Aihe: Mistä kannattaa aloittaa soittaminen ?
1 2
baron
29.07.2018 11:06:07

JereToikka: Vielä paremmin se onnistuu säännöllisillä tunneilla. Hyvä rock/jazz opettaja osaa kyllä opettaa kaiken siten, ettei tarvitse ensin käydä klassisilla tunneilla "hakemassa perusteita" tms.

35-vuotias voi ihan hyvin oppia. Itselläni monia aikuisia oppilaita, jotka ovat lähteneet nollasta tai todella läheltä. Ja olen opettanut myös yli kuuskymppisiäkin :)

No just noin kun kerrot oon itse opiskellut pianoa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Pine Head
10.03.2021 11:59:34
Onko mitään neuvoja ongelmaan, kun yrittäessäni soittaa sointuja tuntuu että sormeni ovat liian paksut ja eivät näin ollen mahdu mustien koskettimien väliin painamatta niitä. Vai soitanko väärin kun yritän joka sointuotteessa soittaa sormet mustien koskettimien ''sisällä''? Teen niin siksi, koska muuten sormeni joutuvat olemaan koukussa ja se aiheuttaa kipua eikä mysöskään näytä/tunnu kovinkaan luotevalta. Olen siis täysin itseopiskelija enkä tämän yhden epäselvyyden takia viitsisi opettajaa hommata. Vai onko vain tosiasia, että piano/koskettimet eivät sovellu paksusormiselle? En oikein tätäkään uskoisi, vaikka voihan se olla niin.
Sax-pappa
10.03.2021 12:22:35
Pine Head: Onko mitään neuvoja ongelmaan, kun yrittäessäni soittaa sointuja tuntuu että sormeni ovat liian paksut ja eivät näin ollen mahdu mustien koskettimien väliin painamatta niitä. Vai soitanko väärin kun yritän joka sointuotteessa soittaa sormet mustien koskettimien ''sisällä''? Teen niin siksi, koska muuten sormeni joutuvat olemaan koukussa ja se aiheuttaa kipua eikä mysöskään näytä/tunnu kovinkaan luotevalta. Olen siis täysin itseopiskelija enkä tämän yhden epäselvyyden takia viitsisi opettajaa hommata. Vai onko vain tosiasia, että piano/koskettimet eivät sovellu paksusormiselle? En oikein tätäkään uskoisi, vaikka voihan se olla niin.

Sormien tulee olla koukussa, ei suorana. Opettajani sanoi aikoinaan että käden tulee olla kuin linnunpesä. Katso vaikka tästä: https://hilkkapiipponen.com/soittoasento/
faq1
10.03.2021 19:49:25
Minä olen täysin itseoppinut soittaja ja siksi usein miettinyt, onkohan sormituksessani paljonkin toivomisen varaa, siis pahoja, soittoa hidastavia virheitä.

Tähän linkkiin olen soitellut sekä koskettimilla, että kitaralla ja olisikin mukava kuulla asiantuntijoilta, onko sormitukseni paljon pielessä:
https://www.youtube.com/channel/UCNoyXdu7W0C1jJ_X8y09Ljg/videos
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)