Aihe: Nykypäivän digitaalipianojen laatu vs.akustinen pianoon? 1 2 | |
---|---|
![]() 02.09.2014 20:11:46 | |
Murgo: Joo, kuuluuhan niistä jotain pientä jos samassa huoneessa kuuntelee ja on muuten hiljaista mutta ei sellaista mikä naapuria häiritsisi. Oletin siis että pehmusteilla pianon alla ja takana pyrittäisiin estämään äänen siirtyminen rakenteita pitkin. Ei pitäisi häiritä herkempääkään naapuria, se on totta. Lähinnä tarkoitin vain, että ihan absoluuttisen äänettömät ne ei ole. Vaikka ihan äänettömät ei ole tietenkään edes läppärin näppis. | |
![]() 03.09.2014 09:47:45 (muokattu 03.09.2014 09:51:04) | |
Iiwana-80: Ei pitäisi häiritä herkempääkään naapuria, se on totta. Lähinnä tarkoitin vain, että ihan absoluuttisen äänettömät ne ei ole. Vaikka ihan äänettömät ei ole tietenkään edes läppärin näppis. Mun pienellä mökillä kyllä häiritsee telkkarin katsomista jos joku vieressä hakkaa digipianoa kuulokkeet korvilla. Jos on tilaa eri huoneeseen niin ei häiriötä. No, useimmiten mä itse olen se pianon "hakkaaja" ja silloin ei mua häiritse:-) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 03.09.2014 11:06:44 (muokattu 03.09.2014 11:07:11) | |
Kun tuossa digitaalipianojen laadusta kyseltiin, niin kyllä omasta mielestä melko muikeaa oli kun olen viimevuoden puolelta voinut kotona tutustua helposti roudattavaan Yamaha CP4 stagepianoon ja se oli esim. viikonloppuna häissä mukana ja nyt sillä osasi tehdä jo yhtä ja toista ja muistaa kunnolla mitä ne omat ohjelmoinnit vehkeessä on ja millä numerolla ne löytyy. Vielä jos stagepianoa haluaisin kehua, niin vielä hauskempaa olisi kaksi erilaista stagepianoa telineessä päällekkäin, jolloin helposti käytettäviä ääni saisi splittaamalla ja layeroimalla huimasti. Stagevekottimen käyttökelpoisuutta parantaa kun siihen voi rauhasti tutustua kotiolosuhteissa ja samat ominaisuudet on livetilanteessa käytössä. | |
![]() 03.09.2014 12:36:34 | |
baron: Mun pienellä mökillä kyllä häiritsee telkkarin katsomista jos joku vieressä hakkaa digipianoa kuulokkeet korvilla. Jos on tilaa eri huoneeseen niin ei häiriötä. No, useimmiten mä itse olen se pianon "hakkaaja" ja silloin ei mua häiritse:-) Totta. Asuimme taannoin vuonna -67 rakennetussa kerrostalossa (ei elementtitalo) ja vaimon työkaveri sattui asumaan jonkin kuukauden meidän alakerrassa. Ilmeni mielenkiintoinen ilmiö, kun joskus sahasin Hanoneita kuulokkeilla 10 paikkeilla illalla. Seuraavana päivänä työkaveri oli sanonut, että jostain kuului jotain ihme kopinaa, että mitähän se mahtoi... En tiedä vain, ei meille aikanaan kuulunut mitään, sanoi vaimo. Kyseessä oli silloin Kawai CN43 digipiano. Kyllä niistäkin vain ääntä lähtee ja herkkäkorvainen voi alakerrassa unta odottaessaan kyllä tehdä havainnon. | |
![]() 04.09.2014 10:35:21 | |
Aloittajalle: Digitaalipianonejen kehuttiin olevan hyvin lähellä akustista soinniltaan ja kosketukseltaan jo 90-luvulla. Kehitystä on tapahtunut merkittävästi tämän jälkeen. Sama laulu jatkuu. Tietääkseni useimmat oppilaitokset eivät hyväksyneet digipianoja 90-luvulla, eivätkä hyväksy edelleenkään. En sano, että digitaalipiano olisi huono vaihtoehtoehto. Se on kuitenkin luonteeltaan kovasti erilainen instrumentti. Sämpältyllä konserttiflyygelisoundilla soittaminen on mielestäni helpompaa muttei yhtä ilmaisuvoimaista. Digipianon edut ovat luonnollisesti huoltovapaus sekä helpompi hiljennettävyys. Silent-toiminnolla varustettu akustinen piano mennee varsin kauas budjetista. Unohda ainakin stage-piano höpinät. Perustelut löytyvät ketjusta. | |
![]() 04.09.2014 11:32:59 | |
juini: Aloittajalle: Digitaalipianonejen kehuttiin olevan hyvin lähellä akustista soinniltaan ja kosketukseltaan jo 90-luvulla. Kehitystä on tapahtunut merkittävästi tämän jälkeen. Sama laulu jatkuu. Tietääkseni useimmat oppilaitokset eivät hyväksyneet digipianoja 90-luvulla, eivätkä hyväksy edelleenkään. Digipianoissa on paljon toisistaan poikkeavia vaihtoehtoja samoin kuin akustisissakin. Digivehkeissä tekniset erot toteutuksessa on suurempia kuin akustisissa vaihtoehdoissa. Keskusteluissa monesti unohtuu laitteissa olevien softien ja tietotekniikan vaikutus ja keskustellaan tyyliin vain jostain koskettimiston mekaanisesta tuntumasta. Joskus kun rupesin asiasta ottamaan selvää midikoskettimistolla, heti pian tuli vastaan, että eri softilla soitin muuttuu aika lailla erilaiseksi. Digipianon edut ovat luonnollisesti huoltovapaus sekä helpompi hiljennettävyys. Silent-toiminnolla varustettu akustinen piano mennee varsin kauas budjetista. Digipianoissa on etuna myös, että voidaan soittaa eri käyttötarkoituksiin tarkoitetuilla saundeilla. Yksi esimerkki on Clavian vehkeet, johon valmistajan sivuilta voi latailla itselleen sopivia pianoja ja toinen lähestyminen on vaikkapa Roland V-Pianolla, jossa hyvä mukautettavuus pianosaundissa. Kun itsellä on stagepiano hommattu, niin voisin kysyä näinkin päin mitkä olisi edut jos vaihtaisin kotimalliin? Itse en tiedä nimittäin mitään etuja ja sensijaan saisin niitä ottamalla rinnalle jonkin toisen kosketinsoittimen - mahdollisimman keikkakelpoisen tietenkin. Viittaan vielä kotimallin turhakemaisuuteen siinä mielessä, että kotiin on ollut tarjolla jopa ilmaiseksi oikeita akustisia pianojakin mutten ole niitä huolinut koska minun kotiin ne on vaikea tuoda ja lisäksi niillä ei voi soittaa itselle sopivina aikoina. Jos kotona olisi kotidigipiano, käyttäisin sitä todennäköisesti samoin kuin stagepianoa oli kuulokkeilla mutten saisi sitä mukaan sinne missä soittimelle on töitä. Joutus ostaa turhaan kaksi soitinta kun nyt on jo kotidigipianon edut ja voi ostaa toisen erilaisen kosketinsoittimen, joka tuo lisäarvoa keikoille ja hauskuttaa kotiin. | |
![]() 04.09.2014 18:10:48 | |
musamies:Kun itsellä on stagepiano hommattu, niin voisin kysyä näinkin päin mitkä olisi edut jos vaihtaisin kotimalliin? Onko sulla joku pakkomielle tuosta? | |
![]() 05.09.2014 00:57:29 (muokattu 05.09.2014 01:01:25) | |
Iiwana-80: Onko sulla joku pakkomielle tuosta? On tullut tsekattua aika suuri osa niistä malleista, jotka on helppo kuljettaa ja käytännön testaamisen kautta tullut tuntuma, että samat vehkeet sopii kotikäyttöönkin. Joissain on myös kaiuttimet valmiina. En tiedä miten laaja kokemus mielestäsi näistä soittimista tulisi olla, jotta voi sanoa, että varsinaisesti ihmeempää tarvetta ei ole kasvattaa 88 vasarakoskettimisen soittimen ulkomittoja koska alaosassa ei tarvi paljoa muuta kuin polkimet ja sen, että soitin pysyy paikallaan ja saa oikealla korkeudelle. Vaikkapa Rolandilla on kuin koti ja keikkakäytön rajamaille asettuva malli on FP-7F omilla kaiuttimilla: http://www.roland.fi/products/productdetails.aspx/support/?p=1123 En näe mitään syytä miksi tämänlaisen soittimen alaosaan tulisi keinotekoisesti laittaa turhaa roinaa kun resurssit tarvitaan yläosaa, jotta tulisi kunnollinen soitin. Lisäksi oikeita akustisia pianoja on saatavilla käytettynä edullisesti ja siinä on erilainen tarve laajemmille ulkomitoille koska tekninen toteutus täysin erilainen. Voin heti korjata käsitystä jos soittimen alaosa on oikeasti hyödyllisellä tavalla käytetty tarvittavan tekniikan asentamiseen kuten ehkä oman aikansa mittapuun mukaan oli Rhodes Suitcasessa... | |
![]() 05.09.2014 20:07:17 | |
musamies:Voin heti korjata käsitystä jos soittimen alaosa on oikeasti hyödyllisellä tavalla käytetty tarvittavan tekniikan asentamiseen kuten ehkä oman aikansa mittapuun mukaan oli Rhodes Suitcasessa... Älä nyt hemmetissä mene muuttamaan mitään! Jos todella on kuten ensimmäisessä viestissäsi kerroit, että soitto lähti kehittymään huomattavasti kun hommasit stage-pianon, niin älä välitä näistä netin horinoista, vaan luota itseesi. On ihan ymmärrettävää, että perinteisempään pianomuotoon tehty digipiano voi häiritä oppimista ja että stage-malli puolustaa siksi hyvinkin paikkaansa. Mies, ole oman tiesi kulkija, äläkä lotkauttele korviasi näille pahansuoville nettipuheille! | |
![]() 05.09.2014 20:31:43 | |
Tuossa kysyttiin otsikossa: Nykypäivän digitaalipianojen laatu vs. akustinen pianoon? Itse näen, että akustinen piano tai flyygeli on oma soittimensa ja yksilö ja sitä ei ihan suoraviivaisesti pidä verrata johonkin digitaalivehkeeseen. Oikeassa käyttötarkoituksessa ja sopivissa tiloissa ne puolustaa paikkaansa. Sekä kotimallin ja stagemallin digipianoissa on tapahtunut kehitystä. Stagemalleja on kovin monenlaisia ja niissä on mielestäni tarjolla eniten hyviä puolia verrattuna akustiseen pianoon. On totta, että stagemallin hyvät puolet on enempi suunnattu stagelle, mutta ei vaikka hyvistä liitännöistä tai mahdollisesti selkeästä käyttöliittymästä ja kestävyydestä ole kotonakaan haittaa. Jos todella on kuten ensimmäisessä viestissäsi kerroit, että soitto lähti kehittymään huomattavasti kun hommasit stage-pianon Todellakin näin on ja treenaan myös akustisella pianolla mutten kotona. Huomenna tarvinnen taas stagepianoa kun se on helppo ottaa mukaan. Jos mulla olisi kotidigipiano, tarvisin silti stagepianon. Voi olla, että joskus kotona on akustinen piano. | |
![]() 05.09.2014 23:27:19 (muokattu 05.09.2014 23:28:13) | |
Mä tykkään akustisesta pianosta. Himassa mulla on Yamaha flyygeli josta mä tykkään eniten. Sitä on teknisesti vain vaikea roudata keikalle. Siksi mä soitan keikkapaikan flyygeliä. On myös typeriä keikkapaikkoja joissa ei ole talon puolesta flyygeliä. Niitä varten mä tarvitsen stagepianon. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
![]() 06.09.2014 00:13:22 | |
baron: Mä tykkään akustisesta pianosta. Himassa mulla on Yamaha flyygeli josta mä tykkään eniten. Sitä on teknisesti vain vaikea roudata keikalle. Siksi mä soitan keikkapaikan flyygeliä. On myös typeriä keikkapaikkoja joissa ei ole talon puolesta flyygeliä. Niitä varten mä tarvitsen stagepianon. Mul olis mielessä jos seuraavaksi menisin mökkirantaan vähän grillailee ja voishan sinne stagepianon ottaa jos vaikka naapurin kanssa kokeilee vetää jotain biisejä ja sitten kun on syöny tarpeeks vois suunnata pienille perhejuhlille ja ehkä vehjettä tarvii sielläkin. Yksi juttu on ollut hyvä kun vekottimesta on ollut apua myös treenata vähän laulamista (voi helpottaa kätevästi hommaa transponointinamiskuukkelilla jota ei akustisessa ole) - nyt voin esittää jotain lauluja yksinkin kun on ollut kätevä vehje jonka avulla voi rauhassa kokeilla toimiiko vai ei ja mitä pitää tehdä jotta toimii. Kun sen tekee samalla vehkeellä, on esittäminen aika helppoa. Ehkä tulevaisuudessa tulee käteviä kotimalleja enemmän, jotka saa mukaan ilman hankalasti kuljetettavaa alaosaa. Omasta mielestä stagepianon haastajaksi kelpaisi paremmin joku Tyros 5:nen tms. - sehän on ilmeisen roudattava, hauska ja monipuolinen. Akustista pianoa taas sellainen ei haasta juuri lainkaan. Akustisella pianolla on oma paikkansa ja se kuuluu sinne missä muutenkin musiikkia esitetään akustisesti hyvissä olosuhteissa. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)