Aihe: Kalliit käytetyt
1 2 3 4 561 62 63 64 65105 106 107 108 109
Wolf Rami
11.06.2013 09:30:25

Pitäis olla hiljaa, mutt ei pysty.
Freeekin kirjoituksista haiskahtaa paitsi tarkoituksellinen provo, niin myös se, ettei hänellä oo varaa oikeisiin analogeihin ja siks vituttaa ja sitä vitutusta pitää sit täällä palstalla purkaa. Muusikoiden.netin keskustelupalsta on tähän asti ollut mukava siitä, että täällä jaetaan tietoa ja keskustellaan rakentavasti yhteisistä kiinnostuksen aiheista. Tuon kaltainen provo ja trollaaminen on toistaiseksi pysynyt jossain Helsingin Sanomien uutisten kommenttiosiossa missä persut jyllää. Seuraavaks alkanee tulla tappouhkauksia sähköpostiin jos on eri mieltä softasynista?

Itelläni oli iso kasa erilaisia virtuaalianalogeja joskus tossa 2000-luvun alkupuoliskolla ja olin helvetin tyytyväinen, sitten kävi niin, että löysin kirpputorilta 30 eurolla Korg Polysixin. Soittelin sillä hetken aikaa ja tulin siihen tulokseen, että se kuulostaa helvetin paljon paremmalta kuin ne mun mallintavat vehkeet. Myin kaikki grooveboxit ja VA-synat pois ja hankin niillä rahoilla lisää analogikamaa ja jossain vaiheessa mulla oli yks huone täynnä sitä rojua. Lähti hieman käsistä. Viimeisen reilun vuoden aikana oon myyny paljon vanhoja analogeja veke ja ottanut vähän rennommin. Edelleen mulla on se 30 euron Polysix ja muutama muu analogisyna, jotka soundaa selkeesti erilaisilta ja ajatuksena olis hankkia MS-20 mini sen alkuperäisen tilalle, jonka myin pois vuos sitten. Softillekin olen viime aikoina avannut ovet pääasiassa Maschinen plugarien ja iPadin applikaatioiden kautta. Niillekin on oma paikkansa, mutta ei niillä ainakaan toistaiseksi pysty korvaamaan aitoa asiaa. Se, että vertaa jonkun DSI Evolverin filsua Emulatorin filtteriin osoittaa jo melko hyvin, että mistä on kyse. Ei ne filtterit kuulosta samanlaisilta sanoo mies, jolla on kokemusta parista kymmenestä erilaisesta analogifilsusta. Lähes jokainen filtteri kuulostaa omanlaiseltaan ja siinä ei paljoa Evolver auta jos haluaa Emulatorin kuuloista soundia. Analogifiltteriä ei kannata verrata analogimallintavaan filtteriin tai softaan. Ne kaikki kuulostavat erilaisilta. Puhumattakaan sit envelopeista yms. Mulla on ollut yhtä aikaa JX3P ja JX8P ja toisaalta DW6000 ja DW8000 ihan vain siks, että ne soundas erilaisilta vaikka olivatkin saman valmistajan, saman aikakauden sisarmalleja. Nytkin telineestä löytyy se Polysix ja sen velipoika Mono/Poly siks, ett ne on täysin eri soittimia, joita käytän eri tarkotuksiin. Jos haluan pädejä, se on Polysix jos arpeggioita tai bassoa ni se on Mono/Poly. Viime aikoina oon haaveillu täydentäväni studion valikoimaa nimenomaan jollain vanhalla keyboard-samplerilla (Mirage tai ESP) siks, että haluan sitä soundia. Siinä ei Korgin Microsampler tai softa auta kun mieli tekee vanhaa Ensoniq-soundia. Siitä olen Freeekin kanssa osittain samaa mieltä, että vintagesoittimien hintataso on paikoin riistäytynyt käsistä. En minäkään Emulatorista 2000 euroa maksais, mutta jos se sattuis löytymään sopivaan hintaan ni mielelläni sen toivottaisin tervetulleeksi studiollemme. Kaverin Emulator II on peräisin helsinkiläisen mainostoimiston roskalavalta ja mun oma Mono/Poly löytyi turkulaiselta samanlaiselta lavalta. Joskus käy tuuri ja sit sitä huomaa, ett täähän kuulostaa oikeesti paljon paremmalta kuin softa.
Body by Fisher Price, brains by Mattel
freeekki
11.06.2013 11:20:44 (muokattu 11.06.2013 11:21:24)

Wolf Rami: Pitäis olla hiljaa, mutt ei pysty.
Freeekin kirjoituksista haiskahtaa paitsi tarkoituksellinen provo, niin myös se, ettei hänellä oo varaa oikeisiin analogeihin ja siks vituttaa ja sitä vitutusta pitää sit täällä palstalla purkaa. Muusikoiden.netin keskustelupalsta on tähän asti ollut mukava siitä, että täällä jaetaan tietoa ja keskustellaan rakentavasti yhteisistä kiinnostuksen aiheista. Tuon kaltainen provo ja trollaaminen on toistaiseksi pysynyt jossain Helsingin Sanomien uutisten kommenttiosiossa missä persut jyllää. Seuraavaks alkanee tulla tappouhkauksia sähköpostiin jos on eri mieltä softasynista?

Eli siis Wolf Rami:

* Tekee perusteettomia arvailuja henkilöstä
* Moittii provoilusta ja trollailusta, mutta ei its kommentoi esitettyjä argumenttejä lainkaan
* Vihjailee että tekisin tappouhkauksia.

Tervemenoa Suomi24-foorumille, Wolf Rami.

Internet on täynnä hölmöjä ihmisiä jotka eivät kykene keskustelemaan itse asiasta. Älä ole yksi heistä. Puhu asiasta käymättä henkilöön.
Wolf Rami
11.06.2013 11:28:19

freeekki:

Internet on täynnä hölmöjä ihmisiä jotka eivät kykene keskustelemaan itse asiasta. Älä ole yksi heistä. Puhu asiasta käymättä henkilöön.

Practice what you preach.
Ite oot ehtiny täällä jo haukkumaan muut käyttäjät älyvapaiksi, sediksi ja ties miksi muiksi, mutta sun persoonas on ansainnut koskemattomuuden? Niin joo, unohdin että olet nero.
freeekki
11.06.2013 11:32:02

Wolf Rami: Practice what you preach.
Ite oot ehtiny täällä jo haukkumaan muut käyttäjät älyvapaiksi, sediksi ja ties miksi muiksi, mutta sun persoonas on ansainnut koskemattomuuden? Niin joo, unohdin että olet nero.

Lainaatko vielä kohdan jossa käyn kiinni johonkin tiettyyn henkilöön?

Hienoa Wolf Rami! Näyttäisi että onnistuit degeneroimaan keskustelun teknisten ominaisuuksien mallintamisesta paskanheitoksi!
freeekki
11.06.2013 11:35:00 (muokattu 11.06.2013 11:35:25)

Ja lisäämpä sen vielä, että on puhdasta luulottelua väittää että erottaisi noiden kahden lähes pilkulleen identtisen Curtisfiltterin "soundin".

Tällaista taikauskoa on synafanittajien jutut täynnä.
Wolf Rami
11.06.2013 11:36:37

Voi voi. Kukahan sen paskanheiton täällä mahtoi aloittaa? Jo pelkästään sun asiattomat kommentit myynti-ilmoituksissa oli sitä itseään.

Mutta ihan samahan tuo mulle lopulta.
Onhan Suomessa näitä muitakin synaforumeita, joissa meikä voi viihtyä ja jutella aikuisten kanssa.
freeekki
11.06.2013 11:40:31 (muokattu 11.06.2013 11:42:36)

Wolf Rami: Voi voi. Kukahan sen paskanheiton täällä mahtoi aloittaa? Jo pelkästään sun asiattomat kommentit myynti-ilmoituksissa oli sitä itseään.

Kommentit ja keskustelufoorumit on kommentointia ja keskustelua varten.

Kovin hiljaista tulikin kun piti ruveta kommentoimaan noiden Curtisfilttereiden eroja.

Freeekki: Lainaatko vielä kohdan jossa käyn kiinni johonkin tiettyyn henkilöön?

Kovin hiljaista tässäkin kohtaa.
freeekki
11.06.2013 12:14:27

Quru: Ei omenalle voi laittaa appelsiinin lippalakkia.

Itseasiassa psykogologiahan opettaa, että jos laittaa omenalle appelsiinin lippalakin, enemmistö väittää sen maistuvan appelsiinille.

Itse sanoisin taas asian näin:

Joillekin on parasta pysyä merkityillä jalkakäytävillä, jotkut taas menevät ihan mistä haluavat.
karuus
11.06.2013 13:26:29
R0IST0
11.06.2013 13:45:16 (muokattu 11.06.2013 13:52:22)
Maxattu MPC-60 1200€ ..ehkä heiman suolainen mutta nää alkaa oleen realistisia - valitettavasti. Miettii vaan paljonko SP:stä joutuu kohta pulittaan.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=765934
Matti_Ikonen
11.06.2013 14:04:38

freeekki: Ja lisäämpä sen vielä, että on puhdasta luulottelua väittää että erottaisi noiden kahden lähes pilkulleen identtisen Curtisfiltterin "soundin".

Tällaista taikauskoa on synafanittajien jutut täynnä.

Jos tätä ny kukaan lukee, niin lienee syytä mainita, että edellä mainituissa syntetisaattoreissa, Evolveria lukuunottamatta, ei ole Curtiksen filsuja.
http://www.myspace.com/daisyband | http://www.myspace.com/nightsatan
R0IST0
11.06.2013 14:09:29
freeekki: Eli ei ollut mitään järkevää sanottavaa. Vihjaat kautta rantain vähän dissaavaan sävyyn että yksi analogifilsu olisi jotenkin arvoltaan vähän toista tuhatta?

Taitaa joo olla "ihan liian hienoi" tällaselle joka "ei tajuu mitään ööö".

Kehittäviä keskusteluita nämä.

edit: kylläpä hivelee korvia (kuin keskikova hammasharja) https://www.youtube.com/watch?v=7HhqY0bNg4I

en vihjaa mitään. moisella turhakkeella kun ei tee yhtään mitään. softalla taittuu kaikki helpommin ja nopeammin :)
CPU
11.06.2013 15:15:33
freeekki: Kommentit ja keskustelufoorumit on kommentointia ja keskustelua varten.

Kovin hiljaista tulikin kun piti ruveta kommentoimaan noiden Curtisfilttereiden eroja.

Lopeta nyt se sössöttäminen. Keskustelussa ei ollut kyse filtteristä. Asian tossa pariin otteeseen sulle selitin, mutta et näytä ymmärtävän. Mutta tämähän oli jo tiedossa alusta asti.

Sille, että esim. emulator on kallis on syynsä. Se ei ole, että muut on tyhmiä ja sinä nero, vaan ihan joku muu. En aio toistaa itseäni kolmatta kertaa tästä.

Softa on ihan hieno juttu, käytän sitä paljon (pääasiallisesti, koska kätevä ja halpa), mutta ei silläkään voi kaikkea tehdä.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
freeekki
11.06.2013 19:44:20 (muokattu 11.06.2013 19:46:04)

Matti_Ikonen: Jos tätä ny kukaan lukee, niin lienee syytä mainita, että edellä mainituissa syntetisaattoreissa, Evolveria lukuunottamatta, ei ole Curtiksen filsuja.

Tottakai luen - kirjoitat asiaa ilman että puhut paskaa ohi aiheen henkilöön käyden. 8)

Tarkistin väitteesi, ja olet oikeassa. Jostain syystä ekaksi googlettamassa lähteessäni luki Emulator IIn filsuksi CEM3350.

Tuolla ei: https://en.wikipedia.org/wiki/E-mu_Emulator

Emulator II: SSM2045 24 dB/oct analog 4-pole low pass resonant filters

Evolver: CEM3379 tai 3378 tai 3350 tai joku hybridi 12db/24db 2/4-pole low pass resonant filter, pan+lfo
Matti_Ikonen
11.06.2013 20:34:09 (muokattu 11.06.2013 21:33:59)

freeekki:
Evolver: CEM3379 tai 3378 tai 3350 tai joku hybridi 12db/24db 2/4-pole low pass resonant filter, pan+lfo

DSI-synissa filtterin (ja Waveshaperien ja VCAn ja mikserien) virkaa toimittaa OnChipin PA397, joka on "jalostettu" SMT-versio CEM3396 (mm. OB Matrix-1000) synth-on-chipistä. Piirin VCF kuulostaa ainakin omaan korvaan erilaiselta, kuin vaikka CEM3320, tai CEM3372 VCF/VCA. Myöskin, OB-8:n ja P5:n CEM3320 kuulostavat keskenään erilaisilta omaan korvaan... muillakin, kuin chipeillä on vaikutusta.
http://www.myspace.com/daisyband | http://www.myspace.com/nightsatan
Barfunkel
12.06.2013 09:03:28
R0IST0: Maxattu MPC-60 1200€ ..ehkä heiman suolainen mutta nää alkaa oleen realistisia - valitettavasti. Miettii vaan paljonko SP:stä joutuu kohta pulittaan.

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=765934

Menee musta luokkaan kalliihko, mutta kyllä joku saattaa tuon tuosta maksaakin.

SP:tä, ainakaan 1200:sta ei taida alle kahdella tonnilla enää saada. Olisi pitänyt ostaa moinen pari vuotta sitten, kun moisen sai vielä tonnilla. Nyt harmittaa, alkaa olla hinnat karanneet käsistä, ei noihin ole enää kuin keräilijöillä varaa.
R0IST0
12.06.2013 15:44:52
Barfunkel: Menee musta luokkaan kalliihko, mutta kyllä joku saattaa tuon tuosta maksaakin.

SP:tä, ainakaan 1200:sta ei taida alle kahdella tonnilla enää saada. Olisi pitänyt ostaa moinen pari vuotta sitten, kun moisen sai vielä tonnilla. Nyt harmittaa, alkaa olla hinnat karanneet käsistä, ei noihin ole enää kuin keräilijöillä varaa.

MPC60:n olin poimia 2005 hintaan 500e mutta tuntu liian paljolta jo sillon.. jjaa onkohan sp-1200 koskaan vaihtanu omistajaa tonnin pintaan epäilen
Leikari
12.06.2013 17:10:44
R0IST0: MPC60:n olin poimia 2005 hintaan 500e mutta tuntu liian paljolta jo sillon.. jjaa onkohan sp-1200 koskaan vaihtanu omistajaa tonnin pintaan epäilen

tuon tapaisesta onnesta olen minäkin joskus ymmärtämättömän ohi kävellyt samoista syistä...
R0IST0
13.06.2013 10:36:26
Leikari: tuon tapaisesta onnesta olen minäkin joskus ymmärtämättömän ohi kävellyt samoista syistä...

ja tätä listaa vois jatkaa loputtomiin..
D-Vision
03.07.2013 00:17:23
Matti_Ikonen: DSI-synissa filtterin (ja Waveshaperien ja VCAn ja mikserien) virkaa toimittaa OnChipin PA397, joka on "jalostettu" SMT-versio CEM3396 (mm. OB Matrix-1000) synth-on-chipistä. Piirin VCF kuulostaa ainakin omaan korvaan erilaiselta, kuin vaikka CEM3320, tai CEM3372 VCF/VCA. Myöskin, OB-8:n ja P5:n CEM3320 kuulostavat keskenään erilaisilta omaan korvaan... muillakin, kuin chipeillä on vaikutusta.

Ei liity mihinkään, mutta hajosin :)

Kaiken tämän teknisyyden keskellä muistui taas mieleen, että voisi itsekin taas välillä tehdä musiikkia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)