Aihe: Hammondien säätö
1 2
valotus
24.05.2006 17:57:05

Maza on oikeassa 440 ja en ole törmännyt koskaan gen. hammondiin
joka olisi epävireessä.Olisiko joku peukaloinut generaattoria.

No joo, en minäkään epävireiseen Hammondiin mutta kylläkin asiakkaaseen jonka mielestä urku oli epävireessä...

Siis kun noita vuokrajuttuja tulee silloin tällöin, niin joitain vuosia sitten Bonnie Raittin urkuri valitti Puistobluesissa että Hammondini on epävireessä. Sitä sitten kuunneltiin porukalla pää kallellaan ja ihmeteltiin että on vai. Oma korvani ei nimittäin kuullut siinä mitään vikaa, samoin kuin ei muidenkaan läsnäolijoiden kuuloelimet.

Sähkö tuli paikallisen sähkölaitoksen generaattorista, mutta sieltäkin sanottiin että heidän geniksensä tuottaa presiis 50 hertsiä ja että sitä ei aleta säätämään mihinkään suuntaan kesken festarien, koska silloin on vaarana että ei tule sähköä enää ollenkaan.

Mitäs siinä sitten, asiakas on aina oikeassa.

Tilanteesta opimme, että vuokravehkeissä pitäisi olla vaikka Trekin kideohjattu hakkuri tuottamassa generaattorin tarvitsemaa virtaa, eipä pääse kukaan sen jälkeen enää valittamaan epävireisyydestä...

J-P
SLTe
24.05.2006 18:23:15
Jouset joita aiemmin tarkoitin, erottuvat alla olevassa kuvassa äänipyöräparin välissä olevan mustan rattaan molemmin puolin, hivenen kellertävällä taustalla.

http://theaterorgans.com/hammond/ke … 20magnets%20and%20drive%20gears.JPG

Hmm - muistinpa hieman väärin tuon jousikiinnityksen rakenteen. Kuvasta huomaa, että painovoima vaikuttaa lisäten vibraattoa vain kovasti likaisissa äänipyörissä. Mutta hyväkuntoisen Hammondinkin pieni jurina tulee ainakin siitä, että jousi puskee pyöriessään äänipyörää kiinnityskohdastaan hivenen akselista ulospäin (=epäkesko).

Taitaa muuten olla tuossa Hammond BCV:n generaattori?
U.Honey
24.05.2006 20:52:12 (muokattu 25.05.2006 00:53:51)
Tilanteesta opimme, että vuokravehkeissä pitäisi olla vaikka Trekin kideohjattu hakkuri tuottamassa generaattorin tarvitsemaa virtaa, eipä pääse kukaan sen jälkeen enää valittamaan epävireisyydestä...

Toisaalta, saattaa olla että edes Trekin kideohjattu hakkuri ei auta jos epävireisyys on urkurin korvien välissä. Itse olen havainnut että pieni annos Fernet Biancaa auttaa mikäli Hammond kuulostaa epävireiseltä. Ehkä sitä olisi kannattanut tarjoilla myös Bonnie Raittin urkurille ;-)
Kolmisormismythe
valotus
25.05.2006 00:23:26

Itse olen havainnut että pieni annos Fernet Biancaa auttaa mikäli Hammond kuulostaa epävireiseltä. Ehkä sitä olisi kannattanut tarjoilla myös Bonnie Raittin urkurille ;-)

Perskeles! Toihan selittää osittain sen miksi Lordikin (se Jon...) tuli testaamaan urkua punkkulasi kädessään. :-o
uneksija
25.05.2006 13:10:43 (muokattu 25.05.2006 13:22:11)
Mun mielestä ääni oli mielenkiintoisen kuuloinen ja jos olisit rohkeasti soittanut ääninäytteissä, tämän urun saundissa vasta sitä todellista munaa olisi saattanut löytyäkin!! Minun mielestä vakuuttavan näköiset urut :-)

Täytyy kieltämättä myöntää, että tämän urun ylin oktaavi kuulostaa kyllä uskomattoman "kiljuvalta" :)

EDIT: lisäys: Voisin sitä tietysti joskus nauhotella, mutta mun mikki unohtu Kouvolaan ja mehän kaikki tiedämme, mitä se tarkottaa.
uneksija
25.05.2006 13:21:05 (muokattu 25.05.2006 16:37:03)
Auts... Näyttäis että kerrankin CRC tai WD40 olis paikallaan. Genis irti ja litkut muhimaan muutamaksi päiväksi. Suurin osa ongelmista poistuu varmasti.

Nyt jos tän kaltasista operaatiosta sais mahdollisimman paljon vinkkejä, ohjeita ja tietoa niin ois hienoa, tai jos kukaan tietäis ketään Hammond-huoltajia joilta vois kysyä tms.

Tätä tuskin kannattaa käydä teettämään kenelläkään "B3:sten korjaajalla" hinnasta johtuen...

Vitsi kun asuisin jossain Helsingissä niin ois varmaan viisaita ja avuliaita harrastajia siellä keneltä vois kysyä ja ehkä pyytää jeesiäkin, mutta kun asun täällä kaukana Kuopiossa ja muutan luultavasti Helsinkiin vasta puolentoista vuoden päästä :(

Onko tuo geniksen irrottaminen ja litkuihin muhimaan laittaminen kuinka hankalia projekteja? Ainakin geniksen irrottamiseen saa kulumaan aikaa juotosten määrän huomioon ottaen, mutta jos siihen myös sisältyy riski saada koko härveli paskaksi niin ei kyllä tekis mieli siihen kajota!

Älkää peljätkö, en minä nyt suin päin syöksy tuonne urkujen sisuksiin aiheuttamaan tuhoa :)

Oiskohan se vanha tarina: Ne on laitettu vastaavasti BC:n kuoriin, eli siitä on tehty ikäänkuin B3. Tästä aiheesta pitäis kirjoittaa oma juttu, eli miten beekolmosia tehtaillaan jälkikäteen tyyppikilpeä myöten...

Eikun kuuleman mukaan ne BC:n kuoret oli vesi tuhonnut lopullisesti, ja generaattoreissa olevan ruosteen huomioon ottaen pidän tätä hyvin mahdollisena.

Mitäs mieltä ootte, pitäiskö mun ikään kuin hieman pidättäyty tuon soittimen soittamisesta kunnes saan tuon geniksen puhdistettua? Meinaan jos lika/paska/jne. on ongelmana, niin voisko urkujen soittaminen "äänipyörien venkslatessa" aiheuttaa ylimääräistä kulumista ja pysyvämpiä ongelmia? Oon mä kyllä ehtiny tolla soittaa jo viime kesästä asti... Tiedän mistä voisin ostaa halvat kaks-taso kotiurut bassojalkiolla ja MIDIllä, ja tämän kun tökkäsisin tietsikkaan kiinni niin voisin Native Instrumentsin B4:lla soitella ihan jees urkusaundilla siihen asti kunnes saan tuon oikean Hammondin parempaan kuntoon.

EDIT: lisäys: korjaus, nyt selvisi sattumalta että kyllä, alkuperänen vesivaurioinen BC-kuori oli kunnostettu ja luultavasti ton saman A-100:n sisukset oli laitettu sinne ja jämistä väsätty toi mun urku.
uneksija
25.05.2006 13:26:17
Taitaa muuten olla tuossa Hammond BCV:n generaattori?

Kiitos mielenkiintoisesta selostuksesta liittyen noihin äänipyöriin ja kiitos muillekin noista vinkeistä. Generaattorista: Siis mun uruissa on BC:n generaattorit, eli skannerivibraatoa ei ole mutta chorus-genis kyllä (sen A-100:n kuorien sisälle on rakennettu ylimääräinen hylly tätä chorus-genistä varten).
tonecab
26.05.2006 11:19:22
Onko tuo geniksen irrottaminen ja litkuihin muhimaan laittaminen kuinka hankalia projekteja? Ainakin geniksen irrottamiseen saa kulumaan aikaa juotosten määrän huomioon ottaen, mutta jos siihen myös sisältyy riski saada koko härveli paskaksi niin ei kyllä tekis mieli siihen kajota!

Siinä on paljon fyysistä työtä, mutta itse toimenpide on melko vaaraton. CRC tai WD40 kyllä häivyttää sen nastan hammond-ominaistuoksun ainakin joksikin aikaa ;-)

..pitäiskö mun ikään kuin hieman pidättäyty tuon soittimen soittamisesta kunnes saan tuon geniksen puhdistettua? Meinaan jos lika/paska/jne. on ongelmana, niin voisko urkujen soittaminen "äänipyörien venkslatessa" aiheuttaa ylimääräistä kulumista ja pysyvämpiä ongelmia?

Joudut puhdistamaan sen joka tapauksessa, toi vika ei parane itsestään. Mutta miten nastaa onkaan sitten soittaa täysin kunnossa olevalla soittimella...
tonecab
26.05.2006 11:22:49
...pieni annos Fernet Biancaa auttaa mikäli Hammond kuulostaa epävireiseltä. Ehkä sitä olisi kannattanut tarjoilla myös Bonnie Raittin urkurille ;-)

Tai sitten se oli jo ottanut sitä :)
uneksija
26.05.2006 13:26:36
Joudut puhdistamaan sen joka tapauksessa, toi vika ei parane itsestään. Mutta miten nastaa onkaan sitten soittaa täysin kunnossa olevalla soittimella...

Joo... Kunhan kyseessä vaan ei ole sitten ne kuluneet laakerit. Niiden uusiminen varmaan vastaa jo sitä, että ostais vanhan ruosteisen Cadillakin kuoren ja rakentais siitä auton. Mutta kyllä tota puhdistusta varmaan kannattaa yrittää. Nyt jos kukaan sattuu tietämään ketään suomalaisia Hammond-asiantuntijoita, korjaajia tai muita guruja, jotka jotain ton tapasta on joskus tehny ja/tai joilta vois kysellä yksityiskohtasempia ohjeita tai muuten vaan neuvoja, niin pistättekö pikaviestiä, kiitos!

BTW, koska en Hammondien mekaanista tekniikka tunne 100%:sti, niin yksi asia on hiukan jäänyt ihmetyttämään kun olen kaivanut esiin geniksen puhdistusvinkkejä noista Hammond-keskusteluryhmistä: Yksi kikka on irrottaa genis, laittaa se ylösalaisin jollekin penkille, ja sitten suihkuttaa sinne kaikenmaailman puhdistusmömmöjö... Ja joistan sain semmosen käsityksen, että generaattorin pitäis pyöriä samalla! Miten ihmeessä sen saa pyörimään jos se on poistettu uruista? Pitääkö se sähkömoottorikin sitten jotenkin vielä viritellä siihen? Toisaalta jotkut ovat saaneet viat korjattua ihan vaan irrottamalla genis puoliks ja suihkuttamalla jotain mömmöjä vähän sinne geniksen edelleen ollessa urkujen sisällä, eli siis puhdistuksen suhteen on ilmeisesti suht helppoja keinoja ja sitten semmosia hc-pesuoperaatioita. En oo ihan varma, mutta voi olla että kun mun uruissa on se chorus-genis ylimääräisellä hyllyllä siellä, niin voi olla että ei mitenkään oo tilaa suihkuttaa yhtään mitään mihinkään ellei poista generaattoreita uruista.

On tää kuiteskii mahtavaa että nyt vihdoin alkaa selviämään mikä noissa uruissa on ollut syy niihin suriseviin tms. siniaaltoihin. Mä aina luulin että se johtuu siitä että ne konkat on nii driftanneita että siinä on vaan suodatukset pielessä, mutta ilmeisesti tästä ei ole kyse.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)