Prophet 08.12.2009 16:08:18 | |
---|
Thomy: Wow. Muistelen kuulleeni, että Suomessa olisi aikojen saatossa ollut 2 kpl oikeita Mellotroneja, Esa Kotilaisella ja Dannylla. Ja että ison D:n yksilö olisi päässyt varasto-olosuhteissa rapistumaan soittokelvottomaksi tms. Onko tämä vanhaa tietoa, vai onko bändinne saanut käyttöönsä jomman kumman edellämainituista ? Levytietojen mukaan Leevi & the Leavings on myös käyttänyt Mellotronia. |
JPQ 08.12.2009 17:16:53 (muokattu 08.12.2009 17:19:26) | |
---|
Minusta myös siltä kuulostanut että leevit käyttäneet... ja jotenkin olen käsittänyt että jonkun olisi päätynyt Esa Kotilaisen oman yksilön rinnalle joka oli huonossa kunnossa. ja suomessa siis olisi ollut 3kpl noita. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
Exhausted 08.12.2009 17:20:32 (muokattu 08.12.2009 17:23:18) | |
---|
Samae Koskisen molemmilla soololevyillä on Mellotronia. Ensimmäinen levy on listattu ainakin Planet Mellotronissa, jossa ilmeisesti ovat aika tarkkoja siitä, ettei samplattuja melloja oteta mukaan. En ole nyt aivan varma, mutta yksi levymme miksattiin vuonna 2006 tamperelaisessa studiossa, jossa saattoi olla rikkinäinen Mellotron. Muistan nimenomaan jostain sen, että sen sanottiin olevan hajalla. En tosin tuohon aikaan ollut vielä kovin perehtynyt aiheeseen, joten en voi sanoa varmaksi, että se oli juuri Mellotron. |
maza 08.12.2009 20:26:21 | |
---|
En ole nyt aivan varma, mutta yksi levymme miksattiin vuonna 2006 tamperelaisessa studiossa, jossa saattoi olla rikkinäinen Mellotron. Muistan nimenomaan jostain sen, että sen sanottiin olevan hajalla. En tosin tuohon aikaan ollut vielä kovin perehtynyt aiheeseen, joten en voi sanoa varmaksi, että se oli juuri Mellotron. JJ-Studioilla on ainakin ollut Hammond tai Leslie jossain vaiheessa 2000-lukua pidemmän aikaa rikki, kuulemma. |
Exhausted 08.12.2009 22:02:13 | |
---|
Ei se JJ-studio ollut. En vaan oikeasti muista nyt sen studion nimeä. Sijaitsee Tampellan seudulla puurakennuksessa mäen päällä. |
Eukka 09.12.2009 00:19:54 | |
---|
Exhausted: Ei se JJ-studio ollut. En vaan oikeasti muista nyt sen studion nimeä. Sijaitsee Tampellan seudulla puurakennuksessa mäen päällä. Nurkostam -yhtye omistaa nimenomaisen Mellotronin. Suomen toinen toimiva Mellotron tällä hetkellä. Akatax for you! |
Exhausted 09.12.2009 07:32:39 | |
---|
Eukka: Nurkostam -yhtye omistaa nimenomaisen Mellotronin. Suomen toinen toimiva Mellotron tällä hetkellä. Noniin! Olen siis ollut samassa huoneessa oikean Mellotronin kanssa :O |
joeskeli 09.12.2009 13:12:19 | |
---|
Itse olen nukkunut varmaan vuoden verran samassa huoneessa kankaalla peitetyn CS-80:n kanssa tajuamatta mikä se oikeasti oli. ;-) Olen muuten ihan samaa mieltä, ettei "progressiivinen tai "edistys""voi tarkoittaa instrumenttien korvaamista vain halvemmilla jäljennöksillä. Vaikkakin säilytän kyllä skeptisismin sen suhteen eittei hyvillä sämpleillä päästäisi suhkot lähelle, toki juuri tuollaiset mekaanisen koneiston tuomat variaatiot aidosti kiinnostaa. Varsinkin esim. se moottorin mahdollinen hidastuminen laajoja sointuja soitellessa voi olla aika hieno ilmiö - ja mitä olen sitä pitchbendiä kuullut ränkättävän, niin ei semmoista soundia kyllä digimallinnuksella aikaan saada. Nyt kuitenkin kun olen miettinyt itse miten pääsisi lähimmäksi alkuperäistä soundia niin lähinnä kiinnostaa se filtteri. Vaikkakaan ei ole ilmeisesti resonoiva, niin kyllä ihan jopa perus EQ:t noilta vuosikymmeniltä kuulostaa varsin erilaiselta kuin nykyvempaimet. Sen verran vielä kommentoin, että kyllä Mellotronillakin suhkot uskottavan kuuloisia orkesteritaustoja on aikoinaan väännetty. Ainakin elävämpiä kuin perusromplereilla. Ei se ADSR:n puute nyt niin ihan hirveästi vaikuta jos käyttää delaytä ja reverbiä. |
jurpontor 09.12.2009 13:35:21 | |
---|
joeskeli: Itse olen nukkunut varmaan vuoden verran samassa huoneessa kankaalla peitetyn CS-80:n kanssa tajuamatta mikä se oikeasti oli. ;-) Tuosta sais hienon biisin tehtyä. "I never knew what you were, even though we slept together for months" jne. "Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies |
JPQ 09.12.2009 13:41:09 | |
---|
joeskeli: Itse olen nukkunut varmaan vuoden verran samassa huoneessa kankaalla peitetyn CS-80:n kanssa tajuamatta mikä se oikeasti oli. ;-)
Aika hyvin toisaalta olis tullut unettomia öitä ehkä jos olisit tiennyt no itselle ei oikein ole cs80 Vangeliksen levyjen pohjalta ollut sellainen joku Eminent,Moog,Arp,Roland,tai Oberheim.Sequential Circuits voisikin olla jo. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
joeskeli 09.12.2009 14:37:10 | |
---|
jurpontor: Tuosta sais hienon biisin tehtyä. "I never knew what you were, even though we slept together for months" jne. Jos poppia vielä tänä päivänäkin tekisin, niin varmaan kaikki sanoitukset olisivat oodeja klassisille synille ;) Olin siiloin jotain 13-15. Kyllähän minä sitä kokeilinkin, mutten paljon "tuuliefektejä" enempää siitä irti saanut. Lisäksi se oli todennäköisimmin täysin epävireessä - 90-luvulla kellekään ei nimittäin tullut mieleen, että synatkin pitäisi virittää. Omistajat siis olettivat sen olevan todennäköisemmin rikki. Kyllähän sitten pari vuotta sitten suu auki loksahti kun kyselin sukulaisilta jouluaattona, että mikäköhän se hämärästi teimnivuosilta muistamanani iso kosketinsoitin oli. Oletin että saattoi olla lähinnä joku 70-luvun PASS -sarjan Electone urku tai vastaavaa, Näyttelin kuitenkin kuvia vintage synth explorerista ym. ja kaikki muut polysnat läpi koluttua sanoivat, että "joo, tuo se oli" ja että "siinä oli tuommoinen nauha, jolla pystyi kontrolloimaan äänenkorkeutta". Ei heillä itselläänkään siis ollut mitään aavistusta, mistä oli kyse. Omistaja oli lähinnä sähköpianon soittelijoita. |
Exhausted 09.12.2009 14:44:21 | |
---|
Mites tarina jatkui? Ostitko Yammun itsellesi 20 eurolla? Oliko se viety kuitenkin kaatopaikalle 90-luvun lopussa? |
joeskeli 09.12.2009 15:01:52 (muokattu 09.12.2009 15:14:56) | |
---|
Heh, menipä threadjackingiksi. CS-80 oli tavallaan varastossa kyseisessä asunnossa, oikea omistaja oli setäni veli. Itse asiassa tarjosi minulle sitä ostettavaksikin vuonna 1999 eräissä juhlissa, mutta kyseinen malli ei itselleni vielä tuossa vaiheessa hirveästi kertonut Lähinnä olisin tunnistanut "minimoogin", "arpin" tai "oberheimin" - kyllä tuossa vaiheessa jo kaiken maailman Herbie Hancockeja ym. diggailin. Taisi pyytää silloin sellaista summaa johon itselläni ei oikein ollut 19-v:nä varaa sokkona soittimen ostoon, joten en enempää tiedustellut. Ei se kuitenkaan paha hinta tosiaankaan ollut. Huvittavaa, että ostin seuraavana päivänä Ensoniqin SQ1+ työaseman, jotka ei tuolla torilla näytä nykyään menevän kaupaksi edes satasella. Hah. Tiedän, että stoori on kerrottu hieman ristiriitaisesti, koska sanoin aik. olettavani sen olleen Electone (tai esim. Polymoog, joku neuvostosyna etc.), mutta en minä sitä oikeasti vuosikausiin kelannut. Nyt vasta myöhemmin on palaset alkanut loksahtelemaan kohdalleen. Meni sitten jollekin "keräilijälle". Jos joku TÄLTÄ foorumilta on ostanut CS-80:nsa Kari Haataselta, niin sitten kyseessä on sama yksilö. |
joeskeli 09.12.2009 15:29:56 | |
---|
Takaisin Mellotroniin. Mielestäni ainakin Genesiksen levyillä on Mellotron osiot varsin autenttisen kuuloisia. No, ei nyt vielä ihan ensimmäisillä, mutta ainakin niille 70-luvun puoli- ja loppuvälin levyillä kylläkin (jossa siis jo Phil Collins määkii). Periaatteessa se Mellotroniin laajasti asosioitu "rupisuus" varmaan johtuu siitä kaikista yleisemmin käytetystä jousinauhasetistä ("3 Violins"), joka lienee jo Chamberlinin ajoilta peräisin. Myöhmmät nauhat on jo huomattavasti realistisemman kuuloisia oikein käytettyinä. Tietysti eri asia jos niitä on tosiaan vuosikymmeniä hinkattu, niin kyllähän niissä kaikenmaailman hauskoja artefakteja on. Ainakin noissa taijiguyn sämpleissä jotkut äänet on tosi kuluneita. Yritä siinä nyt sitten soittaa viuluja kun joku kolmas ääni tärähtää kun särötetty torvisektio. |
Prophet 09.12.2009 17:19:03 | |
---|
joeskeli: Huvittavaa, että ostin seuraavana päivänä Ensoniqin SQ1+ työaseman, jotka ei tuolla torilla näytä nykyään menevän kaupaksi edes satasella. Hah. Pahinta ongelmajätettä Ensoniqilta. |
Mikael 27.12.2009 19:25:04 (muokattu 27.12.2009 19:28:12) | |
---|
Mä sitten ostin tänään SampleTronin kun sen sai - ja saa vielä vuoden loppuun asti - aika edullisesti IK-Multimedian nettikaupasta: http://www.ikmultimedia.com/Main.html?wesd/index.php Eka soundipankki vasta latautunut mut ainakin äkkiseltään soudaa aivan mainiolta. Ei varmasti korvaa oikeaa laitetta mut studion soundipankkina tulee varmasti käyttöä olemaan :D Ennen ei ollut mitään - nyt on. |
M.i.k.key 27.12.2009 19:37:42 (muokattu 27.12.2009 19:38:35) | |
---|
Mikael: Mä sitten ostin tänään SampleTronin kun sen sai - ja saa vielä vuoden loppuun asti - aika edullisesti IK-Multimedian nettikaupasta: http://www.ikmultimedia.com/Main.html?wesd/index.php Eka soundipankki vasta latautunut mut ainakin äkkiseltään soudaa aivan mainiolta. Ei varmasti korvaa oikeaa laitetta mut studion soundipankkina tulee varmasti käyttöä olemaan :D Se on kyllä hyvä. Itse ostin Samplemoogin samasta syystä, kun halvalla sai. Sekin kuulostaa kivalta. möllisty |
JPQ 27.12.2009 20:19:15 (muokattu 27.12.2009 21:18:37) | |
---|
Minä taas hieman petyin mainittuihin olisin toivonut tarkempaa (useampia nuotteja) sampleja monesta soundista ja sitten moogista myös soundien pehmeetä päätä... mutta silti on tuossa jotain soundeja jota tulee ehkä käyteltyä esim. vähintäänkin yksi taurus pedaali soundi menee joo mellotronista ohi (siis kun se ketjun aiheena) anteeksi. toisaalta samplemoogin jotkut jutut kyllä pesee nuo Arturian yms moog mallinnukset... no aitoudessa ei muussa.. and SampleTankin/Sonisynthinkin kokoelmista löytyy jotain aika käteviä soundeja. Näille korville ainakin myös nuo Ik multimedian efekti puolen efektit on käyttökelpoisia. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
BaariMikko 27.12.2009 21:45:37 | |
---|
M.i.k.key: Se on kyllä hyvä. Itse ostin Samplemoogin samasta syystä, kun halvalla sai. Sekin kuulostaa kivalta. Onks hyvä? Mä mietin myös sitä, kun siellä vaikuttais olevan esim. ihan käyttökelpoisia Polymoog-sampleja yms. kamaa johon harvemmin törmää. http://maihinnousu.net/tellus |
JPQ 27.12.2009 22:13:59 | |
---|
BaariMikko: Onks hyvä? Mä mietin myös sitä, kun siellä vaikuttais olevan esim. ihan käyttökelpoisia Polymoog-sampleja yms. kamaa johon harvemmin törmää. No minusta hieman pettymys kuten sanoinkin mutta multa ei kysytty laajempi soundi kirjo olisi tarpeen. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |