vedä matalat äänet jaloilla, eihän sillä pasistia oo kai ikinä missään ollu. | |
![]() 03.10.2006 10:10:01 | |
Sitä vaan masentuu kun vaikka noita DeFrancescon passopedaalikuljetuksia kuuntelee. Koska eikös se oikeastaan aina vedä matalat äänet jaloilla, eihän sillä pasistia oo kai ikinä missään ollu. DeFrancescon tyyliin taitaa kuulua soittaa walking bass -jne. hommat ihan alemmalla sormiolla, jalkiota käytetään vain aksentointiin. | |
![]() 03.10.2006 11:55:54 | |
DeFrancescon tyyliin taitaa kuulua soittaa walking bass -jne. hommat ihan alemmalla sormiolla, jalkiota käytetään vain aksentointiin. Jep, pahat kielet sanovat vielä ettei sillä jalkion osumatarkkuudella ole niin väliä koska sillä tuotetaan vain se kontrabasson attackia imitoiva matala murahdus. Jotta homma ei olisi niin helppo, olen nähnyt DeFrancescon soittavan abt samat linjat myös jaloilla(Huom, siis molemmilla!) | |
![]() 03.10.2006 14:29:30 | |
Jep, pahat kielet sanovat vielä ettei sillä jalkion osumatarkkuudella ole niin väliä koska sillä tuotetaan vain se kontrabasson attackia imitoiva matala murahdus. Jotta homma ei olisi niin helppo, olen nähnyt DeFrancescon soittavan abt samat linjat myös jaloilla(Huom, siis molemmilla!) April Jazz 2001(?) Espoossa oli Joey D ja siellä todistin tätä sukkien pyörimistä, kyllä sieltä muutakin tuli ku pelkkää aksenttia... aika vikkelä oli iso poika jaloistaan, kuten tietysti myös käsistään :D jyrkkä ehkä. | |
![]() 04.10.2006 14:33:31 | |
April Jazz 2001(?) Espoossa oli Joey D ja siellä todistin tätä sukkien pyörimistä... Ollaan varmaan nähty ;-) | |
![]() 04.10.2006 14:46:48 | |
Ollaan varmaan nähty ;-) En nyt varmaksi muista, mutta ainakin JP:n kanssa tuli vaihdettua muutama sananen. Sen muistan hyvin, että mainio keikka!!! :) jyrkkä ehkä. | |
![]() 26.10.2006 10:03:15 | |
Juu, myöskin olen juuri DeFrancescolta nähnyt videolla sitä jalkio-walkingbassoa, ja useilla levyillä on soolon ja bassottelun päälle vielä sointuja, ja tuskin päällekkäisäänityksistä sentään kyse. Palatakseni alkup. aiheeseen, ei edelleenkään kannata hammondsaundia etsiessä unohtaa yhdistelmää läppäri+äänikortti+B4II-bundle. Tommosen kombinaation kasaa puolellatoista tonnilla ja on taatusti parempi urkusaundi kuin samanhintaisissa rautamallintajissa käytettynäkään. Bonuksena tietty Voxit ja muut mehu-urut. "Lähellä reunaa, varrella virran" | |
![]() 26.10.2006 10:53:37 | |
Huomenna vertaillaan keikkaurkusaundeja. Testaillaan mun Hammond XK-1 ja kaverin Nord Electro 2 rinnakkain PA-kamojen läpi. - mites kävi??? kuultaisiin mielellään kokemukset... Soitetaan jamia! | |
![]() 26.10.2006 18:54:56 | |
- mites kävi??? kuultaisiin mielellään kokemukset... Jaa niin, raportoin silloin aikanaan tuohon toiseen läheiseen topiikkiin seuraavasti: Makuasioita mutta oman kokemukseni mukaan Hammond XK 1 on soundiltaan vähän pehmeämpi kuin Roland. Roland on hieman "raaempi". Tehtiin kaverin kanssa ihan sama havainto, kun vertailtiin Nord Electro 2:n ja Hammond XK 1:n saundia. XK tuo pehmeydellään vaikutelman puisesta soittimesta. XK:n leslie-efekti vaikutti aluksi hieman lepsulta, mutta onneksi siinä on monipuoliset säätöominaisuudet. Alkoi väpättää ihan kunnolla. Percussion-osasto toimi perusasetuksissa selkeästi XK:ssa, kun taas Nord tuntui hävittävän perkat melkein kokonaan matalia ääniä soitettaessa. Hammondissa on lisäksi omat, ihan maukkaat kaiut, kun Nordista ne puuttui. Saahan niitä mikseristä toki lisäiltyä keikalla. Jos tarvii wurlizer- ja rhodes-osastoa, XK 1:ssä ei ole tarjolla, mutta urkuna hinta-laatu-suhde on mielestäni kohdallaan. Eipä ainakaan mua kaduta XK-1:n ostaminen. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)