![]() 14.09.2006 08:49:48 | |
---|---|
kuin myös täältä | |
![]() 14.09.2006 09:21:20 | |
Lainasin eilen kirjastosta Backlundin improvisaatio pop- & jazzmusiikissa. Lueskelin ja soittelin sivulle 20 asti. Täytynee opetella nuo arpeggiot sujuvasti "tavallisilla" soinnuilla (kolmi- ja nelisoinnut) ennen kuin yrittää mennä eteenpäin. Nuo muut soinnut on suht helppo hahmottaa ihan äkkiseltäänkin, kun niitä on jonkun verran soitellut ennenkin, mutta dimiseiskat ja nelisoinnut vähennetyillä ja ylinousevilla kvinteillä on hankalampia. Ne täytyy yleensä hakea ihan nuotti nuotilta, varsinkin jos perussävel on vähänkään hanakalampi. Kannattaako muuten opetella soittamaan niitä arpeggioita oikealla vai vasemmalla kädellä vai molemmilla? Musiikki on oopiumia kansalle. | |
![]() 14.09.2006 09:23:53 | |
Lainasin eilen kirjastosta Backlundin improvisaatio pop- & jazzmusiikissa. Lueskelin ja soittelin sivulle 20 asti. Täytynee opetella nuo arpeggiot sujuvasti "tavallisilla" soinnuilla (kolmi- ja nelisoinnut) ennen kuin yrittää mennä eteenpäin. Nuo muut soinnut on suht helppo hahmottaa ihan äkkiseltäänkin, kun niitä on jonkun verran soitellut ennenkin, mutta dimiseiskat ja nelisoinnut vähennetyillä ja ylinousevilla kvinteillä on hankalampia. Ne täytyy yleensä hakea ihan nuotti nuotilta, varsinkin jos perussävel on vähänkään hanakalampi. Kannattaako muuten opetella soittamaan niitä arpeggioita oikealla vai vasemmalla kädellä vai molemmilla? Kait niitten osaaminen auttaisi sekä komppausta että soolon soittamista eli molemmilla. "Speaking about music is like dancing about architecture" | |
![]() 14.09.2006 17:06:30 | |
Kannattaako muuten opetella soittamaan niitä arpeggioita oikealla vai vasemmalla kädellä vai molemmilla? Molemmilla. Itse asiassa parasta olisi, että nelisoinnut syöpyvät niin hyvin mieleen, että kättä ja sormitusta voi tilanteen mukaan vaihdella. Kullakin hetkellä soitettavat sävelet ovat valtavan paljon kiinni siitä, mitä muu bändi soittaa ja koskettimien vahvuus on juuri tässä joustavuudessa. Jos sointujen sattumanvaraiseen soitteluun riittää motivaatiota, niin hyvä. En kuitenkaan pidä ollenkaan pahana sitä, jos joutuu jonkun nelisoinnun säveliä tavaamaan vähän pidempään. Sitä vartenhan ne treenit on, että voi rauhassa tunnustella työstettävään kappaleeseen parhaiten sopivia soinnun säveliä ja sormitusta. Toinen erinomainen treeni on moduloida jotain hyvin tuntemaansa kappaletta eri sävellajeihin ja varsinkin niihin joita tulee harvemmin soitettua. Kateudella nostan hattuni niille, jotka vetävät prima vistana 11- ja 13-sointuja eri tavoin muunneltuina ja vielä tilanteen mukaan sointuja toisilla korvaten. | |
![]() 14.09.2006 17:09:16 | |
Kateudella nostan hattuni niille, jotka vetävät prima vistana 11- ja 13-sointuja eri tavoin muunneltuina ja vielä tilanteen mukaan sointuja toisilla korvaten Eihän 13 sointu sinänsä ole kuin seksti ja septimi samassa soinnussa, mutta tietysti kun aletaan kvinttiä ja noonia muuntelemaan niin haastetta tulee. "Speaking about music is like dancing about architecture" | |
![]() 14.09.2006 21:13:12 | |
Kateudella nostan hattuni niille, jotka vetävät prima vistana 11- ja 13-sointuja eri tavoin muunneltuina ja vielä tilanteen mukaan sointuja toisilla korvaten. Itse juuri yritän tuollaisia opetella, mutta aika lapsen kengissä on vielä. Muutenkin koko jazzin komppaus on sellaisa matematiikkaa, että en ihmettele yhtään, miten siihen saa uhrattua koko elämänsä :D Mitä vähemmän säröä, sitä parempi soittaja.. | |
![]() 15.09.2006 11:02:06 | |
Molemmilla. Itse asiassa parasta olisi, että nelisoinnut syöpyvät niin hyvin mieleen, että kättä ja sormitusta voi tilanteen mukaan vaihdella. Kullakin hetkellä soitettavat sävelet ovat valtavan paljon kiinni siitä, mitä muu bändi soittaa ja koskettimien vahvuus on juuri tässä joustavuudessa. Jos sointujen sattumanvaraiseen soitteluun riittää motivaatiota, niin hyvä. En kuitenkaan pidä ollenkaan pahana sitä, jos joutuu jonkun nelisoinnun säveliä tavaamaan vähän pidempään. Sitä vartenhan ne treenit on, että voi rauhassa tunnustella työstettävään kappaleeseen parhaiten sopivia soinnun säveliä ja sormitusta. Toinen erinomainen treeni on moduloida jotain hyvin tuntemaansa kappaletta eri sävellajeihin ja varsinkin niihin joita tulee harvemmin soitettua. Kateudella nostan hattuni niille, jotka vetävät prima vistana 11- ja 13-sointuja eri tavoin muunneltuina ja vielä tilanteen mukaan sointuja toisilla korvaten. Kun näitä 11 - 13 - yms sointuja soittelee vuosikymmeniä niin kylhän ne tonne munuaisiin jää niinkuin kaikki muutkin asiat musiikissa mutta että saa jonkun hyvän soolon aikaiseksi niin se vaatii jo hyvää tuuria. | |
![]() 15.09.2006 23:26:30 | |
Eihän 13 sointu sinänsä ole kuin seksti ja septimi samassa soinnussa, mutta tietysti kun aletaan kvinttiä ja noonia muuntelemaan niin haastetta tulee. Eikös 13:ssa ole mukana kaikki alemmatkin terssit, eli myös nooni ja undecimi, jolloin sointu menee helposti puuroksi, jos yrittää yhdellä kädellä kaikki soittaa. C13:ssa voisi vasurilla soittaa C7:n ja oikealla Dm:n. jos seksti ja septimi vain tarvitaan, niin oikea merkintä lienee C7add13. bändissä bassolle C, kitaralle C7 ja piano vetää ylimmät sävelet Dm:nä | |
![]() 16.09.2006 00:35:04 (muokattu 16.09.2006 00:35:31) | |
Eikös 13:ssa ole mukana kaikki alemmatkin terssit, eli myös nooni ja undecimi, jolloin sointu menee helposti puuroksi, jos yrittää yhdellä kädellä kaikki soittaa. C13:ssa voisi vasurilla soittaa C7:n ja oikealla Dm:n. jos seksti ja septimi vain tarvitaan, niin oikea merkintä lienee C7add13. bändissä bassolle C, kitaralle C7 ja piano vetää ylimmät sävelet Dm:nä 1. Voisit opetella alkeet, periaatteessa sointuun kuuluu kaikki alemmat terssit paitsi 13 sointuun ei kuulu undesimi, sehän on inharmoninen, sen pitäisi olla #11. 2. Mark Levine jättää 13 soinnustaan myös noonin pois, jos se on muuntamaton. 3. Eli sic! 13 sointu on merkintä, jolla käytännössä tarkoitetaan vain sitä mitä mä sanoin!! "Speaking about music is like dancing about architecture" | |
![]() 16.09.2006 00:36:53 | |
1. Voisit opetella alkeet Say that again, bro Midge T | |
![]() 16.09.2006 00:45:33 | |
Say that again, bro Sointuun kuuluu kaikki alemmat terssit paitsi 13 sointuun ei kuulu 11. Is that loud and clear!! "Speaking about music is like dancing about architecture" | |
![]() 16.09.2006 01:34:17 | |
Sointuun kuuluu kaikki alemmat terssit paitsi 13 sointuun ei kuulu 11. Is that loud and clear!! Entäs molli 11? Aika usein kuulee soitettavan ilman ysiä. My name is Baron, U.Honey Baron. | |
![]() 16.09.2006 02:00:39 | |
Entäs molli 11? Aika usein kuulee soitettavan ilman ysiä. Edelleen alkeita: Tietysti molli 13 sointuun kuuluu se 11 kun se on harmoninen. Toihan opetettiin muskarin esikoulussa. Sen ysin voi jättää pois, jos pikkukätöset ei riitä, koska se ei vaikuta soinnun luonteeseen. "Speaking about music is like dancing about architecture" | |
![]() 16.09.2006 09:44:40 | |
Eikös 13:ssa ole mukana kaikki alemmatkin terssit, eli myös nooni ja undecimi, jolloin sointu menee helposti puuroksi, jos yrittää yhdellä kädellä kaikki soittaa. C13:ssa voisi vasurilla soittaa C7:n ja oikealla Dm:n. jos seksti ja septimi vain tarvitaan, niin oikea merkintä lienee C7add13. bändissä bassolle C, kitaralle C7 ja piano vetää ylimmät sävelet Dm:nä Silloin joskus kauan sitten kun näitä soinnutuksia opettelin (opettelen niitä kyllä vieläkin) niin olen muistaakseni nännyt 13:kin erillaisia tapoja miten se voidaan tehdä.Tai sitten tää muisti vain pettää mutta mä käytän sitä aika aika avonaisena enkä koskaan yhdellä kädellä.Eli kahden oktaavin alueella niin että alenpaan oktaaviin perusääni ja septimi ja ylempään terssi ja seksti. | |
![]() 16.09.2006 21:57:57 | |
Asemallisuus tarkoittaa sitä, että peukaloa ei viedä käden ali, eli kämmentä ei viedä peukun yli, koska se johtaa epästabiiliin tilaan. Tämä liike on klassisen pianonsoiton perusta, ja sen takia niitä asteikoita jyystetään, jotta opeteltaisiin säilyttämään jatkuva kontakti koskettimistoon ja soittamaan asteikot silti tasaisella soundilla. Kun opiskelee pidempiä klassisia biisejä ulkoa, tämä lihasmuistia tukeva tekniikka on tärkeä. Improvisoidussa musiikissa tämä liike johtaa ongelmiin. Ajatellaan että soitat melodia-linjaa, ja basisti soittaa yllättävän bassosävelen joka pakottaa sinut muuttamaan melodia-linjaasi. Jos tällöin peukalo on keskellä kämmentä, käy ryssi, eli joko A) time heilahtaa, B) soundi heilahtaa tai C) päädyt kokonaan väärälle sävelelle. Eli niitä kaikkia ongelmia, joista klassisia pianisteja syytetään kun he improvisoivat. Siksi improvisointi on asemallista. Soitetaan yhdessä asemassa, kunnes käsi siirretään toiseen asemaan. Tällöin asteikot ovat oikeastaan aika huono työkalu luontevan improvisointitaidon kehitämiseen. Jos peukaloa viedään ali, niin viedään oikeastaan vain etusormen ali. Tästä syystä klassiset opettajat usein valittavat, että rokkarit jotka aloittavat klassiset opinnot, jättävät aina peukalon viennin vajaaksi. Tämä syntyy oikeastaan ihan tiedostamatta, jos improvisoi. Valitettavasti harva on miettinyt asian täällä loppuun asti, ja siltä se myös kuulosta/näyttää. Tosin klassisella puolella esimerkiksi Raekallio selittää tätä kirjassaan yhtenä sormitusvaihtoehtona. Tekniikka on siis myös tilanteesta riippuvainen, joten improvisoijan tulisi osata myös soittaa klassisesti asteikoita, ja klasarien pitäisi osata asemallisuutta. (Itseasiassa he aina kyllä osaavat, koska hankalampien arpeggioiden soittaminen Raekallio tyylillä pakottaa siihen). Asemallisuudesta seuraa sitten kymmeniä muita asioita, joista ei tässä sen enempää. Jos haluat nähdä hyvää asemallista soittoa videolta, katso esim. Bill Evansin konsertti Oslosta, olisiko ollut 60-luvulta, jonka on tallentanut Norjan paikallinen "yleisradio". Norjan konsertteja ei ole videoitu kuin yksi, joten se on se ainoa. Valitettavasti tässä maassa niitä ihmisiä jotka asiasta jotain tietävät ei juuri ole, ja muita ei valitettavasti tunnu edes kiinnostavan. Olen puhunut leukoja rasvaamatta, mutta kaikki tuntuvat täällä itse tietävän paremmin. Suomen impro-pianokentällä ainoa jonka itse tiedän, että tietää nämä asiat todella syvällisesti on I. Rantala. Kas, kun Iiro on Bill Evansin oppilaan oppilas... :) PS Jos istutte maailman luokan kosketinsoittaja-improvisioijien vieressä, ja katsotte heidän tekniikkaansa niin edellä mainittu pitää poikkeuksetta paikkaansa. Olen itse tarkistanut vierestä esim. herrat: Chick Corea, Gil Goldstein, Dr. John, Dave Kikoski, Jim McNeely, Bill Payne... Peace, MrS Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein | |
![]() 16.09.2006 22:10:09 | |
Varmaan ansiokas kirjoitus, en tunne asiaa niin hyvin, että pystyisin syvällisempään analyysiin. Yksi asia kuiteskin särähti: Kun mun basisti komppaa mua, se seuraa mun yllätyksellisiä säveliä enkä mä sen. Kun mä komppaan basistia, ei mulla ole sormitusongelmia. "Speaking about music is like dancing about architecture" | |
![]() 16.09.2006 23:01:37 | |
Yksi asia kuiteskin särähti: Kun mun basisti komppaa mua, se seuraa mun yllätyksellisiä säveliä enkä mä sen. Kun mä komppaan basistia, ei mulla ole sormitusongelmia. Tämä mun mielestä hyvä huomio. Pitää osata tajuta mitä milloinkin pitää seurata. Mä joudun joskus muistuttamaan laulajalle, että mä seuraan sitä ja toisaalta oletan itsäni seurattavan jos olen vuorostani musiikillisesti vetovastuussa. | |
![]() 17.09.2006 17:48:20 | |
Tämä mun mielestä hyvä huomio. Pitää osata tajuta mitä milloinkin pitää seurata. Mä joudun joskus muistuttamaan laulajalle, että mä seuraan sitä ja toisaalta oletan itsäni seurattavan jos olen vuorostani musiikillisesti vetovastuussa. Ja alottelevissa bändeissä soittaneena voin sanoa, että useimmiten kukaan ei oikein osaa seurata ketään. Jo sointuastevaihdos I-V on joillekin ihan mahdoton ymmärtää lennosta :P okei tää oli turhaa | |
![]() 17.09.2006 20:18:52 | |
Ja alottelevissa bändeissä soittaneena voin sanoa, että useimmiten kukaan ei oikein osaa seurata ketään. Jo sointuastevaihdos I-V on joillekin ihan mahdoton ymmärtää lennosta :P Mä en ymmärrä noita tuollaisia sointumerkintöjä edes kirjoitettuna! :-)) Tuo seuraaminen aika tärkeä. | |
![]() 18.09.2006 19:23:17 | |
Asemallisuus tarkoittaa sitä, että peukaloa ei viedä käden ali, eli kämmentä ei viedä peukun yli, koska se johtaa epästabiiliin tilaan. Tämä liike on klassisen pianonsoiton perusta, ja sen takia niitä asteikoita jyystetään, jotta opeteltaisiin säilyttämään jatkuva kontakti koskettimistoon ja soittamaan asteikot silti tasaisella soundilla. Kun opiskelee pidempiä klassisia biisejä ulkoa, tämä lihasmuistia tukeva tekniikka on tärkeä. Hienoa, vihdoin tajusin mitä tarkoititte asemallisuudella. Kiitos! Musiikki on oopiumia kansalle. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)