Aihe: Rhodes chorus/phaser -suosituksia ja vähän muutakin
1 2 3 4
matkalaukku
02.01.2014 20:39:55

iikkuli: Torilta ostin. Ei ehkä siistein näkemäni ja koskettimien päälliset on saannut kipeää matkan varrella. Mutta jotenkin tän soittaminen tuntui mulle oikealta. Se jotenkin tuntui minun peliltä. Silloin tuollaiset ulkoiset asiat on aika sivuhommia. Käyttöesine, minun mielestä. Keräilijät erikseen.

Komppaan. Kun oma tulee kohdalleen, ei siitä mihinkään pääse, hankittava se on, maksoi mitä maksoi.
Ja mitä oikeaan Rhodes-soundiin tulee, niin omalla kohdallani ei ole vielä tullut vastaan sellaista kosketinsoitinta, joka jäljittelisi Rhodesin soundia niin, että se kuulostaisi siltä.

Tässä en malta olla nyt mainostamatta upeaa kirjaa Down The Rhodes; The Fender Rhodes Story (sisältää Blu-Ray levyn), jota saa tilattua Suomestakin alle 30 euron hintaan.
kiippariippa
08.01.2014 09:21:04
Phase ysikympin kautta oon kovasti tykänny ajaa. Small stone on miellyttäny kans mut enempi huomaan käyttäväni tota ensmäistä.

Ei oo prikkojen vaihto hankala homma. Tosin aikaa siinä menee. Ite tilasin ton prikkasatsin ep-serviceltä hollannista. Ei halpa kauppa mut toimii kyllä ihan asiallisesti mitä oon sieltä tilannu.

Vuoskymmenet tosiaan tekee myyräntyötään noille grommeteille. Uus grommetti ei välttämäti silti oo sateentekijä tohon demppaantuvaan kieleen, vaikka voi se syy toki hyvin ollakin. Kannattaa tsekata myös iisit jutut ettei se äänirauta esim ota jostain kohtaa viereiseen äänirautaan kiinne tai ettei sammuttaja ota kiinni värähtelevään kieleen sillon ku ei pitäis. Lisäks koko kieli saattaa olla ns. kuollu eli siihen ei sit enää oikeen grommetit sun muut konstit auta. Ite oon vaihtanu kerran kiinni semmosen kielen joka oli aivan uusi. Leikkasin määrämittaan ja kun löin kiinni ni demppaantuu saman tien. Sama juttu vaikka ottaa kielen äänirautoineen ulos koneesta ja vaikka sitä kuinka napauttelis ni ei soi.
- balanssit täysille -
musamies
08.01.2014 10:57:38
matkalaukku: Komppaan. Kun oma tulee kohdalleen, ei siitä mihinkään pääse, hankittava se on, maksoi mitä maksoi.
Ja mitä oikeaan Rhodes-soundiin tulee, niin omalla kohdallani ei ole vielä tullut vastaan sellaista kosketinsoitinta, joka jäljittelisi Rhodesin soundia niin, että se kuulostaisi siltä.

Tässä en malta olla nyt mainostamatta upeaa kirjaa Down The Rhodes; The Fender Rhodes Story (sisältää Blu-Ray levyn), jota saa tilattua Suomestakin alle 30 euron hintaan.

Ainakin on apua jos on joskus päässyt tutustumaan mitä oikeilla vehkeillä voi tehdä. Niissä on omat hyvät ja huonot puolet.

Rhodes kuitenkin oli kiva tuttavuus kun oli oma.
matkalaukku
08.01.2014 13:00:23

musamies: Ainakin on apua jos on joskus päässyt tutustumaan mitä oikeilla vehkeillä voi tehdä. Niissä on omat hyvät ja huonot puolet.

Rhodes kuitenkin oli kiva tuttavuus kun oli oma.

Aivan, kyllä Rhodesista niin ilot kuin murheetkin löytyvät.

Olen itse kasvanut 70-luvun musiikin soidessa, joten niin Rhodes kuin B3:kin tulivat kovin läheisiksi.

Menee kovasti ohi alkuperäisen aiheen, mutta koska olen uusi täällä ninpä kerron vähän.

Kolme Rhodesia olen omistanut. 80-luvun alussa hommasin Fender Rhodes Mark I:sen (stage, vuodelta -71).
Sitten Rhodes Markku II:n (stage, muistaakseni vuosimallilta -82).

Nyt kunniapaikalla on Rhodes Suitcase (vuosimallia-74).
Kaikki aivan erilaisia, niin tatsiltaan kuin soundeiltaankin.

Wurlikalla vetelin ennen Rhodeseja, mutta päällimmäisenä sen upean soundin lisäksi on jäänyt mieleen soittimen vireongelma.

Aina kun jollakin keikalla näkee lavalla valoissa Rhodesin ja B3:n, tietää varmasti mitä on tulossa
Tai näin minä asiat tulkitsen.

Joten, ei muuta kuin, iloisesti Rhodesilla.
Bronks
09.01.2014 09:02:52

Tulipa kotiutettua Fenderin Twin Reverb vm. -74. Nyt oilisi aika kiva saada hommattua se Rhodes tuolle kaveriksi.

Olo on vähän niin kuin vanhalla opiskelukaverillani, joka hommasi aikanaan harrikkakuumeeseen pelkän harrikan ohjaustangon.
Don't take me serious, I'm just playing.
iikkuli
09.01.2014 10:21:57
No nyt hommasin Studiotecissä asioidessani vahingossa Akai-merkkisen phaserin Rhodesiin. Kyllähän se sutinaa antaa soundiin. Tässä värkissä pystyy säätämään efektin syvyyttä kahdella kytkimellä: 90, 180,270 tai 360 astetta. Itse olen nyt pitänyt 180 astetta sopivana. No Akai merkkinä on kai kaikkein uskottavin näin vintage-kamojen keskuudessa...
SPEKULOISIN JOS...
Bronks
24.01.2014 15:14:01

Bronks: Tulipa kotiutettua Fenderin Twin Reverb vm. -74. Nyt oilisi aika kiva saada hommattua se Rhodes tuolle kaveriksi.

Olo on vähän niin kuin vanhalla opiskelukaverillani, joka hommasi aikanaan harrikkakuumeeseen pelkän harrikan ohjaustangon.

Itse itseäni täydentäen: maanantaina vihdoin on paketti kasassa. Homma täydentyy MK2:lla (vm. -80). Yessh!
matkalaukku
24.01.2014 17:14:10

Bronks: Itse itseäni täydentäen: maanantaina vihdoin on paketti kasassa. Homma täydentyy MK2:lla (vm. -80). Yessh!

Rhodesin hankintaa voisi kuvata lähes yhtä hienona juttuna, kuin lapsen syntymää!
Bronks
24.01.2014 23:35:55

matkalaukku: Rhodesin hankintaa voisi kuvata lähes yhtä hienona juttuna, kuin lapsen syntymää!

No joo, tosin soitin valvottaa öisin vain silloin kuin siihen itse kajoaa. Tyttäristämme on saundit irronneet öisin ihan itsestäänkin.

Muuten, bongasin, että sulla on myös SV1 korvikkeena. Olethan ladannut siihen Soundpack 2:n? Se tarjoaa aika lailla muhevammaksi tviikattua saundia kuin pakasta vedetty versio, jossa on klangia ainakin omaan makuun turhan riittoisasti.
matkalaukku
25.01.2014 00:37:38

Bronks:
Muuten, bongasin, että sulla on myös SV1 korvikkeena. Olethan ladannut siihen Soundpack 2:n? Se tarjoaa aika lailla muhevammaksi tviikattua saundia kuin pakasta vedetty versio, jossa on klangia ainakin omaan makuun turhan riittoisasti.

Perhana, no en ole tiennytkään tällaisesta mitään.
Pitääkin heti huomenissa tutustua.

Kiitos vinkistä!
matkalaukku
31.01.2014 18:14:46

Bronks: No joo, tosin soitin valvottaa öisin vain silloin kuin siihen itse kajoaa. Tyttäristämme on saundit irronneet öisin ihan itsestäänkin.

Jumalavita, kaksi vuorokautta yritin asentaa tuota softaa koneelle, eikä mistään tullut mitään.
Tänään kävi jelppimässä guru, joka luultavasti on syntynyt tietsikka perstaskussaan, mutta tulos edelleen yhtä laiha.
Ei yhteyttä!

Rauta on rautaa!!!!!!!!!
samulijp
31.01.2014 20:08:56
Osta Rhodes ;)
"Funkin up tonight!"
matkalaukku
31.01.2014 20:26:33

samulijp: Osta Rhodes ;)

Mulla on.
Vuoden -74 "puupäävasaroilla" soundaava , SE ainut ja oikea Fender Rhodes Suitcase.

SV1:n on ihan korvikesoitin (vaikkakin mun mielestäni peseekin Rhodes ja Wurlikka puolella "punakoneet" mennen tullen).

Älkää "nord-hemmot" nyt vetäkö hernettä tästä nenään.....näin se vain on.
musamies
01.02.2014 01:11:05
Harmillisen harvoin käyttäjät laittaa tänne mitään saundeja omista soittimistaan...

Tuubissa taas on vaikka mitä näytteitä ja osassa äänitys on huono, sitten etupäässä puhutaan tai ei yritetä edes soittaa mitään.

Ajattelin kokeeksi ottaa CP4:sesta jotain Rhodes pimputusta choruksen kera muistitikulle ja laitoin Dropboxiin, jotta muutkin voi todeta mikä homman nimi:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/56139170/musa/RHODES1TESTI.WAV

Ei yritetä liian hienoa ettei kynnys nouse itsellä tai muilla!

Jonkinlaista perus Rhodes presettiä olen yrittänyt rakennella itseäni varten, tällä hetkellä se on kutakuinkin tuossa tilassa mitä näytteestä ilmenee.
Bronks
01.02.2014 01:44:24

matkalaukku: Mulla on.
Vuoden -74 "puupäävasaroilla" soundaava , SE ainut ja oikea Fender Rhodes Suitcase.

SV1:n on ihan korvikesoitin (vaikkakin mun mielestäni peseekin Rhodes ja Wurlikka puolella "punakoneet" mennen tullen).

Siis kyllä SV1 niin tekeekin, etenkin soundpack kakkosen asentamisen jälkeen.

Mutta voi hemmetti, enpä ole kuullut että ei asentuisi.
Bronks
01.02.2014 01:49:20

Mikä tietokone matkalaukulla on, jos saan kysyä?
matkalaukku
01.02.2014 08:21:44

Bronks: Mikä tietokone matkalaukulla on, jos saan kysyä?

PC:n romuhan toi Vista taitaa olla.
.....mutta nyt pitää kiiruhtaa vetään parit keikat, joten jos jollakin on hyviä vinkkejä miten tuo"pakki" asentuu oikein, niin tietsikalla oon seuraavan kerran huomenissa.....

ps. näyttäis siltä kun mun soitin ja PC ei keskustelisi keskenään.
Bronks
01.02.2014 14:36:02

matkalaukku: PC:n romuhan toi Vista taitaa olla.
.....mutta nyt pitää kiiruhtaa vetään parit keikat, joten jos jollakin on hyviä vinkkejä miten tuo"pakki" asentuu oikein, niin tietsikalla oon seuraavan kerran huomenissa.....

ps. näyttäis siltä kun mun soitin ja PC ei keskustelisi keskenään.

Oletko tsekannut, ettet ole tuupannut USB-johtoa eri porttiin kuin ensimmäisellä kerralla pianon editoria asentaessasi. Ne ei keskustelekaan, jos vaihtaa usbiporttia.
Bronks
21.09.2014 19:15:45 (muokattu 21.09.2014 19:16:02)

Yhtäkkiä yritin saada saundia talteen. Ei se oikein puhelimen mikillä välity...

http://www.youtube.com/watch?v=F2PC0UUPVbg
BaariMikko
22.09.2014 12:55:34

matkalaukku: Mulla on.

En toki jaksa vetää hernettä nenään, mut... vedin studiossa pari viikkoa sitten yhteen biisiin pari ottoa Rhodesia Pro Reverbin läpi. Mut koska Pro Reverbin tremoloa ei saanut tarpeeksi hitaalle, vedin vielä yhden NE kolmosella saman styrkkarin läpi. Meni aivan täydestä tarkkaamon puolella :)

Ei sillä etteikö aito asia olis aito asia, mutta suorastaan pelottavan lähelle päästään näin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)