Aihe: Bluesia pianolla!
1
Mertsi
15.02.2003 13:31:06
käytättekö pianolla kans näitä ihan perus blues-skaaloja ja vastaavia improvisointiin? ja vasen käsi soittaa bassoa? oiskohan jossain netissä nuotteja turn aroundeihin?
Siis mitä?
Jabbe
15.02.2003 15:49:39
No tyylistä riippuen. Blues ja Rock tyyleissä en ihmeemmin moodeja mieti, ihan blues-skaalaa vaan. Vasuri soittaa bassoa jos ei ole basistia. Mutta jos soitat bändissä jossa myös basisti niin ei kannata soittaa kovin matalta. Sanomista tulee...
"Eiku..."
Jabbe
16.02.2003 13:02:56
Joo mut jos soitat basistin päälle (et kuitenkaan soita täsmälleen samalla tavalla) niin ei kuulosta kovin hyvälle...
"Eiku..."
1by4by9
16.02.2003 13:19:09

no syyttäkää basistia siitä...
Huh! Me?!
Jabbe
16.02.2003 13:30:05
Basistille potkut! ;)
"Eiku..."
kyljys
18.02.2003 00:39:10
Basistille potkut! ;)

Pelkkä matala piano ei ikimaailmassa kuulosta niin hyvältä kuin basso. Ainakin jos bändisoitosta puhutaan. Soita vasemmalla sointuja.
baron
05.09.2005 22:06:21 (muokattu 05.09.2005 22:07:43)

Pelkkä matala piano ei ikimaailmassa kuulosta niin hyvältä kuin basso. Ainakin jos bändisoitosta puhutaan. Soita vasemmalla sointuja.

Voihan splitata niin että vasurille tulee bassosoundi.

Edit: Sorry kaverit, ei ollut tarkoitus ikivanhaa säiettä nostaa esiin, mä vahingossa jouduin sinne, enkä tajunnut.
The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument.
musamies
05.09.2005 22:43:15 (muokattu 05.09.2005 23:00:46)
Joo mut jos soitat basistin päälle (et kuitenkaan soita täsmälleen samalla tavalla) niin ei kuulosta kovin hyvälle...

Tuli joitain aikoja sitten kokeiltua soittamista aivan ennestään tuntemattomien tyyppejen kanssa. Mulla oli koskettimisto splitattuna ja vetelin sillä jotain sellaisia juttuja mitä olen oppinut vetelemään kaksimanuaalisella l-100 Hammondilla.

Basisti moitti minua kun soitin hänen mielestä bassoja. Ei tainnut vissiin oikein tajuta mikä on homman nimi. Eivät olleet soittajaparat tainneet arvata, etteivät olleet pyytäneet bändiin mitään ihan perus synansoittajaa ;-)

Joskus saatan splitata koskettimiston niinkin, että on käytössä bassosaundi vasemmalla kädellä. Jos on mukana basisti, saatan tehdä niin sen takia, että näytän basistille minkälaisella bassottelulla biisi kannattaa aloittaa ja kun basisti saa kiinni siitä, niin lennossa siirrynkin tavanomaiseen kosketintyöskentelyyn.

Jos mulla on pianosaundi, niin tottakai käytän myös alaääniä, mutta niiden käyttö riippuu esimerkiksi siitä mitä soittaa basisti.

Bluesissa oletan, että bassolla on aika vahva rooli ja ei ole yhtään pahitteeksi vaikka se ikäänkuin vetää biisiä.

Mä en tykkää ihan noin yksinkertaisesta soittamisesta. Mul vasen käsi ikäänkuin avittaa oikeata omana itsenäisenä yksikkönä ja oikella kädellä voi olla soinnut integroitu mukaan siihen mitä se muutenkin tekee.

Tuossa mun esimerkki - kylläkin urkusaundilla - josta puuttuu vasemman käden osuus kun se vetelee bassoa:
http://www.asikkalalainen.net/musa/sulosointuja.mp3

Siinä on oikealla kädellä sointuja tarpeen vaatiessa sen verta mukana kun sattui tällä kertaa tuntumaan aiheelliselta.
U.Honey
05.09.2005 23:09:18
Basisti moitti minua kun soitin hänen mielestä bassoja. Ei tainnut vissiin oikein tajuta mikä on homman nimi. Eivät olleet soittajaparat tainneet arvata, etteivät olleet pyytäneet bändiin mitään ihan perus synansoittajaa ;-)

Basistit yritää järjestään sotkea mun vasemman käden bassokuvioita. Kitaristit taas sotkee oikean käden sointuja. Rumpalit yrittää sotkea mun synkopointia, ja kaiken kukkuraksi solisti sotkee mun melodiat. Miksei ne kuuntele mitä mä soitan?!
My name is Baron, U.Honey Baron.
musamies
05.09.2005 23:40:39
Basistit yritää järjestään sotkea mun vasemman käden bassokuvioita. Kitaristit taas sotkee oikean käden sointuja. Rumpalit yrittää sotkea mun synkopointia, ja kaiken kukkuraksi solisti sotkee mun melodiat. Miksei ne kuuntele mitä mä soitan?!

Mul taas meinaa olla pulmana, että miten mä saan opetettua soittokavereille milloin mun soittoo pitää kuunnella tarkasti ja milloin toivon, että voin vedellä jazz sekoiluitani ilman, että niiden omituisesta rytmillisestä ja muustakaan rakenteesta kannattaa sen kummemmin hämääntyä...

Yleensä biisien alussa yritän auttaa bändiä pääsemään kärryille mitä tehdään. Siinäkin saattaa pientä pulmaa joskus tuottaa kun tykkään vetästä vaikka jonkun alkuintron rubatona.

Pidän myös tahtilajin muutoksista, enkä temponkaan muuttumista aina pahekseni laita.
projekti
06.09.2005 18:46:30
Mul taas meinaa olla pulmana, että miten mä saan opetettua soittokavereille milloin mun soittoo pitää kuunnella tarkasti ja milloin toivon, että voin vedellä jazz sekoiluitani ilman, että niiden omituisesta rytmillisestä ja muustakaan rakenteesta kannattaa sen kummemmin hämääntyä....
Helppoa. Soitat lippis päässä, aina kun alat jazzaamaan käännät lipan taakse ja roikutat kieltä toisessa suupielessä, kun palaat takaisin ruotuun, kieli sisään ja lippa eteen...
Sixpack, ja loppurahalla kaljaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)