Aihe: Urut bändisoitossa
1 2
jysi
13.09.2004 22:46:05
Jos soittaa uruilla bassot ja melodiat ja soinnut, mitä tilaa muille jää?

"Raitis ABCD-ajokortillinen miksaava ja laulava rumpali saa paikan duossa ?"
musamies
14.09.2004 13:37:47

Ei välttämättä mitenkään mielettömästi jääkään. Näin voi saada aika lailla makean kuuloista ja tosi mustalta musiikilta kuulostavaa meininkiä esim. urkuri, kitaristi rumpali pohjalta.

On ollut ilo olla joskus Lahdessa Torvessa kuulemassa sellaista.
Rantsu
14.09.2004 14:02:14
Tää ei varsinaisesti liity bändisoittoon mitenkään, mutta oli pakko lisätä noihin toimettomasta vasemmasta kädestä kertoviin.. Satuin olemaan Pariisissa "urkufestivaalin" aikoihin tänä kesänä ja kävin yhdessä konsertissa, missä joku sataa vuotta lähentelevä pappa soitti urkuja (urut oli siinä parin metrin etäisyydellä yleisöstä, eikä missään parvella). Pelkkänä fyysisenä suorituksena se näytti ihan uskomattomalta: siis jalat ja kädet heiluivat kaikkialla kokoajan ja sovituksessa oli käytetty urkujen soundivalikoimaa tosi rikkaasti. Se esiintyjä vaikutti kuitenkin sellaiselta, minkä olette ehkä tottuneet näkemään köpöttelemässä suurella vaivalla kepin kera kauppatorilla. Jos sellaista soittoa saisi mitenkään yhdistettyä bändisoittoon (varmasti saisi, jos taitoa riittää) niin olisi kyllä mahtavaa kuunneltavaa&katseltavaa.

Niin, Ranskassa tuo urkujensoitto kuin myös uruille säveltäminen on osattu aina aika hyvin... Ja tosiaan jokaisen "klassisenkin" urkurin perusvaatimuksiin kuuluu, että osaa myös improvisoida. Ja ihan oma lukunsa ovat kuuluisat ranskalaiset sokeat urkurit, Gaston Litaize etunenässä. Uskomaton voi olla hengen voima ruumiin vajavaisuuden edessä...
"Ehke parempi mine kotona."
M.i.k.key
14.09.2004 16:58:26 (muokattu 14.09.2004 18:22:56)
Tänään sain vihdoinkin ostettua J.Karjalainen & Electric Sauna: Mikä mahtaa olla in? Live-DVD:n. Tuota voi suositella jo ihan kotimaisena urkujensoiton opetusvideota. Miksaus on todella hyvä (urut pinnassa) ja kamerat näyttävät paljon lähiksiä Pekka Gröhnin soitosta. Tottakai biisitkin ovat loistavia!

EDIT: Fuzzy, muistanet konserttireissumme? Lähitulevaisuudesssa uusiksi 8)
My name is Baron, M.i.k.key Baron. Oho, melkein musiikkia!?
Fuzzy Boner
14.09.2004 21:11:42

EDIT: Fuzzy, muistanet konserttireissumme? Lähitulevaisuudesssa uusiksi 8)

Huomen vois harjotella sitä juomapuolta :)
My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
MC JayD
06.10.2004 15:13:02

Olen soitellut kiippareita semmoisessa rautalankakokoonpanossa, mutta se on aika turhauttavaa kaivella vasemmalla kädellä nenää. Nyttemmin olen soitellut pändin kans folkkia, jossa olen soitellu paljo melodiaa. Mä soittelen oikeella sotakin melodian ja sointumaton yhdistelmää, vasemmalla soittelen sointuja ja vaihtoehtoista, simppeliä bassokuviaa, kun basisti vetelee omiaan.
Semmosta se sitte tahtoo olla, sano.
SLTe
06.10.2004 21:57:46
Olen soitellut kiippareita semmoisessa rautalankakokoonpanossa, mutta se on aika turhauttavaa kaivella vasemmalla kädellä nenää. ...

Heh - no kaivele sitäkin enempi liukutankoja tai naksuttele Leslien kytkintä. :-) Ihan totta toinen puoli. Onhan se vähän tylsää soittaa pelkkää sointua oikealla kädellä. Ja basisti on yleensä aina melko näreissään jos sen tontille kovin paljoa astuu.
samulijp
07.10.2004 02:51:11 (muokattu 07.10.2004 16:31:32)
Jos soittaa Rhodesia vasurilla? Tai Böösendorffiä, tai tanssityttöjä/taustalaulajia? Aina oon keksinyt parempaa touhuilua kuin nenänkaivamisen. Sitten kun tarttee kaivella, voi lopettaa vanhainkodeissa keikkailun.
.::COB - Children Of Baron::. My name is Baron, Samuli Baron!
KMT
20.10.2004 02:13:43

Olen soitellut kiippareita semmoisessa rautalankakokoonpanossa, mutta se on aika turhauttavaa kaivella vasemmalla kädellä nenää. Nyttemmin olen soitellut pändin kans folkkia, jossa olen soitellu paljo melodiaa. Mä soittelen oikeella sotakin melodian ja sointumaton yhdistelmää, vasemmalla soittelen sointuja ja vaihtoehtoista, simppeliä bassokuviaa, kun basisti vetelee omiaan.

Olisitsä voinu vetää enemmän oglikaattoja oikeella sillo aikaisemmin.
Pitäis olla mumojen ohjelmatoimisto jolla sitte tämmöset kämmit saatais minimoitua. Nii ja siis kännit maksimoitua... -Sam Other
MC JayD
20.10.2004 13:07:16

Olisitsä voinu vetää enemmän oglikaattoja oikeella sillo aikaisemmin.

Mitähän se meirän "Pulliainen" oli meinannu. Muistaakseni joskus sano, että "Minä olen tämän yhtyeen soolokitaristi."
Semmosta se sitte tahtoo olla, sano.
Mako
23.10.2004 13:53:48

Kas, threadi jonka ansiosta pääsen jakamaan nerouttani kiipparipalstallekin.

Urkujen bändisoitossa (etenkin kitaristin saapuessa paikan päälle) voi maton unohtaa. Se löytyy jo virvelirummusta. Mikään ei ahdista enempää kuin paahtava sointu tuplauksineen.

Vasemmalla kädellä voi kääntää nuottien sivuja, tai jos ei käytä nuotteja niin laittaa ison toivelaulukirjan sisään mieluisampaa luettavaa. Toinen vaihtoehto on pitää jotain säädintä paikallaan, ettei se vaan pääse itekseen kääntymään.
"Kuka minä on? Missä minä on? Kun nyljetty on nahka mustan hevosen ja lampaan olen alaston."
forsja
13.11.2004 00:47:03
Ite oon sillä kannalla, että jos bändin soundit on muuten vireessä, vasemman käden bassokuviot tuovat merkittävän lisävärin soittoon. Ei haittaa, jos vasurilla soitetaan päällekkäin basistin kanssa samoja kuvioita. Samoja kuvioita basistin kanssa soitettaessa kandee suosia mielestäni hitaita Leslie-wouwauksia. Jos käytössä on syntsa, koskettimisto kannattaa jakaa vasurin sähköbassosaundiin ja oikean käden urkusaundiin. Urkusooloissa saattaa joskus olla parempi jättää vasuri kokonaan pois?
baron
13.11.2004 03:06:01

Urkusooloissa saattaa joskus olla parempi jättää vasuri kokonaan pois?

Uskomatonta!
Ootko oikeesti sisäistänyt tän säikeen?
Children of Baron- "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument"
Luulosairas
15.11.2004 22:31:35

Jos ne saa soitettua pirun hyvin, tarvitseeko muuta?
keyboardplayer
15.11.2004 23:01:23

Jos ne saa soitettua pirun hyvin, tarvitseeko muuta?

...ja rummut koneelta?
kurmo
16.11.2004 00:45:51
...ja rummut koneelta?

Mitkä rummut? ;-)
"En tiedä mikä täällä on menossa, mutta jatkakaa." -Gypsy
SLTe
22.11.2004 09:54:58
Mulla olis jalkiolliset urut, mutta empä ole viitsinyt niitä keikalle juurikaan viedä. Ja kun niissä on oktaaviajalkio, niin ei sillä vielä oikein juhlita.

Ei todellakaan juhlita yksioktaavisella bassolla. Olen opetellut soittamaan sellaisella itsekin, mutta todella kapeiksi jää bassokuviot kun pitää olla koko ajan kääntämässä kvinttejä nurin. :-) Jos soittaa jotain hidasta, niin kyllä tuollaiset yksioktaaviset "keikkujalkiot" menee jotenkin kotona harjoitellessa, mutta keikalle ei ikinä.

Sensijaan olen miettinyt, että jos ostaisi MIDI täysjalkion, niin sittempä voisi hoitaa basistin tehtävät jaloilla. Mutta Rolandin sellainen on ainakin tolkuttoman kallis.

Basistin tehtävät jalkiolla..? Hmm. Riippuu vähän musiikista. Urkubasson/jalkion soittaminen on kuitenkin vähän eri laji kuin bassokitara. Erilaiset instrumentit nääs. Ja varsinkin rytmisen riippumattomuuden/vapauden kantilta yksi ihminen voi tehdä aika rajallisesti (koitapa soittaa jaloilla, vasemmalla ja oikealla kädellä synkooppeja toistensa päälle tai muuuta mukavaa..). Mutta varsinkin hitaaseen bluesiin (tai sitten mustaan gospeliin), urku toimii bassossakin todella upeasti.

Jospa vaan olisi kahden oktaavin jalkio niin olisi kyllä kiva opetella soittamaan sellaisella. Siinä kun pystyy käyttämään "toe-heel" tekniikkaa eli soittamaan kantapäällä ja varpaankärjillä vuorotellen (walking bass :-), kun spinettijalkioissa ei voi kuin painella varpaan kärjillä. Tuolla yksioktaavisella olen huomannut, että vasemman käden sointujen soitto jalkiobasson päälle ei olekaan niin hirmuisen vaikeaa kuin aluksi luulin. Kun jaloilla saa jonkinlaisen tuntuman soittoon, tulee vasen käsi vähän niinkuin perässä mukaan. Ja kun aloittaa bluussilla niin ei tartte pitää välttämättä hirmuista kiirusta.

Että tällaista spesiaaliviritystä... Alla hiukan videopätkää Hammondin soitosta (ensimmäinen on laajakaistalle, toinen modeemille). Todella funkkia tykitystä vasurilla jossain 4min jälkeen.. :-) Pistäkää basistit perässä:

http://www.diversiorgan.com/Video/EddieHowardJr/AIMEddieHowardHI.wmv
http://www.diversiorgan.com/Video/EddieHowardJr/AIMEddieHowardLO.wmv
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)