Aihe: yamaha dx-7 1 2 | |
---|---|
![]() 11.11.2004 22:07:12 | |
No ei niiden DX:n ohjelmointi nyt mitään ydinfysiikkaa ole, minäki sain 14-vuotiaana DX-11:sta ihan käyttökelpoisa soundeja irti. | |
![]() 13.11.2004 23:56:52 (muokattu 13.11.2004 23:58:44) | |
Pakko kommentoida tuota DX7:aa vielä, se kun oli meikäläisenkin eka syna. Koskettimiston tatsista tykkäsin kovasti, mutta presettisoundit on kokonaisuudessaan aika syvältä. Ellei sitten satu pitämään FM-synteesin kuraisesta äänestä. Ja ohjelmointi vaatii yliopistotutkinnon. Mutta jos hakee sitä ehtaa kasarisoundia, niin DX7 on oikea vaihtoehto. mun on pakko kommentoida tuota :) Presetit kieltämättä on syvältä. Kyllä DX7:sta saa muutakin, kuin kuraisia ääniä, eikä välttämättä tarvi ylioppilastutkintoa ellei ala Yamahan ajatusmallin mukaan ohjelmoimaan. Meikälaisen eka syntikka oli FM ja sen jälkeen sample-pohjaiset ja analogityyppiset tuntu hemmetin rajoittuneilta, niinpä toinenkin syntikka oli FM. Eli ekaa FM:ääni (Yamaha CX5M) ohjelmoin tyyliin: -hmm mitähän tosta tapahtuu, joo tolla saa epävireeseen enpä käytä.. -jaa tällä nähtävästi saa kirkkaammaksi..ei se kyllä tossa toises... -ai joo tää toi edellisen edellistä kannattaa säätääkin noin.. -joo näin tästä saa vähän räväkkyyttä. ...8tuntia myöhemmin... -vitsit että tuli hyvä soundi..näin siis tehdään tämän tyyliset... Eli FM:stä ei tarvi ymmärtää mitään, mutta hitosti siitä on etua, mutta jos sitä lähtee puhtaan matemaattisesti tekemään, niin saa vain paskoja presettien tyylisiä soundeja...olen lukenut vasta viime aikoina Yamahan erästä kirjaa 80-luvulta, jossa opetetaan kuinka Yamahan mielestä sitä olisi pitänyt ohjelmoida ja sieltä löytyy syyt miksi presetit on niin huonoja. Oon kyllä monesti ajatellut, että sitten kun on reilusti aikaa niin kirjoitan kirjan kuinka FM ohjeilmoidaan, sisältäis esim. kuinka tehdään analogia mailmasta tutut cutoff:it ja resonanssit ja kuinka sillä saa tarvittaessa saha ja kanttiaalto tyyppiset sounditkin...tosin FM ei ole paras analogismalliseen ajatteluun, eikä päin vastoin. | |
![]() 15.11.2004 09:22:35 | |
Oon kyllä monesti ajatellut, että sitten kun on reilusti aikaa niin kirjoitan kirjan kuinka FM ohjeilmoidaan, sisältäis esim. kuinka tehdään analogia mailmasta tutut cutoff:it ja resonanssit ja kuinka sillä saa tarvittaessa saha ja kanttiaalto tyyppiset sounditkin...tosin FM ei ole paras analogismalliseen ajatteluun, eikä päin vastoin. metodinsa kullakin ;-) netistä löytyy FM-synteesin ohjelmointioppaita - en nyt tähän hätään muista mistä tolkullisemmin ja vähemmän turhauttavammin fm-synteesiä ohjelmoi kun on ymmärrys äänen luonteesta sekä FM-synteesin toiminnasta - sama pätee omilta osiltaan tavallisemman subraktiivisen synteesinkin suhteen. myöntää täytyy, että fm-synteesin avautuminen kesti pidempään, mutta kun jutun oivaltaa on homma varsin selkeää - teorian jonkinlaisen hallinnan lisäksi johdonmukainen eteneminen soundien tekemisessä so. ensin yksinkertaiset algoritmit ja perusaaltomuodot haltuun - siitä sitten kohti monipuolisempia soundimaailmoja. Pian huomaa, että FM:llä saa kaikenlaista aikaan eikä pitkästymistä aivan vähällä tule. | |
![]() 15.11.2004 13:54:57 | |
metodinsa kullakin ;-) tolkullisemmin ja vähemmän turhauttavammin fm-synteesiä ohjelmoi kun on ymmärrys äänen luonteesta sekä FM-synteesin toiminnasta - sama pätee omilta osiltaan tavallisemman subraktiivisen synteesinkin suhteen. Siis en tarkoittanut, että nykyään käyttäisin kuvaamaani menetelmää, alussa vain :-). Mutta halusin tuoda esille, että rohkeasti vain FM:n kimppuun. Kyllä se siitä aukeaa. Ja loppujen lopuksi FM:n idea on yksinkertaisempi, kuin analogisen. Ainoa vain, että joku sais tuoda markkinoille sellaisen nätin puupäätyisen FM syntikan, jossa olis noin 100 nuppia/liukusäädintä ja paljon valoja :-) | |
![]() 15.11.2004 14:40:13 | |
Ainoa vain, että joku sais tuoda markkinoille sellaisen nätin puupäätyisen FM syntikan, jossa olis noin 100 nuppia/liukusäädintä ja paljon valoja :-) tää on melko lähellä: http://www.kratzer.at/dxwallpaperbig2.htm http://www.kratzer.at/dxwallpaperbig.htm ja melkein täydellisen saat kun hankit vielä sinisen programmerin (googlettamalla löytyy kuva) kyllä noita edelleenkin maailmalta saa jos on tarpeeksi tosissaan | |
![]() 15.11.2004 20:46:53 (muokattu 15.11.2004 20:49:50) | |
tää on melko lähellä: http://www.kratzer.at/dxwallpaperbig2.htm http://www.kratzer.at/dxwallpaperbig.htm ja melkein täydellisen saat kun hankit vielä sinisen programmerin (googlettamalla löytyy kuva) kyllä noita edelleenkin maailmalta saa jos on tarpeeksi tosissaan Ai joo sä meinaat: DX1:n ja Jellinghaus DX Programmer. Siis näyttö ja nuppi systeemit ainakin olis kohdallaan. Pitää vain olla niin hemmetin tosissaan, jos meinaa tollaset saada. Joltakin tosin kuulin, että englannista sais DX1:n, kun pistäis monta tuhatta puntaa pöytään, mutta toi Programmeri tossa olis se juttu. Ja oikeastaan haluaisin tuon DX1:n sisällä olevan FS1r:n sisuskaluja. Siis olen täällä aijemminkin manannut, että Yamaha mokas, julkaisemalla FS1r:n yhden unitin räkki vehkeenä. | |
![]() 16.11.2004 01:05:10 | |
Alkuperäiselle kysyjälle tiedoksi, että ainakin huuto.netissä on myynnissä dx-7. Myyjästä en tiedä mitään, mutta ainakin kuvien perusteella laite saattaisi olla hyvässä kunnossa. Sanokaa mulle ihan suoraan - oonko mä liian lyhyt? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)