Aihe: kosketintuntumasta
1 2
garyfey
15.05.2006 09:28:34
Mun mielestä huonoa on yhteensopivuus oikeiden urkujen kanssa.

Vähän sama juttu kun pianoakin on vaikea oppia soittamaan jos ei ainakin joskus soita vasarakoskettimistolla. Mä soittelen yleensä treeneissä akustista pianoa.

Kaikkeen tottuu... harjoituksen puutetta vain. "Oikea" soittaja vetää vaikka kierolla luudanvarrella. Ja jos oikein aletaan viilaamaan niin 30 vuotta olen kaivannut noihin oikeisiin urkuihin kunnon keyboardia, mutta käytännössä aivan sama. Steinway tai casio - se on soittajasta kiinni mitä niistä irti saa.
Määrämittaista kehiin!
musamies
15.05.2006 10:44:57
Ja jos oikein aletaan viilaamaan niin 30 vuotta olen kaivannut noihin oikeisiin urkuihin kunnon keyboardia, mutta käytännössä aivan sama.

Mitä merkitsee sulle oikeat urut?

Mä olen edelleen sitä mieltä, että oikeilla uruilla ei irtoa hyvin jos ei ole asiaa missään muotoa harjoitellut. Samahan se on pianonkin kanssa.

Täytyy tunnustaa, että itseltä ei suju täysjalkion soitto aivan niin sujuvasti kuin toivoisi. Ihan helppo homma, mutta harjoitusta puuttuu. Silti uskaltaudun esittää myös akustisin uruin joitain yksinkertaisia kipaleita täysjalkiota käyttäen jos sillä saralla kysyntää. Ei ole kotona täysjalkiota millä harjoitella. Yhdessä l-100 sarjan Hammondissa oktaavijalkio.

Toinen asia mitä ei varmaankaan opi hirveän hyvin jos vetelee vasarakoskettimistolla ja vielä kosketusherkkyys käytössä, voimakkuuspolkimen käyttöä joka ainakin Hammond tyylisessä soitossa kova sana.
Janus
15.05.2006 11:01:50
Toinen asia mitä ei varmaankaan opi hirveän hyvin jos vetelee vasarakoskettimistolla ja vielä kosketusherkkyys käytössä, voimakkuuspolkimen käyttöä joka ainakin Hammond tyylisessä soitossa kova sana.

Miks tosta pitää tehdä ongelma? Varmaan viimeisen 7 vuoden aikana kaikki digitaalisynien urkupatchit (koskettimistosta riippumatta) ovat olleet sellaisia, että velocityllä ei ole mitään vaikutusta soundin voimakkuuteen - jos eivät ole olleet tuollaisia presetteinä, niin sitten toi voimakkuusherkkyys on hyvin vaivaton kytkeä pois päältä. Urkumodulitkaan (Roland, Voce, Hammond, B4-softa jne.) eivät vastaanota velocity-arvoja, joten on ihan sama millä niitä kontrolloi.

Miksei volapedaalin käyttöä oppisi vasarakoskettimiston kanssa?
musamies
15.05.2006 11:17:06
Miks tosta pitää tehdä ongelma? Varmaan viimeisen 7 vuoden aikana kaikki digitaalisynien urkupatchit (koskettimistosta riippumatta) ovat olleet sellaisia, että velocityllä ei ole mitään vaikutusta soundin voimakkuuteen - jos eivät ole olleet tuollaisia presetteinä, niin sitten toi voimakkuusherkkyys on hyvin vaivaton kytkeä pois päältä. Urkumodulitkaan (Roland, Voce, Hammond, B4-softa jne.) eivät vastaanota velocity-arvoja, joten on ihan sama millä niitä kontrolloi.

B4 softa ottaa vastaan! Siinä on namiskuukkeli sitä varten.

Miksei volapedaalin käyttöä oppisi vasarakoskettimiston kanssa?

Voi oppiakin jos on volapedaali!

Mä tarkoitan urun soitolla muutakin kuin sähköistä soittoa. Edelleen vakaasti sitä mieltä, että vasaraton koskettimisto ei paras mahdollinen pianonsoiton opetteluun, eikä vasarallinen urunsoiton.
uneksija
15.05.2006 14:41:22
Se voidaan laittaa soimaan vaikka digilaitteilla! Mä taas en mekaanisen musiikin museossa käyneenä usko, etteikö vasaroita ja vasaratonta kosketusta pystyisi

Joo siis mekaanisen musiikin museo on ihan älytön! Kävin siellä vähän aikaa sitten. En pääse yli siitä kuinka hieno oli se itsestään soiva piano, jonka sisällä oli vielä itsestään soiva VIULU. Vau.
garyfey
15.05.2006 16:49:27
Edelleen vakaasti sitä mieltä, että vasaraton koskettimisto ei paras mahdollinen pianonsoiton opetteluun, eikä vasarallinen urunsoiton.

Myönnetään, mutta kumpikaan ei estä harjoittelua. Ja itse vedän narulle painotetulla koskettimistolla urkusoundeillakin (laiskuuttani) eikä se lopputulokseen vaikuta. Kyse on pitkälti asenteesta.
Määrämittaista kehiin!
musamies
15.05.2006 17:25:46 (muokattu 16.05.2006 00:14:37)
Joo siis mekaanisen musiikin museo on ihan älytön! Kävin siellä vähän aikaa sitten.

Mä oon käynyt kauan sitten kun se oli Tuusniemellä. Oli unohtumaton kokemus, pitää käydä uudestaan. Hyvässä mielessä tosi pimeitä vehkeitä, joita ei tänä päivänä enää tehdä. :-)

Myönnetään, mutta kumpikaan ei estä harjoittelua. Ja itse vedän narulle painotetulla koskettimistolla urkusoundeillakin (laiskuuttani) eikä se lopputulokseen vaikuta. Kyse on pitkälti asenteesta.

Vaikuttaa se ainakin siinä mielessä, että silloin et vedä oikealla urulla. Voihan tietenkin silti olla hyvää soittoa, mutta pitäs kuulla, että osais sanoo diggaileeko itse vai ei.

Tuossa vähän teatteriurun soittoa:
http://www.organmusicians.com/Play.asp?id=7

Väittäisin, että jää aika monelta pianistilta vetämättä.
garyfey
16.05.2006 08:29:13
Vaikuttaa se ainakin siinä mielessä, että silloin et vedä oikealla urulla.

Mutta kuuntelija ei huomaa eroa.

Väittäisin, että jää aika monelta pianistilta vetämättä.

En ymmärrä miksi jäis?
Määrämittaista kehiin!
baron
16.05.2006 08:44:46 (muokattu 16.05.2006 08:46:19)

En ymmärrä miksi jäis?

Siksi, että mun suosikkipiisi, joka kuuluu vakkaristi mun viihdesetteihin on pilattu hirveällä sovituksella ja hirveällä soundilla.

Edit: Mä aloitan mun kokkarikeikat aina tuolla, hämään ihmiset ennen siirtymistä Monkeihin!
My name is Baron, Sir Baron.
U.Honey
16.05.2006 09:34:15 (muokattu 16.05.2006 09:38:58)

Huh huh, aika "persoonallista" soittoa :-)

EDIT: Sinänsä en kyllä ymmärrä miksi tuo jäisi pianistilta soittamatta, lukuunottamatta mahdollisia jalkiojuttuja. (Kuuntelin läppärin kaiuttimilla - bassot on kuulijan mielikuvituksen varassa).
Kolmisormismythe
musamies
16.05.2006 10:52:28 (muokattu 16.05.2006 11:09:40)
En ymmärrä miksi jäis?

En tiedä onko kaikki täällä keskustelussa soittajina oikeita monitaitureita...

Kyllähän minäkin voin koskettimistani laittaa päälle erilaisia saundeja pianosaundista alkaen. Olen silti sitä mieltä, että kuulostaako se soitettu juttu oikeasti pianistilta, urkurilta tai joltain muulta, riippuu siitä onko harjoitellut kyseisiä instrumentteja ja perehtynyt niihin.

Mä harjoittelen akustisella pianolla saadakseni soiton kuulostamaan myös keikoilla pianonsoitolta, vaikkei mulla toistaiseksi ole mukana vasarakoskettimistoa.

Itsellä on ollut mahdollisuus kokeilla omien rahkeiden riittämistä akustisten urkujen parissa ja tuli harjoiteltua kahdella ihan erilaisella urulla. Ei tullut konserttiurkuri ainakaan vielä. Jos on himassa harjoitellut jotain sähköisellä soittimella tai pianolla ja menee oikean akustisen urun ääreen, soitosta ei automaattisesti tule uskottavan kuuloista erilaisella soittimella soittaessa. Minun akustisen urun soitto on hiukan samantyylistä kuin teatteriurkureiden. Silti se ei tarkoita, että voisin vielä uskottavasti lähteä pitämään urkukonsertteja ja treeniä ei tule tarpeeksi sillä saralla kun kirkollisessa yhteydessä ei tule juuri kysyntää ja uruthan Suomessa on kirkoissa.
IommI
17.05.2006 12:00:30
Mulla on syntikassa kevyet koskettimet ja sooloilukin on paljon helpompaa näin.
Niin ja onhan siinä näitä säätöjä että kuinka kovaa painat kosketinta niin niin kovaa se myöskin soi...
Mitä yhteistä on naisella ja kitaralla?!?!?! Molempia räplätään rei'än kohdalta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)