Aihe: Tr:lle pianosoundi
1 2 3
Synastikki
23.05.2009 09:16:51

Säädät sen moduulin niin että se soi midikanavalla 2 (olettaen että sun TR:ä soi joko globaalilla kanavalla tai 1 kanavalla).
Teet TR:ään combinaation jossa on vaan yks timbre käytössä jonka laitat 2 midikanavalle ja laitat sen tilaksi EXT tai EXT2 (en nyt muista kumpi kun siitä on niin kauan kun moduulia oon käyttäny viimeks)
Tämä siis toimii vain jos yleensäkin käytät combimodea soittelussa. valitsen tämän tehdyn combin aivan kuin minkä tahansa combin ennenkin soittaessa. Erona on vain se että Korgista itsestään ei irtoa mitään ääntä, vaan pelkkää mididataa ja ääni tulee sitten siitä vehkeestä mikä on siellä midipiuhan toisessa päässä.
Elämässä pitää olla tilua! kalamies #51 >-)))>
moder
23.05.2009 17:11:49
Sanompa oman mielipiteeni tähän..

Minusta on rahan ja vaivannäön haaskausta alkaa päivittämään tuota pianosoundia. Jos soitat metallimusiikkia bändin kanssa, niin kyllä TR:n pianosoudin pitäis noihin oloihin olla vähintäänkin riittävä. Ja 100-300 euron sijoituksella mihinkään laitteeseen et saa sitä huomattavasti paremmaksi. Ylimääräisen moduulin hankinnasta pelkkää pianosoundia varten tulee enemmän käytännön haittoja kun on kamaa ja piuhaa ja säädeltävää tuplasti enemmän.

Ja sit se tärkein hyvään pianosoundiin vaikuttava tekijä... Onko sulla painotetulla koskettimistolla varustettu 88-malli ? Jos ei ole, niin niillä painottamattomilla muovirimpulakoskettimilla ei saa millään hyvältä soundaavaa pianoa aikaan vaikka sulla olis miljoonan megan super-samplet käytössä. Enemminkin jos hankit ylimääräisen painotetun masterkoskettimiston ja sillä ohjaisit TR:n pianosoundia , niin luultavasti toimii vähintäänkin riittävästi. Ja siinä on se helppous, että voi kokoajan pitää sen pianosoudin siellä toisella koskettimistolla, jolloin sitä ei tartte kaivaa mistään muistipaikasta esille.

Eli jos tosiaan oot sitä mieltä, että pianosoundi ei ole riittävän hyvä käyttöösi, niin turha sitä on parantaa jos aiot painottamattomalla koskettimistolla vetää. Voisit vaikka hommata jonkun keikkapianon kaveriksi tuolle TR:lle, tosin sitten ei 300 egee riitä.
JPQ
23.05.2009 18:17:33 (muokattu 23.05.2009 18:18:43)

moder: Sanompa oman mielipiteeni tähän..

Minusta on rahan ja vaivannäön haaskausta alkaa päivittämään tuota pianosoundia. Jos soitat metallimusiikkia bändin kanssa, niin kyllä TR:n pianosoudin pitäis noihin oloihin olla vähintäänkin riittävä. Ja 100-300 euron sijoituksella mihinkään laitteeseen et saa sitä huomattavasti paremmaksi. Ylimääräisen moduulin hankinnasta pelkkää pianosoundia varten tulee enemmän käytännön haittoja kun on kamaa ja piuhaa ja säädeltävää tuplasti enemmän.

Ja sit se tärkein hyvään pianosoundiin vaikuttava tekijä... Onko sulla painotetulla koskettimistolla varustettu 88-malli ? Jos ei ole, niin niillä painottamattomilla muovirimpulakoskettimilla ei saa millään hyvältä soundaavaa pianoa aikaan vaikka sulla olis miljoonan megan super-samplet käytössä. Enemminkin jos hankit ylimääräisen painotetun masterkoskettimiston ja sillä ohjaisit TR:n pianosoundia , niin luultavasti toimii vähintäänkin riittävästi. Ja siinä on se helppous, että voi kokoajan pitää sen pianosoudin siellä toisella koskettimistolla, jolloin sitä ei tartte kaivaa mistään muistipaikasta esille.

Eli jos tosiaan oot sitä mieltä, että pianosoundi ei ole riittävän hyvä käyttöösi, niin turha sitä on parantaa jos aiot painottamattomalla koskettimistolla vetää. Voisit vaikka hommata jonkun keikkapianon kaveriksi tuolle TR:lle, tosin sitten ei 300 egee riitä.

Sanoisin että kyllä ei ole turhaa parantaa. Vaikka sanon ei lainkaan kauheimpia korgin pianoja. Mutta ihan turhaa olisi syna soundeja parantaa jos painotetut koskettimet koska painotetut ei voi kuin pianon soittoon ja sekin vain pianon ymmärettävän suunitelu virheen takia :) eli laitettiin liian jäykät koskettimet aitoon.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
moder
24.05.2009 20:40:56
Ennyt oikeen tajunnut tuota tekstiäsi...

Mutta, aloittajan 100-300 e budjetilla ei saa pianosoundiin merkittävää parannusta. Ja muutenkin parannuksen hakeminen on vaikeaa, jos pianosoundia pitää käskyttää surkealla koskettimistolla (no ennyt tiedä mikä versio kysyjällä on).

Jos mä olisin kysyjän tilanteessa, että synasoundit rokkaa , mutta pianoon tarvis parannusta, niin hankkisin kyllä erillisen keikkapianon sitten.
kiippariippa
26.05.2009 09:54:45
JPQ: koska painotetut ei voi kuin pianon soittoon ja sekin vain pianon ymmärettävän suunitelu virheen takia :) eli laitettiin liian jäykät koskettimet aitoon.

Ei jummarra. Idea oli se että painotetulla lankulla ei voi kuin pianosoundilla soittaa niin eihän se nynnoin mee...
JPQ
26.05.2009 10:33:45

kiippariippa: Ei jummarra. Idea oli se että painotetulla lankulla ei voi kuin pianosoundilla soittaa niin eihän se nynnoin mee...

onnistuuhan se jotenkin mutta en suosittele. ja uskoisin kyllä että tuolla 100-300e budjetilla vaikea saada parannusta piano soundiin.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
kiippariippa
26.05.2009 11:26:43
JPQ: onnistuuhan se jotenkin mutta en suosittele. ja uskoisin kyllä että tuolla 100-300e budjetilla vaikea saada parannusta piano soundiin.

Niin miksi et suosittele? Pianistitaustaiselle painotetulla sormiolla soittaminen voi tuntua paremmalta synasoundeista ruveten. Ite ainakin tykkään soittaa usein synasoolotkin painotetulla sormiolla koska tatsi vaan tuntuu käteen paremmalta kuin sellanen lerppusormio.
JPQ
26.05.2009 12:04:33

kiippariippa: Niin miksi et suosittele? Pianistitaustaiselle painotetulla sormiolla soittaminen voi tuntua paremmalta synasoundeista ruveten. Ite ainakin tykkään soittaa usein synasoolotkin painotetulla sormiolla koska tatsi vaan tuntuu käteen paremmalta kuin sellanen lerppusormio.

Tuolta aika vaikea uskoa ja eikös oikeissa uruissakin (kirkko ja pilli sellaisissa) ole pianoa enemmän lerppusormio. ja sanotaan ihan löysät synanäppikset ei ole minunkaan mieleen tarkaan ottaen en osaa sanoa millainen on makuuni paras. Nykyisestä ainoasta koskettimilla olevasta loppuu koskettimet jossain jutuissa ja souditkin sais olla laadukkampaa osastoa osa on ihan ok mutta jotkut taas voi itku.
Synastikki
26.05.2009 12:31:08

JPQ: Tuolta aika vaikea uskoa ja eikös oikeissa uruissakin (kirkko ja pilli sellaisissa) ole pianoa enemmän lerppusormio. ja sanotaan ihan löysät synanäppikset ei ole minunkaan mieleen tarkaan ottaen en osaa sanoa millainen on makuuni paras. Nykyisestä ainoasta koskettimilla olevasta loppuu koskettimet jossain jutuissa ja souditkin sais olla laadukkampaa osastoa osa on ihan ok mutta jotkut taas voi itku.

kyllä mulla ainakin on helpompi pitää paletti kasassa kun soittelee kaiken painotetuilla. Jotain hammondijuttuja on kyllä vaikea vetää, mutta muutoin kyllä painotettu hakkaa perussynakoskettimet mennen tullen. Vähän enemmän se vaatii sormilta tietenkin, mutta sekin on pelkkä harjoittelukysymys. Itse joudun vaan tyytymään synakoskettimiin tällä hetkellä, kun ei ole varaa 88-koskettimiseen, mutta sen mitä on kokeillut niin painotetut hakkaa painottamattomat kaikessa (pois lukien hammonduruttelu).
kiippariippa
26.05.2009 12:33:07
JPQ: Tuolta aika vaikea uskoa ja eikös oikeissa uruissakin (kirkko ja pilli sellaisissa) ole pianoa enemmän lerppusormio. ja sanotaan ihan löysät synanäppikset ei ole minunkaan mieleen tarkaan ottaen en osaa sanoa millainen on makuuni paras. Nykyisestä ainoasta koskettimilla olevasta loppuu koskettimet jossain jutuissa ja souditkin sais olla laadukkampaa osastoa osa on ihan ok mutta jotkut taas voi itku.

Vaikea uskoa? No tämä on mun omakohtainen kokemus noista sormioista. Monet synapätkät olen paljon mieluummin soittanut painotetulla sormiolla midin kautta synaa ohjate kuin synan omalla sormiolla. Tää on fakta, ei siinä sen kummempaa oo.

Joo kyllä kirkkouruissa on pianoa enemmän lerppusormio mutta kirkkourkuja en sitten kunnolla soittaa osaakaan. Osittain siksi että kyseessä ihan eri soitin kuin piano muutenkin ja osittain sormiosyistäkin. Sellainen näppis ei vaan kunnolla istu mun sormiin kun on pianon kosketukseen tottunut. Kirkkourkusoundia en juuri missään itse tarvitse joten asia ei silleen kosketa mua. Hamusjutut ovat sitten taas asia erikseen eli painotetulla sormiolla ei kieltämäti ole yhtä mukava noilla soundeilla pelata kuin urummalla sormiolla. Mutta oon hammondsoundejakin painotetulla soittanut ja tiettyyn rajaan asti toimii ihan ok. Synasoundipuolella sitten todella usein otan ennemmin painotetun sormion ja tota mun kommentti koskikin. Eli jos sanotaan että vain pianosoundilla voi painotetulla sormiolla soittaa niin oon täysin eri mieltä.
JPQ
26.05.2009 13:24:13

kiippariippa: Vaikea uskoa? No tämä on mun omakohtainen kokemus noista sormioista. Monet synapätkät olen paljon mieluummin soittanut painotetulla sormiolla midin kautta synaa ohjate kuin synan omalla sormiolla. Tää on fakta, ei siinä sen kummempaa oo.

Joo kyllä kirkkouruissa on pianoa enemmän lerppusormio mutta kirkkourkuja en sitten kunnolla soittaa osaakaan. Osittain siksi että kyseessä ihan eri soitin kuin piano muutenkin ja osittain sormiosyistäkin. Sellainen näppis ei vaan kunnolla istu mun sormiin kun on pianon kosketukseen tottunut. Kirkkourkusoundia en juuri missään itse tarvitse joten asia ei silleen kosketa mua. Hamusjutut ovat sitten taas asia erikseen eli painotetulla sormiolla ei kieltämäti ole yhtä mukava noilla soundeilla pelata kuin urummalla sormiolla. Mutta oon hammondsoundejakin painotetulla soittanut ja tiettyyn rajaan asti toimii ihan ok. Synasoundipuolella sitten todella usein otan ennemmin painotetun sormion ja tota mun kommentti koskikin. Eli jos sanotaan että vain pianosoundilla voi painotetulla sormiolla soittaa niin oon täysin eri mieltä.

Toki tottumus sanelee mutta painonäppiksissä usein ei kait ole aftertouchia vai onko eli olenko nyt sumpilla ja toisiaan tottumus on se kaikkein tärkein.
Synastikki
26.05.2009 15:35:43

JPQ: Toki tottumus sanelee mutta painonäppiksissä usein ei kait ole aftertouchia vai onko eli olenko nyt sumpilla ja toisiaan tottumus on se kaikkein tärkein.

suurimmassa osassa 88-koskettimisia on artertouch mikäli kyseisen mallin lyhyemmissäkin versioissa on.
JPQ
26.05.2009 15:42:55

Synastikki: suurimmassa osassa 88-koskettimisia on artertouch mikäli kyseisen mallin lyhyemmissäkin versioissa on.

Huhhuh. vaikkakin ei itselle väliä jaa kun nuo muinais jääne tuo pianotuntuma.:) ei vaiskaan totuus on en itse tarvitse siis pianotuntumaa ja aftertouchiakin aika vähän kait tai sitten tuo yamahani antaa väärän kuvan siitä.
lönssi
29.05.2009 18:39:14 (muokattu 29.05.2009 20:06:23)

Ostin tuon Kurzweilin ME-1 modulin ja voin sanoa, että monta kertaa paremmat pianosaundit löytyy kuin korgista. Huomasin, että lootasta löytyi paljon muitakin hyviä saundeja. Meikää ei hirveästi häiritse pianosaundilla soitto normi-synakoskettimilla, mutta ehkä joskus ostan 88-koskettimisen.

Pitääpä kokeilla tota sun combi-vinkkiä Synastikki.

EDIT: Muuten toimii, mutta jotkut saundit kuulostavat huonomillta/vaajaammilta kuin jos soittaisi pelkästään modulilla ?
andrei
29.05.2009 23:56:55
Olen soitellut paljon pianoa, mutta siitä huolimatta tuntuu ihmeen helpolta soittaa Kurzweilin PC3:n puolipainotetuilla koskettimilla pianosävellyksiä. Esim Rhodes Mark- jotakin aikanaan oli liian jäykkä tatsiltaan. Ei ne painotetut koskettimet ole akustisissa pianoissakaan niin jäykkiä kuin jossain täyspainotetuissa syntikoissa.
Mutta tietysti rimpulakoskettimet esim Korg X3 (itselläni on)ei sovellu pianonsoittoon.
Piano on viitseliään ihmisen soitin!
Zabijak
30.05.2009 10:56:28
Oliko keskustelussa kysä pianosoundin päivittämisestä vai painotetut vs. syna-action keybedit? Onhan se selvä että mielummin soittaa lerpuilla jos ei sormissa tekniikka riitä painotettuihin. Jos taas riittää, niin painotetuillakin soittaa mitä tahansa.

Pianosoundin päivityksestä en osaa muuta sanoa, kuin että ite metsästäisin ton kurren jostain.
JPQ
30.05.2009 14:09:47

lönssi: Ostin tuon Kurzweilin ME-1 modulin ja voin sanoa, että monta kertaa paremmat pianosaundit löytyy kuin korgista. Huomasin, että lootasta löytyi paljon muitakin hyviä saundeja. Meikää ei hirveästi häiritse pianosaundilla soitto normi-synakoskettimilla, mutta ehkä joskus ostan 88-koskettimisen.

EDIT: Muuten toimii, mutta jotkut saundit kuulostavat huonomillta/vaajaammilta kuin jos soittaisi pelkästään modulilla ?

On ne jos megatavu ja ikäsuhteen huomioi monet muutkin hyviä. Muistelen joskus muistelen demoja kuunnelleeni.
Synastikki
31.05.2009 13:43:19

lönssi: Ostin tuon Kurzweilin ME-1 modulin ja voin sanoa, että monta kertaa paremmat pianosaundit löytyy kuin korgista. Huomasin, että lootasta löytyi paljon muitakin hyviä saundeja. Meikää ei hirveästi häiritse pianosaundilla soitto normi-synakoskettimilla, mutta ehkä joskus ostan 88-koskettimisen.

näin ei pitäisi olla... toisin sanoen kaikki moduulin layerit tms eivät vastaanota dataa sillä midikanavalla minkä olet asettanut mikäli saundaa tuolleen erilaiselta... kannattaa tsekata asetukset läpii, koska tuolla metodilla pitäisi ihan yhtä hyvin pystyä soittelemaan kun ihan pelkälllä moduulilla...
lönssi
31.05.2009 17:58:23

Nyt toimii saundit niinkuin pitääkin, mutta hoksasin, että kaikki 254 saundia on jaettu kahteen MIDI pankkiin: Midipankki 01 ja Midipankki 06. Olen tähän mennessä onnistunut käyttämään Korgin kanssa vain noita Midipankki 01:sen saundeja. Korgista löytyi kylläkin joku midipankin valitsin, mutta kun sen sääti 6:seen niin modulista ei lähde pihaustakaan? Miten saisin myös nuo midipankki 06:den saundit käyttöön korgin kanssa?
" If there were to be two omniscience's I would be both! "
JPQ
31.05.2009 20:09:13

En tiedä miten tuo vaihtaa pankkia eli kun isiihne standardi tapa ja sitten jollain laitteilla omansa. Enkä just monen tunnin ulkoilun jälkeen jaksa perehtyä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)