Aihe: oikeas sormitus kromaattiseen juoksuttamiseen..
1 2
Xardan
19.04.2004 13:21:33 (muokattu 21.04.2004 19:24:02)
Mun mielestä varmin on kaikista helpoin: 3 sormi aina mustalle, sekä vasemmalla että oikealla kädellä. Näin opetetaan mm. opistossa. Tottakai joihinkin kappaleisiin tulee aina erilailla tilanteen mukaan, mut tuo on helppo ja varma pitkissä juoksutuksissa.
Music is my life, if not, then hell with me!
Xardan
19.04.2004 13:22:24
kimalaisen lento on hyvä treenikappale kromaattisen asteikon treenaamiseen.

Täysin totta!
Music is my life, if not, then hell with me!
Pimputtaja
19.04.2004 19:13:44
Suosittelisin tuota Jabben sormitusta kaikille.

Niin myös minä.. Nelos- ja vitossormi ovat ihmisen heikoimmat sormet ainakan suurimmalla osalla ihmisistä, joten ne ainakin minulle tuntuvat oudolta käyttää edes kromaattisen asteikon alussa.. Mutta tämä on ihan henkilökohtainen asia, kuten on tässä mainittu jo pariin kertaan.. :)
"I only know that in the music itself I found out what the fingers had to do" -Vladimir Horowitz-
Kolsi
19.04.2004 22:05:38 (muokattu 19.04.2004 22:07:00)

Hmm ... olen soittanut kiipparia noin 5 vuotta, mutta en ikinä ole kelannut mitään tollasia juttuja! Tilutan omasta mielestä suhteellisen hyvin ja nopeasti, mutta tollasista kromaattisita juoksutuksista koskaan kuullutkaan :S Kerroppa vaikka Jabbe vähän aiheesta lisää... ja sitte että (OLEN TYHMÄ) mitä nuo numerot meinaa... älysin että ne tarkottaa sormia mut mitä niistä :D Anteeksi kaikki kun pilaisin iltanne tyhmyydellä, mutta pakko se on joskus kuulla ekan kerran!
baron
19.04.2004 23:41:58

Hmm ... olen soittanut kiipparia noin 5 vuotta, mutta en ikinä ole kelannut mitään tollasia juttuja! Tilutan omasta mielestä suhteellisen hyvin ja nopeasti, mutta tollasista kromaattisita juoksutuksista koskaan kuullutkaan :S Kerroppa vaikka Jabbe vähän aiheesta lisää... ja sitte että (OLEN TYHMÄ) mitä nuo numerot meinaa... älysin että ne tarkottaa sormia mut mitä niistä :D Anteeksi kaikki kun pilaisin iltanne tyhmyydellä, mutta pakko se on joskus kuulla ekan kerran!

1 peukalo, 5 pikkusormi, loput saat itse arvata.

Numerolista tarkoittaa, missä järjestyksessä milläkin sormella lyöt kosketinta.

Jos ei selvinnyt, kysy lisää.

Kun kosketinsoittimia on ollut olemassa vajaat 500 vuotta, tänä aikana on keksitty, miten parhaiten voidaan soittaa. Säästyy hiukan aikaa ja vaivaa, kun ei itse ala keksimään sitä kaikkea uudelleen, mitä entiset sukupolvet jo ovat keksineet.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy
Pimputtaja
21.04.2004 19:08:29
Hmm ... olen soittanut kiipparia noin 5 vuotta, mutta en ikinä ole kelannut mitään tollasia juttuja! Tilutan omasta mielestä suhteellisen hyvin ja nopeasti, mutta tollasista kromaattisita juoksutuksista koskaan kuullutkaan :S

Kromaattinen asteikkohan on siis että soitetaan tietyltä alueelta kaikkia koskettimia peräkkäin.. esim. c:stä lähtevä kromaattinen asteikko on:
c - cis - d - dis - e -f- fis ja niin pois päin..
"I only know that in the music itself I found out what the fingers had to do" -Vladimir Horowitz-
Kolsi
28.04.2004 11:52:10

Jaajaajaa! No nyt rupes selkeytymään..., ja tuohan nopeutti kumasti.... kiitoksia !
ees
03.06.2004 22:40:47
Mun mielest joko Jabben sormitus tai sit mee just pianon ääreen ja kokeile mikä on itelles paras. Mun mielest paras on se mikä tuntuu hyvältä ja luonnolliselta ja sit myös mieluiten toistuva.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)