Aihe: Hammondin käyttö, huolto ja muu vastaava
1 2 3 4 5
maza
01.09.2008 21:20:18 (muokattu 01.09.2008 21:21:51)

Ai niin!

Mulla taitaa olla yksi ysipinninen lepapiuha jossain romulodjassa joutavana. Pistä pikaviestiä, jos tarvitset. Mittaa kuitenkin vanha piuha ensin!

Lisäys vielä. Jos asut pk-seudulla, voin käydä vaikka vilkaisemassa tuota setuppia, jos tarvis on.
A100
02.09.2008 08:54:17
760 vakiona saa virran sitä 9-napaista piuhaa pitkin, mutta Tanskan pojat vissiin taisivat jo tehtaalla tehdä niitä omalla virtaliittimellä. Ihan varma en ole!

Mulla oli tanskalainen 760 omalla virtajohdolla.

Minkään combo preampin rakentaminen tässä tapauksessa ei ole tarpeellista, vaan helpointa on virittää L-100:n sisäisistä kajareista lähtö Leslielle (mikäli kytkentä ei nyt jo ole tällainen). Kytkentään tulee yksi konkka, yksi vastus ja yksi potikka. Ohje: http://www.dairiki.org/HammondWiki/LineOutFromASpinet

Tuosta sitten vaan lähtö siihen Lepapiuhan karvaan numero kaksi. Potikalla saa signaalitasot kohdilleen.

Tämä oli juurikin se El Cheapo, mitä tarkoitin...
jyrkkä ehkä.
Thothmes
02.09.2008 15:40:57
En ole tietoinen mikä Leslie-kitti on kyseessä, mutta 9-pinnisellä liittimellä toimii. Lesliellä on oma virtapiuhansa. Pitää mitata tuo piuha tosiaan kun vaan ehtii. Tällä hekellä urut on Riihimäellä vanhemmilla kun ei ole treenistä eikä niitä viitsi opiskelijasoluunkaan roudata. Nyt menee pari viikkoa ettei ehdi asiaan pahemmin paneutumaan kun opiskelut ja vähemmän kiinostavat velvollisuudet painaa päälle, mutta palaan kyllä asiaan. Otan Mazaan yhteyttä jos ei mittaamalla löydy ihmeellisyyksiä, tai etenkin jos löytyy.
tukivi
03.09.2008 14:21:09
Aiheeseen liittyen tiedustelen seuraavaa:

- Mitä öljyä kannattaa käyttää leslien moottoreihin (malli 760)?
- Pitääkö moottorit purkaa osiin ennen öljyämistä, vai miten homma hoidetaan?

Kiitos!
A100
03.09.2008 15:12:21
jyrkkä ehkä.
maza
03.09.2008 19:17:55

Würthin aseöljy on toiminut hyvin sekä uruissa että Lepoissa. Ei sisällä mitään ylimääräisiä möhniä, joista voisi olla haittaa.

Lepan moottoreita ei öljyämistä varten normaalisti tarvitse purkaa, mutta mikäli moottoreita ei ole aikoihin purettu / puhdistettu, se kannattaa tehdä. Homma ei ole erityisen haasteellinen.
Thothmes
04.09.2008 15:19:52
Ai niin, kokonaan unohtui mainita tällainen ongelma:

Vehje ei suostu lähtemään käyntiin ennenkuin takaapäin katsottuna oikeassa laidassa äänipyörien akselin päädyn tienoilla oleva n. 2mm paksu metallinen tapinpätkä on työnnetty käsin "pohjaan". Tämän jälkeen lähtee ongelmitta. Jos ko. tappia ei ole tuupattu pohjaan, kuuluu starttia painettaessa vaan epämääräistä säksätystä ja raksutusta. Onko kuinka yleinen vika, ja mitähän tuolle voisi tehdä?
Sompi
07.09.2008 19:28:55

Tuli mieleen, että kaiutinelementti vois olla palanu. Haista sitä leslietä. Jos se haisee kärylle, niin todennäköisesti kaiutinelementti on mennyt rikki. Yleensä niistä silti kuuluu ääntä mutta ei niin kovaa kuin normaalisti, jos siis on esim. käämi mennyt vähän rikki. Uusia kaiutinelementtejä saa kaupoista, eivätkä ne ole kovin kummoisia asennettavia. Mutta putkivahvistimessa pitää ottaa huomioon ohmimäärät, ettei putket pauku...
Bronks
07.09.2008 20:15:54 (muokattu 07.09.2008 20:26:27)

Taisi kyrvähtää 11 pinninen lepapiuha viime keikalla. Meni Leslien (3300) ylätorvi mykäksi. Ajattelin ensin, että ois lepa hajonnu, mutta tuntuis kumminkin normaalilla instrumenttipiuhalla kuuluvan jotain ylätorvestakin. (Tossa mallissa on siis myös normaali linjasisääntulo.) Milläköhän mä senkin selvitän, onko piuha vai jompikumpi liittimistä sökö...

Mä oon näissä niin käsi, niin käsi.

Edit: Ei hitto, ylätorvi on kumminkin sökö!
Takuuta onneks vielä jäljellä.
Don't take me serious, I'm just playing.
A100
08.09.2008 10:49:02
Ai niin, kokonaan unohtui mainita tällainen ongelma:

Vehje ei suostu lähtemään käyntiin ennenkuin takaapäin katsottuna oikeassa laidassa äänipyörien akselin päädyn tienoilla oleva n. 2mm paksu metallinen tapinpätkä on työnnetty käsin "pohjaan". Tämän jälkeen lähtee ongelmitta. Jos ko. tappia ei ole tuupattu pohjaan, kuuluu starttia painettaessa vaan epämääräistä säksätystä ja raksutusta. Onko kuinka yleinen vika, ja mitähän tuolle voisi tehdä?

Vaikuttais siltä että starttimoottorin päässä oleva akselitappi ei liiku vapaasti, eli sen pitäis palautua itsestään kun painat sen sisään. Kokeile ensin vaikka WD-40:llä saada se liikkumaan jouhevasti.

tuosta lisää: http://www.bentonelectronics.com/startmotor.html
jyrkkä ehkä.
A100
08.09.2008 10:51:16
Mutta putkivahvistimessa pitää ottaa huomioon ohmimäärät, ettei putket pauku...
Korjataan sen verran, että 760:n on transistorivahvistimella, ei putkilla. Mutta mahdollinen vikahan tuo kaiutinelementin palaminenkin on.
jyrkkä ehkä.
maza
08.09.2008 11:12:19

Vaikuttais siltä että starttimoottorin päässä oleva akselitappi ei liiku vapaasti, eli sen pitäis palautua itsestään kun painat sen sisään. Kokeile ensin vaikka WD-40:llä saada se liikkumaan jouhevasti.

Halp! Ei missään nimessä WD-40:ä, CRC 5-56:sta tms. genikseen! Sinällään hyvän tökötin ongelmana on pidemmän päälle genikseen jämähtävät lisäaineet, joiden poistaminen on pirun hankalaa. Generaattoriin vain ja ainoastaan generaattoriöljyä. Starttimoottori on tietysti helpompi putsata tarvittaessa, mutta senkin suhteen itse suosisin kärsivällisyyttä ja perusöljyä.
A100
08.09.2008 11:31:52 (muokattu 08.09.2008 11:32:28)
Halp! Ei missään nimessä WD-40:ä, CRC 5-56:sta tms. genikseen! Sinällään hyvän tökötin ongelmana on pidemmän päälle genikseen jämähtävät lisäaineet, joiden poistaminen on pirun hankalaa. Generaattoriin vain ja ainoastaan generaattoriöljyä. Starttimoottori on tietysti helpompi putsata tarvittaessa, mutta senkin suhteen itse suosisin kärsivällisyyttä ja perusöljyä.

Suoraan generaattoriin en minäkään pistäisi tuota, mutta WD-40:ää tms. olen käyttänyt pienissä määrin tällaisiin jumipaikkoihin (generaattorin ulkopuoliset), ja sen jälkeen lisännyt paljon ihkaoikeaa hammond-öljyä päälle. Hammond-öljyllä pääsee samoihin tuloksiin, mutta sen perille pääsy ongelmapaikkoihin tahtoo kestää joissakin tapauksissa liian pitkään... Ja toistaiseksi ovat urut pelanneet :)
jyrkkä ehkä.
valotus
08.09.2008 17:46:52

Jos ko. tappia ei ole tuupattu pohjaan, kuuluu starttia painettaessa vaan epämääräistä säksätystä ja raksutusta.

Starttiin kun kytketään virta, pitäisi akselin liikkua pituussuunnassa tuon muutaman millin. Starttimoottorin akselilla oleva ratas ei jostain syystä mene käynnistettäessä paikoilleen, eli siis sujahda generaattorin akselin vastarattaan kanssa lomittain, vaan jää juuri kuvailemallasi tavalla rutisemaan.

Veikkaisin likaantumisen lisäksi vähän pielessä olevaa starttimoottorin kiinnitystä, itse asiassa startti on generaattorin päätylevyssä aika elastisen oloisesti kiinni joten pieni vääntö oikeaan suuntaan saattaisi auttaa.
tonecab
14.09.2008 14:30:28
Starttiin kun kytketään virta, pitäisi akselin liikkua pituussuunnassa tuon muutaman millin. Starttimoottorin akselilla oleva ratas ei jostain syystä mene käynnistettäessä paikoilleen, eli siis sujahda generaattorin akselin vastarattaan kanssa lomittain, vaan jää juuri kuvailemallasi tavalla rutisemaan.

Veikkaisin likaantumisen lisäksi vähän pielessä olevaa starttimoottorin kiinnitystä, itse asiassa startti on generaattorin päätylevyssä aika elastisen oloisesti kiinni joten pieni vääntö oikeaan suuntaan saattaisi auttaa.

Mulla on yksi konsoli-tapaus jossa oli sama ongelma. Kysymys oli loppujen lopuksi öljyn puutteesta. Laite on ollut ilmeisesti käyttämättömänä vuosikausia, ja edellinen omistaja öljynnyt sen ties milloin.

Jossain jutussa on sanottu että öljyn imeytyminen niitä lankoja pitkin voi kestää viikkoja. Omasta kokemuksesta voin nyt sanoa että se voi kestää kuukausiakin jos generaattori on rutikuiva. Tämä tapaus imaisi valehtelematta pullollisen öljyä, eikä edes valunut ulos kuten yleensä jos genis on "yli-öljytty". Olin jo vähällä alkaa säätämään sitä starttia, kun se alkoi toimia itsestään ja startti-aikakin on nyt reilusti alle tehtaan ohjeen.
Thothmes
15.09.2008 10:20:32 (muokattu 15.09.2008 10:20:58)
Tais olla vaan käytön puutetta, nyt lähtee startista käyntiin. Tosin noin sekunnin raksuu ennenkuin lähtee pyörimään. Soitin tykkää kun sillä soitetaan...

Äänen vähyyteen en ole vielä ehtinyt paneutua, palataan asiaan taas...
Thothmes
07.10.2008 23:48:34
Noniin. Nyt olis ainakin jotain saatu haarukoitua.

Eli tämä mystinen volumenpuute on on/off-vika. Ei ole kesken soitannan muuttanut volumea, mutta joskus ääntä lähtee reilusti enemmän kuin toisella kertaa. Kertaalleen starttasin uudestaan kun ääni oli kumman vaimea, ja jopa lähti taas hönkimään kunnolla. Tämä siis havaittiin ilman Leslietä, eli vika on urun päässä. Saa ehdotella parannustoimia tai vikamahdollisuuksia. Putkia vähän liikuttelin mutta en havainnut parannusta, pitänee ottaa kaikki irti ja pistää takaisin jos alkais signaali liikkumaan.
maza
08.10.2008 17:17:02

Eli tämä mystinen volumenpuute on on/off-vika. Ei ole kesken soitannan muuttanut volumea, mutta joskus ääntä lähtee reilusti enemmän kuin toisella kertaa.

Volume Soft -kytkimessä oleva kontaktihäiriö?
Thothmes
08.10.2008 20:18:32
Tuo tuli itsellekin mieleen, pitää kokeilla mutta en usko.. Kytkin on toiminut ihan järkevän oloisesti. Lisäksi ulkomuistista sanoisin että volumen pudotus mystisestä syystä on isompi kuin tuosta kytkimestä tapahtuva. Pitänee tuotakin kokeilla ensi kerralla kun vika iskee.
veke 70
18.10.2008 12:08:27
Tervehdys! Olen äskettäin ostanut Hammond XB-1 sähköurut, mutta myyjällä ei ollut siihen manuaalia. En oikein millään pääse " sisälle " soittimen ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin ilman käyttöohjetta, joten tieto siitä, mistä sen voisi saada olisi tosi arvokas.Rohkenenko jo etukäteen kiittää tiedosta.!

veke
sähköposti: veli.kaitainen @ elisanet.fi
0400654686
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)