Aihe: The Best Sounds Just Got Better! Uutta Motifia pukkaa
1 2 3
Bronks
06.08.2010 13:02:13

Spillway Arts:
Receptoria on muuten nykyään saatavilla Thomannilta. Yllättävä löytö.
http://www.thomann.de/fi/muse_research_receptor_2_pro.htm.

Hemmetin kallis. Mä tilasin tuollaisen viime vuonna jenkeistä halvemmalla, vaikka versiossa oli Komplete 5 asennettuna.
Don't take me serious, I'm just playing.
JPQ
06.08.2010 16:02:39

Casio Man: Just!

Noita Openlabseja mä olen kyllä katsellut vähän silläkin silmällä. Mä kun haluan nauhoittaa samaan koneeseen myös audiota, mutta en kuitenkaan jaksa virittää PC:itä. Melkein jo vähän innostuin, kun Stephen Kay ilmoitti tekevänsä Karman myös Nekolle!!! Mutta kun Nekon Karmasta ei ole kuulunut vuoteen hiiskaustakaan, herää epäilys ettei sitä ehkä sitten tulekaan. Olisiko Korg vihdoin ostanut yksinoikeuden, vai onko Open labs tosiaan kusessa.

Ja kyllä se on vähän niinkin, että tohon hintaan mä kyllä kokoan (monikäyttöisemmän)PC:ni halvemmalla itse ja jää rahaa vielä vaikka pariinkin rautasynaan ja pääsee vielä keikallekin ilman muuttomiesten apua. Laitteesta laaditut Demot kuulostavat myös jotenkin olemattomilta; jotkut biitti-"tuottajat" vain huojua nylkyttävät pikkasen hiphoppia kehiin ja päälle tietenkin bassolla pörinää.

Tossa oli kyllä muutama nasta idis, kuten se mimic -toiminto, jolla nussitaan toisesta synasta soundit Nekoon. Pistetään Nekosta Midipiuha toiseen synaan ja siitä audio piuha Nekoon ja Neko sitten soittelee itseksen kotvasen ja kuuntelee kaikki lyöntivoimakkuudet talteen riittävän suurelle kovalevylle.

Tai onko projekti liian isoksi tullut ? no sama nämä yli 2000euron soittimet itseltä poissa laskuista paljon halvemmatkin tekee tiukka. onneksi softana saa itselle parhaiten varmasti soveltuvia työkaluja.,
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
lukethesis
07.08.2010 12:36:07
Jaa-a...mitenhän sen tämän ottaisi. Onhan tuo flashin laajennettavuus kaiketi ihan hyvä juttu.

Sanokaa mitä sanotte, mä tykkäsin siitä alkuperäisten Motifien (ja ES:n) hopeisesta väristä.

Ehkä tässä on se hyvä puoli että XS:ää saa kohta puoli-ilmaiseksi näiden alta.

Onko Korgilta tulossa mitään? Eikös M3 ole XS:n kanssa suurinpiirtein samanikäinen? Roland nyt ei ainakaan uudista Fantomiaan vielä.
JPQ
07.08.2010 17:22:32

Ei sitä tiedä kuka seuraavaksi uudistaa ja miten. ja sanokaa mitä sanotte se hopeisuus oli ok siinä ES ja alkuperäis mallissa muttei XSässä vai mikä se toiseksi uusi olikin.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
WT
07.08.2010 18:53:57
WT: En tiiä kannattaako OpenLabsin tuotteita tällä hetkellä suositella: http://www.synthtopia.com/content/2 … block-did-windows-kill-the-company/

Jaaha. Itse itselleni vastaten:
http://www.synthtopia.com/content/2010/08/07/open-labs-new-owners/
Eli eiköhän Open Labsin vehkeitä uskalla ostaa siinä missä muitakin.
tcitc
08.09.2010 00:40:38
lukethesis: Ehkä tässä on se hyvä puoli että XS:ää saa kohta puoli-ilmaiseksi näiden alta.

Tämäpä tässä ikävintä. Ne jotka haluaa vaihtaa omat aiemmat motifit pois, joutuu tekemään sen kohta alhasempaan hintaan vain sen takia että taas on yamaha vähän motifiansa päivitelly. Onneks kerkesin myymään ES8:ni pois alta. Ei sillä että olis ollut huono vehje, piti vaan saada muuta ja kompaktimpaa.
Amateurs built Titanic, professionals built the ark.
Kaakatus
15.10.2010 07:16:43
Noniin, nyt näitä saa saksanmaalta!

http://www.thomann.de/fi/search_dir … ;sw=yamaha+motif+xf&x=0&y=0

Täytyy aloittaa kaurapuuron syönti ja säästellä 76-malliin tai myydä koko tämän hetkinen läjä ja vaihtaa 88-malliin.
Näitä flash laajennuksia sais joku ruveta kopioimaan. Ei vaan voi oikeasti maksaa yli 500€/2Gt...
Soitetaan nopeammin kuin osataan.
HK
16.10.2010 02:59:20
Ihan mielenkiinnolla kyllä odotan mitä tuosta värkistä tulee, vaikka rahat meneekin volkkarin turboon. Ja mitä siitä yli jää niin rg300GX saanee! ;)
Peltikorva puupäässä.
Leikari
19.10.2010 13:17:09
Spillway Arts:
Itse ole haaveillut myös tällaisesta raudasta jota voisi päivittää haluamallaan softalla (jopa ilmaisella), ilman että tarvitsee ostaa raudan valmistajan merkkikohtaisia softia. Toivotaan että tällaisia instrumentteja tulisi enemmänkin markkinoille ja että hinnat vielä vähän laskisi.

voisihan sitä ostaa midikoskettimiston ja läppärin & rakentaa niille yhteiset kuoret...
Janus
19.10.2010 14:52:45 (muokattu 19.10.2010 14:54:21)
Leikari: voisihan sitä ostaa midikoskettimiston ja läppärin & rakentaa niille yhteiset kuoret...

Eikös Muse Receptor tee juuri tuon. Se on periaatteessa räkkikoteloon rakennettu dedikoitu tehokas tietokone + audiointerface + Linux-pohjainen käyttöjärjestelmä.

http://www.museresearch.com/receptor.php?r=plugins

Tuolla on Freeware-otsikon alla jo aika kattava lista tuettuja plugareita, ja Unsupported Plugins -otsikon alla seisoo seuraavaa: Although we certainly can't individually test every freeware and commercial plug-in for complete compatibility with Receptor, our experience thus far has been that most freeware works with Receptor automatically, as long as the developer of the freeware plug-in has strictly followed the Windows VST 2.0 plug-in specification.

EDIT: Äh, luin vaan tän sivun quotet ja Receptor onkin jo lainatulle kirjoittajalle tuttu. Jatkakaa.
Leikari
19.10.2010 16:14:50
Janus: Eikös Muse Receptor tee juuri tuon. Se on periaatteessa räkkikoteloon rakennettu dedikoitu tehokas tietokone + audiointerface + Linux-pohjainen käyttöjärjestelmä.
...
EDIT: Äh, luin vaan tän sivun quotet ja Receptor onkin jo lainatulle kirjoittajalle tuttu. Jatkakaa.

niinpä - tai http://www.openlabs.com/

... ajattelin vaan, että "köyhänmiehen ratkaisuna" homma ei edellyttäisi kuin pikkuisen kädentaitoja kotelon tekemiseen (tietenkin voi tehdä vaikka miten elegantin jos purkaa osalaitteiden kuoret ja niille väsää kunnollisen yhteisen kehyksen - sitten on myös työkaluista, osaamisesta ja näkemyksestä kiinni mitä saisi aikaiseksi).

- -

työasemasyntkoihin suhtaudutaan ihmetellen kuin olisi edelleen dinosauruksia. Yhtiöiden markkinatutkimus- ja talousosaston kuitenkin tietänevät mikä menee ja mitä kannattaa tehdä.

Monissa asioissa parasta on se, että homma on yksinkertainen käyttää ja toimii varmasti - esim. keikkaelämässä tai muuten kätevää ja helppoa interfacea kaipaavilla.

Tietokonepohjaisen avoimen ympäristön hyödyt tulevat esille erityisesti studiotyössä. Halpuus ei kuitenkaan ole oikea perustelu jos yhtään kriittisesti lähtee kustannuksia tarkastelemaan - kulut vaan peittyvät useampiin laitteisiin ja ohjelmistoihin sekä niiden vähittäiseen päivitysrumbaan (harvapa niitä freewareja tosissaan pyörittelee...).
Quru
21.10.2010 21:06:33
Leikari:
työasemasyntkoihin suhtaudutaan ihmetellen kuin olisi edelleen dinosauruksia. Yhtiöiden markkinatutkimus- ja talousosaston kuitenkin tietänevät mikä menee ja mitä kannattaa tehdä.

Monissa asioissa parasta on se, että homma on yksinkertainen käyttää ja toimii varmasti - esim. keikkaelämässä tai muuten kätevää ja helppoa interfacea kaipaavilla.

Eivätköhän monet osta noita nimenomaan yleisvehkeiksi, multisoundipankeiksi. Kun koneessa on soundit sisällä, on ominaisuuksien lisäily (sekkari jne.) lähinnä koodauksesta kiinni. Tuskin kukaan ostaa Motifia puhtaasti uusien työasemaominaisuuksien takia, mutta jos niillä saadaan vaakakuppia päivitykseen kallistettua edes hitusen niin ne kannattaa sinne koneeseen naputella sisään.
Kun viikset omaava mies koskee hammondiin, syntyy AINA suhinaa ja pörinää. Hammondeja on valmistettu kahta sorttia: hyviä ja huonoja.Tyypillinen hammondien soittotekniikka on murjominen.
Leikari
22.10.2010 09:21:39
Quru: Eivätköhän monet osta noita nimenomaan yleisvehkeiksi, multisoundipankeiksi. Kun koneessa on soundit sisällä, on ominaisuuksien lisäily (sekkari jne.) lähinnä koodauksesta kiinni. Tuskin kukaan ostaa Motifia puhtaasti uusien työasemaominaisuuksien takia, mutta jos niillä saadaan vaakakuppia päivitykseen kallistettua edes hitusen niin ne kannattaa sinne koneeseen naputella sisään.

Työasemien syntikkaosaan lisättävien samplemäärien lisäksi pitäisin tässä vaiheessa tärkeämpänä koskettimiston lisäksi parempaa käyttöliittymää. Esim. Rolandin MV-8800 musiikkityöasemassahan oli mahdollista liittää ulkoinen näyttö ja hiiri. Nämä ominaisuudet kuuluisivat nykyään mielestäni jo perustason työasemasynaan ja olisivat oikea käyttökelpoisuutta parantava ominaisuus. Käytännössä tuo varmaan edellyttäisi käyttöjärjestelmän viilausta/rinnalle toisen isompaan näyttöön sovitetun, mutta kerran tehtynä olisi pitkäikäinen investointi ja helposti ylläpidettävä. Muistin hinnankaan ei luulisi enää tuota estävän.
JPQ
22.10.2010 10:15:58 (muokattu 22.10.2010 10:16:39)

Leikari: Työasemien syntikkaosaan lisättävien samplemäärien lisäksi pitäisin tässä vaiheessa tärkeämpänä koskettimiston lisäksi parempaa käyttöliittymää. Esim. Rolandin MV-8800 musiikkityöasemassahan oli mahdollista liittää ulkoinen näyttö ja hiiri. Nämä ominaisuudet kuuluisivat nykyään mielestäni jo perustason työasemasynaan ja olisivat oikea käyttökelpoisuutta parantava ominaisuus. Käytännössä tuo varmaan edellyttäisi käyttöjärjestelmän viilausta/rinnalle toisen isompaan näyttöön sovitetun, mutta kerran tehtynä olisi pitkäikäinen investointi ja helposti ylläpidettävä. Muistin hinnankaan ei luulisi enää tuota estävän.

Minusta voisivat olla tosiaan nykyään ja toinen vaihtoehto (makuuni parempi) voisi olla kynä jolla käytetään näyttöä oikeasti minusta kätevämpikin kuin hiiri. miksikö ? vaikea selittää ja mikä taas siitä tekee paremman kuin edes kosketus näytöstä sanosiin ilmiön havaitsee jos kokeilee piirtopöytää mitä tarkoitan itsellleni tuolla jossain periaateessa kait 1988 vuodelta oleva kamalus piirtopöytänä (parempi pitää joskus) mutta jo sen kanssa sen tajuaa jos siitä tykkää... ja myös sampleromin sisältöä voisi kaahentaa kuten tuntui kun tätä uuden motifin listaa luinkin että olisi näin esitys tekniikoidenkin saralla ei vain erilasiten soittimien. ps. johdon perään vaikka .
tepposal
22.10.2010 12:15:20
JPQ: jos mä lisäisin aaltomuistia lisäisin esim. nämä sampleihin
aito stacatto jousiin ja vaskeihin ja huiluihin ainakin nämä. ja ehkäpä käyrä torveen (oletan tuohon nyt en tarkkaan muista mikä vaski on hakemani) vähintään crescendo samplen. ja voimakkuus layerointia keskeisiin instrumentteihin. ja jos vielä jää tilaa ilman S30 tyylin sampleja jota en tiedä onko motifissa toivon ettei (rolandissani siis juno-g ei ole soittelin kerran samplemuistin lävitse yhteenkään niin rumaan kuin pahimmat s30 synassa en törmännyt jopa s30 mallia vanhempi alesis ei sisällä mainittuja eli yamahalla olen vain niihin törmännyt näissä yhtään uusissa eli 1990luvun lopun tai sen jälkeen tulleissa laitteissa noin rumat kuuluu johonkin m1 tyyppiseen enintään,ja sitten sanotaan en tietenkään kokoaluetta soittanut mutta yamahan sampleissa se minusta liikaa perus alueellakin tuo ilmiö eli sillä missä itse soundia käyttelisin) eli rumalooppi tyyppisiä niin vaikkapa pienempiä vaskisektiota ja jousisektioita ja aito kaksi huilua sample jne. eli se ei ole tehty kahdesta huilu samplesta vaan soundissa suoraan kaksihuilua. ja koska softissakin olen kun eri softia kuunellut hyvin eri kuuloisia soitin ääniä perussoittimsita eri sävyisiä vois lisätä ja puhun erosta joka tulee soittimesta ja soittajasta kaiketi. tiedän ettei näitä perus peruskosketinsoittaja tarvitse mutta tämmöinen elokuvamman musiikin ystävä vois noita rautanakin kaivata et lisää saha sampleja niissä kun eroja kuitenkin aika paljon. lisäksi vois lisätä monipuolisekmat filtterit eli sellaisia että vaikkapa pari erilaista lowpassia siis vielä niiden nykyisten lisäksi ja en puhu db määrien erosta vaan siitä mikä on jotain paljon monimutkaisempaa. ja roundrobin tottakai noihin stacatto soundeihin esimerkiksi...

Mun on vaikea kuvitella että kukaan_orkesterisaundia tekevä hankkisi siihen hommaan tänäpäivänä työasemasynaa, tai synaa ylipäätään. Joku EWQLSO -orkkakirjasto ei maksa kuin muutaman satasen ja esim. Gold-versio sisältää n.40gb hyvää matskua juuri tähän tarkoitukseen.
Sellaisten samplejen lisääminen synan ROMiin olisi minusta muistin haaskausta sillä se ei kuitenkaan tulisi olemaan kattava. Lisäksi sen käyttäminen tässä tarkoituksessa olisi vaivalloisempaa.
Tällaiset Motifit ym. on kuitenkin pääasiassa kosketinsoittimia ja toki niistä löytyy se perus bread&butter -osasto jolla voi jonkun perusiskelmän tuottaa vaikka alusta loppuun.
JPQ
22.10.2010 12:21:19

tepposal: Mun on vaikea kuvitella että kukaan_orkesterisaundia tekevä hankkisi siihen hommaan tänäpäivänä työasemasynaa, tai synaa ylipäätään. Joku EWQLSO -orkkakirjasto ei maksa kuin muutaman satasen ja esim. Gold-versio sisältää n.40gb hyvää matskua juuri tähän tarkoitukseen.
Sellaisten samplejen lisääminen synan ROMiin olisi minusta muistin haaskausta sillä se ei kuitenkaan tulisi olemaan kattava. Lisäksi sen käyttäminen tässä tarkoituksessa olisi vaivalloisempaa.
Tällaiset Motifit ym. on kuitenkin pääasiassa kosketinsoittimia ja toki niistä löytyy se perus bread&butter -osasto jolla voi jonkun perusiskelmän tuottaa vaikka alusta loppuun.

Mietinkin vaan bändi sovelluksia ja onhan niitäkin jotka ei vieläkään oikein tietokonetta musan tekoon käytä.
Leikari
22.10.2010 12:41:28
tepposal: Mun on vaikea kuvitella että kukaan_orkesterisaundia tekevä hankkisi siihen hommaan tänäpäivänä työasemasynaa, tai synaa ylipäätään. Joku EWQLSO -orkkakirjasto ei maksa kuin muutaman satasen ja esim. Gold-versio sisältää n.40gb hyvää matskua juuri tähän tarkoitukseen.

ryhdyin edellistä kirjoitustani vielä miettimään... - - so. onhan työasemien (ja minullakin yamaha S90ES:n) mukana kaikenlaista ohjelmistoa, joiden avulla työasemasynan voi integroida tietokonesysteemeihin. So. kaikenlaiset editoinnit tietokoneella ja lankku mukaan keikalle .... siinä varmaan syy, että työasemiin ei ole näyttölaajennusmahdollisuutta etc..

Rolandin mv-sarjalaiset oli puolestaan selvästi ajateltu itsenäisiksi työasemiksi ja siksi laajennettavuus tärkeämpi ominaisuus.

- -

olisin taipuvainen ajattelemaan, että työasemiin ei kannata mitään radikaaleja muutoksia vastedeskään odotella - on tietty konsepti, johon tulee vähittäistä evoluutiota. Laajempiin tarpeisiin on sitten muut systeemit.
tepposal
22.10.2010 12:51:59
Casio Man: Minä ihan oikeasti ajattelin, että seuraava työasema-kierros uudistaa synakäsitettä taas jollain tavalla. En tunne työasemien myyntistatistiikkoja, mutta ajattelin, että markkinat ovat saattaneet käydä ahtaammiksi softasyntikoiden paineessa ja että lamankin vielä painaessa valmistajilla olisi tarvetta luoda nahkojansa. Hieroin jo käsiäni siksikin, että kolmella kovalla on nyt pyörinyt sama vaihde jo kymmenen-viisitoista vuotta ja seuraavaksi on pakko tulla jo kokonaan uusi vehje. Ilmeisesti Jammu on kuitenkin ihan tyytyväinen aihelmansa myyntiin ja veisaakin kohta jo viidettä kaikesta syntikoiden kehitykseen liittyvästä. Kun mistään AN2X:n tapaisestakaan ei ole kuulunut mitään, haaveilin jopa Yamahan EX-"sarjan" paluusta! Hegemonialla ja keskusteluohjelmasoundeilla pärjää tietysti kanssa ihan hyvin.

Mä olin pistämässä muusikoidennettiin keskustelua raudan tulevaisuudesta ja ehdottaa, että ehkäpä työasemat voisivat ottaa antaakseen vähän sitä, mitä softaltakin haetaan ja ryhtyä Oasyksen ja Alesiksen Fusionin lailla sellaisiksi musiikkitietokoneiksi, joihin voisi asentaa uutta synteesiä, efektejä ja kaikkea mahdollista...vaikka klassikoiden mallinnuksia Arturian Originin tapaan, ja puskea sitten pikkaisen HARVEMMIN uutta mallia markkinoille. Ehkä sellaiseen voisi sitten jopa panostaa analogista komponenttia jostain luukusta. Vaikka Oasys menikin hintansa ansiosta ja Fuusio jonkun muun(vai saiko hinta päinvastoin luulemaan, että kyseessä on Anttila-keyboard) takia pieleen ja saivat termin "future proof" kuulostamaan rienaukselta, ei sen kai tarvitse tarkoittaa, että se ei voisi toimia, kunhan hinta ja suorituskyky löytävät toisensa.

Ennen kuin ennätin lähettää keskustelunavauksen ja esittää käsitykseni tulevaisuudesta, Yamaha kiiruhti sanomaan, että: http://www.youtube.com/watch?v=z543bcpuxDA

Tuosta työasemasynien seuraavasta kierroksesta sen verran, että esim. tämä uusi Motif tuskin on "uutta kierrosta". Senhän kertoo jo sen nimikin - Motifeja on ollut markkinoilla jo vuosikymmenen, eikä ne ensimmäisetkään olleet mitään uutuuksia teknisesti. Esim. edeltävä EX-sarja oli teknisesti monipuolisempi... Luulisi että seuraavalla isolla jutulla olisi uusi nimikin, mutta odotellaan nyt sitä mikä se mahtaa olla ja tuleeko sitä.
Siinä tosiaan oletkin oikeassa että viitisentoista vuotta on pyöritelty samoja juttuja tällä rintamalla. No, Korg sai Oasys-konseptinsa lopulta ulos viitisen vuotta sitten...

Mutta en tiedä, onko tässä jo kaikki nähty? Itse olen alkanut yleensäkin vierastaa ajatusta yhdestä laitteesta joka hoitaa kaiken, se lienee työasemien alkuperäinen ajatus.. Mutta kyllä työasemille oma lokeronsa varmasti löytyy, ehkä ei kuitenkaan kaikenkattava.
Sofistikoituneet samplehommat kannattaa hoitaa isoilla samplekirjastoilla (rummut, orkesteri-ym. mikäli ei voida käyttää oikeita instrumentteja), synasaundit oikeilla synilla - joko VA:lla tai itse olen kallistunut vintage-osastoon sillä nykyään olemme kadottaneet jotakin siitä yksinkertaisuudesta ja saundista. Minulle vintage-analogia on ollut se "seuraava iso juttu".
Kyllähän työasemiin on 90-luvun loppupuolen jälkeen tungettukin useampia synteesejä samoihin kuoriin. Jännä että esim akustinen mallinnus ei saanut tuulta alleen ja on aikalailla olemattomissa ollut 2000-luvulla (vaikka voin ymmärtää miksi). Itse olen sitä mieltä että sample-pohjainen synteesi on aina vakava kompromissi, ja siihen työasemat ovat suurimmaksi osaksi aina nojanneet.
Synastikki
22.10.2010 13:11:16

Softat on sen verta kehittyneitä jo nykypäivänä ja moni niitä kotona käyttää, että kannattaisi ehkä tehdä joku Receptor tyylinen työasema (nojoo... Open Labs) oikeanlaisella hintatasolla. Tai sitten lähteä jalostamaan Oasys-ideaa niin että on integroidut softat, mutta muutoin sitten enempi Motif/Fantom/M3/whaeverworkstation tyylinen hässäkkä joka taas olisi mukava keikkakäyttöön... Toisaalta tässä mitä luultavimmin on kyse rahasta, koska kyllä tekniikka tuollaiset laitteet antaisi periksi, mutta kun kattelee Oasyksen, Receptorien, Open Labsin tuotteiden ja muiden vastaavien hintoja niin taitaa olla vielä aika kaukana haaveissa tuo oikeasti toimiva konseptinen mutta kustannustehokas HW-softa-workstation...
Music is an agreeable harmony for the honor of God and the permissible delights of the soul. kalamies #51 >-)))>
JPQ
22.10.2010 13:17:56

akustisten mallinnuksessa ainakin ollut pulmana joskus se kun polyfonia saadaan soundi ei ole enään kaukan samplesoundeista eli komrpomisssia tosin kyllähän tehot kasvaneet. ja sitäkin mielenkiinnolla odotan mitä mo6/mo8 tuotteiden tilalle tulee tässä joskus jos tulee.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)