Aihe: Sormitukset
1 2
Kaleface
30.10.2003 20:22:38

Mikäs olisi fiksuin tapa vetää Uriah Heepin Easy Livin'in välimelodia? Eli seuraavanlainen sävelkulku alaspäin

AGF GFE FED C C#

321 321 321 2 3 -sormituksella olen vetänyt, mutta tuo loppu on aika hankala varsinkin kohdissa joissa tuo tulee useamman kerran peräkkäin ja keskisormi joutuu hyppäämään C#:stä A:han. Nimettömällä tai pikkurillillä jos aloittaa, niin alkuhyppy A:han on aika hankala, vaikka muuten se menisi periaatteessa aika näppärästi.

Onko mitään järkeä käyttää esim. 321 321 212 12 -sormitusta, jolloin ainakin käsi pysyisi luonnollisessa asennossa?

Tämän siitä saa kun on tekniikan opettelu jäänyt aikoinaan puolitiehen.
-K-
baron
30.10.2003 21:37:41

Mä oon joskus jankannut niitä "tyhmiä" klassisen pianokoulun sormiharjoituksia ja se hyöty niistä on, että ei tarvitse kysyä tämäntyyppisiä asioita.

Ei se ole paha, että kysyy, mutta "pienellä" vaivalla ne tulee itsestään selvyyksiksi.
baron
30.10.2003 21:51:00 (muokattu 30.10.2003 21:56:59)

Mikäs olisi fiksuin tapa vetää Uriah Heepin Easy Livin'in välimelodia? Eli seuraavanlainen sävelkulku alaspäin

AGF GFE FED C C#

Onko mitään järkeä käyttää esim. 321 321 212 12 -sormitusta, jolloin ainakin käsi pysyisi luonnollisessa asennossa?

Sorry, enhän mä edes vastannut sun kysymykseen.

Mä käyttäisin sormitusta
543 431 432 12 , jolloin helppo palata 5:lla A:han

PS Jos sä sanoit, että aloitus on hankala 5:lla tai 4:lla niin voihan eka kolme olla 321 ja sen jälkeen ehdottamani
Xardan
19.04.2004 13:41:07
Siis näitähän löytyy. Yksinkertaiset perussäännöt löytyvät toki (mm. soinnuista, asteikoista), ja tietyntyyppisille kuvioille tietyntyyppiset sormitukset. En jaksa tässä kuitenkaan ruveta paasaamaan... Jos soittelee klassista niin törmää kyllä sitten suuriinkin poikkeuksiin ihan aina tilanteen mukaan. Mielestäni kaksi tärkeintä asiaa on että käsi pysyy inhimillisessä asennossa (aina ei mahdollista) ja että kuvio onnistuu niin hitaassa kuin nopeassa tempossa ja vielä että se tuntuu luontevalta. Sitten vielä pitäisi pitää huolta siitä että soittaa jatkossakin samalla sormituksella saman paikan ja vaikkapa samantyylisenkin paikan jos vain onnistuu.
Music is my life, if not, then hell with me!
Pimputtaja
19.04.2004 19:06:53

AGF GFE FED C C#

321 321 321 2 3 -sormituksella olen vetänyt, mutta tuo loppu on aika hankala varsinkin kohdissa joissa tuo tulee useamman kerran peräkkäin ja keskisormi joutuu hyppäämään C#:stä A:han. Nimettömällä tai pikkurillillä jos aloittaa, niin alkuhyppy A:han on aika hankala, vaikka muuten se menisi periaatteessa aika näppärästi.

Mä soittasin tuon kohdan 432 321 432 12..
en nyt tiiä onko tuokaan maailman paras sormitus.. mä en oo oikeen ikinä välittäny niin paljon noista sormijärjestyksistä ja sitten niitä saa tunneilla olla opettaja koko ajan korjaamassa.. :)
"I only know that in the music itself I found out what the fingers had to do" -Vladimir Horowitz-
Kaleface
19.04.2004 21:22:13 (muokattu 19.04.2004 21:23:45)

Joku kaivanut vanhan aiheen esiin.

Niin, nyt olen vetänyt aika kurinalaista treeniä, ja löytänyt muutamia soitonoppaita, joissa mukana on myös sormitukset. Noiden perusteella on löytynyt muutamia "perussääntöjä" (en tiedä miten "virallisia" ovat, mutta luontevia ainakin) joiden pohjalta on helppo kehitellä toimivat sormitukset melkein mihin vain. Ja poikkeuksia tietysti on aina tehtävä.

Huomaa kyllä, että heti kun käyttää loogisempia sormituksia kuin perusepämääräistä pääasiassa 1-2-3-hakkaamista niin johan on soittotaito puolen vuoden aikana kehittynyt, ja johan alkaa lähteä monet monimutkaiset ja monipuolisetkin kappaleet/kuviot sujuvasti ja tyylikkäästi.

Puoli vuotta sitten vielä kuvittelin että tunneillehan tässä on varmaan mentävä, mutta kyllä tässä on sen verran kehittynyt että usko itseoppimiseen on palannut.

Tosin jonkinmoisten tuntien ainakin kokeilu on edelleen harkinnassa. Jos Tampereen seudulta löytyisi jotain fiksua pop-rock-jazz-blues-akselilta. (vink vink)
-K-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)