Aihe: Nuottien luvusta
1 2
Rantsu
06.05.2004 12:13:55
Helpompia sormituksia saa nopeissa juoksutuksissa sävellajeissa, joissa käytetään mustia koskettimia.

Kerrotaan, että Chopin aikoinaan laittoi oppilaansa aloittamaan mielestään käden kannalta helpoimmasta asteikosta eli H (engl. B) -duurista.
Suomi soittaa humppaa.
TatuK
06.05.2004 12:16:49 (muokattu 06.05.2004 12:19:31)
Noista olisi kiva saada jotain esimerkkejä, nimittäin juoksutuksista jotka on helpompi soittaa käyttäen mustia koskettimia. Kai olen sen verran konservatiivinen kosketinsoittaja, että on mielestäni helpompi soittaa nk."helpoissa" sävellajeissa. :)

...no siinäpä se jo tulikin. H-duuri on tosiaan kädelle varsin käypä asteikko kun miettii...
Notefix
06.05.2004 12:21:01

Noista olisi kiva saada jotain esimerkkejä, nimittäin juoksutuksista jotka on helpompi soittaa käyttäen mustia koskettimia. Kai olen sen verran konservatiivinen kosketinsoittaja, että on mielestäni helpompi soittaa nk."helpoissa" sävellajeissa. :)

Ei ole tapana paljon harrastaa "juoksituksia", joten en tiedä kuinka paljon hyötyä tuosta on.

Täytyy myöntää että kun menee yli neljän ristin, joutuu jo keskittymään aika lailla. Jostain käsittämättömästä syystä mun on helpompi soittaa alennetuissa sävellajeissa.
My name is Baron, Notefix Baron "
baron
06.05.2004 12:26:42

Ei ole tapana paljon harrastaa "juoksituksia", joten en tiedä kuinka paljon hyötyä tuosta on.

Täytyy myöntää että kun menee yli neljän ristin, joutuu jo keskittymään aika lailla. Jostain käsittämättömästä syystä mun on helpompi soittaa alennetuissa sävellajeissa.

Sielultasi puhaltaja etkä kitaristi.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
mr.muzak
06.05.2004 12:53:00

Komppaan täysin, alennetuissa on helpompi soittaa pianoa. Mulle esim. D-duuri on paljon hankalampi asteikko soittaa teknisesti (molemmilla käsillä päästä päähän) kuin esim. Bb-duuri. Varmasti osaksi vaikuttaa hahmottaminen, suurinosa jazz-stankuistakin on (puhaltimien vuoksi) alennetuissa sävellajeissa.
mr.muzak
06.05.2004 12:57:54
Niissä jääkin harvoin muita järkeviä vaihtoehtoja.

Mutta loistavaa treeniä on soittaa kaikki duuriasteikot c-duurin sormituksella. Kyllä, Db-duurikin 1-2-3-1-2-3-4-5 tyyliin oikealla kädellä. Noita kun tahkoo vähän aikaa niin rupee koskettimet tuntumaan paljon kotoisammalta niillä "oikeilla" sormituksilla.
baron
06.05.2004 12:59:13

Komppaan täysin, alennetuissa on helpompi soittaa pianoa. Mulle esim. D-duuri on paljon hankalampi asteikko soittaa teknisesti (molemmilla käsillä päästä päähän) kuin esim. Bb-duuri. Varmasti osaksi vaikuttaa hahmottaminen, suurinosa jazz-stankuistakin on (puhaltimien vuoksi) alennetuissa sävellajeissa.

No oon mä samaa mieltä ja luulen, että se johtuu siitä, että alennettuja on tullut ja tulee useammin vastaan.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
ajs
06.05.2004 14:25:22
Hmm... Itse taas hahmotan jostain syystä korotusmerkein varustetut sävellajit paremmin kuin alennusmerkeillä (siis jos niitä on vaikka 5 tai enemmän). Soittakaa Chopinia, niin totutte niihin :)
There are many ways of going forward, but only one way of standing still.
Xardan
07.05.2004 13:34:47 (muokattu 07.05.2004 13:35:20)
mm. H-duuri, Fis-duuri, Des-duuri, E-duuri, C-duuri ja a-molli on kyllä tosi helppoja soittaa nopeesti, kummallakin kädellä vaikka yhtäaikaa. Bb-duuri on taas minun mielestä yksi vaikeimmista (ainakin kolmisointuja soitettaessa nopeasti, eli Bb - D - F - Bb - D - F jne.) D-duuri osaa olla joskus yllättävänkin vaikea, en kyllä tiedä miksi. Monimutkaisimmat asteikot ovat mielestäni luonnollisesti es-molli ja bb-molli..
Music is my life, if not, then hell with me!
Xardan
07.05.2004 13:36:01
Hmm... Itse taas hahmotan jostain syystä korotusmerkein varustetut sävellajit paremmin kuin alennusmerkeillä (siis jos niitä on vaikka 5 tai enemmän). Soittakaa Chopinia, niin totutte niihin :)

Aivan, soittakaa Chopinia niin se auttaa kaikkeen=)
Music is my life, if not, then hell with me!
Lauri K
07.05.2004 14:51:27
Soittakaa Bachin "48". Se auttaa mihnin tahansa.
mr.muzak
07.05.2004 17:06:05
Bb-duuri on taas minun mielestä yksi vaikeimmista (ainakin kolmisointuja soitettaessa nopeasti, eli Bb - D - F - Bb - D - F jne.) D-duuri osaa olla joskus yllättävänkin vaikea, en kyllä tiedä miksi. Monimutkaisimmat asteikot ovat mielestäni luonnollisesti es-molli ja bb-molli..

Nuo sointuarpeggiot on minusta kyllä niin klasariheiniä, että näin kevyenmusiikinsoittajana en koe edes tarvetta treenata noita pahemmin. Vitutti silloin joskus tutkintojen teknisissä osissakin nuo.. fiilis pohjalta ja läpi:)
Saami
07.05.2004 20:26:57
Jatketaan, miksi "ei voi" laittaa mielivaltaisesti ylennys- tai alennusmerkkejä kappaleen alkuun?
mr.muzak
07.05.2004 23:33:06
Jatketaan, miksi "ei voi" laittaa mielivaltaisesti ylennys- tai alennusmerkkejä kappaleen alkuun?

Toki voi, voihan niitä koskettimiakin painella mielivaltaisesti.
Lauri K
08.05.2004 15:39:38 (muokattu 08.05.2004 15:40:19)
Ainakin Vivaldi taisi laittaa niitä joihinkin konserttoihinsa ihan mielivaltaisesti...Taisi olla jotain 12 kappalettakin niitä jopa. Tämä ei tosin liity mitenkään kosketinsoittimiin.
mr.muzak
09.05.2004 01:06:36
Tämä ei tosin liity mitenkään kosketinsoittimiin.

Joo täällä ei mitään offtopic -juttuja suvaita!
ajs
09.05.2004 08:59:13 (muokattu 09.05.2004 09:01:49)
Ainakin Vivaldi taisi laittaa niitä joihinkin konserttoihinsa ihan mielivaltaisesti...Taisi olla jotain 12 kappalettakin niitä jopa. Tämä ei tosin liity mitenkään kosketinsoittimiin.

Tuota noin... Jos normaalissa nuottiviivastossa on 12 korotus- tai alennusmerkkiä, eikö ajaisi saman asian jos nuotit olisi saman tien kirjoitettu ilman etumerkkejä?

EDIT:

Voihan niitä laittaa, mutta tätä meidän perinteistä nuottikirjoitustamme käytetään lähinnä duuri-mollitonaalisuuteen perustuvan musiikin kirjoittamiseen, joten tietyt etumerkkien paikat ovat vakiintuneet käyttöön, ja muunlaiset asteikot ilmaistaan sitten kompromissinomaisesti viivastoon sijoitetuin merkein.
There are many ways of going forward, but only one way of standing still.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)