Aihe: Hammond kaupat ympäri ämpäri universumin.
1 2 3 4
uneksija
13.06.2007 22:54:53
Noista Lepattimista. Vaikuttaakohan saundiin kuinka paljon se, että puu-Lepa on öh, puuta?

Musamiehelle: Se, miltä joku lepa kuulostaa käytännössä on aina eri asia, kuin että minkälainen se on teoriassa (kuten tiedät:) Mulla on Sharma-merkkinen puulepa trankkuvahvistimella. Siinä on ihan oikeaoppinen torvi ja heijastin, ja se on kaksnopeuksinen, ja ihan aidon Lepan tyylisesti toimii noi kiihtymiset jne., mutta se kuulostaa lähestulkoon paskalta. Ihan ku ois jollain peitoilla peitetty. Key-clicki häviää kokonaa uruista kun sen läpi soittaa, ja saundi on tunkkanen. Vaikka bassoa ja volaa teoriassa lähtee hyvin, niin ääni säröytyy suht hiljaisilla voluumeilla jos yrittää boostata treblen sopivaksi. Kai tolla joku mummo soittelis. Voihan siinä olla jotain vikaakin. Toivon mukaan vahvistin pääsee tulevaisuudessa pikku sisuskalujen uusintaan, että siitä sais hyvän (uus vahvistin ja elementit).
maza
19.06.2007 23:29:05 (muokattu 19.06.2007 23:38:19)

Tulipa Uneksija mieleen että voiskohan siinä olla vaan diskanttielementti tai jakosuodin paskana?

Sainpa juuri vahvistuksen Jenkeistä että rahat ovat saapuneet perille ja urku + lepa oheistarpeineen on saatu pakattua vaneribokseihin. Tilasin härvelille noudon tälle viikolle. Kauankohan kestää, että härveli saapuu Suomeen... Odottavan aika on pitkä, vaan kaipa sitä C-3:sta ja 22H:ta sietää hetken odottaakin.

Kiinnostuneille tiedoksi: Rahojen siirron (jouduin käyttämään shekkiä) ja urun hinnaksi tuli vajaat 1900 euroa. Päälle tulee ALV (no, firmana saan sen vähentää) ja tulli, joten puhutaan noin 2400 eurosta. Yleisesti ottaen voikin sanoa, että laitteen hinta Jenkeissä dollareina on Suomessa sama euroina.

Lisäksi tulee päälle rahti, jonka lopulliseksi hinnaksi muodostunee n. 1100 euroa. Lisäksi pakkauskulut 400 euroa, 600W 230:115V muuntaja 80 euroa ja taajuusmuunnin n. satasen.

Kokonaisuudessaan C-3 ja 22H ovat siis Suomessa toimintakuntoisena reilulla neljällä tonnilla. Jossain vaiheessa asennan 22H:n aivan varmasti myös moottorin nopeudensäätäjän, niin että saan myös chorale-nopeuden Lepaan. Tuommoisella härvelillä on kustannusta parin sadan verran.
teroyk
20.06.2007 11:36:09
Asiasta viidenteen, mutta hassua, että ainakin tuntuu siltä, että noista legendavehkeistä taitaa Suomessa harvinaisin olla toi Voxi. No OK, taitaa Minitkin olla erittäin harvinaisia täällä.

Kyllä minejä on, mutta tuppaavat olevan ihmisillä jotka eivät kauppaa niitä eteenpäin. Tavallisempiakin soittimia meinaa olla vaikea löytää myynnissä. Eli hyvä vaan kun ihmiset tuo itse maahan tavaraa. Saisivat vaan tuoda euroopasta, ettei tarvis sähkömuuntajia.
Leikari
20.06.2007 12:52:18
Kyllä minejä on, mutta tuppaavat olevan ihmisillä jotka eivät kauppaa niitä eteenpäin. Tavallisempiakin soittimia meinaa olla vaikea löytää myynnissä. Eli hyvä vaan kun ihmiset tuo itse maahan tavaraa.

tuon sorttista havaintoa on minulla syntikoista - kaikenlaista pitkin suomenniemeä löytyy, mutta niistä ei välttämättä huudella "ulkopuolisille" eivätkä ko. tyypit välttämättä ole missään tekemisissä edes paikallisten muusikkopiirien kanssa. Harvinaisemmat vehkeet ovat jo ajat sitten päätyneet porukoille, jotka niitä arvostavat/harrastavat eivätkä ole niistä luopumassa.
uneksija
21.06.2007 16:30:10 (muokattu 21.06.2007 16:30:22)
Tulipa Uneksija mieleen että voiskohan siinä olla vaan diskanttielementti tai jakosuodin paskana?

Öö emmie tiijä. Tuu tsiigaa joskus, ku en mie noista mitään tajuu :)
hammondisti
21.06.2007 20:47:20

Sainpa juuri vahvistuksen Jenkeistä että rahat ovat saapuneet perille ja urku + lepa oheistarpeineen on saatu pakattua vaneribokseihin. Tilasin härvelille noudon tälle viikolle. Kauankohan kestää, että härveli saapuu Suomeen...

Rahtiaika on monen tekijän summa. Kuinka pitkä on siellä sisämaan rahti, kuinka sopii konttiin ja laivaan, mikä on kontin vaihtoaika euroopassa. Jos kaikki menee putkeen noin kuukausi, jos vastustaa kaksi kuukautta.
Laita muistiin Hammondin cn tullauskoodi on 92 07 10 10 ja prosentti 3,20.
Clasu
03.09.2007 21:36:34 (muokattu 03.09.2007 21:39:34)
HMM!
Clasu
03.09.2007 21:43:51 (muokattu 03.09.2007 22:28:33)
Lisäksi tulee päälle rahti, jonka lopulliseksi hinnaksi muodostunee n. 1100 euroa. Lisäksi pakkauskulut 400 euroa, 600W 230:115V muuntaja 80 euroa ja taajuusmuunnin n. satasen.

Kokonaisuudessaan C-3 ja 22H ovat siis Suomessa toimintakuntoisena reilulla neljällä tonnilla. Jossain vaiheessa asennan 22H:n aivan varmasti myös moottorin nopeudensäätäjän

Niin Maza... kyseessä on ns CIF hinta eli urku + kaikki kulut...? ja vasta sen jälkeen veloitetaan tulli ja ALV.... mikähän urun hinnaksi tulee silloin???

Ja 22H ei ole koskaan 122 tai 147, 145 tai 251 tai edes 760 ja 770 koska ilman chorale moottoria se ei tule koskaan kuullostamaan niiltä... ja sen modifiointi tulee kalliiksi...

Mutta näähän asiat ei koske niitä joilla on rahaa..... (tehdään modifikaatiot tai ostetaan se aito 122, 147, 145 tai joku muu vastaavista....)

;-)

Ja -58 ??? onko rempat tehty...? vahakonkat onko vaihdettu ja tässä tapauksessa "kaikki" generaattori, scanneri konkat.....? halpaa ja helppoa puuhaa "onnea"

Ja jo tällä elämänkokemuksella tiedän, että kukaan ei anna onnea ilmaiseksi.... ei edes jenkit ;-)

Laskin tuossa nopeasti että urkujesi hinnaksi "suomessa" tulee noin 4416€ jollei mitään yllätyksiä tule,,, ai niin unohdin vakuutuksen joka on yleensä pakollinen...

Ja sit vielä kitti joka saa lesliesi kuulostamaan Yamaha RA-100:lta (eli 2 speed) maksaa goffilla 267 + tulli + ALV ja konkkakitti 90 + tulli ja ALV.... ja hei se tajuusmuunniin (siis toimiva maksaa 400€)...
Mutta jos haluat lesliesi "jarruttavan ylähyrrän" yhtä nopeasti kun aidot..... sinun täytyy ostaa chorale moottorit 2 kpl per leslie.... ja tehdä modifikaatiot.

Nyt urku lesleineen maksaa jo 5420€ ja jos haluat saada lesiesi kuullostamaan 122:lta täytyy laittaa vielä 500-600 lisää (optimistisesti ajateltuna) edellyttäen että kaikki putket ja konkat ovat OK! mitä en itse henkilökohtaisesti usko joten siinäkin tulee lisäkustanuksia.

Ja HUOM! nämä hinnat ovat silloin kun itse pystyt tekemään huollot..

No niin nyt urku ja leslie yhdistelmä maksaa jo yli 6000€ (optimistisesti ajateltuna)mutta uskon hinnan nousevan jonnekkin 7000€ ehkä ylikin.
Eli nyt oletan että urku kuullostaa oikeasti B-3 tai C-3:lta eikä rikkinäiseltä ja tuhnuiselta semmoiselta.....

Joten oikeesti ei pidä luulla saavansa kuuta taivaalta noin vain.. Kotonani on oikeat 2 nopeuksiset lepat (2 kpl jopa peräkkäiset sarjanumerot) ja oikea eurooppalainen C-3 ja näiden remppaaminen on ollut tosi hankalaa ja kallista mikäli haluaa alkuperäiseen iskuun.
Ja huomioi vielä, omaan runsaasti varaosia (fazerin vanhasta varastosta).
....

Joten väitän, että davenportin jutuissa on kuitenkin jonkin verran perää vaikka hän on välillä hiukan "radikaali" lausunnoissaan... ;-)

Lopuksi vielä "OLEN TODELLA MIELISSÄNI KUN SAMANHENKISIÄ HAMMONDISTEJÄ ON LIIKKEELLÄ" Olkaa kuitenkin varovaisia ettei teitä suomeksi "kuseteta" B-3, C-3 :sien kanssa

terv Clasu
JPQ
03.09.2007 22:56:14

Paljonko on chorale nopeus? hammondia ei oo eikä tuu.
U.Honey
03.09.2007 23:04:51 (muokattu 03.09.2007 23:07:23)

Disikanttitorvi noin 48 kierrosta/min. Bassomoottori noin 40 kierrosta/min.

http://www.dairiki.org/HammondWiki/LeslieRotationSpeed
My name is Baron, U.Honey Baron.
maza
04.09.2007 08:51:06 (muokattu 04.09.2007 08:55:24)

Joo, tottahan toki tuli hieman mutkia matkaan eli suomalainen kuljetusfirma "unohti" kertoa että heidän partnerinsa ei jostain syystä halua urkuja roudata. No firma vaihtoon ja ilmeisesti jo tämän viikon lopulla ovat urut liikahtamassa tänne päin...

Mitä tulee tuohon hintapolitiikkaan niin kyllä, tulleineen ja alveineen hinta nousee tuohon johonkin neljän tonnin tuntumaan. Taajuusmuuntimet sun muut eivät kyllä noin paljoa maksa. Ostin jo Muuntosähkön 600W 230V:115V muuntajan 80 eurolla, taajuusmuunnin kustantaa 100e Saksasta (hyväksi havaittu useammankin harrastajan toimesta). Lesliestä saisin 2-nopeuksisen purkattua vaikka noilla yläkerran romulodjussa lojuvilla (ilmaiseksi saaduilla) moottoreilla, mutta haluan että härveli on ns. stock joten ajattelin käyttää konvertointiin RTCLogicin moottorikontrolleria (250e) jonka asennus vaatii muutaman piuhan kiinnityksen. Kaupan päälle tuon avulla pääsee eroon siitä pelkästään nopeudenvaihtoon käytetystä 12AU7-putkesta.

Urkua ei ole recapattu, mistä olen lähinnä onnellinen, koska haluan tehdä homman itse - jos se on tarpeen! Nämähän ovat kaikki yksilöitä. Luultavasti tulen virtalähteiden elkot vaihtamaan heti, mutta muuten täytyy todellakin katsoa että mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Itseni tuntien en kuitenkaan malta olla rebuildaamatta sekä Lepan että urun vahvareita. :-)

No, jos omalle työajalle laskee arvoa niin saahan tästä hintaa toki ylöspäin. Itse kun olen kuitenkin varsin teknisesti orientoitunut hahmo niin se ei juuri haittaa, pikemminkin päinvastoin.

EDIT: Jahka urku saapuu, niin äänitän siitä samantien hieman ääninäytteitä, niin jokainen voi itse arvioida, miltä kone kuulostaa.

EDIT 2: Lisäyksenä mainittakoon että ennen urun hankintaa juttelin härvelistä teknikon kanssa joka on huoltanut kyseistä konetta 60-luvun alusta lähtien. Totesi, että on ollut sen verran tasaisissa olosuhteissa (yksi omistaja) jne. että soundaa hyvältä vieläkin ja että "hänen mielestään" konkkaremonttia ei tarvitse ainakaan lähiaikoina tehdä. No, nämä ovat niin subjektiivisia juttuja että sen tietysti näkee oikeasti vasta sitten kun urku on tuossa vieressä.
Clasu
04.09.2007 20:02:05
Mitä tulee tuohon hintapolitiikkaan niin kyllä, tulleineen ja alveineen hinta nousee tuohon johonkin neljän tonnin tuntumaan. Taajuusmuuntimet sun muut eivät kyllä noin paljoa maksa. Ostin jo Muuntosähkön 600W 230V:115V muuntajan 80 eurolla, taajuusmuunnin kustantaa 100e Saksasta (hyväksi havaittu useammankin harrastajan toimesta). Lesliestä saisin 2-nopeuksisen purkattua vaikka noilla yläkerran romulodjussa lojuvilla (ilmaiseksi saaduilla) moottoreilla, mutta haluan että härveli on ns. stock joten ajattelin käyttää konvertointiin RTCLogicin moottorikontrolleria (250e) jonka asennus vaatii muutaman piuhan kiinnityksen. Kaupan päälle tuon avulla pääsee eroon siitä pelkästään nopeudenvaihtoon käytetystä 12AU7-putkesta.

Urkua ei ole recapattu, mistä olen lähinnä onnellinen, koska haluan tehdä homman itse - jos se on tarpeen! Nämähän ovat kaikki yksilöitä. Luultavasti tulen virtalähteiden elkot vaihtamaan heti, mutta muuten täytyy todellakin katsoa että mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Itseni tuntien en kuitenkaan malta olla rebuildaamatta sekä Lepan että urun vahvareita. :-)

No niin! arvelinkin että itse teet korjaukset ja muutostyöt + että omaat ilmeisesti aika paljon varaosia ja sehän alentaa kustanuksia.

Minun tapauksessa halusin vakion ,tuhdin ja yliohjatun soundin C-3:een joka kuitenkin on kirkas. Yritin ensin halvemmalla vaihtamalla muutamia osia... Juu kyllä se parani muttei ollut sitä mitä etsin.. Nyt kaikki on vaihdettu ja lopputulos on loistava.

Edelytti kaikkien putkien vaihdot, konkkien vaihdot (ei generaattorin eikä scannerin) vaan AQ-28 ja molempien leslieiden.

Lisäksi jouduin vaihtamaan toisen leslien 15 tuumaisen Jensenin sekä molemmat driverit jotka ovat uutta mallia.

Moottorit (osa niistä) ja remmit on jouduttu vaihtamaan ja molemmat jakosuotimet ?? (nii-in kukaan ei uskonut) mutta näin oli soundi parani huomattavasti.

JOTEN jos urkusi alkaa muistuttaa B4 II soundiltaan niin heti selvittämään missä vika sillä se hammondi on rikki.

terveisin Clasu

PS Maza odotan innolla ääninäytteitä.... ;-)
Clasu
04.09.2007 20:12:00

HMM! näyttää siltä kun JPQ ei ole koskaan nähnyt Hammondia.

Eli kun katsot vanhaa ja miksei uusiakin hammondeja niin huomaat usein alamanuaalin läheisyydessä puolikuun muotoisen kytkimen jossa lukee seuraava texti:

vasemmalla: CHORALE
oikealla: TREMOLO
keskellä: LESLIE

Tästä voi säädellä Leslien pyörimisnopeutta CHORALE = HIDAS, TREMOLO = NOPEA

Ja se LESLIE = ON LAITTEEN MERKKI...

Tietysti jos omaat Clooni (minulla on niitä useita) niissä lukee yleensä Fast ja Slow.

Terveisin Clasu
JPQ
04.09.2007 21:20:19

HMM! näyttää siltä kun JPQ ei ole koskaan nähnyt Hammondia.

Eli kun katsot vanhaa ja miksei uusiakin hammondeja niin huomaat usein alamanuaalin läheisyydessä puolikuun muotoisen kytkimen jossa lukee seuraava texti:

vasemmalla: CHORALE
oikealla: TREMOLO
keskellä: LESLIE

Tästä voi säädellä Leslien pyörimisnopeutta CHORALE = HIDAS, TREMOLO = NOPEA

Ja se LESLIE = ON LAITTEEN MERKKI...

Tietysti jos omaat Clooni (minulla on niitä useita) niissä lukee yleensä Fast ja Slow.

Terveisin Clasu

En olekkaan ja toisekseen kierrosmäärät/nopeudet kiinnosti eikä siis
onko hidas vaiko nopea eli sehän täysin suhteellista.
leslie on efektin tyyppi mulle ainakin. Tunnen kyllä jotain hammondia (no soittaa se muutakin nimiä en sano...) soittaneen mutta se ei tarkoita että olisin silti sitä nähnyt. PS. tietolähde ei kerro mikä hammond.
Clasu
04.09.2007 22:02:23 (muokattu 04.09.2007 22:21:43)
En olekkaan ja toisekseen kierrosmäärät/nopeudet kiinnosti eikä siis
onko hidas vaiko nopea eli sehän täysin suhteellista.
leslie on efektin tyyppi mulle ainakin. Tunnen kyllä jotain hammondia (no soittaa se muutakin nimiä en sano...) soittaneen mutta se ei tarkoita että olisin silti sitä nähnyt. PS. tietolähde ei kerro mikä hammond.

Anteeksi nyt JPQ en ymmärrä ollenkaan sua.

pyörimisnopeudet kiinnosti OHO?

Kuka on se joka soittaa muutakin? ja mitä soittaa? harmonikkaa??

Ja kerrot tuntevasi jotain hammondia??? JOO-O! uskon, että et tiedä YHTÄÄN mitään näistä asioista ...

EI MUUTA KUN PROPELLIHATTU PÄÄHÄN JA MENOX!!

Ja luulen että kirjoituksesi perusteella muutkin ovat samaa mieltä terveisin CLASU
musamies
04.09.2007 23:03:02
Ja kerrot tuntevasi jotain hammondia??? JOO-O! uskon, että et tiedä YHTÄÄN mitään näistä asioista ...

Haitanneeko tuo jos joku ei vielä tunne Hammondia, niin kerkiäähän siihen vielä tutustua. Varmasti on olemassa kosketinsoittimia mitä meistä kukaan ei tunne kunnolla.
maza
05.09.2007 14:42:37

Minun tapauksessa halusin vakion ,tuhdin ja yliohjatun soundin C-3:een joka kuitenkin on kirkas. Yritin ensin halvemmalla vaihtamalla muutamia osia... Juu kyllä se parani muttei ollut sitä mitä etsin.. Nyt kaikki on vaihdettu ja lopputulos on loistava.

Tämä on meikäläiselläkin tavoitteena. Lisäbonarina meinaan rakentaa urkuun linjalähdön, jotta sitä voi tarvittaessa ajaa kitaravahvarin ja passiivipyörijän tai kitarakaapin kautta, niin pääsee kunnon Jon Lord -maailmoihin. :-)

Edelytti kaikkien putkien vaihdot, konkkien vaihdot (ei generaattorin eikä scannerin) vaan AQ-28 ja molempien leslieiden.

Varmaankin ollut aika kovassa käytössä tuo sinun urkusi aiemmin? Hammondeissa ja Lepoissahan käytetään putkia sangen maltillisilla jännitteillä, jolloin useassa tapauksessa uruista löytyy vielä alkuperäiset putket jotka ovat täydessä pelikunnossa. Lepan pääteputket ovat ehkä se todennäköisimmin kuluva osa.

Lisäksi jouduin vaihtamaan toisen leslien 15 tuumaisen Jensenin sekä molemmat driverit jotka ovat uutta mallia.

Jos sulla ei ole ollut diskanttielementit (Jensen V21) täysin paskana (vaan ovat rutisseet), luultavasti pelkkä kalvon putsaaminen ja uudelleenkohdistaminen olisi riittänyt.

Moottorit (osa niistä) ja remmit on jouduttu vaihtamaan ja molemmat jakosuotimet ?? (nii-in kukaan ei uskonut) mutta näin oli soundi parani huomattavasti.

Eihän tossa jakarihommassa mitään ihmeellistä ole jos niissä on käytetty elektrolyyttikonkkia - mitä pidän erittäin todennäköisenä. Kyllä ne aikaa myöten kuivuvat. Onneksi ovat halpoja.
Moottoreita tuskin meikän vehkeeseen tarvitsee vaihtaa kun urku tulee kotikäytöstä, eli laakerit ovat luultavastikin kunnossa. Olen kyllä varautunut purkamaan, putsaamaan ja öljyämään moottorit, mutta se nyt on ihan rutiinitemppu joka tapauksessa.

Halusin muuten tarkoituksella mieluummin tuollaisen vanhemman kuin uudemman urun. Olikohan nyt vuoden 1965 jälkeen kun sormioissa on käytetty tätä legendaarista vaahtomuovin tyyppistä ainetta johonkin ja ko. tökötti vanhetessaan alkaa syövyttämään koskittimistojen kontakteja. Se onkin jo kovasti isompi remppa - käytännössä koko koskettimistot joutuu vaihtamaan uusiin monissa tapauksissa. Toki v. 1958 urku on sitten joiltain osin heikommassa tilanteessa nimenomaan esim. generaattorin vahakonkkien takia. Vaan "hyvä Hammond-soundi" on sekin niin makuasia ja kuten jo monta kertaa olen sanonut: urut ja Lepat ovat aina yksilöitä. Odotan mielenkiinnolla. :)
Bronks
05.09.2007 15:09:04

Anteeksi nyt JPQ en ymmärrä ollenkaan sua.

pyörimisnopeudet kiinnosti OHO?

Kuka on se joka soittaa muutakin? ja mitä soittaa? harmonikkaa??

EI MUUTA KUN PROPELLIHATTU PÄÄHÄN JA MENOX!!

Ja luulen että kirjoituksesi perusteella muutkin ovat samaa mieltä terveisin CLASU

Ihmeellistä hypetystä.
KoskPaavo
05.09.2007 22:10:53
Ihmeellistä hypetystä.

No on, tanssimusiikkipuolella kehotetaan "ottamaan tapletti"
"Siitä se on se kyrsä otettava" Kanadansuomalainen Valdemar Kääriäinen turpeennostosta
JPQ
05.09.2007 22:57:50

No uskokaa mitä uskotte. Ja se että en oo itse soittanut jotain niin ei se tarkoita että melkein 2kertaa vanhempi ihminen ei olisi hammondia soittanut. Ja lista mitä ja missä soittanut on pitkä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)