Aihe: Siedettävän Organ-soundin luominen
1
Barry
03.10.2003 11:42:45
Niin, mulla on toi Nord Rack 2 ja haluaisin tehdä/Imuroida jostakin siihen suht hyvän organ-soundin. Tiedän, että vermettä ei ole tehty organ-soittoa varten, mutta manuaalissa puhutaan sellaisen soundin luomisen olevan mahdollista. Miten tarkemmin ottaen se tapahtuu?

Asiantuntijat/Kokemusta omaavat, olisin enemmän kuin kiitollinen hyvistä vinkeistä, koska ei ole rahaa esim. Nord Electroon.
Juho L
03.10.2003 12:22:18 (muokattu 03.10.2003 12:22:58)
Kuten Erno P. lausui tuolla FAQ:ssa:

Eli, kun painat koskettimistolta keski-C:tä, eri drawbarien takana ovat portaattomasti (vanhemmissa malleissa kahdeksalla portaalla) säädettävissä seuraavien nuottien voimakkuudet:

16' - C2
5 1/3' - G3
8' - C3
4' - C4
2 2/3' - G4
2' - C5
1 3/5' - E5
1 1/3' - G5
1' - C6

Näiden taajuuksien pohjalta kun teet, niin pitäisi tulla ihan jees. Rakentele se urkusoundi siniaalloista ja laita vähän säröä. Lisää oskillaattoreihin hieman vibraattoa. Itse tein Viruksella niin, että keyclickin tein laittamalla noiseen todella lyhyen envelopen. Perkussion saat valitsemalla mieleisen harmonian ylläolevasta taulukosta, johon laitat vain yksinkertaisen envelopen ja oskillaattorin monofoniseksi. Sitten tee taustalle kohinalla ja korkearesonannsisilla filttereillä sellainen hiljainen kihinä. Tällä tavalla kasaa soundi vaikka multi patchiksi ja sinulla on ihan mukava urkusoundi (joskin varsin ahne polyfoniasyöppö).

Leslie-tunnelman aikaansaaminen onkin sitten ihan oma numeronsa. Ehkä pannaus ja hitunen chorusta samalla LFO:lla antaa edes jotain, mutta ei mitään herkullista lopputulosta.
"You got exhilation, an' you got inhilation. But they're two different things, man. You screw up, you got mutilation." - Jackson Jeffrey Jackson, the trumpet player
SpaceMartini
03.10.2003 18:32:50
Katoppas Performance-tilasta kohdat G5-H7. Mulla on Nord Lead 2 (ei siis rack) ja siinä on tehdasasetuksena noilla paikoilla valmiita urkusoundeja, jotka on ihan hyvän kuulosia. Tosiaan ongelma vaan on että polyfonia tahtoo niiden kanssa aika helposti loppua kesken...Varmuudella en mene lupaamaan, löytyykö rackistä nuo samat, mutta näin ainakin uskoisin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)