Aihe: Kitaraefektit kiippareissa 1 2 | |
---|---|
![]() 05.11.2008 08:43:19 | |
Kyllä kitaraefektit toimivat todella kivasti sitten kun löytää semmoisen yhdistelmän joka ei liikaa ime soundia tai dynamiikkaa. Itelläni ainoat kitaraefektit jotka keikalla ovat takuuvarmasti mukana, ovat envelope filtteri ja delay. | |
![]() 05.11.2008 09:56:14 | |
Paska urkusoundi saa ainakin kummasti eloa kun vetää ihan perus Bad Monkeyn tai muun putkisärömallinnuksen läpi. Tietysti jos vetää kunnon putkietusen läpi niin aina parempi. Ei muuta kuin lainailemaan purkkeja ja kokeilemaan. Siitä se oma soundi syntyy, jos on syntyäkseen. | |
![]() 05.11.2008 13:26:35 (muokattu 05.11.2008 14:22:42) | |
Kiitos teille vastauksesta kamalasti! Onnistuin!! Mieletöntä kokeilla tällain, ikinä en ole tätä aiemmin hoksannut, luulin et koskettimissa täytyy tyytyä noihin laitteen valmiisiin efekteihin.. Tytöt ja tekniset kytkennät;) Ja laitteet ylipäätään, en oikeen oo varma mistä puhutte, en tiedä esim. mitä tarkoittaa putkisärömallinnus..:D Mitä tarkotat muuten tolla, ettei ime liikaa soundia/dynamiikkaa..? Nyt kun vielä keksis, et miten tällai sais tehtyä jotain tehokasta "äänimattoa" biiseihin, kun samalla soitan kitaraa ja laulan..! | |
![]() 05.11.2008 15:16:35 | |
Paska urkusoundi saa ainakin kummasti eloa kun vetää ihan perus Bad Monkeyn tai muun putkisärömallinnuksen läpi. Tietysti jos vetää kunnon putkietusen läpi niin aina parempi. Ei muuta kuin lainailemaan purkkeja ja kokeilemaan. Siitä se oma soundi syntyy, jos on syntyäkseen. Suositelkaapa jotain stereosäröä Electron perään. Oon koittanu googletellakin ja kauppojen sekä valmistajien sivuja selailla mut eipä oo löytyny sopivaa purkkia. Mahtaako EHX 2ube -spedusta irrota stereonakin säröä? Laitteen manuaalin perusteella ymmärsin, että säröä alkaa irtoamaan kun ketjutetaan monosignaali molempien kanavien läpi, mutta saatoin tulkita sen väärinkin. Huono puoli tuossa joka tapauksessa itsenäiset kanavasäädöt L/R. "Räkä-Malmi rääkyy ja mä oon ympäri lavaa." -Andy McCoy | |
![]() 05.11.2008 16:57:39 | |
mitä tarkoittaa putkisärömallinnus..:D Esimerkiksi tuo Bad Monkey. Efekti, jolla pyritään saamaan tube overdrive -soundi mutta joka ei oikeasti sisällä putkea. Eli siis mallintaa putkisäröä. Mitä tarkotat muuten tolla, ettei ime liikaa soundia/dynamiikkaa..? No joskus olen törmänny sellaisiin purkkeihin jotka tuottavat kyllä ko. efektin mutta efektin ollessa päällä soundi latistuu merkittävästi. Samoin dynamiikka. | |
![]() 05.11.2008 17:00:19 | |
Tytöt ja tekniset kytkennät;) Ja laitteet ylipäätään, en oikeen oo varma mistä puhutte, en tiedä esim. mitä tarkoittaa putkisärömallinnus..:D Nimitys putkisärö tulee siitä, että sellainen saadaan vahvistimesta, jossa on halvempien transistorien sijaan tyhjiöputket, jotka hoitavat vahvistamisen. Särö on murea ja paksu. Putkisärömallinnus on efekti, joka yrittää tehdä samankuuloista säröä ilman oikeita putkia. | |
![]() 05.11.2008 17:03:37 | |
Suositelkaapa jotain stereosäröä Electron perään. Oon koittanu googletellakin ja kauppojen sekä valmistajien sivuja selailla mut eipä oo löytyny sopivaa purkkia. Mahtaako EHX 2ube -spedusta irrota stereonakin säröä? Laitteen manuaalin perusteella ymmärsin, että säröä alkaa irtoamaan kun ketjutetaan monosignaali molempien kanavien läpi, mutta saatoin tulkita sen väärinkin. Huono puoli tuossa joka tapauksessa itsenäiset kanavasäädöt L/R. Tää 2ube kiinnostaa itseänikin. Lisäksi vielä niin että käytän electroa monona. Olis tosiaan kiva saada käyttäjäkommenttia tästä purkista. Mualimalla aika juhlittuja vekottimia on nää Speakeasyn etuset. Ei vaan tälläisestä olis jollakin kokemusta? Ja sitten vielä... sattuisko kukaan käyttämään electron kanssa Summit Audio TD-100 etusta? Jos käyttää niin kommentit olis tervetulleita. | |
![]() 05.11.2008 21:41:46 | |
Suositelkaapa jotain stereosäröä Electron perään. Oon koittanu googletellakin ja kauppojen sekä valmistajien sivuja selailla mut eipä oo löytyny sopivaa purkkia. Mahtaako EHX 2ube -spedusta irrota stereonakin säröä? Laitteen manuaalin perusteella ymmärsin, että säröä alkaa irtoamaan kun ketjutetaan monosignaali molempien kanavien läpi, mutta saatoin tulkita sen väärinkin. Huono puoli tuossa joka tapauksessa itsenäiset kanavasäädöt L/R. Rotospheren kun ohjaat kunnolla yli, niin on hyvä särö ja putki vielä. Ja sopii Electroon. COVS n:o 1. | |
![]() 06.11.2008 09:10:05 | |
Esimerkiksi tuo Bad Monkey. Efekti, jolla pyritään saamaan tube overdrive -soundi mutta joka ei oikeasti sisällä putkea. Eli siis mallintaa putkisäröä. Korjataan nyt ettei mene ihan pieleen. Tube Screamer, Bad Monkey jne. eivät oikeasti mallinna putkisäröä vaan Screamerinkin nimi tulee siis siitä, että kyseinen pedaali on alunperin tarkoitettu putkivahvistimen ajamiseen särölle. Eipä silti, hyvältähän nuo pedaalit kuulostaa. Eilen ajelin huvikseni treeneissä Yamaha SK-20-urkuni Tube Screamerin läpi ennen Motion Soundin Leslietä ja kyllähän tuosta tuli paljonkin lisää Palleja varsinkin sooloihin. Suosittelen. ;) | |
![]() 06.11.2008 16:21:20 | |
Korjataan nyt ettei mene ihan pieleen. Tube Screamer, Bad Monkey jne. eivät oikeasti mallinna putkisäröä vaan Screamerinkin nimi tulee siis siitä, että kyseinen pedaali on alunperin tarkoitettu putkivahvistimen ajamiseen särölle. Oho. Oppii itsekin uutta. On se Maza vaan viisas mies. | |
![]() 06.11.2008 17:28:56 | |
Rotospheren kun ohjaat kunnolla yli, niin on hyvä särö ja putki vielä. Ja sopii Electroon. Oon sen verran pihi tyyppi etten kyllä ihan tohon pysty pelkän särön vuoksi. Maukkaat soundit tuossa on varmasti, ei siinä mitään; Electron lepa-simu on kuitenki ihan välttäny mun makuun. Pidän kuitenki ton laitteen mielessä, vois olla varsin pätevä jonkun perinteisemmän keikkapianon kaveriks jos vaikka kamoja joskus uudistan. "Räkä-Malmi rääkyy ja mä oon ympäri lavaa." -Andy McCoy | |
![]() 06.11.2008 18:11:31 | |
Oon sen verran pihi tyyppi etten kyllä ihan tohon pysty pelkän särön vuoksi. Maukkaat soundit tuossa on varmasti, ei siinä mitään; Electron lepa-simu on kuitenki ihan välttäny mun makuun. Pidän kuitenki ton laitteen mielessä, vois olla varsin pätevä jonkun perinteisemmän keikkapianon kaveriks jos vaikka kamoja joskus uudistan. Mä tarkoitinkin, että Electrosta lepasimu pois päältä ja roto myös lepakäyttöön. Ei Electron simu sille pärjää. Älä pianon perään sitä laita. COVS n:o 1. | |
![]() 12.11.2008 02:19:09 | |
Kyllä, se on täysin mahdollista. Kytkentä tapahtuu aivan samalla tavalla kuin kitarankin kanssa: koskettimien outputista efektin inputiin, efektin outputista vahvistimeen. Huomioi, että efektissä ei ole kuin yksi sisäänmeno, joten koskettimet on kytkettävä siihen monona. Homma ei ilmeisesti toimi, jos synasta vedetään "Y-kaapeli" efektiin? Siis synaan molempiin outputteihin monoplugi, jotka menee efektiin stereoplugin kautta. Ei tarvitsisi kytkeä monona... | |
![]() 12.11.2008 08:44:33 | |
Homma ei ilmeisesti toimi, jos synasta vedetään "Y-kaapeli" efektiin? Siis synaan molempiin outputteihin monoplugi, jotka menee efektiin stereoplugin kautta. Ei tarvitsisi kytkeä monona... Ei koska se sisääntulo on mono. "I'll rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy." -Tom Waits | |
![]() 12.11.2008 10:58:29 | |
Ei koska se sisääntulo on mono. Ja hyvin todennäköisesti myös efektin ulostulo (pl. jotkut stereodilsat, multsarit jne.). Jos haluaa vedellä stereona, niin sit kaks samanlaista efektipedaalia tms. joihin samat säädöt ja sit synan outputeista L toiseen ja R toiseen. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)