Aihe: Mitä eroa?
1 2 3
Juho L
02.05.2004 23:52:45
Harmillista kun taitaa kaikki harmoonit olla jo myytyjä. Tässä jokin aika sitten kun urakalla lakkautettiin kyläkouluja, niin sieltähän niitä harmooneita sai aina huutokaupoista.
Nord Modular, mikseri ja Kontakt torilla
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #2.
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
baron
03.05.2004 06:48:25

Harmillista kun taitaa kaikki harmoonit olla jo myytyjä. Tässä jokin aika sitten kun urakalla lakkautettiin kyläkouluja, niin sieltähän niitä harmooneita sai aina huutokaupoista.

Viime kesänä Bengtskärin majakan kappelista löysin toimivan, jota sain soittaa kun kauniisti pyysin.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
Leikari
03.05.2004 08:23:49
Pianossa on painotetut koskettimet & pianon ääni. Äänen syttyminen vaatii riittävän lyöntinopeuden - voimakkaalla lyönnillä syntyy voimakkaampi ääni kuin hiljaisella lyönnillä. Yksittäisten äänten lisäksi yhtä aikaa soivien kielten resonointi sekä pianolaatikko vaikuttavat sointiin.

Syntikoissa on erilaisia koskettimistoja: yksinkertaisimmillaan vain painalluksen tunnistavat - parhaimmat painotetun tuntuisia sekä lyöntinopeuden ja (polyfonisen)aftertouchin tunnistavia. Toisin kuin pianossa voi syntikalla siis vaikuttaa ääneen vielä lyönnin jälkeen - esim. "huojuttaa" jousisoundia.

Syntikassa oleellisinta on, että soundeja on "rajaton" määrä - ja jokaista soundia voidaan soittaa eri tavoin tai sille parhaalla tavalla - näin etenkin kun imitoidaan jotain "oikeata" soitinta, jolloin uskottavan kuuloisen tuloksen aikaansaaminen edellyttää soittotyylissä alkuperäisen soittimen tekniikan ja soittotavan huomioonottamista.
Xardan
03.05.2004 11:20:57 (muokattu 03.05.2004 11:26:23)
On niissä aika iso ero. Kärjistäen voisi sanoa, että pianoa pitää osata soittaa, mutta syntikasta saa tyydyttävän äänen kuka tahansa.

Enemmän kuin totta! Hyvin tiivistettynä asia on tässä.. Syntikalla on paaaljon helpompi saada hyvän kuuloista musiikkia aikaiseksi. Dynaaminen soiton hienosäätö ei juurikaan tuota tuloksia sähköisellä pianosoundilla, mikä antaa yllättävän paljon anteeksi (ainakin mitä itse olen huomannut), kun taas akustinen on aina akustinen, ei sitä mikään voita. Syntikka on monessa mielessä köyhän miehen soitin;D ja siksi tärkeä bändissä. Se osaa matkia mitä vain!
Music is my life, if not, then hell with me!
vmatika
04.05.2004 19:31:20
Sittenhän on tämä painoero. Näin entisenä muuttomiehenä pianon kanssa menee selkä viimeistään kerrostalon kolmannen rapun kohdalla kun syntikan jaksaa kantaa sinne kymmenenteen kerrokseen kevyesti.

Oikeasti pianoa soittaneena voin sanoa että kummassakin soittimessa on pidemmän päälle omat haasteensa. Kumpikin vaatii oman tyylinsä ja itse en soittaisi klassista syntikalla enkä konemusiikkia pianolla. Tosin piano ja syntikka sopivat bändissä yllättävän hyvin yhteen kahden kosketinsoittajan voimin. Kokeilkaa vaikka :)
baron
04.05.2004 20:36:38

Sittenhän on tämä painoero. Näin entisenä muuttomiehenä pianon kanssa menee selkä viimeistään kerrostalon kolmannen rapun kohdalla kun syntikan jaksaa kantaa sinne kymmenenteen kerrokseen kevyesti.

Oikeasti pianoa soittaneena voin sanoa että kummassakin soittimessa on pidemmän päälle omat haasteensa. Kumpikin vaatii oman tyylinsä ja itse en soittaisi klassista syntikalla enkä konemusiikkia pianolla. Tosin piano ja syntikka sopivat bändissä yllättävän hyvin yhteen kahden kosketinsoittajan voimin. Kokeilkaa vaikka :)

Steinway synkkaa ihan kivasti meidän bändin kokonaissoundiin, ainoastaa roudarit ovat eri mieltä.
TatuK
06.05.2004 09:04:04
Kerran päässy kokeilemaan b-3 hammondia eikä elämäni ole ollut sen jälkeen entisellään. Kunhan olen rikas ja kuuluisa niin se on tärkeyslistalla ensimmäinen hankinta. Tällä hetkellä soitellaan keikoilla ihka-aidon leslien kautta ja vaikka urkuina on vaan casion-räppänät niin jopa sen drawbar-uruilla pääsee bassokartio oikeuksiinsa. Aivan mieletön soundi.

Enivei hammondi on niin addiktiivinen soitin, kosketusherkkyys omaa luokkaansa.
Xardan
06.05.2004 10:46:48

Hyi saakeli! ;D
Music is my life, if not, then hell with me!
ganesha
06.05.2004 15:08:12
onneks lopetin synan soiton ajoissa. te ootte aivan kipeetä porukkaa. mut jos "pilkun lähempi tarkastelu" tuottaa teille noin paljon mielihyvää, niin sallittakoon se. kosmisesti ajatellen vain tuolla kysymyksellä ei ole niin v---nkaan merkitystä. aivan sama kuin kysyisi: mitä eroa on juoda Karjalaa tai Olvia? teknisesti ei mitään. niinq. tiätsä. ei mitn. voitsäkuvitella?!?
"if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa
U.Honey
06.05.2004 17:54:23
teknisesti ei mitään. niinq. tiätsä. ei mitn. voitsäkuvitella?!?

Mun mielestä akustinen piano vs. syna on vähän niin kuin akustinen kitara vs. sähkökitara. Periaatteessa soitetaan samalla tavalla mutta tarkemmin tarkasteltuna aivan eri maailmasta.
My name is Baron, U.Honey Baron.
baron
06.05.2004 19:29:10

Mun mielestä akustinen piano vs. syna on vähän niin kuin akustinen kitara vs. sähkökitara. Periaatteessa soitetaan samalla tavalla mutta tarkemmin tarkasteltuna aivan eri maailmasta.

Ihan totta. Kun mä olin opetellut á la Segovia p.i.m.a. tekniikan niin Fender hörhöt katseli mua kuin halpaa makkaraa ja mä niitä kuin ...... (en kehtoo sannoo)
Leij0na
13.03.2011 14:04:28
Mitä eroa on keyboardilla ja syntikalla??
Exhausted
13.03.2011 14:30:56

Vuoden nosto!

Keyboard tarkoittaa koskettimistoa, tai kosketinsoitinta. Syntikka on syntetisaattori, soitin, joka luo ääntä oskillaattoreilla.
Thomas Häggblom
13.03.2011 15:24:55 (muokattu 13.03.2011 15:26:03)

Leij0na: Mitä eroa on keyboardilla ja syntikalla??

Olettaen että kysymys kumpuaa esim. Thomannin nettisivujen selailun perusteella, niin tässä vastaus:

Keyboard:

- ns. kotikiippari, säestyskeyboard jne
- Tarkoitettu kevyeen kotisoitteluun
- Laitteissa lähes poikkeuksetta omat kaiuttimet
- Soundit noudattavat pitkältä GM-äänikarttaa ja niitä ei voi muokata kuin korkeintaan rajallisesti
- Laitteissa on säestysautomatiikka
- Usein myös hauskoja toimintoja, kuten musiikkipelejä yms viihdykettä mukana
- Yleensä halpoja myös perheen pienimmille sopivia Anttila-soittimia, mm. Yamaha YPT-sarja, Williams, Casio jne..
- Imago usein aloittelija-henkinen, lelumainen. Näitä ei näe juuri koskaan vakavassa bändikäytössä

Syntetisaattori:

- eli syna, syntikka jne..
- Soitin, jonka avulla on mahdollisuus monipuolisesti muokata ja tehdä itse erilaisia ääniä
- Hyvin harvoin omia kaiuttimia
- Jakautuu useaan alakategoriaan mm. sen perusteella, millä tavalla soundeja tehdään. Yleisimmät kaiketi samplepohjainen, analoginen ja FM-syntetisaattori.
- Usein huomattavasti monipuolisempia ja enemmän "vakavasti" otettavia "oikeita" soittimia

Kaikki ei tietenkään ole mustavalkoista. "Keyboardeja" on olemassa myös tuhansia euroja maksavia vaativaan ammattikäyttöön tarkoitettuja laitteita, esim Yamaha Tyros ns, joihin mikään ylläolevista kuvailuista ei oikein päde.

Vastaavasti jotkut syntetisaattoritkin ovat vähemmän vakavasti otettavia eivätkä sovellu kunnolla oikein mihinkään käyttöön, paitsi aloittelijan pimputukseen.
www.myspace.com/loistavapolku
pekka montin
13.03.2011 17:12:23

Undying Dreams: Olettaen että kysymys kumpuaa esim. Thomannin nettisivujen selailun perusteella, niin tässä vastaus:

Keyboard:

- ns. kotikiippari, säestyskeyboard jne
- Tarkoitettu kevyeen kotisoitteluun
- Laitteissa lähes poikkeuksetta omat kaiuttimet
- Soundit noudattavat pitkältä GM-äänikarttaa ja niitä ei voi muokata kuin korkeintaan rajallisesti
- Laitteissa on säestysautomatiikka
- Usein myös hauskoja toimintoja, kuten musiikkipelejä yms viihdykettä mukana
- Yleensä halpoja myös perheen pienimmille sopivia Anttila-soittimia, mm. Yamaha YPT-sarja, Williams, Casio jne..
- Imago usein aloittelija-henkinen, lelumainen. Näitä ei näe juuri koskaan vakavassa bändikäytössä

Syntetisaattori:

- eli syna, syntikka jne..
- Soitin, jonka avulla on mahdollisuus monipuolisesti muokata ja tehdä itse erilaisia ääniä
- Hyvin harvoin omia kaiuttimia
- Jakautuu useaan alakategoriaan mm. sen perusteella, millä tavalla soundeja tehdään. Yleisimmät kaiketi samplepohjainen, analoginen ja FM-syntetisaattori.
- Usein huomattavasti monipuolisempia ja enemmän "vakavasti" otettavia "oikeita" soittimia

Kaikki ei tietenkään ole mustavalkoista. "Keyboardeja" on olemassa myös tuhansia euroja maksavia vaativaan ammattikäyttöön tarkoitettuja laitteita, esim Yamaha Tyros ns, joihin mikään ylläolevista kuvailuista ei oikein päde.

Vastaavasti jotkut syntetisaattoritkin ovat vähemmän vakavasti otettavia eivätkä sovellu kunnolla oikein mihinkään käyttöön, paitsi aloittelijan pimputukseen.

Khyl.

Heha. Opiskelen itse konsalla, ja täälä ei tunneta sellaista käsitettä kuin "syntikansoittaja", ja meikäläisiin suhtaudutaan täälä kuin halpaan makkaraan vaikka nyt ihan mustaa valkoisella on että nyt jotain osaankin. Mutta, kun ei se piano ja jazz ole se Nmr 1.....niin voi voi.....bad for me.

Konsalla on jos jonkinmoista hammondia ja syntikkaa, ja ne on täysin heitteillä, potkittuna jne. Minä sitten koitan täälä niitä suojella ja varjella, vaikka kukaan ei piittaa niistä. Syntikat ovat olleet konsalla jo 80-luvulta lähtien. Hyviä soittimia paljon, DX7, D-20 jne jne. Nord on ainut soitin, mitä jengi täälä käyttää, ja paria uudempaa Rolandin sähköpianoa. Sitten kun tänne tulee jotkut suomen suuruudet soittamaan, viritetään pianistille aina isolla rahalla joku halpa hellaksen piano missä on kamala sointi ja surkea soitettavuus. Olen nähnyt monen jazz muusikon kohdalla hienoa soittotaitoa, mutta monella kyllä on ne saundikäsitteet ihan vielä lasten kengissä. Kun taas fuusiossa ei millään kapakkapianolla pitkälle pötkitä.

Tuli muuten ohimennen mieleen yksi demoäänitys missä on käytetty 90-luvun Casion CTK mallia(kotisoitin). Tämä on vanhojen tuttujen bändi. Ei se Casio nyt niin kamalalta kuulosta. Kaveri koitti aluksi Tritonilla soittaa noi jutut, mutta ei kuulemma vain toiminut, joten koitti piruuttaan Casiolla, ja mokoma toimi....tai no....toimi ja toimi, mutta anyway....ei tämä nyt niin kamala ole mitä voisi kuvitella. Kyseinen kappale ja demo vuodelta -99

http://www.mikseri.net/artists/incendium/far-away/2155/
teroyk
13.03.2011 20:57:33
rambo: Mitä eroa on syntikan soitossa ja pianon soitossa??Vasemman käden liikkeet vai?

Pianolla soitetaan nuotteja ja syntikalla soitetaan äänensävyjä. Näin niinkuin kärjistäen :)
Exhausted
13.03.2011 21:38:20

Mun mielestä syntikan soitossa oleellista on saundin muuttaminen soiton aikana pitch bendin, mod wheelin, aftertouchin tai ihan minkä tahansa potikan säätämisen avulla. Niiden avulla saadaan periaatteessa luonnottomaan saundiin eloisuutta ja vaihtelevuutta. Sama oikeastaan pätee Hammond-urkuun - hyvä urkuri osaa aksentoida soittoaan Leslien, drawbarien ja swell-pedaalin avulla. Onhan pianossakin tietysti pedaalit, mutta aika eri mittakaavasta puhutaan :)
tepposal
13.03.2011 23:34:20
Synan ja pianonsoiton erot vaihtelee sillä välillä, että jossain tapauksessa ei ole juuri mitään eroa, kun taas toisessa ääripäässä niillä ei ole mitään samaa.

Kaikki nyt varmaan tietävät mitä pianonsoitto on. Mutta haluan tuoda esiin sen faktan, että syna ei tarvitse lainkaan koskettimistoa ollakseen syntetisaattori, enkä puhu nyt mistään räkkiversioista tai moduleista, joita kuitenkin ohjataan koskettimistolla. Koskettimisto on toki ylivoimaisesti yleisin "interface" synan käsittelyyn, mutta on olemassa muutakin, joista luettelen nyt muutamia mitä mieleen tulee:

-Ribbon-tyylinen kontrolleri, joista on historian aikana erilaisia variaatioita.
-Sekvensseri (mielellään old-school tyylillä, mutta ei modernienkaan kanssa ole pakko pelata koskettimien kanssa).
-Kosketus-padi tms. (vrt. Korg kaossilator)
-Nappulat tai trigger-padit (vrt Suzuki omnichord, rumpupadit)
-Theremin
-Kitarasyntetisaattorit joita ohjataan kitaralla
-Muut "äänigeneraattori" -tyyliset syntetisaattorit joita ei ohjata koskettimilla (esim. tietyt Reaktor-ensemblet)
Chamelon
30.03.2011 12:47:11
Rantsu: No itseasiassa - J.S. Bachin kerrotaan aikanaan lohkaisseen, kun häneltä kysyttiin, mikä on hyvän urkujensoiton salaisuus, jotain sellaista kuin: "Kysymys on ainoastaan siitä, että juuri oikeat koskettimet painetaan juuri oikeaan aikaan alas ja päästetään taas oikeaan aikaan ylös."

Näin juuri. Ei se ole sen vaikeampaa.
Vessajono
30.03.2011 21:12:07
Exhausted: Vuoden nosto!

Aika hyvin, kieltämättä. Melkein seitsemän vuotta!
"On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)