Aihe: Yamaha mox6
1 2 3
18is9
29.09.2012 11:56:33

JPQ: ja käyttöliittymä todellakin melkoinen harmitus.

No, ei se käyttöliittymä minusta niin paha ole. Ottaen huomioon nappuloiden määrän niin selkeä se on. Samanlaista ruuvaamista se on millä tahansa valikkopohjaisella vehkeellä. Jois haluaa potikoita niin voi ostaa Ionin, rahallahan sitä saa lisää ominaisuuksia. Jos tuohon Miniakiin lisättäisiin Ionin potikat niin hinta nousisi varmaan aika paljon. Itse olen ajatellut Miniakin käytön niin että kotona ruuvaan ajan kanssa soundit ja sitten treeneissä / keikalla käytän vain ennalta asetettuja säätöjä joten mihinkään villiin ruuvaamiseen en noissa tilanteissa ala. Siihen tarkoitukseen kaksi modulaatiopyörää ja kolme potikkaa on kyllä ihan tarpeeksi. Aftertouchia ja vähän paremman tuntoista koskettimistoa kaipaan eniten. Mutten varmaan alkaisi maksaa niistä vaikkapa satasta lisää :).
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
JPQ
01.10.2012 09:27:12

Riippuu ihmisestä onko se paha minä esim. en halua kone muokkailua kovin helposti ja Ion ei tietääkseni enään ole tuotannossa.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
pekka montin
01.10.2012 10:13:24 (muokattu 01.10.2012 10:17:33)

Käsittääkseni Miniakkia on mainostettu mediassa aika paljon sellaisena the 80's analogimallintava jota se milteipä kirjaimellisesti on + mallintaa hienosti myös paljon 70-luvun härveleitä. Onhan sielä Taurus presettejä + kaikenmaailman leedejä Wakemanista Emersoniin jne jne. Yli 600 saundia joihin pääsy on tehty älyttömän helpoksi. Presettikoneena todella mainio.
Ei tule kauhea hinku vääntää omia saundeja sen kummemin kun ne presetit ovat niin saakelin laadukkaita, jos siis hakee nimenomaan näitä Oberheimeja, Junoja yms yms minkä takia jengi ostaa edelleen myös niitä alkuperäisiä.
Miniak kattaa ne kaikki kyllä pretty damn well. Koskettimisto on iso mutta kevyt, mutta dikkaan siitä enemmän kuin Venomin koskettimista jotka ovat jotenkin kuolleet ja itselleni hieman liian ylhäälle rakennetut. Miniakin vocoder ei ole sen kaksisempi juurikaan kuin microkorgissa, mutta ajaa asiansa jos ei nyt urakalla halua ryhtyä robottilaulajaksi.

Venom onkin sitten asia erikseen. Sen kanssa saa ja pitää vääntää, saundeja, ja paljon muutakin(nim. ihan kuutamolla koko synan kanssa+omalle osaamiselle soitin on aivan liian haastava). Ei se helpoin syna + on aikaansa selkeästi edellä n. 5-10 vuotta. Uskallan väittää että vasta muutamien vuosien päästä tullaan näkemään ja kuulemaan enemmän Venomin kaltaisia vempeleitä koska sen tarkoitus on nimenomaan luoda jotain todella modernia, hyödyntäen kuitenkin vanhaa. Sillä soittimellä ei voi kahlata presettejä ja saada niistä kiksejä tyyliin: "Ehotseto, Juno!"
Ei markkinoilla ole mitään vastaavaa nyt, liekö sitten hyvä vai huono asia? Riippuu ihmisestä. Itselleni kuitenkin liian haastava soitin kokonaisuudessaan. Kunpa jaksaisin vääntää sen kanssa, mutta kun en jaksa niin en jaksa.
Soitin on myös hyvin äänekäs. Suunnattu/mainostettu experimentaalisille muusikoille, sekä konemuusikoille. Toisaalta, mikseipä tuo jossain progebändilläkin menisi mutta pääasiassa koen tuon kuitenkin studiosynaksi josta saa paljon irti osaavissa käsissä. Joissakin yhteydessä tuota on netissä myös suositeltu noisen ja industrial tekijöille jne jne. Onhan Venomissa sitten hyviä leedejä ja olihan sielä mm. Rushin biisiä mallintava saundi nimeltä "Subdivisions", jos muistan oikein :) Soitin todellakin on aivan erilainen mitä nykypäivänä on markkinoilla ja siinä lienee soittimen suurin voimakkuus ja heikkous samaan aikaan. Ekan kerran kun pääsee saundeihin käsiksi, miettii: " Mitä v****a mun pitää saada tästä irti!?!?!" mutta, sitten kun jaksaa niitä omia saundeja tehdä niin kyllähän sieltä saakin kaikenlaista irti ja leedeihin se on tosiaan omiaan koska soitin on niin kamalan äänekäs, että jos kerrostalossa meinaa tuota kokeilla niin suosittelen kuulokkeita...soitin puree, korvia.
Koskettimisto on se johon kannattaa kiinnittää eniten huomiota koska mielestäni se on rakennettu Venomissa aika ylhäälle + on sellanen perus kovan kankea midi koskettimisto. Mutta, kokonaisuudessaan ihan käypä peli jos tietää mitä tahtoo ja on ihan raikas poikkeus näille Miniakeille ja vastaaville joista tavallaan heti tajuaa mitä soittimilla voi tehdä ja mitä ei. Venomin kanssa kokee hämmennyksen hetkiä aika paljon, ja myös turhautumista sekä soittimen perusrakenne ja ennenkaikkea, SE LUONNE, ei ole kovinkaan yksiselitteinen. Käsittääkseni näiden syiden takia soitin ei ole ollut mikään "valtava" myyntimenestys maailmalla. Se on vain aikaansa edellä ja jengi kuitenkin haluaa nyt tänäpäivänä pääasiassa niitä asioita halvemmista synista irti mitä esim. Miniak ja vastaavat pystyvät tarjoamaan.
Venom on näistä "halvoista" analogimallintavista(ja vastaavista) se musta lammas, tai näin ainakin itse koen sen perusteella mitä olen noita omistanut ja päässyt testaamaan. Akai taas voi osan pelottaa pois luotaan pelkästään se nimi, mutta pääasiassa Miniakista on jengi puhunut enimäkseen vain hyvää joten sillä ei ole sen kummempaa huolenaihetta, toisin kuin Venomilla josta kellään ei tunnu oikein olevan sellaista selkeää mielipidettä. Kaikki on sen suhteen enemmänkin vain hämillään ja se on tavallaan aika jeez.
JPQ
02.10.2012 17:35:41

Mun tyylin takia pitää vaan usein soundit vääntää itse iloisia ooikkeuksia en tiedä kuin pari Juno-G,Alesis Quadrasynthit,Rob Papen Blue,Linplug Albino. siis näin suorilta ja sellaisia jossa niitä paljon jota voin käyttää Arturioissa olisi muuten mutta se äänenlaatu muuten on kyllä jotain herttovan kelvotonta.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
crckhtlr
03.10.2012 12:59:14
Pakko tähän väliin huudella puskista mainosta, että jos kaipaat setuppiisi VA:ta josta on helppo ruuvata omat soundit, niin minulla on tuolla torilla myynnissä Novationin Nova -moduuli. Vie vähän tilaa ja on mukavan hands-on.
DownWithTheSickness
05.10.2012 15:54:22 (muokattu 05.10.2012 16:11:49)
Nyt on pieni pintaraapaisu mox kutosen maailmaan tehty ja ainakaan vielä en ole tajunnut tuohon ostokseen pettyä. Tuntuu, näyttää ja kuulostaa paremmalta kun vanha fantom X (oikeastaan ainoa mihin voin verrata kun ei näistä leluista muuten paljoa kokemusta ole), eikä noi analogi-sounditkaan mitään täysin toivottomia ole.. Tuli tuo M-audio Venom silti tilattua kun se niin perhanan halpa on (Saksassa siis, suomessa tuota myydään jopa 600€ hintaan), saapahan ainakin astetta näyttävämmän lava set upin. :)

Ei vielä mitään pahaa sanottavaa tuosta MOXista, pelkkää hyvää.. mutta enpä mä siitä oikeen mitään vielä tajuakkaan. Mutta enpä mä tajua muutenkaan mistään mitään.

Vocoderia, joka oli yks suurimpia valintaan vaikuttavia tekijöitä, en oo päässy vielä kokeilemaan, ei ole edes mikrofonia tällä hetkellä.

Edit; ehdotuksia hyvästä vocoderin kanssa leikkimis-mikrofonista otetaan vastaan, halpaa ja hyvää kiitos :)

edit2 : yks minus voisi olla että soundin vaihto lennossa ei kauhean sujuvaa, tulee se pikku pätkäsy väliin. :P
I has the cookie boogie woogie
JPQ
05.10.2012 16:05:03

Hyvä että ettet pettynyt jokaisella makunsa jotenkin vaan kuulemani pohjalta pettyisin enempi yamahaan tietyissä jutuissa kuin Rolandiin mutta nämähän aina makuasioita. ja itselle paras on toimia softalla.
DownWithTheSickness
21.10.2012 20:35:40
M-audio venomista vitun iso minus tuosta soundin vaihto pyörykästä, sillon kun katsetta ei kerkeä pitää ruudussa voi soundin vaihto tiukassa paikassa mennä vituilleen, ja meneekin.
JPQ
22.10.2012 01:10:40

Grossout: M-audio venomista vitun iso minus tuosta soundin vaihto pyörykästä, sillon kun katsetta ei kerkeä pitää ruudussa voi soundin vaihto tiukassa paikassa mennä vituilleen, ja meneekin.

Harvinaisen hyvin ymmärrän kun testasin aikoinaan Rolandin RS5 soitinta vuosia sitten nuppeja kun yritin säätää tiettyyn arvoon (noissa ei edes portaita) vaati 3 säätöyritystä ainakin saada just oikea arvo.
18is9
22.10.2012 08:58:05

No sama vika on kyllä Blofeldissäkin. Livenä ihan hiton epämääräistä vaihtaa soundista toiseen jostain potikasta. Paras systeemi on se vanhakantainen nappi-per-soundi -tyyppinen valinta.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Kavaalton
23.10.2012 16:42:43
Näin mox6:n omistajana joitain kokemuksia:

Yleisolemus vähän muovinen, mutta kuitenkin ihan perus kestävän oloinen. Koskettimisto kevyt, mutta yllättävän soitettava. Parempi kuin korg TR6:ssa, joka mulla ennen samalla paikalla oli. Ei kuitenkaan aftertouchia, mikä on miinus.

Oma subjektiivinen käsitys soundeista:
- Pianot, rhodesit ym. koskettimet. perusrompleriksi erittäin hyviä.
- Urut suoraan boksista ok, mutta leslie tehdasasetuksilla pikkaisen laimea. Jälkimarkkinoilta löytyy urkuihin huomattavia parannuksia.
- Isommat jousisektiot hyviä, pienemmät sektiot häviävät kyllä korg TR6:n erinomaisille jousikvarteteille.
- Torvisektiot ajavat asiansa, mutta eivät häikäise
- Akustiset sooloinstrumentit ovat mielestäni heikoin lenkki. Monessa on jo sämpletasolla vibraatto, jota ei siis saa pois tai voi muokata.
- Kitarat ym. nyt ovat joka tapauksessa leikkimistä varten. Kuka niitä tarvitsee?

Omat kokemukset ovat olleet, että synasoundit ovat yllättävän hyviä (suoraan laatikosta ei ehkä ihan parhaita, mutta ohjelmoimalla tai jälkimarkkinoilta saa rompleriksi varsin vakuuttavaa analogijäljitelmää.) Vertailukoneena ollut Use-Audion plugiator, joka sisältää useamman kehutun virtuaalianalogin, ja vaikka eron kyllä kotona huomaa, niin keikalla kun laittaa samat aaltomuodot ja samat asetukset, niin eipä tuo ero enää niin iso ole. Varsinkin leadeista olen saanut mielestäni varsin kivan kuuloisia.

Tuolta kannattaa käydä kuuntelemassa minkälaisia 80's syntikoiden jäljitelmiä MOX:sta saa ulos (sivun alareunassa löytyy soundinäytteitä.)

http://www.playkeyz.com/80spr1.html

Parasta tuossa koneessa ovat kuitenkin erinomaiset live-säätämismahdollisuudet ja kontrolleriominaisuudet. Transpose ja octave napit ja 8 nuppia reaaliaikaista soundin muokkausta varten. Efektejä saa pois ja päälle yhdestä napista. Myös EQ:ta ja efektejä on helppo säätää reaaliaikaisesti.
Laitteessa on kontrollerina käyttämistä varten 128 master-muistipaikkaa, joihin voi ohjemoida valmiiksi midi-arvot soundien vaihtamista varten ja tarvittavat asetukset. On mukava kun yhdellä napin painalluksella saa MOX:n ja parin eri synamodulin split/layer-soundin, jossa jokaisen koneen soundit, volumet ja muut asetukset ovat automaattisesti kohdallaan.

Itse olen kokenut tuon hyväksi yleiskoneeksi. Laaja-alaisempi kuin korgin vastaavat, parempien piano-ja keyboardsoundien vuoksi. Toisaalta ehkä se ihan viimeinen kiilto puuttuu akustisista sektiosoundeista ja akustiset soolosoundit eivät tee vaikutusta. Aika harvoin niitä toisalta mihinkään tulisi käytettyäkään.
JPQ
23.10.2012 20:48:38

Kavaalton: Näin mox6:n omistajana joitain kokemuksia:

Kyllähän kitara ääniä voi joku käyttääkin jossa sitten vaan vaaditaan taitoa no
yleensäkkin minkä tahansa soundin korvauksissa pitää tuntea miten aitoa käytetään.
auttaa paljon jopa vanhoilla nykyään todella huonoilla äänilläkin.
ja se mihin itse niitä käyttäisin onnistuu softalla paremmin. mutta soolosoundit motif demoissakin ollut minusta vähän niin ja näin. mitä olen kuullut no eipä ole ainoa rautasyna jossa nimenomaan soolosoundit mättää. Onko korgin soolosoundit siis sinusta parempia ?
DownWithTheSickness
23.10.2012 21:18:00 (muokattu 23.10.2012 21:20:01)
Kavaalton: Näin mox6:n omistajana joitain kokemuksia:

Hyvä kattava vastaus, ite en vielä niin syvällisesti tätä peliä ymmärrä että lähtisin sen kummemmin kommentoimaan.

.. paitsi tuota heppoisuutta, vähän tota hirvittää roudatakkin ilman kovaa laukkua kun tuntuu että suorastaan lahoaa käsiin :P

Edit; mutta ihan tyytyväinen olen ollu, en ole vielä itse lähtenyt mitään omia soundeja vääntämään vaan ihan preseteillä mennään toistaseks. Noilla kitarasoundeilla nyt en muutenkaan tee hevonhuitulaa kun kitara roikkuu seinällä vieressä.

Mitä tarkotit noilla jälkimarkkinasoundeilla?
Kavaalton
25.10.2012 12:59:59
Grossout: Hyvä kattava vastaus, ite en vielä niin syvällisesti tätä peliä ymmärrä että lähtisin sen kummemmin kommentoimaan.

Mitä tarkotit noilla jälkimarkkinasoundeilla?

Kolmannen valmistajan ohjelmoimia soundeja, jotka saa ostettua MOX:iin (on noita toki jotain ilmaiseksikin jaossa). Koska MOX:ssa ei ole sämpleriä, kaikki soundit käyttävät sen omia valmiiksiladattuja sämplejä.

Esim.

http://shop.motifator.com/index.php/voice-libraries/motif-mo-x.html

http://easysounds.eshop.t-online.de … 690.sf/en_GB/?ViewObjectID=10841170

http://www.playkeyz.com/80spr1.

Nuo ovat siis MOX:n raakasoundeista muokattuja soundeja, ja ostettava tiedosto sisältää tavallaan vain soundin asetukset, jotka saa sitten ladattua sisään koneeseen.
DownWithTheSickness
25.10.2012 20:48:43 (muokattu 26.10.2012 22:01:03)
Nyt mun tytär meni soittelemaan tota ja paineli ilmeisesti jotain nappeja ja nyt ei tule enää mitään ääntä ulos, mitäköhän helvettiä?! :S

Edit; ongelma ratkesi kun formatoin koko vehkeen, netistä mitä yritin lukea niin jotain tekemistä tolla oli USB-hubien kanssa. eli siitä sitten yksi minus taas
DownWithTheSickness
26.10.2012 22:03:15
Kavaalton: Kolmannen valmistajan ohjelmoimia soundeja, jotka saa ostettua MOX:iin (on noita toki jotain ilmaiseksikin jaossa). Koska MOX:ssa ei ole sämpleriä, kaikki soundit käyttävät sen omia valmiiksiladattuja sämplejä.
.

Kauheita hintoja kiskoo soundien asetuksista, saakohan noita ilmaseksi mistään, on vaan niin kusetuksen tuntua tuossa että myydään asetuksia :) ?
Janus
26.10.2012 22:14:49
Grossout: Kauheita hintoja kiskoo soundien asetuksista, saakohan noita ilmaseksi mistään, on vaan niin kusetuksen tuntua tuossa että myydään asetuksia :) ?

Esimerkiksi Kid Nepro on myynyt ammattimaisesti koodattuja patcheja ("asetuksia") jo vuodesta 1984 ja hyvin ovat kelvanneet. Varmasti harrastelijoiden koodaamia patcheja löytyy foorumeilta ilmaisesti ladattavaksi (onko motifator.com vielä pystyssä ja onko MOX miten hyvin "alaspäin" yhteensopiva vanhojen mallien kanssa?).

Turha kuitenkaan mussuttaa siitä, että laadukkaampiakin vaihtoehtoja on tarjolla, äänestää voi lompakollaan ja koodata soundinsa vaikka itse. 3rd party-patcheja saa myös yleisimmille softasyntikoille jotka eivät käytä sämplejä ja laadusta maksaa mielellään. Kaikki digitaalinen kama on käyttöjärjestelmistä mp3-musaan samoja nollia ja ykkösiä järjesteltynä eri tavoilla - kaikkia näitä saa sekä ilmaisina että kaupallisina versioina. Kiva kun saa valita.
JPQ
27.10.2012 16:05:48 (muokattu 28.10.2012 01:30:12)

Hyvien soundien ohjelmointi ei ole todellakaan leikkiä erilaista hommaa kuin säveltäminen tai vaikka kitaran soitto mutta yhtäkaikki vaatii taitoa esim. itse en osaa tehdä padeja lainkaan. vaikea selittää ongelman laatua siinä asiassa sanotaan vähän kuin joistakin ei ole maustamaan ruokaa. ja oikeasti hyvän soundin vääntö voi olla monenkin tunnin juttu. ja siis jo yhden soundin. asenteestasi tulee erään firman asenne erästä hommaa kohtaan jota ei oikein ne aikoinaan tajunneet työksi.
DownWithTheSickness
04.11.2012 13:51:08
Kun on jakanut koskettimet usealle eri soundille performance modessa (split), saako yksittäisen soundin oktaavia/sävelkorkeutta muutettua?
Janus
04.11.2012 22:26:48
Grossout: Kun on jakanut koskettimet usealle eri soundille performance modessa (split), saako yksittäisen soundin oktaavia/sävelkorkeutta muutettua?

Saa, mutta ainakin Classic/ES-sarjassa oktaavisäätö löytyy jonkun edit-ruudun takaa ja nimenomaan puolisävelaskelina (semitone) +/-24 säätövaralla. Eli 2 oktaavia (12 semitonea x2) suuntaansa. Jos jonkun tosi matalan synabassosoundin haluaa heittää oikean käden ylimpään oktaaviin, myös lähtösoundin (Voice) oktaavialaa pitää muokata ennen sen tuomista Performanceen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)