![]() 29.03.2011 12:11:32 | |
---|---|
Eihän Nordien pianosoundeja nyt edes voi verrata M1:seen ja jonkinlaista arvostelukyvyttömyyttä mielestäni osoittaa jos sanoo, että "urkusoundien kanssa tulee toimeen". Nordilla on kuitenkin paras hammondiemulaatio tämän hetken tarjonnasta, se kun ei ole mitään samplehuttua vaan oikea mallinnus. Ja pianot kuulostaa sentään pianoilta, viimeistään Nordin sivuilta ladattujen uusien samplejen jälkeen, samaa ei voi sanoa M1:sen "house-pianosta". Hinta-laatusuhde on asia erikseen ja siitä voi kiistellä, mutta ei tuo kasari-ihme millään ilveella lähelläkään oikean pianon soundia ja Nordeja parempaa hammondia ei saa kuin hammondeista. "Alussa seksi meni tosi hyvin. Sitten myöhemmin homma muuttui aikamoiseksi röytämiseksi, kun tyttö sai jotenkin minun peeniksen esinahan pois paikoiltaan." | |
![]() 29.03.2011 12:23:08 | |
Kieltämättä pekka montinilla oli hyvä pointti - humppakeikoilla ei sitä M1:stä parempaa tarvii :-). Itse kerran havahduin hääkeikalta Nord Electro 3:n ja Juno-106:n takaa miettimästä että olis tästä varmaan halvemmillakin kamoilla selvinnyt... | |
![]() 29.03.2011 13:52:42 | |
Exhausted: Kieltämättä pekka montinilla oli hyvä pointti - humppakeikoilla ei sitä M1:stä parempaa tarvii :-). Itse kerran havahduin hääkeikalta Nord Electro 3:n ja Juno-106:n takaa miettimästä että olis tästä varmaan halvemmillakin kamoilla selvinnyt... Mun näkövinkkeli on kyllä toisella tolalla. Noin ajatellenha sitä äkkiä tappaa soittofiiliksensä - tai siis noinkin. Paskoilla saundeilla soittaminen on äärimmäisen tympäisevää. Mä rahtaan ainakin mielihyvin keikalle kuin keikalle kunnon kamat, koska niillä soittaminen on mukavaa. (Roudaus ei kylläkään ole...) Ja jos ihan totta turistaan, kyllä siellä bändin lisäksi yleensä joku on, joka kuuntelee muutakin kuin solistia. Don't take me serious, I'm just playing. | |
![]() 29.03.2011 20:23:39 | |
Heh, ainahan se riippuu liksasta millasilla kamoilla ja sovituksilla soitetaan: 400 - 600 €: Korg M1 ja kolmisoinnut 600 - 800 €: Korg Trinity ja nelisoinnut 800 - 1000€: tulee mukaan jo keikkapiano alakiippariksi 1000 € - 3000€ NE3 ja Pitkä motiffi sekä sipaistaan välillä jo 9-sointuja 3000 € -> Oikee hammondi, rodessi ja muugit sekä tappiin asti laajennetut soinnut + kunnon taideklustereita. Nyt meni niin offtopiciksi, anteeksi. Laittakaa miinusta. "Sain eka kerran tuossa -84 ja heti perään -96. Sen jälkeen on ollut hiljaista."
-Ravintelissa kuultuja | |
![]() 29.03.2011 20:58:28 | |
Haipuma: Nyt meni niin offtopiciksi, anteeksi. Laittakaa miinusta. Halpamaista plussien kalastelua! Ota siis plussa. "On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org | |
![]() 29.03.2011 21:16:31 | |
Haipuma: Heh, ainahan se riippuu liksasta millasilla kamoilla ja sovituksilla soitetaan: 400 - 600 €: Korg M1 ja kolmisoinnut 600 - 800 €: Korg Trinity ja nelisoinnut 800 - 1000€: tulee mukaan jo keikkapiano alakiippariksi 1000 € - 3000€ NE3 ja Pitkä motiffi sekä sipaistaan välillä jo 9-sointuja 3000 € -> Oikee hammondi, rodessi ja muugit sekä tappiin asti laajennetut soinnut + kunnon taideklustereita. Sulla on kyllä kovat keikkaliksat:) Noilla ei enää plussia tarvita. Niin, ja ehkä sanon Stage 2:sta jotain asiallista sitten, kun olen edes nähnyt sellaisen. Don't take me serious, I'm just playing. | |
![]() 29.03.2011 22:34:40 | |
Quru: Eihän Nordien pianosoundeja nyt edes voi verrata M1:seen ja jonkinlaista arvostelukyvyttömyyttä mielestäni osoittaa jos sanoo, että "urkusoundien kanssa tulee toimeen". Nordilla on kuitenkin paras hammondiemulaatio tämän hetken tarjonnasta, se kun ei ole mitään samplehuttua vaan oikea mallinnus. Ja pianot kuulostaa sentään pianoilta, viimeistään Nordin sivuilta ladattujen uusien samplejen jälkeen, samaa ei voi sanoa M1:sen "house-pianosta". Hinta-laatusuhde on asia erikseen ja siitä voi kiistellä, mutta ei tuo kasari-ihme millään ilveella lähelläkään oikean pianon soundia ja Nordeja parempaa hammondia ei saa kuin hammondeista. Mä tykkään itse huomattavan paljon enemmän esim. Hammond XB-1 saundista kuin mitä nordilla on annettavana. Käytetyn XB-1 saa nykypäivänä samaan hintaan kuin stankkunordin ja 200 euroa päälle niin tonniin saa myös sen M1:sen. Eli jos mulla on 1000 euroa rahaa ja pitäisiä saada keikkasynat, niin olisi se yksi ja varma että en minä sillä Nordia ostaisi. Nordilla kyllä hoitaa monipuolisesti tavanomaisen keikkailun, mutta sen persoonallisuuden ja siihen kuuluvan ajattelun saa mielestäni heittää saman tien järveen. Toisaalta, joku voisi sanoa:" Ei humppaa tai perinteistä bilemusaa soiteta millään ihme vitkuttimilla", mutta mä olen eri mieltä. M1 on surkeat pianosaundit, mutta jos mun pitää soittaa bilemusaa joka useimmiten painottuu kuitenkin 80-luvulle ja 90-luvulle, niin kyllä mä sieltä M1:sesta saan aika äkkiä loihdittua aseet Runawayhin ja kumppaneihin. Nordissa saundit makaa 2000-luvulle, ja sillä soitetaan perinteistä musaa ja näitä PMMP:tä tai sitten ruotsalaisten suosimaa neoprogea. En mä pysty nordilla soittamaan uskottavasti musaa mikä tehty viimeisen 30 vuoden aikana. Nord on nykypäivää, mutta kun ne hitit ja parhaat biisit kuitenkin on tehty ihan jossain muualla ja muuna aikana kuin 2011. Nordin käyttäjiä on myös hitosti, ja henk.kohtasesti mä en halua kuullostaa samalta kuin jokatoinen paikallinen keikkakiipparisti, ja olen valmis ottamaan sen riskin. Silti, Nord on ihan menevä kapistus, mutta mielestäni yliarvostettu. Toisaalta, se soitin on tehty "kaikille", ja mä taas en pidä sellasista soittimista, ja syitä jo tuossa erittelin. Silti, kyllä se M1:sen pesee perinteisessä keikkatarkoituksessa, mutta mä saan silti loihduttua itse enemmän hyvää sen M1:sen kanssa. Siinä olen silti samaa mieltä että M1:sen pianosaundit eivät kaksisia, ellei tykkää ns. "holvipianosta". Nordissa taas piano kuulostaa kolkolta ja muoviselta, jopa muoviselta, ja taas toisaalta on hyvä muistaa että näitä laitteita ei ole tehty Pianon soittoon. | |
![]() 29.03.2011 22:39:36 | |
pekka montin: Mä tykkään itse huomattavan paljon enemmän esim. Hammond XB-1 saundista kuin mitä nordilla on annettavana. Käytetyn XB-1 saa nykypäivänä samaan hintaan kuin stankkunordin ja 200 euroa päälle niin tonniin saa myös sen M1:sen. Eli jos mulla on 1000 euroa rahaa ja pitäisiä saada keikkasynat, niin olisi se yksi ja varma että en minä sillä Nordia ostaisi. Nordilla kyllä hoitaa monipuolisesti tavanomaisen keikkailun, mutta sen persoonallisuuden ja siihen kuuluvan ajattelun saa mielestäni heittää saman tien järveen. Toisaalta, joku voisi sanoa:" Ei humppaa tai perinteistä bilemusaa soiteta millään ihme vitkuttimilla", mutta mä olen eri mieltä. M1 on surkeat pianosaundit, mutta jos mun pitää soittaa bilemusaa joka useimmiten painottuu kuitenkin 80-luvulle ja 90-luvulle, niin kyllä mä sieltä M1:sesta saan aika äkkiä loihdittua aseet Runawayhin ja kumppaneihin. Nordissa saundit makaa 2000-luvulle, ja sillä soitetaan perinteistä musaa ja näitä PMMP:tä tai sitten ruotsalaisten suosimaa neoprogea. En mä pysty nordilla soittamaan uskottavasti musaa mikä tehty viimeisen 30 vuoden aikana. Nord on nykypäivää, mutta kun ne hitit ja parhaat biisit kuitenkin on tehty ihan jossain muualla ja muuna aikana kuin 2011. Nordin käyttäjiä on myös hitosti, ja henk.kohtasesti mä en halua kuullostaa samalta kuin jokatoinen paikallinen keikkakiipparisti, ja olen valmis ottamaan sen riskin. Silti, Nord on ihan menevä kapistus, mutta mielestäni yliarvostettu. Toisaalta, se soitin on tehty "kaikille", ja mä taas en pidä sellasista soittimista, ja syitä jo tuossa erittelin. Silti, kyllä se M1:sen pesee perinteisessä keikkatarkoituksessa, mutta mä saan silti loihduttua itse enemmän hyvää sen M1:sen kanssa. Siinä olen silti samaa mieltä että M1:sen pianosaundit eivät kaksisia, ellei tykkää ns. "holvipianosta". Nordissa taas piano kuulostaa kolkolta ja muoviselta, jopa muoviselta, ja taas toisaalta on hyvä muistaa että näitä laitteita ei ole tehty Pianon soittoon. Nord varmasti tulee säilyttämään asemansa vielä pitkään, mutta kun mennään tästä ajassa eteenpäin 20 vuotta, niin uskon ihan vilpittömästi että jengi on silloin valmis maksamaan vanhoista synista omaisuuden sillä kehitystä ei enään tapahdu, joten ne jutut ja kombinaatiot on blokattava vanhasta, ja niinhän jo pitkälti tehdäänkin niin soittimien kuin ylipäätään musiikillisten vaikuttajien suhteen. Mä uskon myös siihen että yleisö aistii persoonallisuuden ja tulkinallisuuden, oli kyse laulajasta tai soittimesta, joten omasta mielestäni niitä riskejä kannattaa ottaa, ja ylimääräistä hikoilua harrastaa, sen sijaan että menisi aina "valmiin paketin" kanssa keikalla hommaamaan helpon rahan pois jaloista kuljeksimasta. | |
![]() 30.03.2011 00:01:29 | |
pekka montin: En mä pysty nordilla soittamaan uskottavasti musaa mikä tehty viimeisen 30 vuoden aikana. Nord on nykypäivää, mutta kun ne hitit ja parhaat biisit kuitenkin on tehty ihan jossain muualla ja muuna aikana kuin 2011. Nordin käyttäjiä on myös hitosti, ja henk.kohtasesti mä en halua kuullostaa samalta kuin jokatoinen paikallinen keikkakiipparisti, ja olen valmis ottamaan sen riskin. Nord on nykypäivää? Soitin joka mallintaa Hammondia ja Rhodesia on nykypäivää? Eikö tuossa ajatuksessa nyt ole joku paradoksi? "On tietysti monta tapaa huvitella mutta eihän vanhaa kunnon känniä voita mikään muu kuin krapula." - Petri Walli || http://felisdomesticus.org | |
![]() 30.03.2011 08:12:32 | |
Bronks: Sulla on kyllä kovat keikkaliksat:) Noilla ei enää plussia tarvita. Kyl noista jaetaan jo kitaristillekkin ;) En mäkään näe hirveästi järkeä ostaa aina uusinta heti kun se on ilmestynyt. Kun Stage2 maksaa lähelle 3.5k, soittelen mielelläni vielä kauan vanhoilla romuilla kun ne toimivat. Sinänsä hienoisista soundin parannuksista on vähän turha maksaa jos vedetään sekalaisissa kuppiloissa ilman soundecheckkia, näissä toimii kyllä varmasti hyvin esim. vanhemmatkin kiipparit (m1 jne.) ja kukaan ei varmasti huomaa, että "ompas ankeat kiipparisoundit, hyi.) Kiippareiden valmistajat tekevät elantonsa suunnittelemalla kiippareita ja myymällä niitä. Aina on keksittävä jotain uutta, jota ilman ei voi elää. Kärjistetysti: Mä veikkaan, että noita konsepteja uusille kiippareille on jo pari odottelemassa valmiina ja sitten kun huomataan, ettei kauppa enää käy, niin laitetaan uusi peli markkinoille. "Sain eka kerran tuossa -84 ja heti perään -96. Sen jälkeen on ollut hiljaista."
-Ravintelissa kuultuja | |
![]() 30.03.2011 09:01:34 (muokattu 30.03.2011 09:23:50) | |
No jos soittaa vaikka 60-70-luvun rock-biisejä covereina niin itkuhan siinä tulisi jonkun M1:n kanssa, ihan sketsimeininkihän siitä tulee kun pitäisi Hammond-soundeilla vetää, ja muutenkin! Onko Nordien soundimaailma sitten "nykypäivää", mene ja tiedä, toki on monia bändejä jotka retroilevat, niin itsekin teen. Omistin aikoinaan Hammond XB-1:n kuusi vuotta ja pääsin sillä kivasti urutuksen makuun. Kuitenkin vaihdoin 2005 Electro 2:een ja kyllä se täysin eri maailmasta oleva peli on, paljon autenttisempi, olkoonkin että nykyiset clonewheelit ovat paljon, paljon parempia. Ihmetyttää kaikkien Nordien niputtaminen yhteen, onhan niitä Electro 1/2/3, Stage 1/Ex/2, C1/2 ja erilaiset virtuaalianalogisynat päälle, ovat kyllä toisilleen sukua mutta on joku C1 nyt aivan eriluonteinen peli kuin täyspitkä Stage. Stagen kohdalla sanonta "ei ole luotu pianon soittoon" ei kyllä pidä paikkaansa. T. Mustakorppi ==
Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi) | |
![]() 30.03.2011 09:43:19 (muokattu 30.03.2011 09:44:27) | |
Huomaan nyt että edustan kirjoituksessa sitä mainittua suurta Nord-mafiaa mutta eiköhän liene niin että mitä tahansa soitinta voi yrittää käyttää luovalla tavalla. Esimerkiksi Okke Komulaisen taidonnäytteet eilen Liekin keikalla olivat aivan uskomattomia, hän käytti katu-uskottavan kulunutta Stagea, Rhodesia ja jotain sample-systeemiä huikealla ja omintakeisella tavalla jatkuvasti soundia näpeillä säätäen, efektoiden jne. Ei kuulostanut standardi-Nord-Hammondilta jonkun huonon TV-ohjelman studio-orkesterissa, asia jonka kuluneisuuden yleisön korvissa jollain tavalla osaan hahmottaa :-D T: Mustakorppi ==
Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi) | |
![]() 30.03.2011 10:18:20 | |
Niin. Voin myös kertoa, että jopa näistä pahamaineisista Nordin pianosoundeista saa parhaimmillaan hyvinkin käyttökelpoisia, kun vähän ruuvaa, säätää ja laittaa sopivaa laitetta perään. | |
![]() 30.03.2011 10:33:16 (muokattu 30.03.2011 10:33:53) | |
Nordin pianosaundit ja soittotatsi ei ehkä ihan klasarisoittoon kelpaa, mutta kyllä niillä rokkibändin kontekstissa vetää ihan mukavasti. Electrossakin suurin este hyvälle pianosaundille on puolipainotettu koskettimisto, liian helposti koko pianoa tulee soitettua liian lujaa ja samalla kompensoitua tilannetta kääntämällä volaa pienemmälle. Tällöin saundi kuulostaa juuri pieneltä ja muoviselta, vaikka oikealla pianolla moinen hakkaaminen olisi melko massiivista pauhausta. Olenkin ottanut tavaksi pianoa soittaessa laittaa volumea kajareista ihan reilusti, että tajuaa soittaa riittävän kevyellä kädellä, vaikuttaa saundiin heti positiivisesti. Sitten ne isot kohdatkin kuulostaa oikeasti isolta. | |
![]() 30.03.2011 10:34:58 (muokattu 30.03.2011 10:35:28) | |
ppcw: Esimerkiksi Okke Komulaisen taidonnäytteet eilen Liekin keikalla olivat aivan uskomattomia, hän käytti katu-uskottavan kulunutta Stagea, Rhodesia ja jotain sample-systeemiä huikealla ja omintakeisella tavalla jatkuvasti soundia näpeillä säätäen, efektoiden jne. Ei kuulostanut standardi-Nord-Hammondilta jonkun huonon TV-ohjelman studio-orkesterissa, asia jonka kuluneisuuden yleisön korvissa jollain tavalla osaan hahmottaa :-D Tämän luokan kavereiden kohdalla nousee esiin totuus "saundi lähtee sormista". Menen muuten torstaina katsomaan samaa Liekki-keikkaa, nousi odotukset entisestään! | |
![]() 30.03.2011 12:00:44 | |
Vessajono: Nord on nykypäivää? Soitin joka mallintaa Hammondia ja Rhodesia on nykypäivää? Eikö tuossa ajatuksessa nyt ole joku paradoksi? Olen soittanut Hammondia ja Rhodesia keikoilla, enkä kuule niissä mitään samaa kuin nordissa. M1 ei ole edes käyttökelpoista urkusaundia, tai no, pitää sanoa että kohtuullisen hyvä jazz urku löytyy sekä hyvä kirkkourku, mutta ei oota tulee hammondin ja rhodesin kanssa. | |
![]() 30.03.2011 12:05:37 | |
ppcw: No jos soittaa vaikka 60-70-luvun rock-biisejä covereina niin itkuhan siinä tulisi jonkun M1:n kanssa, ihan sketsimeininkihän siitä tulee kun pitäisi Hammond-soundeilla vetää, ja muutenkin! Onko Nordien soundimaailma sitten "nykypäivää", mene ja tiedä, toki on monia bändejä jotka retroilevat, niin itsekin teen. Omistin aikoinaan Hammond XB-1:n kuusi vuotta ja pääsin sillä kivasti urutuksen makuun. Kuitenkin vaihdoin 2005 Electro 2:een ja kyllä se täysin eri maailmasta oleva peli on, paljon autenttisempi, olkoonkin että nykyiset clonewheelit ovat paljon, paljon parempia. Ihmetyttää kaikkien Nordien niputtaminen yhteen, onhan niitä Electro 1/2/3, Stage 1/Ex/2, C1/2 ja erilaiset virtuaalianalogisynat päälle, ovat kyllä toisilleen sukua mutta on joku C1 nyt aivan eriluonteinen peli kuin täyspitkä Stage. Stagen kohdalla sanonta "ei ole luotu pianon soittoon" ei kyllä pidä paikkaansa. T. Mustakorppi Omien vertailujen perusteella saan paljon uskottavampaa urkuilua aikaiseksi kuin esim. Tuon Nord Stagen kanssa. XB-1: n koko saundillinen koostumus on ihan eri luokkaa kun Nordin kanssa. M1 soitetaan hyvin mielestäni kasaripoppia ja kasarirockia keikoilla, ja soveltuu myös paljon ysäripimputukseen. Urut yleisestiottaen luokattomia kyseisessä soittimessa. Mitä pianon soittoon tulee, tykkään sellaisilla keikoilla sitten kantaa mukana Rolandin sähköpianoa. Jos taas on kyseessä bilebändi millä on se yksi ns. pakollinen slovari, niin sen nyt voi soittaa miltei millä tahansa pimputtimella, jos ja kyseessä on yksittäinen biisi ja coverkeikka missä jengi pleksit ja homma menee muutenkin "bilepohjalta". | |
![]() 30.03.2011 12:10:16 | |
Exhausted: Nordin pianosaundit ja soittotatsi ei ehkä ihan klasarisoittoon kelpaa, mutta kyllä niillä rokkibändin kontekstissa vetää ihan mukavasti. Electrossakin suurin este hyvälle pianosaundille on puolipainotettu koskettimisto, liian helposti koko pianoa tulee soitettua liian lujaa ja samalla kompensoitua tilannetta kääntämällä volaa pienemmälle. Tällöin saundi kuulostaa juuri pieneltä ja muoviselta, vaikka oikealla pianolla moinen hakkaaminen olisi melko massiivista pauhausta. Olenkin ottanut tavaksi pianoa soittaessa laittaa volumea kajareista ihan reilusti, että tajuaa soittaa riittävän kevyellä kädellä, vaikuttaa saundiin heti positiivisesti. Sitten ne isot kohdatkin kuulostaa oikeasti isolta. Joo. Coverikeikat kyllä, mutta omassa musiikissa en itse käytä nordia, sillä kaikki muutkin käyttävät, ja jos omalla musiikilla haluaa mielestäni menestyä niin lähtökohdat sille on että erottua pitää, kaikella tapaa. Tietty sitten toinen lukunsa on se, että kuinka pinnassa synat ovat musiikissa. Jos synat ovat vain yksi muiden joukossa, niin vaihtoehtoja on useampia. Jos kuitenkin kyseessä on musiikkia missä synat ovat pääroolissa, pitää mielestäni asioita funtsia aika monelta kantilta, eikä se nordi yksistään silloin kovinkaan pitkälle kanna. Nykyajan saundistandardeissa nordi ei myöskään erotu edukseen, joka siis on aina iso - hyvin menestyneiden soittimien kohdalla. Kitaroissa asia on hieman eri, esim. Stratojen kohdalla. Toisaalta, tiedänpä nuori soittajia nykypäivänä jotka nauravat kaikille stratocastereille, mutta se voi taas toisaalta vain olla tietämättömyyttäkin. | |
![]() 30.03.2011 13:07:11 | |
pekka montin: Joo. Coverikeikat kyllä, mutta omassa musiikissa en itse käytä nordia, sillä kaikki muutkin käyttävät, ja jos omalla musiikilla haluaa mielestäni menestyä niin lähtökohdat sille on että erottua pitää, kaikella tapaa. Tietty sitten toinen lukunsa on se, että kuinka pinnassa synat ovat musiikissa. Jos synat ovat vain yksi muiden joukossa, niin vaihtoehtoja on useampia. Jos kuitenkin kyseessä on musiikkia missä synat ovat pääroolissa, pitää mielestäni asioita funtsia aika monelta kantilta, eikä se nordi yksistään silloin kovinkaan pitkälle kanna. Itse soitan levyille synat pääasiassa oikeilla syntikoilla, kuten Junolla ja Mopholla. Hammondin ja Rhodesin tarpeessa tartun Nordiin, kun ei oikeisiin ole mahdollisuutta. Toki jos budjettia olisi, niin tämäkin asia korjaantuisi. | |
![]() 30.03.2011 13:08:25 (muokattu 30.03.2011 13:08:58) | |
pekka montin: Olen soittanut Hammondia ja Rhodesia keikoilla, enkä kuule niissä mitään samaa kuin nordissa. Tälläset kommentit vie pohjan argumentoinnilta. Eri asia jos tykkää että "Oikeat Hammond ja Rhodes kuulostivat ja tuntuivat paremmalta". Siitä tuskin kukaan onkaan eri mieltä. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)