Aihe: Koskettimet vs. kitara soittimena 1 2 | |
---|---|
![]() 11.07.2006 14:58:40 | |
Kävin muuten netistä tsekkaamassa mikä se mun levy on (kun olen nyt korvessa) "Where" vuodelta 1961, sen eka oma älppäri. Eipä oo moista koskaan tullu vastaan. Oon kade. | |
![]() 11.07.2006 18:28:58 | |
Isolle orkesterille rakentavan säveltäjän työkaluna koskettimissa on etuja joita kitarassa ei ole. Muuten molemmista saa ulos mahtavaa sointia kunhan vain osaa soittaa mahtavasti, mikä pätee vähän kaikkiin soittimiin. Kun oikea jätkä saa käsiinsä kepin ja tyhjän maalipurkin voi seurauksena olla uskomattoman hienoa materiaalia. Optinen pläjäys. Älä sano enempää. | |
![]() 11.07.2006 18:45:12 (muokattu 11.07.2006 18:46:27) | |
Kun oikea jätkä saa käsiinsä kepin ja tyhjän maalipurkin voi seurauksena olla uskomattoman hienoa materiaalia. Komppaan http://www.youtube.com/watch?v=WryVJ0Ml-uk&search=street%20drummer http://www.youtube.com/watch?v=tdiavBftRRw&search=street%20drummer My keyboard wants to kill yo mama. | |
![]() 11.07.2006 22:48:53 | |
Löytyykö ergonomialtaan ehkä vielä viuluakin huonompia soittimia? Viuluoppilaita joskus kuunnelleena on helppo uskoa, ettei viulun käyttöliittymä todellakaan ole käyttäjäystävällinen. No poikkihuilukin on aika syvältä jos tota soittoergonomiaa miettii:) | |
![]() 12.07.2006 09:27:36 | |
Mulle ei oikein ikinä ole auennut se että musiikkia kuunnellaan jonkun tietyn soittimen kautta ... Hyvä biisi on hyvä biisi! Kitara on hieno soitin oikeissa käsissä. Ihan samoin kuin moni muukin soitin on omalla persoonallisella tavallaan ainutlaatuinen musiikillisen ilmaisun työväline. Jokaisella soittimella on myös rajoituksensa, joten soitinvalinta ohjaa aina jonkin verran kappaleen tyylisuuntaa tai ainakin toteutusta. Jos haluaa kuulla akustisesta teräskielisestä kitarasta saatavaa alimpien kielien rouheutta, ei sitä saa sähkökitarasta, joka taas on muuten hyvin moneen musiikkiin taipuva peli. Ison konserttiflyygelin soundia ei pysty jäljittelemään mikään muu soitin, koska kyseessä on kielisoittimen ja lyömäsoittimen ainutlaatuinen yhdistelmä. Saksofonin saundille ei tahdo sopivaa adjektiivia edes löytää, mutta kaikki tietävät miltä se kuullostaa. Musiikkikappaleen melodisten ja harmonisten elementtien lisäksi kuuntelen erittäin mielelläni akustisten soittimien tuottamaa äänen väriä. Soittimien saundi on osa koko musiikkiesityksen viehätystä (tai sen puutetta) Sähköisissä soittimissakin soundeilla on merkitystä - biisin tunnelma voi olla aivan erilainen riippuen siitä käyttääkö kitaristi yksi- vai kaksikelaista mikkiä. Levytetyssä musiikissa vielä äänitystekniikka vaikuttaa merkittävästi lopputulokseen. Yhteen soittimeen rajoittuminen kannattaa hylätä heti kättelyssä. Soittimet, joita pystyy itse soittamaan ovat tietysti erityisasemassa, mutta muitakin kannattaa kuunnella. Oma mieltymykseni kohdistuu sellaiseen musiikkiin, jossa soittimista saa selvän, eli musiikkiin jossa tuo soittimille ominainen äänenväri kuuluu, eikä peity massiivisen sointimaton alle. Tämän takia klassisella puolella konsertot putoavat paremmin kuin sinfoniat ja pienet orkesterit paremmin kuin valtavan suuret. | |
![]() 12.07.2006 15:30:08 | |
Mulla on yksi Ron Carterin älppäri ja kyllä jaksan kuunnella. Tosin ei sitä yhtään haittaa, että siinä on Eric Dolphy erilaisissa pilleissä ja Mal Waldron kiippareisssa. Eric Dolphy eikä haittaa? Sitten se ei oo omimillaan :-) | |
![]() 12.07.2006 21:33:54 | |
Eric Dolphy eikä haittaa? Sitten se ei oo omimillaan :-) ???? 1. Mä oon kuullut kerran Dolphya livenä Kultiksella!!! 2. Sen 2-4-5 on musta hienoin jazz-blues, mitä on olemassa. 3. Kun kaikki muut tykkäsi Coltranesta ja Colemanista, niin mä olin erilainen nuori, Dolphy oli mun suosikki!! There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't | |
![]() 14.07.2006 18:25:13 | |
Muutamaal kitaristilla joihin olen törmännyt on hieman ylimielinen asenne omaa soitintaan kohtaan. Metalli miehiä hekin, ja heidän mukaansa metalli kirjaimellisesti rakennetaan vain kitaran varaan ja ilman sitä ei hevi ole heviä. Tottakai ilman kitaraa hevi olisi aika radikaalisti erillaisempaa mutta esim. Apocalyptica on osoittanut, ettei hevi ole kitaran varassa, vaikkakin hyvin eriokoista metallia heillä. Aika ironista sinänsä, että olen viimeksi aivan vähän aikaa sitten lukenut jostain alan lehdestä ettei kitarasta ole periaatteessa mihinkään yksinään (muistaakseeni kyse oli raskaammasta musiikista) vaan basisti on ikään kuin pakollinen hemmo tälläisessä kitara rokissa.... eli se siitä jumalallisesta asemasta. Ihailen valtavasti sellaisia metalli biisejä, joissa on käytetty loistavasti akustista esim. Higher Than Hope, Creek Mary's Blood tai Angels Fall First (Nightwishia kumpainenkin) ne tuovat biiseihin niin mahtavan tunnelman, ettei sitä rikkoisi edes Holopaisen puuttuminen... Toisaalta onko upean sähkökitara työskentelyn voittanutta?? Silläkin on tehty niin paljon niin mahtavia biisejä, ettei tosikaan.... Mutta samoin on kaikki muutkin soittimet; oikein käytettyinä niitä on vaikea olla jumaloimatta ; - ) ...... Heh... hyvänä vastauksena näille kitara-voi-korvata-koskettimet väitteille, että kyllähän siitä synastakin saa kitarointia aikaiseksi.... kummassakin tapauksessa alkuperäisyys raiskataan ja lopputulos on aina alkuperäistä huonompaa (muutamaa poikkeusta ehkä lukuun ottamatta) | |
![]() 14.07.2006 22:59:23 | |
näille kitara-voi-korvata-koskettimet väitteille, että kyllähän siitä synastakin saa kitarointia aikaiseksi.... kummassakin tapauksessa alkuperäisyys raiskataan ja lopputulos on aina alkuperäistä huonompaa (muutamaa poikkeusta ehkä lukuun ottamatta) Kerran jollekin keikalle meiltä tilattiin muutama rautalankapiisi ja kun meidän kitaristi on lähinnä sointujen rämpyttäjä niin mun synasta otettiin niin hyvä rautalankasoundi kuin saatiin aikaiseksi ja meidän kitaristi oli soittavinaan ja mä vedin kiippareille Emmat, Mandshurian beatit ja Kolmet Kitarat ja täydestä meni. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't | |
![]() 14.07.2006 23:24:06 | |
Kerran jollekin keikalle meiltä tilattiin muutama rautalankapiisi ja kun meidän kitaristi on lähinnä sointujen rämpyttäjä niin mun synasta otettiin niin hyvä rautalankasoundi kuin saatiin aikaiseksi ja meidän kitaristi oli soittavinaan ja mä vedin kiippareille Emmat, Mandshurian beatit ja Kolmet Kitarat ja täydestä meni. Mikäs syna oli ? joko silloin MOTIF.:) No ei muuten mutta ainakin Yamaha S30 mallin sähkökitarat on mun korvaan namempien joukossa. Tosin sitten Nailonkielinen onkin sitten sellaista Kornettia että... | |
![]() 14.07.2006 23:37:18 | |
Täällä aletaan olla aika vaarallisilla vesillä! Möllisty! | |
![]() 15.07.2006 00:54:12 | |
Täällä aletaan olla aika vaarallisilla vesillä! No minä en varmaan ainakaan kun kiinnostaa asia teoria tasolla toisekseen synaa kun käytän sävellys apuna niin kitara soundeillakin väliä. PS. kitaristien ja koskettimien soittajien onneksi sanon molemmilla paikkansa. | |
![]() 15.07.2006 02:44:59 | |
Täällä aletaan olla aika vaarallisilla vesillä! Kohta alkaa synaoboetkin laulaa! | |
![]() 15.07.2006 09:23:54 | |
Mikäs syna oli ? joko silloin MOTIF.:) No ei muuten mutta ainakin Yamaha S30 mallin sähkökitarat on mun korvaan namempien joukossa. Tosin sitten Nailonkielinen onkin sitten sellaista Kornettia että... Ei se ollut kuin Rolandin historiallinen Real Time Arranger kiippareiden jatkona. There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't | |
![]() 17.07.2006 06:06:17 | |
Lauantaina Raumalla Ike Turner bändeineen. Bändiä liidasi Iken apuna basisti, joka piti koko soiton ruodussa tavarajunamaisella määrätietoisuudella. Basso ja rummut sen biitin kasassa pitivät, ei sen enempää kitaroilla kuin kiippareillakaan ollut siihen asiaan mitään annettavaa. Sekä kitara- että kosketinosasto pääsivät kyllä sitten muuten esille. Ei kitaralla pysty piano- tai urkusaundia korvaamaan - eri asia on osataanko niitä saundeja hyödyntää tai tarvitaanko niitä tavoitellussa lopputuloksessa ollenkaan. Iken bändissä osattiin. Syntikalla pystyy kyllä keskinkertaiset kitarasoolot hoitamaan. Toinen Iken kiipparisteista veti välillä sellaista lead-soundia, että piti erikseen tarkistaa, ettei se tullut kitaristin näpeistä. Avainasiana oli pitch bendin taitava käyttö ja kitaroinnin fraseerauksen tunteminen. Tässä tulee kuitenkin kysymys: miksi korvata kitaroita kiipparilla, jos kitaroitakin on saatavilla? Eikä se synistikaan kovin monimutkaista kitarointia pysty imitoimaan, eikä onneksi tarvitsekaan pystyä. Vähän turhan merkittävään rooliin kitara on pop/rockmusiikissa noussut. Kitaristit ovat ilmeisen hyvin vastanneet yleisön odotuksiin ja lisäksi pienenä ja kevyenä soittimena kitara helpottaa näyttävää lavatyöskentelyä, jolla rakennetaan tähtiä. Tätä ei Belinda Bedekovickaan vielä muuta. | |
![]() 20.07.2019 06:52:23 | |
Tekisi mieli opetella hieman klassista musiikkia koskettimilla. Olen aikaisemmin soittanut kitaraa ja minulla on kitaranuotteja. Kannattaisiko minun soittaa niistä kiippareilla, vai olisiko parempi ostaa musakaupasta ihan pianonuotteja? Onko siitä haittaa, jos opettelen soittamaan pianoa kitaranuoteista? | |
![]() 24.07.2019 03:57:54 (muokattu 24.07.2019 03:58:20) | |
Lenenlor: Aika ironista sinänsä, että olen viimeksi aivan vähän aikaa sitten lukenut jostain alan lehdestä ettei kitarasta ole periaatteessa mihinkään yksinään (muistaakseeni kyse oli raskaammasta musiikista) vaan basisti on ikään kuin pakollinen hemmo tälläisessä kitara rokissa.... eli se siitä jumalallisesta asemasta. Juu-u. Jos ei ihan täysin mid-scoopiksi vedä Metallica-tyyliin, aika ohuelta sirinältä kitarat monesti kuulostaisi jos ei olisi bassoa antamassa sitä varsinaista potkua. Ja basistihan on se varsinainen jumala: ihan sama mitä muut soittaa, basisti on se jolla viimeinen ääni sointua päätettäessä. Muut taas ei voi vaikuttaa basistin tekemisiin kovinkaan monella musiikillisella keinolla; jos basisti vetelee hilpeitä sävelkulkuja, ei siitä saa tuomionpäivän musiikkia tekemälläkään vaikka soittaisikin alennettua kvinttiharmoniaa siihen päälle. Tietysti Ulrich-metodi toimii mutta onko se liukusäätimen asento varsinainen musiikillinen keino? Olipa kerran kissa, kaappi ja kitara. Ilmainen IR-paketti kitaralle: https://blackcatstechno.blogspot.com/ | |
![]() 24.07.2019 11:45:04 (muokattu 24.07.2019 11:45:54) | |
baron: Kerran jollekin keikalle meiltä tilattiin muutama rautalankapiisi ja kun meidän kitaristi on lähinnä sointujen rämpyttäjä niin mun synasta otettiin niin hyvä rautalankasoundi kuin saatiin aikaiseksi ja meidän kitaristi oli soittavinaan ja mä vedin kiippareille Emmat, Mandshurian beatit ja Kolmet Kitarat ja täydestä meni. Joo, ikivanha ketju mutta pakko kommentoida tätä. Jos ja kun kiippareilla aletaan imitoida kitaraa niin liikutaan ns erittäin huonon maun rajoilla vaikkakin tänä päivänä päästään jo melko lähelle soundin osalta. Se että kyseiset "helmet" kuten Emma vedetään synalla tietämättä MITEN kitaralla soitetaan esim just rautalankaa ja kun mr Baron on ehkä vähän provotenkin ilmaissut olevansa hyvin kitaravastainen (kitara ei ole soitin????) niin lopputuloksen voi itse kukin päätellä. Se että "meni täydestä" kertoo vain ja ainoastaan itsekritiikin puutteesta tai siitä että kohdeyleisöllä ei ole ollut korvia tai molemmista. Itse olen hieman allerginen rrrautalangalle joten en soita sitä muuten kuin pakosta keikoilla. Piano on hieno soitin kuten myös synat etc MUTTA ei niillä ole pakko yrittää matkia soittimia joiden soittotekniikka ja erilaiset nyanssit eivät ole toteutettavissa ainkaan peruslaitteilla ja livena, erilaset softat ja audiolooppeihin perustuvat jutut ovat eri asia. Soitan kiippareita, kitaraa ja bassoa, jos teen jotain demoa himassa saatan bassot soittaa kiippareilla, kitaroita en koskaan. Mutta jos kiipparisti on tyylitajuinen ja maailmanluokan soittaja ja kamat on jotain muuta kuin "anttilacasio"osastoa niin kyllä taittuu laidasta laitaan. https://www.youtube.com/watch?v=HGKiVHVCHVc Kitara-imitaatiossa vaikutelma kitarasta saadaan sillä että osataan imitoida myös soittotyyliä ja tekniikoita, särösoundilla tietty helpompaa kuin vaikkapa cleaneilla. Täytyy muistaa myös se että soundeja pitää osata ruuvata, tuskin nuo Parisin jutut Korgin preseteillä on vedetty. Hommasin vuoden alussa Korg Kronos 73 2 työasemasynan painotetuilla koskettimilla, lisäksi löytyy vanha Korg Trinity, kitaroita on 6 , 3 sähkistä ja 2 elektroakkaria yksi ns konserttikitara + yksi basso + Line6 Helix + PowerCap. iMac 27" ja Logic Pro X softana, mitä muuta tällänen vanha humppaturakainen voisi toivoa. Musan kuuntelu, soittaminen ja tekeminen on hienoa, se että sitä voi harrastaa erilaislla soittimilla on vieläkin hienompaa. Ollaan hiljaa saadaan kalaa...ei sovi mulle eli perseitä ei nuolla! | |
![]() 06.08.2019 13:39:06 (muokattu 06.08.2019 13:40:21) | |
WanhaWetäjä: Joo, ikivanha ketju mutta pakko kommentoida tätä. Jos ja kun kiippareilla aletaan imitoida kitaraa niin liikutaan ns erittäin huonon maun rajoilla vaikkakin tänä päivänä päästään jo melko lähelle soundin osalta. Oon kyllä samaa mieltä että kitaran tai puhaltimien "imitointi" kiippareilla ei kuulu hyvään makuun. Keikoilla käytän gand piano soundin lisäksi vain sähköpiano soundia ja tarvittaessa urku tai jousimattoa. Ja rautalankasoundiin tarvitaan kyllä kitara. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)