![]() 30.09.2014 06:49:24 | |
---|---|
musamies: Merkeillä ei ole mielestäni niin paljon väliä vaan eri malleilla hintaluokilla ja esim. painolla. Tahtoo olla ainakin meillä päin kovin rajoitettu valikoima liikkeissä kokeiltavana tämän hintaluokan pianoja. Näitä merkkejä sentään yleensä löytyy. Varmaan eri juttu jos asustelee pääkaupunkiseudulla. Tietyt asiat kuten koskettimien pintamateriaali ja tapa, millä pianon koneistoa jäljitellään on merkkikohtaista ja erilainen mainituilla kolmella, joten siksi olisi hyvä kokeilla useampaa merkkiä. Itseä jäi pikkasen kaihertamaan kun en päässyt testaamaan uusimpia Kawai digejä, mutta ei vaan ollut siihen mahdollisuutta aikataulun puitteissa. | |
![]() 30.09.2014 09:55:12 (muokattu 30.09.2014 09:56:50) | |
outoniemi: Tietyt asiat kuten koskettimien pintamateriaali ja tapa, millä pianon koneistoa jäljitellään on merkkikohtaista ja erilainen mainituilla kolmella, joten siksi olisi hyvä kokeilla useampaa merkkiä. Esim. Rolandilla 300 ja 700 sarjan stagessa on ollut aika lailla eri järeysluokan kosketinmekanismi. Sama oli enempi kotisuuntautuneissa malleissa FP4 ja FP7. Yamahalla sama juttu. Lisäksi liikettä tunnistavien sensorien määrässä on eroa, muotia on nyt kolme sensoria. Itse teen mm. sellaisen testin, että yksi kosketin kerrallaan nopeasti kaikki koskettimet perässä ja koitan saanko soimaan äänet hallitusti vai jääkö ääniä välistä. Tämän yhdistän siihen, että reagoiko kunnolla hiljaisen ja kovan lyönnin välillä. Sustainin vaikutusta oppii kanssa testeilemaan. Lisäksi voi testata onko laitteeseen rakennettu sustain ja muuta kieliresonanssia. Suurimmaksi osaksi testaamiseni kohdistuu tuntuuko omasta mielestä soitin elävältä, ilmavalta ainakin halutessa ja voiko pianosaundia säätää erilaisiin tyylisuuntiin. Tietyt asiat kuten koskettimien pintamateriaali ja tapa, millä pianon koneistoa jäljitellään on merkkikohtaista ja erilainen mainituilla kolmella, joten siksi olisi hyvä kokeilla useampaa merkkiä. Ongelma on siinä, että enempi PRO-luokan malleja ei ole kovin hyvin esillä vaikka niissä hinta ei silti ole mikään törkeä. | |
![]() 30.09.2014 16:11:52 | |
Harmi ettet päässyt kokeilemaan niitä uudempia Kawain malleja, Outoniemi. Ajattelin nimittäin juuri kysyä mielipidettä tuosta Kawain MP-11:sta... Varmaan se Roland kakkospianona meneekin, mutta minulla tuskin koskaan tulee olemaan "ykkösakustista", vaan digi. Sen verran kermaperse olen, että olen lopulta rauhallisin mielin päätynyt käyttämään vähän enemmänkin rahaa (2k€ ehkä) tähän hankintaan, näin aloittelijan kannalta. Onko kenelläkään sanoa mielipidettä, että miten tuo MP-11 pärjää vertailussa noihin malleihin, joita ei pahemmin siirrellä? Saman hintaluokan siis. Painavahan tuo on, mutta eipä sitä ole tarkoitus hirveästi siirrellä. Se olisi kuitenkin kiva, että se olisi mahdollista. | |
![]() 30.09.2014 17:27:33 | |
Sutcac:Onko kenelläkään sanoa mielipidettä, että miten tuo MP-11 pärjää vertailussa noihin malleihin, joita ei pahemmin siirrellä? Vanhemmasta MP-10:stä puuttu mahdollisuus soittaa esim. vasuribassoa erilisellä bassoaundilla. Uusi malli vaikuttaa lupaavalta jos paino ei ole este. http://www.kawaimp.com/mp11/ | |
![]() 30.09.2014 18:25:41 | |
Sutcac: Harmi ettet päässyt kokeilemaan niitä uudempia Kawain malleja, Outoniemi. Ajattelin nimittäin juuri kysyä mielipidettä tuosta Kawain MP-11:sta... Varmaan se Roland kakkospianona meneekin, mutta minulla tuskin koskaan tulee olemaan "ykkösakustista", vaan digi. Sen verran kermaperse olen, että olen lopulta rauhallisin mielin päätynyt käyttämään vähän enemmänkin rahaa (2k€ ehkä) tähän hankintaan, näin aloittelijan kannalta. Kawailta olisin halunnut kokeilla CA-sarjan pianoja. Onko noissa MP- sarjan keikkapianoissa samat koskettimet? Yamahoista en vaan tykännyt...Toki en mitään AvantGrandia kokeillut... Kokeilin useampaa Rolandin pianoa moneen otteeseen ja tämä oli ehdottomasti parempi soittaa kun hieman halvempi malli, mutta ei huonompi kun kalliimmat. Niissä oli enempi eroa ulkonäössä ja teknisissä lisäominaisuuksissa, joilla en itse tee oikein mittään. Minulla on akustinen piano, jossa on silent-toiminto. Sen jälkeen kun raahasin digin mökiltä en ole soittanut silentia ollenkaan, koska tuo digi muistuttaa kosketukseltaan enemmän flyygeliä kuin pianoni. Digillä harjoittelu ei ole mielestäni ollut tekniikalle haitaksi, enemmänkin päin vastoin. Toki akustisella tulee enemmän kuunneltua ja mietittyä hienosäätöä kun ääneen voi oikeasti vaikuttaa. Pienen säätämisen jälkeen Rolandin ääni on sisäänrakennetuilla kaiuttimilla sen verran miellyttävä ja pianomainen, että en kuulokkeita ole käyttänyt. Oletan ettei ihan samalla lailla kulje naapuriin kun akustisen ääni ja voluumia voi yöllä vähän pienentää :) Mutta helppoa ei ole pianon valinta, itselläni meni yli vuosi miettimiseen ja sitten piti saada pikaiseen... | |
![]() 30.09.2014 20:01:06 | |
Mitä Thomannilta katsoin, niin CA-malleissa on grand feel action, mikä on tuossa mp-11:ssa myös. Joten kaippa ne samoja ovat. | |
![]() 30.09.2014 23:05:47 | |
Sutcac: Mitä Thomannilta katsoin, niin CA-malleissa on grand feel action, mikä on tuossa mp-11:ssa myös. Joten kaippa ne samoja ovat. Olen käsittänyt niin, että MP11 on kokonaisuutena oma mallinsa. Turha mitään yhtä yksityiskohtaa katsoa kun nämä on monesta asiasta muodostuvia kokonaisuuksia. Vähän samoin kuin kaikki ruskeat, mustat tai valkoiset akustiset pianot ei ole keskenään samanlaisia vaikka yksi ominaisuus täsmäisikin... http://www.keyboardmag.com/gear/1183/kawai-mp11-reviewed/48347. | |
![]() 30.09.2014 23:25:56 | |
Tuo onkin jo tullut luettua :D Jep, eiköhän se ollut tämä sitten. On muuten jännä, miten jotkut hehkuttavat tuota ääntä, sitten taas ainakin yksi nimimerkki Youtubessa oli niin vastaan, että oli kommentoinut lähes jokaiseen kyseistä mallia käsittelevään videoon asiasta... Eipä se minusta paha ole, ja oikeastaan tuo tuntuma olisi se tärkeämpi kuten joku mainitsikin jo. Sitten vielä hyvä standi ja laukku. Tähän mennessä kotona on ollut tosiaan vain tuo äidin vanha Casion pätkä, joten mitä muuta huomioitavaa on vielä? Koskettimien päällinen, onko tuo pussukka kuinka aiheellinen? Ja penkeissä ei tainnut olla mitään ihmeellistä.. | |
![]() 01.10.2014 06:41:44 | |
Sutcac: Ja penkeissä ei tainnut olla mitään ihmeellistä.. Riittävästi säätövaraa pitää olla, riippuen tietysti pituudestasi ja ruumiinrakenteestasi. | |
![]() 01.10.2014 08:43:55 | |
musamies: Eli kun jotain ominaisuutta vaikka järeää vasarakoneistoa ja koskettimia haluaa painottaa, niin silloin ei kannata samaan aikaan pyytää maksimaalisen kevyttä koko härvelin painoa. musamies: Jos haluaa mahdollisimman hyvän elektroniikka ja softapuolen, ei kannata samaan aikaan pyytää mahdollisimman pientä hintaa. Itselle käy vaikka Casio jos siinä on ne ominaisuudet, jota tarvin. Pakko tuohon oli puuttua, edelleen onnellisena osaomistajana, juuri Casion uuden lippulaivan kanssa päästään lähelle ;) 11kg, 900€, soundeja ei voi kuin kehua ja vasarakoneisto on Järeä. Jos nyt sellaisesta siis sattuu pitämään. Softapuoli on suht karu mutta toimiva. Hienoja grafiikkoja ja animaatioita ei löydy mutta kaikki tarvittava kyllä. Kiippareiden näyttö on aika pieni, saisi olla ainakin 14". Ja tietty kosketuksellinen. http://www.thomann.de/fi/casio_px_5s_privia_pro.htm Kaikki, niin kokeilleet, kauppias kuin netin artikkelitkin ylistävät vehjestä. Mutta, koska Casio... Ehkäpä sitten joskus. | |
![]() 01.10.2014 10:48:47 (muokattu 01.10.2014 10:51:14) | |
azlag: http://www.thomann.de/fi/casio_px_5s_privia_pro.htm Kaikki, niin kokeilleet, kauppias kuin netin artikkelitkin ylistävät vehjestä. Mutta, koska Casio... Ehkäpä sitten joskus. Mä lähtisin tuon Casion kohdalla siitä liikkeelle, että sitä voi kokeilla jossain vastaako sen ominaisuudet omia tarpeita. Omalla kohdalla oli lähellä etten ostanut Kawai MP-10:ppiä lun sen olis saanut sellasessa diilissä, että omistaja oli kiinnostunut mun vanhoista uruista. Tämä malli karsiutui sillä kertaa pois sen takia koska paino kotelon kanssa olisi ollut suuri ja vanhempi 10 malli ei ollut oikein yleiskiippariksi kovin toimiva ja 11 mallissa on parennettu tätä puolta. Paino voi tarkoittaa sitä, että se on hyvin tehty ja sopii kotiin jos kevyt kannettavuus ei ole tärkeintä. Ratkaisuksi tuli Yamaha CP4 Thomann:in ihan hyvällä PVC kotelolla. Sain ratkaistua roudattavuuden ja kohtuullisen toimivuuden yleiskiipparina. Tämä malli on melko kevyt ilman että koskettimisto olisi lelumaisen tuntuinen. Mitään yhtä mallia ylitse muiden en vielä tiedä vaan homman nimi on mitä ominaisuuksia haluaa painottaa. Minulla se ei ole ainakaan se kotidigipianojen halvasta materiaalista tehty kulissijalusta. Yksi painotettava ominaisuus on käyttöliittymän helppous ja nopeus. Clavian vehkeissä tilanne on aika hyvä. Myös Kawai tuntuu selkeältä ja osittain Rolandin RD-sarja. Tuon linkissä mainitun Casion hinta tekee siitä kiinnostavan. Minun mielestä joku sellaista oikeasti käyttävä voisi vähän raportoida ominaisuuksista. | |
![]() 01.10.2014 12:43:02 | |
musamies: Tuon linkissä mainitun Casion hinta tekee siitä kiinnostavan. Minun mielestä joku sellaista oikeasti käyttävä voisi vähän raportoida ominaisuuksista. Totta, itselläni kun ei ole kokemusta eikä osaamista alueeseen niin olen huono sanomaan. Mututuntumalta kuitenniin, ei ole ainakaan Suomessa vielä lyönyt itseään läpi (?) Oman ostopäätöksen tein puhtaasti netin arvosteluita selaamalla ja ominaisuuksia vertaillen. Siispä listaan muutaman linkin käyttäjäkokemuksiin (lontoon murteella, sori) ja pari artikkelia. http://www.sweetwater.com/store/detail/PX5S/reviews http://www.musiciansfriend.com/keyb … /casio-privia-px-5s-pro-stage-piano http://www.soundonsound.com/sos/jul14/articles/casio-privia-px5s.htm http://www.keyboardmag.com/combo--- … casio-privia-pro-px-5s-review/29374 Näistä, luottaen edelleen puhtaasti ja sokeasti toisen käden kokemuksiin, sound on sound:in jutussa tiivistettiin tehokkaasti: "Alternatives To find anything offering facilities similar to the PX5S, you'd have to look at instruments costing two to four times the price from manufacturers such as Kurzweil, Korg, Roland, Yamaha and Nord. If we're talking alternatives in the same price bracket as the PX5S, as far as I'm aware, there aren't any." Jaksan mainostaa kyseistä laitetta koska kaiken näkemäni, lukemani ja kuulemani mukaan nyt saa halvalla hyvää. Nykyisessä taloustilanteessa se lienee suhteellisen optimi tilanne usealle uuden soittimen hankintaa harkitsevalle :) En mainosta siksi että saisin jotain kiksejä työntämällä lusikkani jokaiseen mahdolliseen soppaan. Tai siksi että olisin missään tekemisissä muutoin casioiden kanssa tai kokisin kyseisen merkin missään määrin ylivertaiseksi. | |
![]() 02.10.2014 21:58:00 | |
Noniin, ostoskorissa roikkuu tällä hetkellä Kawai MP-11, telineeksi K&M 18810, tuoliksi K&M 14086 ja tällä hetkellä kun en oikein tunnu löytävän sopivankokoista laukkua... Soundwear Stagebag 88 XL. http://www.thomann.de/fi/kawai_mp_11.htm http://www.thomann.de/fi/km_18810.htm http://www.thomann.de/fi/km_14086.htm http://www.thomann.de/fi/soundwear_stagebag_88_xl.htm Sanokaapas vielä millaiset johdot hankin siihen, että tuon saa yhdistettyä suoraan tietokoneeseen sekä sukulaisten luona perus stereoihin? F-musiikkiin laitoin kysymystä tästä http://www.f-musiikki.fi/kosketinso … -keyboardlaukku-pyorilla-59-prkcp59 , että olisiko pätevä tuolle soittimelle. Korkeudesta uupuu vajaa sentti, joten en tiedä antaako tuo kuinka myöden tai onko edes hyvä valinta tuolle pianolle. Viimehetken kommentteja ja asioita mitä minun tulisi huomioida? | |
![]() 02.10.2014 22:37:49 (muokattu 02.10.2014 22:42:14) | |
Sutcac: Viimehetken kommentteja ja asioita mitä minun tulisi huomioida? Piuhoja voit alkuun ottaa vaikka pari tavallisen kitarapiuhan näköistä plugipiuhaa jotta voit halutessa kytkeä laitteen mikseriin. Toisaalta jos ei ole mikseriä, ei niillä kiirettä. Stereoihin kytkeminen voi onnistua vaikka sellaisella piuhalla, jossa toisessa päässä on kaksi RCA-liitintä. Yksi vaihtoehto, että ratkaiset piuhapuolta sitä mukaa kuin tarvetta ilmenee eikä ne kivijalkaliikkeessäkään mitään kauhean kalliita ole. Riippuu stereoista mitä liitäntöjä. Tietokoneeseen yhdistämistä voi kannattaa miettiä myöhemmin kun pitää ottaa huomioon haluatko sinne midiä vaiko pianon tuottamaa ääntä tai molempia... niin ja saattaahan noissa olla muutakin mahdollisuuksia vaikka USB liittimen kautta. Oma härveli esim. äänittää suoraan USB muistitikulle ja sen kautta saa helposti vaikka jonkun biisin tietokoneelle. Thon PVC keyboard case oli kanssa ihan hyvä - se ei ole niin painava kuin vanerilevyillä, mutta suojaa silti hyvin. | |
![]() 02.10.2014 23:05:25 | |
Joo, tuon hinnan vuoksi niitä ajattelin nyt tilailla. Mutta jos eivät liikkeissä ole sen kalliimpia niin turha niitä sitten on vielä ottaa tuohon tilaukseen mukaan. Katselin niitä Thon koteloita, mutta en tiedä sitten ovatko kuinka käteviä kannella käsin, tuli vain sellainen mielikuva että ovat hyviä jos enemmänkin riessaa ja ovat kompaktin kokoisia. | |
![]() 03.10.2014 00:04:01 | |
Sutcac: Joo, tuon hinnan vuoksi niitä ajattelin nyt tilailla. Mutta jos eivät liikkeissä ole sen kalliimpia niin turha niitä sitten on vielä ottaa tuohon tilaukseen mukaan. Katselin niitä Thon koteloita, mutta en tiedä sitten ovatko kuinka käteviä kannella käsin, tuli vain sellainen mielikuva että ovat hyviä jos enemmänkin riessaa ja ovat kompaktin kokoisia. Niitten piuhojen kohdalla kannatta katella vähän mitä tarvii - kuulokkeilla tolla pääsee liikkeelle ja opiskelee käyttöohjekirjan kanssa mitä sillä voi tehdä. Siinäkin on oma mielenkiintoinen hommansa. Tuon näköinen on Thon PVC versio kulljetuslaatikosta joka siis vaneria kevyempi: http://www.thomann.de/fi/thon_keyboard_rollcase_iii_kunstst.htm Pitää tarkkana vaan olla, että kyseessä on juuri omalle soittimelle käyvä malli. Itse aion jossain välissä tehdä modauksen, jossa pohja on koko ajan pianon mukana ja vain kansi nostetaan perhoslukoilla pois. Kansi on siis silloin korkeampi osa laatikkoa kuin pohja. Pääasia kun pääset kotona tutkimaan ja opettelemaan kaikessa rauhassa. Lisää varusteita saa kyllä. | |
![]() 03.10.2014 00:13:49 | |
musamies: Tuon näköinen on Thon PVC versio kulljetuslaatikosta joka siis vaneria kevyempi: http://www.thomann.de/fi/thon_keyboard_rollcase_iii_kunstst.htm Pitää tarkkana vaan olla, että kyseessä on juuri omalle soittimelle käyvä malli. Joo, ohjekirjat on ihan kivoja luettavia jostain syystä muutenkin. Ja ne piuhat jätän myöhemmälle, täällä kyllä on liikkeitä joista voin käydä sitten tarpeen tullen hakemassa. Tuota katsoinkin, ja ymmärsin että pitää vain ilmoittaa oma malli ja sen pohjaltako noita sitten tehdään? Mutta se mikä minua tuon laukun kanssa vaivaa on se, että tuo vain vaikuttaa enemmän bändiroudaamiseen tarkoitetlulta. Onko tuota yhtä helppo kuljettaa kuin nyt voisi ajatella noita kahta minun linkkaamaa vaihtoehtoa? :D En oikein osaa selittää, mutta tuossa ei ole kahvaa samassa paikkaa kuin tässä esim. http://www.f-musiikki.fi/kosketinso … -keyboardlaukku-pyorilla-59-prkcp59 kyljessä, vaan se on tuolla leveämmällä sivulla jännästi. | |
![]() 03.10.2014 09:26:03 | |
Sutcac: Tuota katsoinkin, ja ymmärsin että pitää vain ilmoittaa oma malli ja sen pohjaltako noita sitten tehdään? Mutta se mikä minua tuon laukun kanssa vaivaa on se, että tuo vain vaikuttaa enemmän bändiroudaamiseen tarkoitetlulta. Onko tuota yhtä helppo kuljettaa kuin nyt voisi ajatella noita kahta minun linkkaamaa vaihtoehtoa? :D En oikein osaa selittää, mutta tuossa ei ole kahvaa samassa paikkaa kuin tässä esim. Mua askarruttaa se jos piano on välillä autossa tai peräkärryssä, mitä muuta siellä on samaan aikaan. Se on aika painava laukun tai kotelon kanssa ja pitkä myös. Kawai voi olla mukavampi kantaa kaksin autoon ja sille pitää olla siellä sopiva vapaa tila tasainen tila. Olisi hyvä myös jos sen laittaa johonkin henkilöautoa muistuttavaan jos painavaa laatikkoa tai esinettä saisi hiukan kiinni ettei ole vaarallinen kyydissä. Jäykkä laatikko toimii myös kiinnittämisnäkökulmasta. Kokonaan kova vaihtoehto on silloin parempi jos on muuta roinaa tai muita laatikoita. Thomannin mittatilauskotelon osalta pitää ottaa yhteyttä ja luulisi, että asia osataan siellä päässä hoitaa jos myyvät myös soitinta jolle kotelo tulee. | |
![]() 26.09.2015 00:09:09 | |
outoniemi: Kawailta olisin halunnut kokeilla CA-sarjan pianoja. Onko noissa MP- sarjan keikkapianoissa samat koskettimet? Yamahoista en vaan tykännyt...Toki en mitään AvantGrandia kokeillut... Kokeilin useampaa Rolandin pianoa moneen otteeseen ja tämä oli ehdottomasti parempi soittaa kun hieman halvempi malli, mutta ei huonompi kun kalliimmat. Niissä oli enempi eroa ulkonäössä ja teknisissä lisäominaisuuksissa, joilla en itse tee oikein mittään. Minulla on akustinen piano, jossa on silent-toiminto. Sen jälkeen kun raahasin digin mökiltä en ole soittanut silentia ollenkaan, koska tuo digi muistuttaa kosketukseltaan enemmän flyygeliä kuin pianoni. Digillä harjoittelu ei ole mielestäni ollut tekniikalle haitaksi, enemmänkin päin vastoin. Toki akustisella tulee enemmän kuunneltua ja mietittyä hienosäätöä kun ääneen voi oikeasti vaikuttaa. Pienen säätämisen jälkeen Rolandin ääni on sisäänrakennetuilla kaiuttimilla sen verran miellyttävä ja pianomainen, että en kuulokkeita ole käyttänyt. Oletan ettei ihan samalla lailla kulje naapuriin kun akustisen ääni ja voluumia voi yöllä vähän pienentää :) Mutta helppoa ei ole pianon valinta, itselläni meni yli vuosi miettimiseen ja sitten piti saada pikaiseen... Mikä digipiano sinulla nyt siis olikaan? | |
![]() 26.09.2015 06:29:44 (muokattu 26.09.2015 06:35:29) | |
Syksy2011: Mikä digipiano sinulla nyt siis olikaan? Roland HP-506 Nyt pitemmällä käyttökokemuksella on pakko sanoa, että "käyttöliittymä" on kyllä ärsyttävän epäkäytännöllinen, ainakin mulla ei tahdo nuo ohjeet pysyä päässä ja koko ajan saa kaivella ohjekirjaa. Toki useimmiten vaan soitan ja tulee harvemmin käytettyä noita valikoita ja säätöjä. Muista vastaavista ei kokemusta ole' joten en tiedä ovatko vähemmän hankalia. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)