Aihe: Kosketin irronnut
1
Sateli
27.10.2020 18:10:02
Heipparallaa!
Mulla on irtonnut yksi kosketin mun soittimesta tai se on sillee pystyy pompsahtanu. Pystyykö sen itse jotenkin liimaamaan?
basisti1971
28.10.2020 06:45:13
Moi.

Tervetuloa mnettiin.

Sateli: Mulla on irtonnut yksi kosketin mun soittimesta tai se on sillee pystyy pompsahtanu. Pystyykö sen itse jotenkin liimaamaan?

Riippuu täysin koskettimiston ja toki yksittäisen koskettimenkin rakenteesta.
Kuva koskettimesta ja koskettimiston pohjalevystä auttaa teeseitsevaihtoehdon ruotimisessa, merkki/malli googlehaussa.
Aataminaikuisesta enginestä johtuen et viestiketjuun voi suoraan kuvia linkittää, mutta "omiin kuviin" saat kolme, ja kuvapalvelinlinkkien avulla kuinka monta tahansa.

Ne kosketinvauriot (kun kosketin on noussut ylös) joita mulle on tullut vuosikymmenten saatossa vastaan ovat olleet rakenteeltaan sellaisia ettei liimaamalla korjaaminen onnistu järkevästi ainakaan käyttöä ajatellen vaikka katkennut koukunkärki tai reunuksen pala löytyisivätkin.
Käsistään näppärä tietysti askartelee lukituksen vaikka tyhjästä, mutta pääsääntöisesti edessä on korvaavan koskettimen hankkiminen tai laitteen myyminen (/jättäminen) varaosiksi.

Nykyteknologia on tuonut kaikenlaisen vastaavan korjaustoiminnan tueksi 3D-printtauksen, joten periaatteessa laitteeseen kuin laitteeseen saa valmis(tu)tettua korvaavan muoviosan.
Periaatteessa, koska tietotaitoa tarvitaan sekä korvattavan osan kokonaan tai osittain mallintamisessa, että menetelmän/muovilaadun valitsemisessa.
Vaikka koko (tässä tapauksessa) koskettimenkin printtaaminen on mahdollista, itse printtaisin vain lukitusrakenteen jonka kiinnittäisin vanhaan koskettimeen.

T:Samuli
nightbird
28.10.2020 09:33:52 (muokattu 28.10.2020 09:38:03)
Jos koskettimen alapää (soittajan puoleinen) on noussut ylös merkkaa se melko varmasti sitä että rungon ohjuritapissa liikkuva osa kosketinta on murtunut.Tuo ei pysy liimalla,joutuu sen verran koville.Ehdottaisin että soitat maahantuojalle ja pyydät uuden koskettimen,ne ei hirveitä maksa.
Mustan ympäriltä joutuu niitä valkoisia muutaman vierestä väliaikaisesti irroittamaan eli tilaa suosiolla se kosketin ennenkuin alat purkamaan niin ei jää kamat levälleen.
Ps.olen työssä törmännyt ehkä pariin jossa koskettimen sijaan on murtunut tuo koskettimiston runkoon kuuluva ohjuritappi yläpuolisen iskun takia. Jos näin on niin joutunet korvaamaan koko koskettimiston ellet saa sitä tappia välttävästi paikoilleen tuettuna esim.läpimenevällä ohuella metallituella liimatuksi.Tuollaiseksi metallitueksi välttää esim.millinen tai pienempi poranterä tuon tapin sisään jätettynä murtumakohdan yli.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)