Aihe: Uruista
1
casio
02.12.2003 14:47:06

No niin, tarkoitus olisi hankkia urut hintaluokassa alle 1000 euroa. Eli kertookaapas kokemuksianne seuraavista masiinoista:

Hammond XB-2
Roland VK-7
Korgin VANHA CX-3

Löytyykö tässä hintaluokassa muita vaihtoehtoja? Listasta puuttuu kaikki vanhat ns. budjetti-Hammondit, mutta toki niistäkin saa valistaa.

Ainakin tuo CX-3 tarvitsee peräänsä leslien/leslie-simun, mitenkäs nuo muut?

Ja olisi mukava lukea minkälaisiin urku+leslie yhdistelmiin itse olette päätynyt.
jeje
02.12.2003 16:01:51
Täältä löytyy korgin (vanha) cx-3 + hk rotosphere, se yhdistelmä toimii. Ainoa asia mikä puutuu urusta on jonkin sortin kaiku.
Absalom
02.12.2003 16:23:55
Täältä löytyy korgin (vanha) cx-3 + hk rotosphere, se yhdistelmä toimii. Ainoa asia mikä puutuu urusta on jonkin sortin kaiku.

Vanha CX-kolmonen on täälläkin ja perässä 70-luvun Elkatone-leslie. Ihan toimiva yhdistelmä tämäkin, transistoripeliksi tuo lepakin on ihan kelvollinen. Onhan tuo CX-3 ominaisuuksiltaan noihin kahteen muuhun verrattuna riisutumpi, mutta saundit on kyllä kohdillaan. Kosketintuntumakin on ainakin itselleni sopiva. Ja pirun kestävä laite se tuntuu olevan, ainakin mitä käyttäjäkommentteihin on uskominen.
PolkaTulk
02.12.2003 21:29:34
Mistäs aattelit repiä xb-2:sen alle tonnilla?

Siis ihan vakava kysymys,kun se maksaa uutena siinä reilut 1500!
666% Hellbilly
Jabbe
02.12.2003 21:37:02
Itse en ottaisi mitään noista, vaan säästäisin vaikka käytettyyn Nord Electro 61:een. Tai sit Rolandin VK-8. Yksi hyvä vaihtoehto vois myös olla VK-8M + joku midikiippari. Mieluummin kerralla hyvä, eli sijoittaa sen 500e lisää kuin ostaa sellaisen välttävän.

Tänään soittelin taas VK-7 & Electro73 yhdistelmällä, kyllä Electro oli uruiltaankin niiiiin paljon parempi että...
.
jeje
03.12.2003 12:12:02
Itse en ottaisi mitään noista, vaan säästäisin vaikka käytettyyn Nord Electro 61:een. Tai sit Rolandin VK-8. Yksi hyvä vaihtoehto vois myös olla VK-8M + joku midikiippari. Mieluummin kerralla hyvä, eli sijoittaa sen 500e lisää kuin ostaa sellaisen välttävän.

Tänään soittelin taas VK-7 & Electro73 yhdistelmällä, kyllä Electro oli uruiltaankin niiiiin paljon parempi että...

se on makuasia, (sano musti ku muniansa nuoli) ja niistä ei voi muuta kuin kiistellä
Kaleface
03.12.2003 12:31:21

Itselläni on myös sama yhdistelmä ja mukavasti pelittää. Suosittelen.
-K-
maza
03.12.2003 16:11:43

Mistäs aattelit repiä xb-2:sen alle tonnilla?
Siis ihan vakava kysymys,kun se maksaa uutena siinä reilut 1500!

Sotket varmaan XK-2:een, joka on ihan hyvä peli, vastaa aika pitkälti VK-7:aa. XB-2:n valmistus aloitettiin 1991 ja lopetettiin joskus aikaa sitten.

Itselläni oli XB-2, möin sen 600 egellä tuossa keväämmällä. Kyseinen värkki on ihan ok, lukuunottamatta onnetonta vibrato/chorus/Lepasimulaatio-implementaatiota ja särön puutetta. Toisin sanoen vibrato/chorus ja Lepasimu eivät toimi samaan aikaan. Myöskin tuon Lepasimulaation taso on aika surkea ja vibratokaan ei kuulosta kovin hyvältä. Esim. ulkoisen vibrato/choruspedaalin, oikean putkistyrkkarin ja Lepan läpi (tai sit just jonkun Rotospheren) kuulostais varmasti ihan hyvältä.

VK-7 lienee noista kolmesta värkistä selkeästi paras yksinään, se on kuitenkin mallintava ja varsinkin juuri tuolla särö/lesliepuolella omaa luokkaansa. Erillisen Lepan kanssa sitten ottaisin varmaan itte CX-3:n

Suosittelen kovasti myös tutkimaan Saksan ebaytä, sieltä löytyy usein kaikkea kivaa ja jännää. Kuten Lepa 100 eurolla (kuluineen 200) :>
casio
03.12.2003 20:52:13

Joo, mutta kun VK-8:san hinnalla saa melkein kaksi VK-seiskaa.

Ja jos oikein innostuu, niin noitteen laitteiden erotuksella ostaa jo jonkinlaisen leslien. Ja _luulen_ että VK-7 + leslie on kuitenkin toimivampi kuin pelkkä VK-8.

Eikä viittis koko omaisuutta laittaa urkuihin, kun olen kuitenkin vaan tämmönen makuuhuone-urkuri.
samulijp
05.12.2003 03:19:24
Ja jos oikein innostuu, niin noitteen laitteiden erotuksella ostaa jo jonkinlaisen leslien. Ja _luulen_ että VK-7 + leslie on kuitenkin toimivampi kuin pelkkä VK-8.

Joo vk-7 oli ainakin mielestäni ihan asia peli ja varsinkin lepan kanssa omiaan. Rolandiksi toimi täysin moitteitta.
Jabbe
05.12.2003 13:18:00
Joo, mutta kun VK-8:san hinnalla saa melkein kaksi VK-seiskaa.

Joo, no oikean lepan kanssa tuo VK-7 voisi toimiakin. En oikein diggaa VK:n lepasta (Electroon lähinnä verrannut kunnolla), enkä tatsista, VK-8:n waterfall-tatsi on tosi hyvä hammondisoittoon, ehkä jopa Electroa parempi. Niin ja VK-8:ssa on D-beam. Pistäpä Ring Modulaattori urkuihin ja kontroilloi sitä D-beamilla... ei mitään järkeä mutta hassuja soundeja. :)
.
maza
05.12.2003 17:14:31

Joo, no oikean lepan kanssa tuo VK-7 voisi toimiakin. En oikein diggaa VK:n lepasta (Electroon lähinnä verrannut kunnolla), enkä tatsista, VK-8:n waterfall-tatsi on tosi hyvä hammondisoittoon, ehkä jopa Electroa parempi. Niin ja VK-8:ssa on D-beam. Pistäpä Ring Modulaattori urkuihin ja kontroilloi sitä D-beamilla... ei mitään järkeä mutta hassuja soundeja. :)

Olihan Jon Lordillakin ringmodulaattori uruissaan! Just tuossa kuuntelin yksi kaunis päivä jotain Purplen levyä ja olihan semmoset urkusoolot taas vaihteeksi että siinä on monella tekemistä. Anyway, vielä orggisaiheeseen; eikös VK-7:ssa oo myös waterfallit, mitä ei oo CX-3:ssa eikä XB-2:ssa? Ja itse soundigeneraattoripuolella se taitaa myöskin päästä ykköseksi, ainakin jos halutaan jäljitellä Hammondia, eikä luoda omaa urkusoundia.
Jabbe
06.12.2003 11:37:34
Anyway, vielä orggisaiheeseen; eikös VK-7:ssa oo myös waterfallit, mitä ei oo CX-3:ssa eikä XB-2:ssa?

VK:ssa on ihan tavalliset synakoskettimet, mikä ei ole hyvä. Hammondin siinä parhaassa vehkeessä (XB-2 vai XK-2?) on waterfallit ja ainakin uudessa CX-3:ssa, en noista vanhemmista tiedä. Ja VK-8:ssa on waterfallit. Nordissa myös mut ne on osittain painotetut ja jäykät et niil ei oo ihan niin hyvä soittaa, mut toisaalta parempi vetää pianoja.

Ja itse soundigeneraattoripuolella se taitaa myöskin päästä ykköseksi, ainakin jos halutaan jäljitellä Hammondia, eikä luoda omaa urkusoundia.

No on VK ihan jees hammondi, mut lepa ei oo hyvä. Tai siis en tykkää, vähän muovisen kuuloinen muutenkin. Paras emulaatio on oikeastaan tuo Native Instrumentsin B4 -softasyna, se on softaksikin tosi lähellä aitoa soundia. Ja muokkausvaraa on paljon. Tosi jees..
.
Pylkkänen
06.12.2003 12:54:09 (muokattu 06.12.2003 12:54:57)
Paras emulaatio on oikeastaan tuo Native Instrumentsin B4 -softasyna, se on softaksikin tosi lähellä aitoa soundia. Ja muokkausvaraa on paljon. Tosi jees..

Totta! Jos itse hakisin "täydellistä" Hammond-soundia, niin läppäri ja B4 olisi kyllä valinta nro.1
"Music Is The Best" -FZ
Caleidoscope
07.12.2003 18:01:55 (muokattu 07.12.2003 18:03:17)
Totta! Jos itse hakisin "täydellistä" Hammond-soundia, niin läppäri ja B4 olisi kyllä valinta nro.1

Heh. Minulla sattuukin olemaan sopivasti myynnissa kannettava PC (Fujitsu-Siemens D8820: P4 2530MHz, 512Mb, 40Gb, SXGA, WinXP) ja NI B4 + tonewheel bundle. Katseleppas TORI-osastolta tai Keltaisesta Porssista jos kiinnostaa (siis ketjun aloittajalle). 1300e ei mene kovin paljon 1000e:n yli :)
Leikari
08.12.2003 08:25:02
Heh. Minulla sattuukin olemaan sopivasti myynnissa kannettava PC (Fujitsu-Siemens D8820: P4 2530MHz, 512Mb, 40Gb, SXGA, WinXP) ja NI B4 + tonewheel bundle. Katseleppas TORI-osastolta tai Keltaisesta Porssista jos kiinnostaa (siis ketjun aloittajalle). 1300e ei mene kovin paljon 1000e:n yli :)

johan tuolla rahalla saa uutenakin ja tehokkaamman
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)