Aihe: Kompakti sähköpiano/keikkapiano hankinnassa?
1
M_Rouge
28.10.2007 23:47:11 (muokattu 29.10.2007 00:15:08)
Joo, kyllä lueskelin eri topiceja, missä kyseltiin mm. apua keikkapianon ostoon jne. Lukaisin myös FAQin.. joka varsin hyvä näin "kotipianistille".. mutta mutta..

Varsinainen instrumenttini on ollut jo parisenkymmentä vuotta kitara, mutta harrastuksena olen soitellut pianoa jo muutaman vuoden. Tai siis tarkalleen ottaen keyboardeja, Casion kuusioktaavista muovisysteemiä ;) ja nyt kävi niin, että systeemi kärähti lopulta. (Varsin vikainen peli oli muutenkin). Olen tosin pitkään jo ajatellut, että pitäs hommata sellainen oikea tai ainakin parempi systeemi, joka vastaa tuntumaltaan aitoa pianoa, siis tarkoitan että koskettimet ovat soittotuntumaltaan, tai ainakin lähellä oikeaa pianoa. Ja myöskin sellaiset, että hiljaiset kohdat pitäisi pystyä soittamaan hiljaa ja fortet äänekkäästi.

Siis, jos joku ei vielä huomannut en tiedä koskettimista juurikaan mitään. Soitan vain niitä ;) Nyt olisi todellinen tarvis saada kohtuuhintainen systeemi kotiini. Soittelen pääasiassa klassista omaksi ilokseni. Tosin olen myös nauhoitellut taustoja omiin biiseihin ja itse biisejä :)

Olen katsellut Thomannilta ~500 egen systeemejä, ja siellä näkyy olevan; Kompakteja sähköpianoita ja keikkapianoita. En tosin tiedä mikä on varsinaisesti noiden kahden ryhmän ero.

Vaatimukseni tulevan soittopelin suhteen olisivat:
1. Just tämä 88 kosketinta, ja koskettimisto joka olisi tuntumaltaan sellainen "vasara koskettimiston" kaltainen.
2. Efektejä tai muita ihme systeemejä ei oikeastaan tarvitse olla ihmeemmin, sillä olen soitellut ihan piano soundeilla - tietenkin jotain jousi systeemit olis hyvä olla mukana. Itse soundia olen muokannut sitten ihan muilla vempeleillä.
3. En halua käytettyä, vaan uuden.

Olen nyt näin umpimähkään ja hinnan perusteella katsellut seuraavia laitteita:

YAMAHA P70S:
http://www.thomann.de/fi/yamaha_p70s.htm
88 Keys Graded Hammer = meinaa ilmeisesti tuota piano soittotuntumaa?
(Keikkapianot: http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=keikkapianot&oa=pra)

Sitten olisi näitä kompakteja sähköpianoita:
http://www.thomann.de/fi/cat.html?gf=kompaktit_sahkopianot&oa=pra
Esim. http://www.thomann.de/fi/casio_privia_px110.htm

Kertokaapas minulle mihin kannattaa vähäiset rahani laittaa, ettei mene yhtä hukkaan kuin aikanani Casio WK-1200:aan, tosin sain sen suhteellisen halvalla.. ja olihan siinä se pitch bending systeemi ;) jota tuskin koskaan käytin.
Rojekti
31.10.2007 09:03:42
Mulla oli samanlaiset tarpeet - hankin sitten M-Audio Prokeys 88:n. Rahatilanteeni ei ollut värikäs, ja jotain piti saada. Hyvät kaupat tuli! Fiksu vehjes, jota tosin nyt kaupittelen poispäin sillä tarpeeni ovat nyttemmin muuttuneet syntikkamaisemmiksi. Ostakkee, ostakkee!

Kosketus on kotoisa kun hetken on soitellut (5min hätätestillä ei saa oikeaa kuvaa näistä): hieman kolahtelevat, mutta vasarasysteemi pelaa. Soundit ovat hyvät, ja sitä rataa. Pedaalireiät löytyvät sostelle, sustainille ja expressionille.

Thomannistakin tämänmallisen koneen saa, hinta uutena 550 euroa.
~ http://kapsi.fi/~rojekti/kasvava_maa/km2/index.php KaMa- projekti ~ ~ Sulla ja Yodalla on yhteistä vain koko ja sosiaalinen ulosanti. ~ ~ ..heti ku lehmien aerodynaaminen evoluutio on lentotasolla. ~
M_Rouge
05.11.2007 01:32:48
Juu.. ei tiedä vielä millainen olis se hyvä juttu itselle... kun ei täältäkään näytä apua paljon tulevan...

Sanokaa nyt hyvät ihmiset edes jotain tähän mikä näistä kolmesta on paras: (perustuen aloituskirjoitukseni kriteereihin)

CASIO PRIVIA PX-110 Thomann 509 Euroa
http://www.thomann.de/fi/casio_privia_px110.htm
Casio Privia PX-110 digital piano - 88 CPK hammer action keys, 11 sounds, ZPI sound chip, 32-voice polyphony, 20 piano styles, split & layer functions, reverb, chorus, brilliance, 2-track sequencer, 60 songs, transposer, metronome, 2 headphone outputs, MIDI in/out/thru, 2 pedal connections, 2x 8W speakers. Dimensions: 1323 x 278 x 132mm. Weight: 11.9kg (17.5kg including packaging), optional SP-30 3-way pedal (order code 185545). Includes power supply.

YAMAHA P70/YAMAHA P70S Thomann 555 Euroa
http://www.thomann.de/fi/yamaha_p70s.htm
YAMAHA P70S Stagepiano, 88 Keys Graded Hammer, with integrated Speakers 2x6 Watt, 32 fach polyphony, 10 different Voices, Stereo Samples, Reverb and Chorus Effects, Dual Performance Mode, Sustain Pedal, 10 Demos and 50 Demosongs, 2 Headphone-Outputs, Score holder and Sustain-switch and Power Supply included, Colour : silver

M-AUDIO PROKEYS 88 Thomann: 539 Euroa
http://www.thomann.de/fi/maudio_prokeys_88.htm
M-Audio ProKeys 88 stage piano - 88 keys with hammer effect, 64MB preset sounds with professional samples from 14 instruments, 126-voice polyphony, single-, split- and layer mode, pitch and modulation wheels, sustain & expression pedal inputs, reverb, chorus and tremolo effects, EQ, 12 buttons and LED display, 3 velocity curves, demo mode, octave/transpose buttons (+/-), integrated USB-MIDI interface, MIDI in/out, MIDI remote control buttons, General MIDI compatible, stereo out (unbalanced jack), stereo headphone out (jack), compatible with Windows XP and Mac OS X. Dimensions: 140 x 34 x 12cm. Weight: 26kg
Rojekti
05.11.2007 01:53:19 (muokattu 05.11.2007 01:53:59)
Graded hammer, kyllä, se on pianotuntuma. Nojoo, jos allaolevan turhan tekstin ignoroi ja heitän ihan lopullisen suosittelun, niin itse ostaisin ehkä Yamahan. Käsittääkseni ko. vehkeessä on paras kosketus. Muita ominaisuuksia on vähänlaisesti, ja se on kallein, mutta ehkä se tarkoittaa sitä että se on myös laadukkain.

Specsejä kun kathelee.. jokaises on tietty pianotatsi. Jammun vehkeessä ilmeisesti paras, kokemukseni perusteella. Jokaisen kosketus kolisee silti yhtä lailla, mutta se ei tosiaan haittaa jos tosiaan ihan aloittelevalle konetta hankitaan.

M-Audiossa on eniten soundeja, ja oman kokemuksen perusteella ne ovat ihan jees kamaa. Polyphonia on myös kärkiluokkaa: sehän tarkoittaa siis käytännössä yhtä aikaa soivien nuottien maksimaalista lukumäärää, Prokeysissä 126, toisissa vain 32. Varsinkin joissain yberklassisissa biiseissä, joita on mukava harjoitellessa soitella, tuo vain 32 lienee suurehko miinusmerkintä?

Ainoastaan Yamahassa on omat kaiuttimet, ainoastaan M-Audiossa on kaikki 3 pedaalia, ainoastaan Casiossa on jopa 20 erilaista pianotyyliä..
~ http://kapsi.fi/~rojekti/kasvava_maa/km2/index.php KaMa- projekti ~ ~ Sulla ja Yodalla on yhteistä vain koko ja sosiaalinen ulosanti. ~ ~ ..heti ku lehmien aerodynaaminen evoluutio on lentotasolla. ~
SBII
05.11.2007 09:47:19
Mä hommasin joku aika sitten koululle tollaisen Casion ja se on kyllä ajanut siellä asiansa ihan täysin. Ainut negatiivinen puoli siinä on se, että siinä ei ole muuta kuin kuulokeulostulo (ei nimittäin käynyt ostohetkellä mielessäkään, että stereoulostuloa ei ole kaikissa laitteissa!) Tuon esitystekstin mukaan sama juttu on myös Yamahassa, mutta tokihan nuo saa kaiuttimiinkin kiinni kun vähän säätää..

Tuo Casio on joka tapauksessa ihan yllättävän hyvä soittaa ja soundikin on ihan ok. P70:stä ei ole itselläni kokemusta, mutta p80:stä ja p120:stä olen soittanut enemmänkin ja ne on molemmat erittäin hyviä tarkoitukseensa, joten jos pitäisi sika säkissä ostaa sinun tarpeisiisi näistä kolmesta, niin ostaisin todennäköisesti tuon Yamahan. M-audiosta ei ole kokemuksia.

Soitinten osto on kuitenkin makuasia, joten suosittelisin kaupassa käyntiä ja siellä laitteiden testaamista niin löytyy se itselle sopivin soitin.
baron
05.11.2007 10:32:08

YAMAHA P70/YAMAHA P70S

Mulla on tuo P70 mökkipianona. En nyt tiedä miten P70S siitä poikkeaa, mutta se P70 ei mun mielestä sovi keikkapianoksi: ainoastaan kuulokeliitännät ja hankalat soundien vaihdot ja transposen käyttö (jos nyt sellaista käyttää)

Himapianona kyllä toimii.
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
Janus
05.11.2007 11:53:53
En nyt tiedä miten P70S siitä poikkeaa,

Väriltään. S=Silver.
M_Rouge
05.11.2007 17:58:52
Kiitos kaikille vastanneille. Tuli paljon hyvää infoa ja hyviä huomioita. Ja oli hyvä kun tuli esille tuo kaijutin- ja liitäntä juttu..

Yamahan puolelle meinasin jo kallistua, kunnes Baron mainitsi laitteen liitännöistä. No huh.. miten keikkapianossa on vain kuuloke liitäntä? Pystyykö sen kautta liittämään laitetta vaikka digiraituriin level in-reikiin, tai vahvariin tai tietokoneen äänikorttiin? Tai vaikka stereoiden RCA in:iin? Kun aikaisemmin olen käyttänyt ihan "oikeita" stereo output-ulostuloja. Vai onko noissa kuulokeulostulossa jotenkin eri impedanssi, että soundit on pelkkää puuroa, jos niistä vetää piuhaa johonkin em. laitteisiin? (Huom. jälleen laaja tietämykseni asiasta)

Sitten noiden kolmen laitteen hyvistä ja huonoista puolista:

Ainoastaan Yamahassa on omat kaiuttimet
Mutta onhan siinä Casiossakin: 2x 8W speakers. Noista kolmesta ainoastaan M-AUDIO PROKEYS 88:ssa ei ole integroituja kajareita?

M-Audiossa on kaikki 3 pedaalia
CASIO PRIVIA PX-110; 2 pedal connections, optional SP-30 3-way pedal? Eli onko se nyt niin, että 3 pedaalia myös niin kuin toimii tässä machinessa?

M-Audion liitännät olisi kyllä melkein omaa luokkaansa, mutta Casiossakin on: 2 headphone outputs, MIDI in/out/thru. Eli pystyisin heittään Midi-liitännän suoraan vaikka digiraituriin. Tosin M-Audiossa olisi stereo out (unbalanced jack) ja integrated USB-MIDI interface.

Sitten vielä yksi tyhmä kysymys, koskien sanaa "transposer". Onhan se ominaisuus, jolla voidaan niin kuin koskettimiston sävellajia muuttaa puolisävelaskelein ylös ja alas muutaman sävelen, kenties? Vai onko kyse jostain muusta?

Juuri nyt tuntuu siltä, että olen kallistumassa pikkuhiljaa CASIO PRIVIA PX-110 puoleen.
Rojekti
05.11.2007 18:25:03
Hyvä, että muodostat mielipiteen omasta takaa etkä heti omaksu "Jammu on näistä paras"- enemmistöä

Pystyykö sen kautta liittämään laitetta vaikka digiraituriin level in-reikiin, tai vahvariin tai tietokoneen äänikorttiin? Tai vaikka stereoiden RCA in:iin? Kun aikaisemmin olen käyttänyt ihan "oikeita" stereo output-ulostuloja. Vai onko noissa kuulokeulostulossa jotenkin eri impedanssi, että soundit on pelkkää puuroa, jos niistä vetää piuhaa johonkin em. laitteisiin?

Mun tietämykseni on myös vähän mitä on, mutta käsittääkseni kuulokeliitännät ovat pääosin ihan samoja kuin lineoutitkin, erona vain se, että niissä on messissä esivahvistin jotta soundi kuuluu kunnolla kuulokkeista, joissa ei vahvistinta omasta takaa ole..

Mutta onhan siinä Casiossakin: 2x 8W speakers. Noista kolmesta ainoastaan M-AUDIO PROKEYS 88:ssa ei ole integroituja kajareita?

Ei ole, se on ainoa kajariton. Truu keikkapiano sillä saralla.

CASIO PRIVIA PX-110; 2 pedal connections, optional SP-30 3-way pedal? Eli onko se nyt niin, että 3 pedaalia myös niin kuin toimii tässä machinessa?

En tiedä, älä kuuntele mua; olen mielestäni nähnyt tuota Privia-mallia kaupoissa puujalustalla ja siinä on ollut 3 pedaalia; ehkäpä se sitten on mahdollista..?

M-Audion liitännät olisi kyllä melkein omaa luokkaansa, mutta Casiossakin on: 2 headphone outputs, MIDI in/out/thru. Eli pystyisin heittään Midi-liitännän suoraan vaikka digiraituriin. Tosin M-Audiossa olisi stereo out (unbalanced jack) ja integrated USB-MIDI interface.

Huhheihoo, on M-Audiossakin MIDI in ja outti. Vai sitäkö tarkoitit? USB:n kautta MIDIn saa myös esmes tietokoneelle. M-Audiossa saa luonnollisesti myös mono outtina soundit ulos. En ole tuon koneen MIDI-ominaisuuksiin tutustunut kun ei ole ollut tarvetta, mutta käsittääkseni ne ovat suht kattavat.

Sitten vielä yksi tyhmä kysymys, koskien sanaa "transposer". Onhan se ominaisuus, jolla voidaan niin kuin koskettimiston sävellajia muuttaa puolisävelaskelein ylös ja alas muutaman sävelen, kenties? Vai onko kyse jostain muusta?

..no teorista en tiedä hölkäsen pöläystä, mutta esim M-Audion transposella saa "siirrettyä", siis transponoitua, koskettimia 3 oktaavia ylös ja alas. Lisäksi niitä saa ihan nuotin tarkkuudella nostettua ja laskettua oktaavin verran. Ko. ominaisuudella on kiva leikkiä kun esim. layeroi parhaimmat pianosoundit, ja transponoi toista ylöspäin ja toista alaspäin, ja säätää kirkkauden ja bassot kohdalleen; tulos on ainakin Rojektin mykistävä pianosoundi.

..Tosin taitaa olla, että kosketinsoitinmaailmassa on vielä tuhansia asioita jotka mykistävät Rojektia tulevaisuudessa.
baron
05.11.2007 20:44:55 (muokattu 05.11.2007 20:47:50)

Hyvä, että muodostat mielipiteen omasta takaa etkä heti omaksu "Jammu on näistä paras"- enemmistöä

Jammuhan on paras, mutta P-70 ei sovellu keikkapianoksi. P-80, P-90, P-120, P-140 sen sijaan mainiosti.
Transpose tarkoittaa, että muutetaan soittimen sävellajia eli nostetaan/lasketaan soittimen viritystä puolisävelaskelittain.
Lisäksi niissä on "Tuning" jolla voidaan muuttaa A:n oletusarvoa, joka on 440 Hz.

Stage/keikkapianolle on vain eduksi, että sillä ei ole omia kaiuttimia. Vain turhaa painolastia, jolla ei keikkatilanteessa tee mitään, tarvitaan kuitenkin liitäntä PA-laitteisiin ja kunnon monitorointi.
Se on kyllä ihan sama, mitä musiikkia soittaa, kunhan sen tekee hyvin (Jean Sibelius)
SBII
05.11.2007 21:32:23 (muokattu 05.11.2007 21:33:49)
Kyllä mäkin näistä Yammua liputtaisin, kun Rolandeja ei tähän hintaan löydy.. :)

Niin siis tuossa Casiossakaan ei ole kuin kuulokelähtö, joten jos teet keikkaa ja liitännöillä on väliä, mutta kaiuttimilla ei, niin silloin tuo M-Audio olisi näistä kolmesta ainoa järkevä vaihtoehto.

En tiedä, älä kuuntele mua; olen mielestäni nähnyt tuota Privia-mallia kaupoissa puujalustalla ja siinä on ollut 3 pedaalia; ehkäpä se sitten on mahdollista..?

Tuohon saa lisävarusteena ainakin erilliset jalat (ja ilmeisesti tuon pedaalisysteemin?), mutta jos nyt näin yleiskäytössä puhutaan niin yhdellä pedaalillakin pärjää. Privian pedaali on tosin synamallia, joten jos klasaria soittaa niin se mennee vaihtoon melko äkkiä.

Sit kannattaa vielä miettiä, että mihin tarkoitukseen on hankkimassa soitinta? Jos soitin tulee oikeasti vain kotisoitteluun, niin silloin on kätevää, että soittimessa on itsessään kaiuttimet, jolloin sillä pääsee helposti ja nopeasti soittamaan, mutta jos se tulee ahkeraan keikkakäyttöön niin kaiuttimet on silloin turhat. Jos lähinnä kotiin ja sen lisäksi satunnaisille keikoille, niin silloin hyvä ratkaisu voisi olla parempiliitäntäiset kaiuttimilla varustetut Yamahat tai Casiot.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)