joeskeli 30.10.2009 10:28:23 (muokattu 30.10.2009 14:29:19) | |
---|
Siinä vaan tosiaankin on useimmiten juuri se ongelma, että tarpeeksi tehokkaalle koneelle ja proluokan äänikortille tulee jo melkoisesti hintaa. Samaan rahaan saa yleensäkin ainakin käytettynä jo minkälaista hardware-yksikköä. Useimmilta nauhotteluun kelpaava PC jo kotoa löytyy, mutta ainoaksi ongelmaksi jääkin latenssien minimointi. Vaikka valmistajat puhuisivatkin 0-2 ms:n latensseista, rutina alkaa sekvensserin puolella raitoja lisäillessä (tosin en aivan uudemmilla koneilla ole kokeillut). Jos nyt haluaisin nauhoitella esim. minimogueta ilman latensseja, niin jouituisin hankkimaan kokonaan uuden koneen ja audiointerfacen. Netissä on mennyt esim. Studio Electronicsin SE-!x:ia tai jopa Macbethin Minimoog -klooneja alle tonnin, joten mieluummin sitten sellainen. Softalla voi hoidella esim. stringipadit ja muun vähemmän tehokkaan koneen vaativan materiaalin. (sdit: sxxtana, kun on pientä tekstiä) |
CPU 30.10.2009 12:13:54 | |
---|
Ite oon soitettu ihan tyytyväisenä minimoog softalla 1/8 basso kuvioita ja liidejä, bpm oli 160 ja latenssia tais olla jotain 10 ms Ei häirinnyt yhtään, eikä tarvinnu juuri korjailla piano roll:ssa (teen konemusaa niin kvantisoin aina, tässä tapauksessa siirtyneitä nuotteja on joku alta 20%). En pitä itseäni minään soittajana todellakaan, mutta itseäni ei pieni latenssi häiritse yhtään. K. http://www.therepublicofdesire.net/
http://www.myspace.com/protectorateindustrial |
jurpontor 30.10.2009 12:18:31 | |
---|
Nakkiso: Noihan maksaa paljon enemmän kuin monet rautasynat (monta kertaa enemmän kuin mopho)! Taidanpa pysyä raudassa. Kannattaa. Pätevää rautaa saa nykyään pikkurahalla kun suuri osa porukasta siirtyy tohon softamaailmaan. "Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies |
JPQ 30.10.2009 18:00:48 | |
---|
jurpontor: Kannattaa. Pätevää rautaa saa nykyään pikkurahalla kun suuri osa porukasta siirtyy tohon softamaailmaan. Eipä kannata vaan ostaa sitä mistä pitää oli se kumpaa vain. ps. mulla tulee varmaan joskus noin 2-3 rauta vehjettä joskus myyntiin yhdelle tulossa moderni rautakorvike uskoisin muille ei ja sellaisia ei edes ole. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
Nakkiso 30.10.2009 21:29:10 | |
---|
CPU: Ite oon soitettu ihan tyytyväisenä minimoog softalla 1/8 basso kuvioita ja liidejä, bpm oli 160 ja latenssia tais olla jotain 10 ms Ei häirinnyt yhtään, eikä tarvinnu juuri korjailla piano roll:ssa (teen konemusaa niin kvantisoin aina, tässä tapauksessa siirtyneitä nuotteja on joku alta 20%). En pitä itseäni minään soittajana todellakaan, mutta itseäni ei pieni latenssi häiritse yhtään. K. Tietysti jos kvantisoi kaiken, niin sen taimifiiliksen ei tarvitse ollakkaan niin täydellinen. Jos taas vetää semmosta soitetun kuulosta musaa mitä ei halua kvantisoida, niin se fiilis pitää olla ihan kohdallaan. 10 ms kuulostaa vielä aika kohtuulliselta, etenkin jos se on kokoajan sen 10 ms, eikä esim. randomilla 5-15 ms. Itse olen huomannut, että softasynilla vetäessä viive usein vaihtelee satunnaisesti eri nuottien välillä, jolloin se häiritsee huomattavasti enemmän kuin vastaavan pituinen tasainen viive. http://www.myspace.com/ondskapernasomolmengora |
xulu 31.10.2009 09:16:16 (muokattu 31.10.2009 09:21:58) | |
---|
jurpontor: Kannattaa. Pätevää rautaa saa nykyään pikkurahalla kun suuri osa porukasta siirtyy tohon softamaailmaan. Saiskin, Suomi on 400€ dx7:jen maa. Eikä se ole jompi/kumpi kysymys, mitä käyttää. Itse en hommaa enää mitään VA kamaa mutta sitten alunperinkin täysin digitaaliset vehkeet/synteesimuodot teen softalla käyttömukavuuden ja yleensä eksponentiaalisen laajuden takia. Saatikka miksaus ja sekvenssointi jollain raudalla. 10 ms kuulostaa vielä aika kohtuulliselta, etenkin jos se on kokoajan sen 10 ms, eikä esim. randomilla 5-15 ms. Itse olen huomannut, että softasynilla vetäessä viive usein vaihtelee satunnaisesti eri nuottien välillä, jolloin se häiritsee huomattavasti enemmän kuin vastaavan pituinen tasainen viive. Kuulostaa äänikortti/host ongelmilta. the purity of German electronic music |
jurpontor 31.10.2009 11:30:34 (muokattu 31.10.2009 11:31:11) | |
---|
xulu: Saiskin, Suomi on 400€ dx7:jen maa. Eikä se ole jompi/kumpi kysymys, mitä käyttää. Itse en hommaa enää mitään VA kamaa mutta sitten alunperinkin täysin digitaaliset vehkeet/synteesimuodot teen softalla käyttömukavuuden ja yleensä eksponentiaalisen laajuden takia. Saatikka miksaus ja sekvenssointi jollain raudalla. No toi on kyllä totta, mä olen ihmetellyt että mikä noissa vanhoissa digitaaliromuissa muka maksaa. Oman DX7:ni myin pois aikanaan sadallaviidelläkympillä kaverille ja silti melkein hävetti, että oli viiskymppiä liikaa hintaa. edit: tohon neljäänsataan alkaa saada jo Kurzweil K2000:sta, joka on kuitenkin "hieman" eri kaliiberin vehje. "Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies |
joeskeli 31.10.2009 11:35:36 | |
---|
Itsellä paloi hihat vuosikymmenen alkupuolella virtuaali-instrumenttien kanssa. Tämä oli vielä sitä aikaa, kun future music -lehden tyyppiset julkaisut vielä väittivat, ettei 20 ms viivettä "kuule kuin ammattilaiset", tai jotain muuta yhtä pölhöä. Soittotekniikka siinä parissa vuodessa meni ruvelle ja lopetinkin kosketinsoittimien soiton moneksi vuodeksi. Ei se kokonaisuuskokemuksena suoraan sanottuna ollut kivaa kaiken maailman käyttis- ym. ongelmineen, vaikka kovasti itse täysin desktop -pohjaisia ratkaisuja kaiken maailman foorumeilla silloin puolustinkin. Nyt kun tarkemmin muistelen, niin silloin tuli tosiaankin kvantisoitua vähän kaikki lopulta. |
joeskeli 31.10.2009 11:37:24 | |
---|
jurpontor: No toi on kyllä totta, mä olen ihmetellyt että mikä noissa vanhoissa digitaaliromuissa muka maksaa. No, kun se on legendaarinen. Vähän niinkuin monet 90-luvun alun työasematkin toripalstan mukaan. |
xulu 31.10.2009 11:40:28 (muokattu 31.10.2009 11:41:57) | |
---|
joeskeli: No, kun se on legendaarinen. Vähän niinkuin monet 90-luvun alun työasematkin toripalstan mukaan. DX oli torilla *ANALOGI KLASSIKKO*. True story. Kurzweil K2000:sta, joka on kuitenkin "hieman" eri kaliiberin vehje. ON! the purity of German electronic music |
joeskeli 31.10.2009 11:48:19 (muokattu 31.10.2009 11:49:42) | |
---|
Haha. Onhan noita vastaavia nähty. Taisi olla hiljattain myös Korgin DW tai EX-8000 "aitona analogisynana" myynnissä, vaikka analoginen filtterihän siinä vain on. En tiedä sitten onko itsellä pokkaa pistää piakkoin oma EX-800 myyntiin "analogisena", kun eihän siinä ole analogista tosiaan kuin filtteri ja toinen oskillaattorien aaltomuoto. |
xulu 31.10.2009 11:54:44 | |
---|
joeskeli: Haha. Onhan noita vastaavia nähty. Taisi olla hiljattain myös Korgin DW tai EX-8000 "aitona analogisynana" myynnissä, vaikka analoginen filtterihän siinä vain on. En tiedä sitten onko itsellä pokkaa pistää piakkoin oma EX-800 myyntiin "analogisena", kun eihän siinä ole analogista tosiaan kuin filtteri ja toinen oskillaattorien aaltomuoto. Siinä (8000 )taitaa olla kaikki paitti oskillaattorit analogisia vaikka sitä ajanhenkeen markkinoitiin digitaalisena. Helmi vehe. lulz, joku suuttu jo: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=364070 the purity of German electronic music |
Thomas Häggblom 31.10.2009 12:00:14 | |
---|
joeskeli: No, kun se on legendaarinen. Vähän niinkuin monet 90-luvun alun työasematkin toripalstan mukaan. Näin juuri. Olihan tuolla Korg N364:kin myynnissä hintaan 600€. Ja vain siksi että Tuomas Holopainen on sen sattumalta joskus ostanut harrastuksensa alkuvuosilla. Toinen "legenda" on Korg M1, josta kehdataan pyytää ihan mitä vain. Itse kyllästyin myös aika nopeasti softahommiin juuri tuon latenssin takia. Oli minulla midiohjain ja koneella muutamia softasyntetisaattoreita. Mutta ei sitten tullut innostusta hankkia parempia laitteita. Lisäksi minulla on muutenkin tullut sellainen skeptinen asenne kaikkeen tietokoneisiin liittyvään, omien kokemusten kautta. Aika lapsellista varmaan, mut jotenkin tuntuu että tietokonepuolella mulle käy aina niin, että juuri se mun valitsema laite ei suostu toimimaan. Mitä jos olis ottanu kaupan hyllyltä sen viereisen? (Itse asiassa yksi tietokonekorjaaja sanoikin mulle noin ihan suoraan, että jos olisin ostanu sen viereisen saman tuotteen kaupasta niin se olisi varmaan toiminut. :D ) Rautapuolella ostelen uusia laitteita (liiankin usein) siksi, että se on kivaa. Saa uusia soundeja ja enemmän mahdollisuuksia. Piuhat vaan oikeinpäin niin varmasti toimii. Sen sijaan softapuolella minusta tuntuu, että pitäisi ostaa uusia kalliita laitteita koko ajan vain siksi, että joku päivä voisi tuurilla saada sen systeemin toimimaan edes jotenkin. Olen niin epä-pitkäjänteinen etten jaksa katsella kolmea tuntia tietokoneen error-viestejä vain päästäkseni soittamaan tai nauhoittamaan. Itse siis suosin rautavehkeitä toistaiseksi, kunes joku käännyttää minut. Eipähän tarvitse näyttää siltä, että facebookkaa lavalla :) Mitä v****a tuossa yläpuolella oikein lukee? :D |
xulu 31.10.2009 12:01:55 (muokattu 31.10.2009 12:02:41) | |
---|
Pakko ostaa softaa kun kanavat loppu. the purity of German electronic music |
joeskeli 31.10.2009 12:26:59 | |
---|
Kyllähän vanhojen analogivehkeiden kanssa tila- ja sisustusongelmia syntyy. Ständit, tasot ja sen sellainen maksaa kun tavaraa kertyy. Laskeskelin, että kun seuraavaan asuntoon muutan, niin varmaan se tonni menee jos haluan kunnolliset mööpelit ja elinympäristö aikuisen ihmisen asunnolta näyttää. (nimerkillä "monitorit jakkaroilla") |
xulu 31.10.2009 12:37:17 | |
---|
joeskeli:nimerkillä "monitorit jakkaroilla" Nimimerkillä "monitorit kenkälaatikoiden päällä" the purity of German electronic music |
jurpontor 31.10.2009 12:57:21 (muokattu 31.10.2009 14:23:00) | |
---|
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies |
CPU 31.10.2009 14:20:08 (muokattu 31.10.2009 14:20:47) | |
---|
Undying Dreams: Sen sijaan softapuolella minusta tuntuu, että pitäisi ostaa uusia kalliita laitteita koko ajan vain siksi, että joku päivä voisi tuurilla saada sen systeemin toimimaan edes jotenkin. Valitettavaa, että sulla on tällaisia kokemuksia. Suurimalla osalla porukasta softat toimii ihan moitteetta. Tietysti jos ostaa aina halvinta mahollista kamaa tai ei viitsi/osaa lukea manuaalia niin on aika varma, että ongelmia tulee. Livenä en kyllä softia käyttäis, mutta studiossa ne on enemmän kuin kotonaan. Loppupeleistä, kun sen softa studion saa kasaan, niin se on helvetisti nopeempi/vaivattomampi/joustavampi käyttää kun vaikka joku raiturisysteemi + kasa rautasyniä. Jos on skeptinen niitä koneita kohtaan (suomeksi ilmeisesti tarkottaa, että ei osaa/halua osata käyttää), niin silloin ei varmaan kannata edes alottaa, koska onnistumismahdollisuudet ovat aika pienet motivaation puutteen takia. K. http://www.therepublicofdesire.net/
http://www.myspace.com/protectorateindustrial |
Thomas Häggblom 01.11.2009 13:31:21 | |
---|
CPU: Valitettavaa, että sulla on tällaisia kokemuksia. Suurimalla osalla porukasta softat toimii ihan moitteetta. Se on just noin niinkuin sanoit. Lähinnä siinä on se, että se softajuttu vaatisi niin paljon kaikkea uutta hankintaa, ettei ole sen takia oikein motivaatiota. Mulla kun on noita rautasyniäkin aika paljon suhteessa soittokokemukseen, niin lähinnä se motivaation puute johtuu siitä, etten viitsi vielä revetä jokaiseen musiikkiharrastukseni osa-alueeseen. Noissa nykyisissäkin kamoissa kun riittää haastetta :) Ehkä se on sitten toinen juttu joskus tulevaisuudessa jos oikeasti tarvii nauhoitella paljon ja noi kätevyys yms jutut alkaa painaa enemmän. Toistaiseksi kun tää homma on ihan vaan kehittävää hauskanpitoa itselleni, niin en niin noista välitä. Mitä v****a tuossa yläpuolella oikein lukee? :D |