Aihe: CME-masterkeyboard - kuka tietää?
1 2 3
teroyk
07.10.2006 14:34:42
edit: tsekkasin ihan vain uteliaisuutta UF7:n:
- Thomann: 345,-
- Carbonmusic 379;-

Veikkaampa, että tinkaamalla saa samaan suomesta.
ekikoo
07.10.2006 19:27:08
Osta sellanen kiippari josta tulee hyvät fiilarit ja jota tekee mieli soittaa.

Ajattelin lähinnä sitä että soveltuuko tuo edes sellaiseen että kytkettynä moduliin ja soittelee ihan makuuhuoneessa moduuliin liitettyjen kaiuttimien kautta? Vai onko tuo lähinnä jonkun sekvensserin kanssa käytettävä studio/äänitysvehje?
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
Leikari
07.10.2006 19:53:13
Ajattelin lähinnä sitä että soveltuuko tuo edes sellaiseen että kytkettynä moduliin ja soittelee ihan makuuhuoneessa moduuliin liitettyjen kaiuttimien kautta? Vai onko tuo lähinnä jonkun sekvensserin kanssa käytettävä studio/äänitysvehje?

http://www.cme-pro.com/products-list/product-uf.html

avainsana modulien kanssa on vielä MIDI - ko. liitäntä UF-sarjasta löytyy

voit siis soittaa kytkettynä moduliin. Pidän ainakin kotioloissa ko. lähtökohtaa hyvänä: midimasterkeyboard, joka olisi pysyvä, pitkäikäinen sijoitus. Soundimoduleita hommailet sitten edullisesti sounditarpeiden ja maun mukaan.
Soitetaan jamia!
Ile-
08.10.2006 13:48:18
Kokeilin UF8:a ja mun mielestä koskettimisto oli aika surkea. Jotenkin tuntu, että cembaloa soittaa, kun kosketin tietyn painon avulla painui oikein kunnolla pohjaan, eikä tasaisesti. Viereisen Motif ES 8 koskettimet olivat sitten paljon paremmat. Hinta ei ollut.
"Never argue with idiots, they just drag you down to their level and then beat you with experience."
ekikoo
09.10.2006 14:50:52
Kokeilin UF8:a ja mun mielestä koskettimisto oli aika surkea. Jotenkin tuntu, että cembaloa soittaa, kun kosketin tietyn painon avulla painui oikein kunnolla pohjaan, eikä tasaisesti. Viereisen Motif ES 8 koskettimet olivat sitten paljon paremmat. Hinta ei ollut.

Itselläni ei ole (akustisia pianoja lukuunottamatta) mitään kokemusta painotetuista koskettimista, ja luulen että en osaa arvioida soittimien tatseja juurikaan. Jostakin se kuitenkin on aloitettava, ja luulen että tässä minun tilanteessani ei juuri kannata nirsoilla... Kai painotetut koskettimet on lähes joka tapauksessa parempi vaihtoehto, jos syntikan lisäksi mielii pianoa soittaa?
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
Ile-
09.10.2006 17:13:09
Kyllä ehdottomasti on parempi vaihtoehto, jos pianoa haluaa lisäksi soittaa. En mä nyt mene sanomaan, että tuo UF8 mikään kelvoton vehje on ainakaan hintaan nähden. Jos sitten ihan pelkkää pianoa rupeaa oikeasti soittamaan, niin oikea piano on aika ehdoton jo pelkän mekaanisuuden takia.
"Never argue with idiots, they just drag you down to their level and then beat you with experience."
XGener8or
11.10.2006 10:31:14
Mä olin jo melkein päättänyt että ostan UF8:n ja olin jo menossa kauppaan pistämään rahat tiskiin kun aloin sitten soittelemaan liikeessä ja vertailemaan, vaimo mukana antamassa mielipiteensä myös. No se tuntuma sitten ratkaisi, ja loppujen lopuksi lähti kotiin Yamaha CP300 :) Meni pikkasen hintavammaksi kun mitä olin ajatellut mutta nyt on kunnon peli jota ei tule ikinä katumaan.
ekikoo
29.10.2006 10:32:32 (muokattu 29.10.2006 10:33:33)
Sainpa lopulta hommattua ton vehkeen ja sanon muutaman päivän kokemuksella että loistava väline ainakin omaan tarkoitukseeni elikkä kotisoitteluun(kin). Se, että mulla ei ole kokemusta erilaisista koskettimistoista saa aikaan sen että UF8n tatsi kelpaa mulle varsin hyvin.

Mutta onko mitään käytännön vinkkejä miten maximoida elinikä? Muuta kuin olla soittamatta vasaralla tms? Taidan pitää jotain pölysuojaa päällä tai jotain...

e: näköjään toistan itseäni tuon ylemmän osan kanssa :P
Kaakatus
05.11.2006 13:31:21
Ostin tuossa joku aika sitten Thomann:ilta CME UF8:in ja siihen (bundlena kun halvalla sai) UFDP-1 saundi modulin. Tuossahan on valmiina 5 eri ääntä. Valmistaja kuitenkin lupaa 80 käyttäjän laitettavissa olevaa saundia. Mistäs nämä saa ja miten laitetaan soittimeen? Soittimen mukana tuli vain USB ajuri levy, ei muuta. Laite ei näy minään asemana koneessa. Googlettaa olen yrittänyt kaikilla eri mahdollisuuksilla, mutta eipä löydy mitään.
Darsu
18.11.2006 13:26:47
Valmistajan spekseissä (http://www.cme-pro.com/partner/partner-1.html) lukeva "user-installable 80-voice sound expansion board" tarkoittaa, että laajennuskortin saa asentaa itse (jee!), ja että kortissa on 80 nuotin polyfonia.

Ovatko tuon DP-1:n pianosoundit mistään kotoisin?
Kaakatus
18.11.2006 21:34:18
Noniin, voi s**ta*a! Kyllä taas kansaa kusetetaan, kun ei voi selvästi kertoa, saako ääniä vai ei.

Joo, kyllähän tossa hyvät pianot on ja säätämään pääsee samassa suhteessa, kuin Reasonin NN-XT vekottimessa. Hakkaa kyllä kosketin tuntumassaan ja äänessä M-Audion vastikkeet. Täytyy tuohon se syna kortti hankkia, jossa on 1000 ääntä valmiina, niin ei tarvi äänien puolesta valittaa.
Adawolf
18.11.2006 22:16:35
Noniin, voi s**ta*a! Kyllä taas kansaa kusetetaan, kun ei voi selvästi kertoa, saako ääniä vai ei.

Kyllä se musta ainakin on jokseenkin selvästi sanottu
My keyboard wants to kill yo mama.
Kaakatus
20.11.2006 20:10:00
Vaikkei englanti vahvinta alaani olekkaan, niin eipä ole silti ennen tullut vastaavaa tilannetta vastaan. Mutta samapa tuo, pianoksi se tulikin ja siihen kelpaa vallanmainiosti.
ekikoo
28.05.2007 18:17:50
Te joilla näitä CME:n UF-sarjan mastereita on:
Toimiiko mukana tullut sustain-pedaali teillä siten, että se tunnistaa painovoimakkuuden, eli painamalla pedaalia hennosti, ääni pitkittyy vain hetkeksi (esim. string-soundit eivät jää soimaan loputtomasti)?

Itselläni näin ei toimi ja olisi jees saada varmuus että syypää on halvimmasta päästä oleva moduulini.
Kiitos!
Clef
30.05.2007 14:23:08
Te joilla näitä CME:n UF-sarjan mastereita on:
Toimiiko mukana tullut sustain-pedaali teillä siten, että se tunnistaa painovoimakkuuden, eli painamalla pedaalia hennosti, ääni pitkittyy vain hetkeksi (esim. string-soundit eivät jää soimaan loputtomasti)?

Itselläni näin ei toimi ja olisi jees saada varmuus että syypää on halvimmasta päästä oleva moduulini.
Kiitos!

Eikös tossa käsittääkseni ole parikin vaihtoehtoa "syypääksi": eli tukeeko pedaali? tukeeko CME? ja tukeeko synamodulisi?
Titares
30.05.2007 15:54:30 (muokattu 03.06.2007 11:46:21)
En ole kuullut kenenkään kovin pahasti valittavan näistä - päinvastoin. Johonkin niistä on muuten saatavilla sisäänrakennettu syntsamoduli, mutten millään muista millä sivulla siitä kerrottiin. Ehkä myyjä tai ainakin valmistaja tietää. ... jaahas, tästä taisikin olla jo puhetta.
HK
31.05.2007 01:40:17
Kenties olen missannut jotain kun olen käyttänyt noin 14 vuotta samaa korgin ps-1 poljinta sustain-pedaalin omaisena värkkinä. Silti rohkenisin väittää, ettei midikiippari tai mikään nykysyntsakaan kyllä siitä sustainista poimi kuin sen on/off kytkimen tilan.

Jos olen väärässä niin ei voi muutakuin todeta, että olisipas pitänyt lukea tarkemmin auvoista sustain-pedaalipalstaa. :)
Peltikorva puupäässä.
Clef
31.05.2007 10:48:30
Kenties olen missannut jotain kun olen käyttänyt noin 14 vuotta samaa korgin ps-1 poljinta sustain-pedaalin omaisena värkkinä. Silti rohkenisin väittää, ettei midikiippari tai mikään nykysyntsakaan kyllä siitä sustainista poimi kuin sen on/off kytkimen tilan.

Jos olen väärässä niin ei voi muutakuin todeta, että olisipas pitänyt lukea tarkemmin auvoista sustain-pedaalipalstaa. :)

Kyllä niitä on tänä päivänä olemassa. Eli siis sustaini on vähän niin kun "liukuva", eikä pois/päälle. En sitten tiedä onko kysyjällä...
Matti
01.06.2007 22:14:27
Viiden oktaavin UF-kutosen ostin t-kaupasta korgin i40m-modulin ohjaukseen nord electron kaveriksi. Tatsi on kohtalainen. Hiljaa saa soitettua oikein varovasti, mutta välimuotoa hissuttelun ja täyden volyymin väliltä ei löydy. Soitin oli syvyyssuunnassa hieman isompi kuin odotin. Mistään pienestä laitteesta ei ole kysymys ja painoakin kyllä löytyy midikiippariksi. Vähän ihmetyttää, mitä sisällä on tilaa viemässä verrattuna puolet pienempiin vastineisiin samoilla ominaisuuksilla. Ensikokeilulla treeneissä jäin ihmettelemään ulkoasua, joka muistutti kirkkaanpunaisine valoineen hieman enemmän avaruuslaivan ohjaamoa kuin soitinta.

Bändin kanssa soittaessa tatsin yksipuolisuus ei niin häirinnyt. Mitään kovin vivahteikkaita pianosoitantoja ei varmastikaan saa hoidettua, mutta puhaltimet , jouset, random sälä ja jämerä pianokomppaus sujuivat hyvin. Pari kiloa kevyempi ja pari senttimetriä per suunta pienempi versio olisi mukava, mutta tukevahan tuo on ja varmasti kestää keikkailua.

Potikoita ja liukusäätimiä en ole täysin päässyt testaamaan, sillä tuo korgin moduli ei ota vastaan kovinkaan laajasti miditietoa, jolla soundeja livenä muokata. Preset-nappulat puuttuvat, eli asetukset saan valita modulista käsin. Muuten kyllä monipuolinen; kahdeksan potikkaa ja saman verran liukuja sekä napit sekvensserin ohjaukseen. Tietokoneeseen kytkettynä varmasti kätevä.

Kokonaisuutena keskivertoa parempi laite hintaansa nähden (250e). Tukeva ulkokuori asettaa odotukset korkealle, ja niistä hieman laskeuduttua päädytään vielä reilusti plussan puolelle. Koko ja tatsi miinuksina, hinta ja tukevuus plussina.

Tuotahan saa siis laajennettua pianopaketilla ja firewire audio interfacella, päälle 200e kumpainenkin. Kummastakaan ei ole kokemuksia, mutta eivät vaikuta hintansa arvoisilta. Viidellä sadalla saa jo vanhemman kiipparin vähintäänkin saman tasoisella koskettimistolla ja laajemmalla soundivalikoimalla, ja parilla sadalla audio interfacen, jota ei tarvitse liimata kiippariin kiinni.
wangasa
24.07.2007 18:28:27
Olen aikeissani ostaa UF6n kontrolleriksi ja moduuliksi Fantom XRn, mutta mietityttää tuo soundien vaihto nopeasti. UF6ssa ei näytä olevan minkäänlaisia numeronäppäimiä tai vastaavanlaisia, joilla saundia voisi vaihtaa vain yhtä nappullaa painimalla. Joutuuko kyseisessä pelissä soundeja siis selaamaan yhtä vipua liikutellen?
Käsittääkseni moduulistakin voi soundeja vaihtaa. Onnistuuko se nopeammin?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)