Aihe: Koskettimiston huolto (kuvia+vinkkejä)
1 2
TaikuriHärvä
11.03.2012 09:42:27 (muokattu 11.03.2012 09:56:51)
Nostoa juu.

Mulla on parissa vanhemmassa koskettimistossa ilmeisesti sellainen ongelma, että kosketinmaton kontaktipalat ovat menettäneet aikojen saatossa johtavuuttaan. Eli piirilevyn ja itse maton kunnollisen puhdistamisenkin jälkeen soittamisessa tarvitaan turhaa voimankäyttöä, että kontakti ylipäänsä syntyy. Tuntuma on siis vähän huono. Oon kuullut, että on olemassa jotain aineita, jolla noiden kontaktinappuloiden johtavuutta voi elvyttää. Oisko jotain vinkkejä, mistä lähteä hakemaan, ja millaista tököttiä? Suomesta tai ulkomailta, jos toimittavat Suomeen. Pelle pelottomalle vaihtoehtona olisi varmaan sekoitella itse joku sukkahousupatenttikin, mikä lienee taas toinen juttu.

http://www.mcmelectronics.com/product/ITW-CHEMTRONICS-CW2605-/20-3890 Jotain tämmöisiä aineita löytyi nopealla etsimisellä nyt ainakin.
"Olis tosiaan helpompaa jos kaikki myöntäisivät suoraan että olen oikeassa." -Spiral
maza
13.03.2012 12:19:57

Vaikuttaa mielenkiintoiselta! Täytyy varmaan tilata tuota ko. tököttiä itselle jossain välissä kokeeksi, sen verran paljon tulee eri soitinten kanssa touhuttua.
MPPelli
23.03.2012 02:29:39
http://www.mcmelectronics.com/product/ITW-CHEMTRONICS-CW2605-/20-3890 Jotain tämmöisiä aineita löytyi nopealla etsimisellä nyt ainakin.

Juuri tätä samaista ainetta oon käyttänyt erinomaisella menestyksellä Korgin muutamien mallien (Polysix, Mono/Poly, Poly-61) koskettimistohuoltoon eli niihin, joissa kumiliuskassa olevat hiilipinnat ottavat kontaktia piirilevyllä (tai siis nimenomaan eivät enää ota). Oman projekti-Mono/Polyni 44 koskettimesta toimi ennen käsittelyä alle 20, käsittelyn jälkeen kaikki, hyvin ja edelleen.

Varmasti toimii myös muihin vastaavalla idealla toteutettuihin mekanismeihin. Sen sijaan vaikkapa Pratt-Read -koskettimistoihin (Moog, Arp, Oberheim, Sequential) tai uudempiin metallilätkä-vasten-metallilätkää-viritelmiin tästä tökötistä ei oikein ole mitään iloa.

Toinen, työläämpi mutta myös toimivaksi havaittu metodi noiden kumikontaktikoskettimistojen korjaamiseen on hiilipintojen hankaaminen ihan tavallisella pyyhekumilla. Ainakin edullisempi ratkaisu jos vain muutama kosketin pätkii. Tuo aine nimittäin sekotetaan kahdesta eri komponentista ja se on käytettävä suunnilleen saman tien kaikki.
mwarsell
25.03.2016 09:27:22
Onkohan joku tehnyt tätä Kurzweil K2000:lle?

Avattuani K2000:n pohjan löydän metallisen kotelon, jossa pirusti lisää ruuveja. Metallinen kotelo siis on siis koskettimien päällä, kun soitin makaa väärinpäin. Jos ruuvaa metallikotelon irti, se on vielä jollain massiivisella elektroniikkateipillä kiinni.

Pitääkö kaikki tämä irroittaa, jotta pääsee putsaamaan koskettimia? Saako koskettimia mitenkään irti päältä päin?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)