Aihe: Työaseman puhdistaminen
1
mungiisi
11.07.2008 08:13:30
Eilen saapui Korg Triton talouteen ja se on hieman kerännyt pölyä sieltä täältä ja myöskin paneelissa on jonkin verran likaa. Mitä aineita olette käyttäneet soitintenne puhdistamiseen/millä aineilla noita uskaltaa puhdistaa?
I'm not insane... I'm just smarter than you
Foranamo
11.07.2008 09:46:08

Mitään kauheita myrkkyjä ei ehkä kannata käyttää. Joku mikrokuituliina olis varmaan kätevä, talouspaperilla tuppaa se pöly vaan siirtymään isompaan läjään. Mä olen vähän jotain rättiä kastellut ja vääntänyt sen niin kuivaksi kuin vain pystyy. Suht huoletta voi nuo pelkät paneelit pyyhkiä, sitten nappuloiden ja muiden viereltä vähän varovaisemmin. Jos sattuu olemaan puiset koskettimet niin ei kannata varmaan niitä kauheasti kastella :)

Noin mä olen siis pärjännyt hyvin vajaa kymmenen vuotta. Nyt hankin kyllä uutta soitinta varten pölysuojia, niin ei tule sitä siivottavaa niin usein. Sekin kun kissa pelkää tuota suojaa niin ei uskalla hypätä siihen päälle. Ei ole karvoja syntsa täynnä.
Torsti Suomi
11.07.2008 15:49:42
Digitaalipianon puhdistamisesta olen kiinnostunut. Lapset ovat banaanisilla/sokerisilla/rasvaisille/paskaisilla käsillään "soitelleet" ja koskettimet ovat aika jöötissä. Miten vahvoja myrkkyjä voi käyttää. Vedellä kasteltu rätti on ihan yhtä tyhjän kanssa..

Miten joku ikkunanpesuaine tms?
maza
11.07.2008 16:16:00

Tossa jokin aika sitten tuli hinkattua 50 vuotta pölyä ja likaa kerännyt Hammond tuollaisella jollain savipohjaisella puhdistusaineella. Löytyi ihan lähikaupasta. Savitökötti on niin hienojakoista, että mitään naarmuja ei todellakaan synny, mutta tiukemmassakin oleva paska lähtee hyvin irti, kunhan jaksaa vähän hinkata. Aivan loistavaa ainetta myös esim. hellan putsaamiseen. Tuli kanssa parinkin korjauksessa olevan syntikan koskettimet sillä putsattua. Toki tietysti otin ne ensin irti.

Vermeistä tuli käytännössä uudenveroisia. Suosittelen.
mungiisi
11.07.2008 16:24:30
Tossa jokin aika sitten tuli hinkattua 50 vuotta pölyä ja likaa kerännyt Hammond tuollaisella jollain savipohjaisella puhdistusaineella. Löytyi ihan lähikaupasta. Savitökötti on niin hienojakoista, että mitään naarmuja ei todellakaan synny, mutta tiukemmassakin oleva paska lähtee hyvin irti, kunhan jaksaa vähän hinkata. Aivan loistavaa ainetta myös esim. hellan putsaamiseen. Tuli kanssa parinkin korjauksessa olevan syntikan koskettimet sillä putsattua. Toki tietysti otin ne ensin irti.

Vermeistä tuli käytännössä uudenveroisia. Suosittelen.

Tällaista haenkin. Eli ainetta jolla lähtee pinttyneempi lika irti tuosta etupaneelista. Muita ehdotuksia?
I'm not insane... I'm just smarter than you
Murgo
12.07.2008 06:49:50

Jämähtäneitä tahroja ja teippiliimajälkiä olen putsannut ihan härskisti sinolilla tai jopa kontaktispraylla kostutetulla rätillä hinkkaamalla, ei ole kumpikaan vienyt maalia tms. ainakaan omista (kaikki tosin aika vanhoja vehkeitä) soittimistani. En tiedä sitten miten nykyiset kestävät, maalit/pinnoitteet/muovimateriaalit voivat olla erilaisia. Nykysuuntauksen mukaiset hopeanväriset pinnat voivat myös olla herkempiä kuin perinteiset mustat, niissä kun lienee joku maalintapainen pinnassa (ainakin hopeanvärisestä puhelimesta kului pinta taskussa puhki ja alta paljastui musta muovi). Kokeilu tietysti omalla vastuulla ja mieluummin ensin huomaamattomaan paikkaan ja aloittaen juuri vaikka vedellä nihkeäksi kostutetulla mikrokuituliinalla ja siirtyen asteittain järeämpiin aineisiin jos miedommat eivät tehoa.

Sinänsä uskoisin että laitteen sisään joutuessaan vesi on jopa pahempi "myrkky" kuin tenu tai kontaktispray, johtuen veden sisältämistä mineraaleista, joten vedellä kostutettu rätti kannattaa vääntää tarpeeksi kuivaksi.

Hankalimpia putsattavia ovat olleet sähköurkujen koskettimiin vuosien, ehkä vuosikymmenien kuluessa jämähtäneet lapsille avuksi liimatut maalarinteipit. Parinkymmenen vuoden päästä varmaan vanhojen soittimien harrastajat tuskailevat noiden kuvionuottien kanssa joita näkee liimattuna lapsiperheiden pianojen koskettimiin.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)