Aihe: 80-luvun synasoundeja?
1 2 3 4 5 6 7 8
-Cale
21.12.2010 20:31:53
Mikäs olisi täydelliselle aloittelijalle budjettiluokan ratkaisu tällä osastolla? Saako 200-300e käytettynä mitään järkevää? Sellaista mikä ei olisi hirveän vaikea säätää, esim. hyvät tehdaspresetit olisi kiva juttu. Ja siltä varalta jos innostus kosketteluun lopahtaa, niin saisi laitteen myytyä eteenpäinkin suuremmitta tappioitta.

Aiemmin joskus oli lainassa casio jostain kasarilta, mutta siinä oli jopa mulle niin hirveät saundit ettei se inspiroinut jatkamaan koskettimien parissa. Jospa nyt kokeilisi hiukan paremmalla laitteella. Saundillisesti miellyttää mm. Yamaha Motif XS, Ensoniq SQ-80 ja tietty klassikko DX-7, mutta ei taida meikäläisen budjetti ihan riittää moisiin...
joeskeli
21.12.2010 20:45:51
En nyt hirveästi 200-300 enempää jostain DX7:sta kyllä suosittelisi maksamaan...

Kyttääs vaikka jotain Korgin DW-8000:sta, jos 80-luvun soundeista on tuossa budjettiluokassa kysymys. Niitä on pyörinyt Suomessakin ihan kiitettävästi.
-Cale
21.12.2010 21:40:27
joeskeli: En nyt hirveästi 200-300 enempää jostain DX7:sta kyllä suosittelisi maksamaan...

Ok. Ja sitten DX-7 on lukemani perusteella kohtuu hankala käyttää, ainakin aloittelijan.

Kyttääs vaikka jotain Korgin DW-8000:sta, jos 80-luvun soundeista on tuossa budjettiluokassa kysymys. Niitä on pyörinyt Suomessakin ihan kiitettävästi.

Tänks! Tuo kuulosti todella hyvältä, laitetaanpa listalle.
tepposal
22.12.2010 04:12:46
Nytkin on torilla Roland JX-8P, joka on mielestäni todella kasarin kuuloinen - hyvällä tavalla. Voisi melkeinpä olla budjetin rajoissa, mutta ei sitä kovin helppo (tai ainakaan hauska) ole ohjelmoida ilman PG-800:aa.
18is9
22.12.2010 08:43:56

tepposal: Nytkin on torilla Roland JX-8P

"It's the finaal coountdooown!"
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Leikari
22.12.2010 10:15:11
tepposal: Nytkin on torilla Roland JX-8P, joka on mielestäni todella kasarin kuuloinen - hyvällä tavalla. Voisi melkeinpä olla budjetin rajoissa, mutta ei sitä kovin helppo (tai ainakaan hauska) ole ohjelmoida ilman PG-800:aa.

jos ketjun avaajalla on varaa venyttää budjettia hieman niin harkitsisin korjaamista pois - - neljä sataa...? ehkä liikaa. Toisaalta sehän on DCO-analogi - ja taas toisaalta polyfonia melko rajoittunut (6 ääninen? en jaksa tarkistaa...) - ja tämä siis soundaa kyllä analogiselta.

ja taas toisaalta: ehkäpä hakusessa onkin enemmän digitaalisen kuuloinen kasarityylinen syntikka so. samplepohjainen - ensoniqin lisäksi voisi pohtia rolandin d-50:stä alkaen 90-luvu´lle asti malleja.
-Cale
22.12.2010 13:06:28
Tuo JX-8P ei ihan hirveästi sytyttänyt ainakaan klippien perusteella, ei se surkeakaan ollut mutta toi jollain tapaa liikaa mieleen sen casion saundit, malli taisi olla CZ-1000. Sen sijaan tuo D-50 saundasi mukavalta, laitetaan sekin harkintalistalle.
Leikari
22.12.2010 13:39:36
-Cale: Tuo JX-8P ei ihan hirveästi sytyttänyt ainakaan klippien perusteella, ei se surkeakaan ollut mutta toi jollain tapaa liikaa mieleen sen casion saundit, malli taisi olla CZ-1000. Sen sijaan tuo D-50 saundasi mukavalta, laitetaan sekin harkintalistalle.

johtuneeko klippien vai kuuntelun laadusta, mutta enpä kyllä jx-8p:tä casioihin vertaisi - molemmista on kokemusta. ... synteesitekniikaltaan laitteet poikkeavat toisistaan etc... - sen kuuntelut kyllä kuitenkin kertoivat, että sample-pohjainen digitaalisyntikka on mitä tarvitset.

ehkä hieman kallis kuitenkin:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=478797

"klassikko"?
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=478666

ehkei kuitenkaan:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=478206

laite, jonka tehdasoundit eivät ollenkaan kerro, mihin laite pystyy - ei mikään yleispätevä ja ylen tuttu kuitenkaan - ehkei kysyjän valinta:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=479493

ei edes halvalla:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=478921
CPU
22.12.2010 14:17:55
Leikari: taas toisaalta polyfonia melko rajoittunut (6 ääninen? en jaksa tarkistaa...) - ja tämä siis soundaa kyllä analogiselta.

Hieman ot, mut miten niin rajoittunut? Kerroppa miulle joku analogisynä, jossa ois merkittävästi enemmän polyfoniaa?

Siitä oon kyllä samaa mieltä, että ei toi kyllä casio:n cz:lta kuulosta yhtään (olen omistanut cz-1:n ja omistan tällä hetkellä ton jx:n). Tosin presetit on kummassakin yhtä paskoja. Cz ei vaan taivu kovinkaan paljon parempiin saundeihin, toisin kun toi jx.

K.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
-Cale
22.12.2010 14:23:22 (muokattu 22.12.2010 14:29:42)
Leikari: johtuneeko klippien vai kuuntelun laadusta, mutta enpä kyllä jx-8p:tä casioihin vertaisi - molemmista on kokemusta. ... synteesitekniikaltaan laitteet poikkeavat toisistaan etc... - sen kuuntelut kyllä kuitenkin kertoivat, että sample-pohjainen digitaalisyntikka on mitä tarvitset.

Olihan tuo jx-8p parempi silti, en sitä sano. Enemmällä kaivelulla löytyi ihan hyviäkin pätkiä, mutta niinkuin totesit niin nuo digisynat saattavat olla enempi mun juttu.

Edit: CPU: Siitä oon kyllä samaa mieltä, että ei toi kyllä casio:n cz:lta kuulosta yhtään (olen omistanut cz-1:n ja omistan tällä hetkellä ton jx:n). Tosin presetit on kummassakin yhtä paskoja. Cz ei vaan taivu kovinkaan paljon parempiin saundeihin, toisin kun toi jx.

Joo, älkää lynkatko :) Totesinkin vain että toi jollain tapaa mieleen casion saundit, jolla ehkä yritin jotenkin alitajuisesti ilmaista että nuo saundit eivät välttämättä inspiroi niin paljoa kuin esim. aiemmin mainittujen.
Prophet
22.12.2010 18:28:30
Lemmikkieläinkauppapojat-soundi irtoaa E-mu Emax:lla ja Roland JX8P:lla.

http://www.youtube.com/watch?v=03eNQgCeCjs
Leikari
22.12.2010 19:52:36
CPU: Hieman ot, mut miten niin rajoittunut?

kuusiääninen on vähintään hieman rajoittunut - se on hyvä nykysyntikoihin tottuneiden tiedostaa.

Kerroppa miulle joku analogisynä, jossa ois merkittävästi enemmän polyfoniaa?

olenko jotain sellaista esittänyt, että olisi - - kts. edellinen kohta

- -

Etenkin JX:n soundeista: tehtaan presetit on aina mitä on - syntikan idea mielestäni on juuri, että soundeja voi muokata ja tehdä omia. Pelkät preset-soittimet ( Kiippari-casiot ja jammut) on sitten toinen juttu.

JX taipuu monenlaiseen kun vaan osaa tehdä - tehtaan preseteillä soittaessa kyllästyminen tulee melko nopeasti. TOki monissa laitteissa on ne "pakolliset" onnistuneet ja jatkuvasti käytössä olevat soundinsakin.
JPQ
22.12.2010 19:59:38

Leikari: kuusiääninen on vähintään hieman rajoittunut - se on hyvä nykysyntikoihin tottuneiden tiedostaa.

olenko jotain sellaista esittänyt, että olisi - - kts. edellinen kohta

- -

Etenkin JX:n soundeista: tehtaan presetit on aina mitä on - syntikan idea mielestäni on juuri, että soundeja voi muokata ja tehdä omia. Pelkät preset-soittimet ( Kiippari-casiot ja jammut) on sitten toinen juttu.

JX taipuu monenlaiseen kun vaan osaa tehdä - tehtaan preseteillä soittaessa kyllästyminen tulee melko nopeasti. TOki monissa laitteissa on ne "pakolliset" onnistuneet ja jatkuvasti käytössä olevat soundinsakin.

Jossain laitteissa ja softasyntikoissa läjäpäin käteviä mutta sitten on laiteita josta paha löytää valmiina käyttökelpoista. itsellä on yksisellainen joka sen takia kontrollerin asemassa melkein eli Yamaha S30.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
teroyk
22.12.2010 21:04:00
JPQ: Jossain laitteissa ja softasyntikoissa läjäpäin käteviä mutta sitten on laiteita josta paha löytää valmiina käyttökelpoista. itsellä on yksisellainen joka sen takia kontrollerin asemassa melkein eli Yamaha S30.

Kyllä S30:stä saa ihan kivojakin soundeja, etenkin jos ostaa siihen DX-PLG cardin. Mulla vois olla jopa yksi ylimääräinen DX-kortti siihen, jos kiinnostaa.
JPQ
22.12.2010 21:13:21 (muokattu 22.12.2010 21:13:47)

teroyk: Kyllä S30:stä saa ihan kivojakin soundeja, etenkin jos ostaa siihen DX-PLG cardin. Mulla vois olla jopa yksi ylimääräinen DX-kortti siihen, jos kiinnostaa.

eipä nyky taloustilanteessa ainakaan. yritänpä pitää mielessä jos ensivuonna myymättä ja talous sallii vaikka enempi an laajennus kiinnostaisi. ja eipä ole synaa josta ei vaivalla saisi edes kourallista soundeja jolla tekee jotain sanoisin.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
CPU
22.12.2010 21:28:26
Leikari: kuusiääninen on vähintään hieman rajoittunut - se on hyvä nykysyntikoihin tottuneiden tiedostaa.

Kyllä, jos vertaa nykysyniin. Ajattelin luonnollisesti, että vertaat aikalaisiin, kun niistä on puhe. Eipä taida kasarisynissä juurikaan yli 8 äänisiä olla, ainakaan analogisissa.

Tossa jx8p:ssä on sen verran iso saundi, että yli kuus ääntä olis aika turhaa, jos meinaa laittaa muitakin soittimia samaan kohtaan.

K.
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
tepposal
23.12.2010 00:35:03 (muokattu 23.12.2010 00:40:27)
CPU: Siitä oon kyllä samaa mieltä, että ei toi kyllä casio:n cz:lta kuulosta yhtään (olen omistanut cz-1:n ja omistan tällä hetkellä ton jx:n). Tosin presetit on kummassakin yhtä paskoja. Cz ei vaan taivu kovinkaan paljon parempiin saundeihin, toisin kun toi jx..

Näin on, omistin CZ-3000 ja JX-8P yhtaikaa (CZ:n möin pois) ja niitten saundissa ei ole mitään samaa. Tosin kasarisaundia silti irtoaa kummastakin.
Siinä olen kuitenkin eri mieltä, etteikö CZ-sarjalaiset taipuisi parempaan kuin presettien pohjalta voi olettaa.
Sen ohjelmoiminen vain vaatii vähän liikaa kärsivällisyyttä interfacen takia. Itse tyydyin lähinnä muokkailemaan esim. netistä löytyviä patcheja (joita löytyy paljon). Olin positiivisesti hämmästynyt mihin kaikkeen CZ kykenee.

JX-8P on sen sijaan näppärästi ohjelmoitavissa kontrollerilla, mutta ei varmaan alta 500e lähde PG-800:n kanssa. En minä näitä synia ihan suoraan toisiinsa edes vertaisi - toinen on munatonta lo-fi:a (tosin aika uniikkia) ja toinen on tosi tuhti ja selkeästi pro-instrumentti.

ps.
Kuunnelkaa mitä tein CZ-3000:lla juuri ennen myymistä (analog style)
http://www.mikseri.net/artists/demo … s/cosmo-synth-casio-cz-3000/444541/
JPQ
23.12.2010 08:06:02 (muokattu 23.12.2010 08:11:47)

tepposal: Näin on, omistin CZ-3000 ja JX-8P yhtaikaa (CZ:n möin pois) ja niitten saundissa ei ole mitään samaa. Tosin kasarisaundia silti irtoaa kummastakin.
Siinä olen kuitenkin eri mieltä, etteikö CZ-sarjalaiset taipuisi parempaan kuin presettien pohjalta voi olettaa.
Sen ohjelmoiminen vain vaatii vähän liikaa kärsivällisyyttä interfacen takia. Itse tyydyin lähinnä muokkailemaan esim. netistä löytyviä patcheja (joita löytyy paljon). Olin positiivisesti hämmästynyt mihin kaikkeen CZ kykenee.

JX-8P on sen sijaan näppärästi ohjelmoitavissa kontrollerilla, mutta ei varmaan alta 500e lähde PG-800:n kanssa. En minä näitä synia ihan suoraan toisiinsa edes vertaisi - toinen on munatonta lo-fi:a (tosin aika uniikkia) ja toinen on tosi tuhti ja selkeästi pro-instrumentti.

ps.
Kuunnelkaa mitä tein CZ-3000:lla juuri ennen myymistä (analog style)
http://www.mikseri.net/artists/demo … s/cosmo-synth-casio-cz-3000/444541/

mitä netti näytteissä CZ olen kuullut tosiaan ei mitään yhteistä jx synan kanssa sanoisin patisi kasari soundi. lisäksi mitä mielikuvaksi cz jäänyt soundi ehkä hieman makea. ja itse asiassa ilmaissynistä pceeltä edes hieman kaipaan yhtä phase distortion synaa vaikka on rob papenin bluessakin tuo juttu mutta yleis soundi ei ole tuollain makea ala cz. en tiedä miten saisi. ja cz komentti muistin varassa.
ps. kuuntelen päivemmällä tuon linkin. ja joidenkin mielesät cz pystyy enempään kuin yamahan dx sarja mutta sanoisin molemmilla paikkansa esim. marimba soundeja en edes yrittäisi cz synalla helpostikkaan ja sitten taas eräitä metallisia ja makeita juttuja ei saa samoin dx synalla. hieno alku yllä olevassa linkissä. harmi kun rautasynissä on tila ja hinta pulmat et mahdollinen huollon tarve enkä kestä oikein noiden laitteiden näyttöjäkään (niiden jossa näytön kanssa tarvii puuhata ja ikävä kyllä digisynien kanssa tuppaa tarvitsemaan) kyllähän nämä tietyt synat olisi mukava itselläkin olla. ja tämän pätkän pohjalta cz on kuuluu niihin jotka kuuluis omaan genreen varmaan aika lähtemättömästi vaikkei olekkaan mitään kasari musaa. eikun jossain välissä katsomaan mitä saa efektien jne avulla noista nykyisistään irti et rauta puolestakin kunhan äänikortti tulee... ja efektit sikäli vaikka noissa eräissä onkin osin hyvät omat efektitkin niin muitakin efektejä soveltaean.
-Cale
23.12.2010 20:47:45
Löytyykö noista digisynista käyttöliittymältään mitään samantyylistä kuin esim. Roland Juno 60, vai ainoastaan analogisista? Multa löytyy tuo Juno vst:nä, ja sitä on huomattavasti mukavampi säätää kuin esim. sitä casiota tai sitten tuota Ensoniqin SQ-80:stä tai muuta digisynia mitä vst:inä löytyy. Kivaltahan tuo Juno60 kuulostaakin, vaikkei vst "aito" asia olekaan. Monipuolisuudessa toki häviää noille digisynille.

Noita digisynia tarkemmin tutkiessani aloin kylläkin miettimään, riittääkö kärsivällisyyteni säätämään moisia. Kitarapuolellakin olen yrittänyt pitää kaiken suht. yksinkertaisena. Joskin hyvillä tehdaspreseteillä pärjää pitkälle.
Quru
23.12.2010 21:10:35
-Cale: Löytyykö noista digisynista käyttöliittymältään mitään samantyylistä kuin esim. Roland Juno 60, vai ainoastaan analogisista? Multa löytyy tuo Juno vst:nä, ja sitä on huomattavasti mukavampi säätää kuin esim. sitä casiota tai sitten tuota Ensoniqin SQ-80:stä tai muuta digisynia mitä vst:inä löytyy. Kivaltahan tuo Juno60 kuulostaakin, vaikkei vst "aito" asia olekaan. Monipuolisuudessa toki häviää noille digisynille.

Noita digisynia tarkemmin tutkiessani aloin kylläkin miettimään, riittääkö kärsivällisyyteni säätämään moisia. Kitarapuolellakin olen yrittänyt pitää kaiken suht. yksinkertaisena. Joskin hyvillä tehdaspreseteillä pärjää pitkälle.

Roland Gaia taitaa olla halvimmasta päästä.
http://www.rolandconnect.com/images/products/gallery/sh-01_top_gal.jpg

Sitten on tietysti Clavian tuotteet, Lead ja Wave. Ovat vaan penteleet arvokkaita.
http://www.tampereenmusiikki.fi/tuotekuvat/nord_wave.jpg
Kun viikset omaava mies koskee hammondiin, syntyy AINA suhinaa ja pörinää. Hammondeja on valmistettu kahta sorttia: hyviä ja huonoja.Tyypillinen hammondien soittotekniikka on murjominen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)