Aihe: Modulit
1 2
Sorgan
29.05.2007 19:46:03
Kun satun olemaan tässä syna-puuhissa aloittelija, niin pitää vähänväliä kysyä tyhmiäkin asioita.

Eli tälläkertaa kysymyksenä olisi että miten synamoduli pistetään kiinni kiippariin, ja voiko sen pistää ihan mihin vain kiippariin? Toimiiko moduli heti kun se isketään kiippariin kiinni?
Life without music isn't a life.
ekikoo
29.05.2007 20:10:01
Moduuli ja sitä ohjaava koskettimisto yhdistetään midi-kaapelilla (http://www.sweetwater.com/shop/computer-audio/images/midi-cable.jpg)
Moduulin voi liittää mihin tahansa koskettimistoon, josta löytyy Midi Out-reikä. Vastaavasti modulissa kaapeli kiinnitetään Midi in-koloon. Toki moduulit vaativat jonkin mistä möykkä kuuluu (stereot, vahvistin+kaiuttimet), mutta muuten laitos on heti käyttövalmis.
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
Sorgan
04.06.2007 21:10:00
Surffailin tuolla Thomanilla, ja silmiini osui "General MIDI"-modulit. Mitäs ne sitten ovat, ja mitä eroa niissä on normaaleihin??
Life without music isn't a life.
Sami H
05.06.2007 12:09:18
Jos olen oikein ymmärtänyt niin GM modulit sisältävät vain general midi soundipankin. Useimmissa syntikoissa/moduleissa on sitten se soundipankki erikseen muiden lisäksi.
HK
05.06.2007 16:37:16 (muokattu 05.06.2007 16:40:49)
Jos olen oikein ymmärtänyt niin GM modulit sisältävät vain general midi soundipankin. Useimmissa syntikoissa/moduleissa on sitten se soundipankki erikseen muiden lisäksi.

Tuo general midi (GM) merkintä yleensä tarkoittaa sitä, että ko. moduuli on kaiken muun lisäksi myös GM yhteensopiva, eli sieltä löytyy edellämainitut GM soundit ja se osaa mennä GM-tilaan tietyn kontrollin saadessaan. Harvemminpa nykymoduuleista löytyy pelkästään GM-standardin edellyttämät soundit ja kontrollerit.

Olisin itse sitä mieltä, että GM/GM2/GS standardit ovat lähinnä muinaisjäänne entisiltä ajoilta, eikä niillä ole "alaspäin" yhteensopivuuden lisäksi kauheasti käytännön merkitystä enää nykypäivänä ellei halua fiilistellä 90-alkupuolen midibiiseillä.
Peltikorva puupäässä.
Mikko T.
05.06.2007 19:32:32

Kun satun olemaan tässä syna-puuhissa aloittelija, niin pitää vähänväliä kysyä tyhmiäkin asioita.

Kaikki aloittavat joskus. Paraskaan kokki ei heti tiennyt miten kuumalla pannulla pihvi paistetaan.

Eikä kysymys ollut lainkaan tyhmä, päinvstoin. Tätä varten täällä ollaan!
Pieru naurattaa aina. www.viihdepianisti.com
kepulainen
05.06.2007 20:58:00
Tuo general midi (GM) merkintä yleensä tarkoittaa sitä, että ko. moduuli on kaiken muun lisäksi myös GM yhteensopiva, eli sieltä löytyy edellämainitut GM soundit ja se osaa mennä GM-tilaan tietyn kontrollin saadessaan. Harvemminpa nykymoduuleista löytyy pelkästään GM-standardin edellyttämät soundit ja kontrollerit.

Olisin itse sitä mieltä, että GM/GM2/GS standardit ovat lähinnä muinaisjäänne entisiltä ajoilta, eikä niillä ole "alaspäin" yhteensopivuuden lisäksi kauheasti käytännön merkitystä enää nykypäivänä ellei halua fiilistellä 90-alkupuolen midibiiseillä.

Sehän luotiin ihan vaan siksi että pystyy helposti .mid -tiedostoja soittamaan eri moduleilla siten että kaikki soundit soivat kuten on tarkoitettu (esim. rhodes on rhodes eikä joku muu soitin jne.). Nykyajan lähes kaikki modulit (siis ne all-around modulit, ei tietenkään erikois-mallintavat yms.) sisältävät GM bankin mutta sen ollessa rajattu tiettyihin soundeihin se ei tietenkään ainoana ole tarpeeksi kiinostava, melkein kaikissa moduleissa on sen lisäksi paljon juuri sille modulille ominaisia soundeja.

Myöskään nykypäivänä ei enää ammattikäytössä äänitellä niin paljon synaraitoja midi-tietoina vaan suoraan audioksi, jolloin tuon GM -standardin tärkeys on selvästi vähentynyt.

Eli suomeksi: jos haluat että modulissasi on 100% varmasti myös kaikki perussoittimet (rummut, basso, kosketinsoittimet, kitarat, viulut, puhaltimet, jne) niin varmista että siinä on se GM -merkki. Jos taas et halua niin osta ihan mikä vaan mistä itse pidät!
aaro
06.06.2007 19:43:27
Pistetääs nytte lisää moduulikysymystä peliin!

Miulla on joku Casio wk1600 komppisyna ja siinä lukee että general midi.
Siihen sopii vissiinkin ihan normaali moduli?

Kannattaako modulia yleensä ottaen katsoa uutena vaikö käytettynä. Kuinka vanha on ns. liian vanha että kuulostaa sen äänet huonommalta kun synan äänet?
Mitä modulimerkkejä/malleja miun kannattaisi lähteä katsomaan kun haluaisin erityisesti piano ja urkusaundeja parantaa mutta niin ettei tarvitsisi itteetään ihan kipeeksi maksaa, siis mitään motif moduleja ei kannata alkaa tarjoilemaan...
tarmo
06.06.2007 19:58:55
general midi -merkinnällä synassa ei ole merkitystä sen kannalta, millaista modulia voit siihen kytkeä, joten olet oikeassa, mikä tahansa moduli käy.

Moni kerää räkkiinsä vanhoja klassikkomoduleita esim (huom ESIM) korgilta tai rolandilta käyttääkseen niistä muutamaa klassikkosoundia. Tällaisia "yhden soundin" moduleita kannattaa etsiä vanhoista klassikoista, jos siis haluaa halvalla.

Piano- ja urkusoundien parantelemiseen löytyy varmasti hyviä moduleita myös vanhemmista, mutta kannattaa muistaa nopea kehitys viimeaikoina. Vanhemmissa moduleissa polyfonia saattaa olla huomattavasti alle 128, joka vaikeuttaa soundien käytettävyyttä jonkin verran. Ok urkuja saattaa löytää vaikkapa Korgin X3R -rackista, mutta se on sitten makuasia haluaako korgia, vai jotain muuta. Yhtä kaikki, tietyt X3 -urkusoundit ovat yllättävän samanlaisia, kuin korgin nykysynien "urkusoundit".

Perushyviä moduleita, joita saa halvalla (n. 500 egee) ovat Rolandin XV -sarjan pienemmät uudet ja suuremmat vanhat mallit. Ne ovat käyttökelpoisia myös siksi, että niitä saa laajennettua SRX -korteilla, jotka tosin maksavat n. 300 euroa kpl, mutta joissa on esimerkiksi Rolandin parhaat piano/rhodes -soundit. Vanhemmasta JV -sarjasta löytyy toisinaan halvempaa kalustoa, mutta itse sijoittaisin niiden käyttöarvon ennemminkin sedellämainitsemaani klassikkosarjaan...

Kaikki käyttökelpoiset modulit /uudet ja vanhat) löytynevät tänä päivänä 250 - 1250 euron välistä, joten halvimman ja huonoimman mallin ostaja ei saane vastaavaa hyötyä "uhrauksestaan", kuin uuden motifin sijasta korgin x3 -työasemaan tyytyvä soittimenmetsästäjä :)
teroyk
07.06.2007 14:38:06

Ja vaikka GM-soundit virallisessa järjestyksessä soittimesta puuttuiskin. Niin kukaanhan ei estä laittamasta siihen järjestykseen muistiin. Itse pidän General Midi-logoa tylsän soittimen varoitusmerkkinä :)
piiska2
07.06.2007 15:19:11
Modulit taitaa olla hieman katoavaa kansanperinnettä, kun on nuo softasynat.
Uusimmat niista tuntuvat erikoistuvan johonkin vanhaan klassikkosynaan ennen General MIDIä.
Ennen biisejä vaihdettiin GM-tiedostoina, nykyään vaihdetaan MP3:ia.
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
teroyk
08.06.2007 15:10:08
Modulit taitaa olla hieman katoavaa kansanperinnettä, kun on nuo softasynat.

Mutta miksei niitä näy myynnissä...mulla olis montakin vanhaa modulia ostolistalla, jos vain riittävän halvalla löytyisi.

Ennen biisejä vaihdettiin GM-tiedostoina, nykyään vaihdetaan MP3:ia.

Mutta kun mp3:ia on paha muokata jälkeenpäin :(
piiska2
08.06.2007 15:22:05
Mutta miksei niitä näy myynnissä...mulla olis montakin vanhaa modulia ostolistalla, jos vain riittävän halvalla löytyisi.
Käytettyjä on silloin tällöin. Eräs myyjä sanoi, että suurin osa siirtyy softa-syniin.

Mutta kun mp3:ia on paha muokata jälkeenpäin :(
Niinpä. Ehkä GM:llä on vielä paikkansa esim. biisin opiskelun kannalta.
Edellyttää tietenkin, että MIDI-filet on tehty hyvin.
Ja niinkuin kekustelussa tuli ilmi, ainahan GM-soundit voi korvata uusilla ja paremmilla. Vaatii vähän editoimista.
aaro
08.06.2007 16:07:28
Itse pidän General Midi-logoa tylsän soittimen varoitusmerkkinä :)

Tuo taitaa päteä ainakin minun soittimessa ;d

Njoo.

En sitten tiedä pitäisikö miunkin hommata joku softazydeemi, pitääpi katsella..
tarmo
08.06.2007 16:53:28
Mulle ei oo koskaan merkinneet gm-tekstit yhtään mitn. Varmaan jostain RD 700 SX:n ohjekirjasta saattaisi sellaisen löytää, mutta ei se soittimesta/soittamisesta yhtään tylsempää tee:) Joskus se merkintä vaan on ollut tapana lyödä paskankin soittimen päälle. Eipä ole kysymys kuitenkaan kovin kalliista ominaisuudesta.

Tää palstahan on kuin parastakin mielikuvamarkkinointia. Softasynat tulevat kyllä kovaa vauhtia, mutta ei se poista räkkisynien arvoa mihinkään - toistaiseksi. Softa toimii studiossa hyvin, mutta kyllä suurimmat livenä nähdyt laitteistohasardit liittyvät edelleenkin softasynien käyttöön ja nimenomaan käytön huonoon osaamiseen. Siis henk. koht.

Mitä tulee siihen, että musakaupan myyjä on jotakin mieltä räkkisynien tulevaisuudesta, ei ole kovinkaan vakava argumentti. Niin kauan, kun softasynat poikkeavat livekäyttöominaisuuksiltaan huomattavasti työasemista ja muista laitteista, joita jokainen kosketinsoittaja roudaa lavalle, tulee softasynat pysymään aavistuksen verran marginaalisen käyttäjäryhmän työvälineinä. Se, ettei räkkisynia juurikaan liiku käytettynä, johtuu mielestäni siitä, ettei niiden jälleenmyyntiarvo tee niiden myyntiä kannattavaksi, vaikkakin niitä käytettäisiin vain yhteen-kahteen soundiin.

Joskus 90 -luvun lopulla Ibanezin muovibassot "mullisti" markkinat siinä, missä dx-7:n markkinoille teki beekolmosista vaihtotavaraa (vai oliko se cx....) Ehkäpä jotkut saattoivat vielä laittaa muutaman pennin väliinkin vaihtaessaan katoavaa kansanperinnettä olevat olohuoneurkunsa uuteen ja innovatiiviseen syntetisaattoriin...

Ja mun soitinkauppiaalla on AINA ollut se samanlainen "laite/kone/mylly/rauta..." kotona ja keikalla, tai ainakin sellainen kuuluu jonkun maailmankuulun superkiipparistin senhetkiseen livesetuppiin...

Oma tyyli, oma tyyli...
Corvus
08.06.2007 21:07:10
Kannattaako modulia yleensä ottaen katsoa uutena vaikö käytettynä. Kuinka vanha on ns. liian vanha että kuulostaa sen äänet huonommalta kun synan äänet?

Täähän on ihan henkilökohtainen fiiliskysymys. Jossain kovaäänisessä bändissä saundin nyanssit helposti katoavat yleisen metelin taakse, joten käyttötarkoitus ratkaisee paljon.

Nord Electro Rackia voi suositella. Omani ei ole myynnissä, mutta kaupasta saa uusia.

Jos räkkisoittimia alkaa olla useita, niin kunnon kontrollerikoskettimet ovat paikallaan.
piiska2
10.06.2007 09:52:55
Mulle ei oo koskaan merkinneet gm-tekstit yhtään mitn.
Ainut merkitys on ollut mulle se, että aikoinaan pystyin kuuntelemaan MIDI-fileja.

Softasynat tulevat kyllä kovaa vauhtia, mutta ei se poista räkkisynien arvoa mihinkään - toistaiseksi. Softa toimii studiossa hyvin, mutta kyllä suurimmat livenä nähdyt laitteistohasardit liittyvät edelleenkin softasynien käyttöön ja nimenomaan käytön huonoon osaamiseen. Siis henk. koht.
Softasynista on itselläni ennakkoluuloja Live-käytössä. Itse luotan "rautaan"

Mitä tulee siihen, että musakaupan myyjä on jotakin mieltä räkkisynien tulevaisuudesta, ei ole kovinkaan vakava argumentti.
Ei muuten, mutta kun musalikkeissä on vähemmän ja vähemmän räkki-synia. Työasemia kyllä riittää.

Oma tyyli, oma tyyli...
Haussa on koko ajan :) Pitäiskö hommata stailaajia.
aaro
11.06.2007 21:05:02
Haussa on koko ajan :) Pitäiskö hommata stailaajia.

Mulla on ollu vähän samankaltasia ajatuksia että pitäs löytää se tyyli...

Nytten en ole kyllä paljoa harrastanut kiipparihommia kevyellä puolella. Klassinen puoli on oma juttunsa sitten ja siihen on pianot(ja kirkkourut)...

Olen ajatellut hommata väliaikaisesti jonkun softahommelin(jos tietäis miten ne toimii ja jos ois edullisia) ja sitten myöhemmin jos sattuis olemaan mahiksia keikkahommiin niin hommaan modulin.
Tai sitten hoidan keikkahommat haitarilla..
Ääh, tää menee jo liian vaikeeks. Jostain se stailaaja.. :D

taikkanoh, ei niitä keikkoja kyl varmaan muutenkaan tuu...
piiska2
12.06.2007 14:17:19
Mitäs modulia suosittelette muuten hyviin pianotyyppisiin soundeihin (akustinen, Rhodes, Wurlitzer)?
Mulla on vielä ihan ok sähköpiano, mutta soundipuolta tekisi mieli päivittää.
Yamaha S90:een ei nyt rahat riitä, joten modulia harkitsen.
tarmo
12.06.2007 15:18:58 (muokattu 12.06.2007 15:23:13)
Vanhaan tuttuun kysymykseen vanha tuttu vastaus... Jos on rahaa, osta uusi moduli (fantom x, motif es, nord, tai vaikka kaikki). Tietty jos haluat ostaa halpaa, et voi saada parasta. Mielestäni mikään yllämainituista ei ole yksistään riittävän hyvä ratkaisu... Mutta nää on niiiiin makuasioita. Suorana vastauksena voisin antaa seuraavan.

Ostaisin SRX -laajennettavan vanhemman rollen modulin ja siihen ne kaksi pianokorttia srx-11 ja 12. Itselläni on ollut molemmat kortit ja 700SX:n ostamisen jälkeen enää srx-12. Toimii. Esim vanha srx-02 -pianokortti on ihan paska verrattuna uusiin, eikä sitä saa kaupasta yhtään halvemmalla, kuin uusimpia, joten näillä kannattaa mennä.

Käy kuuntelemassa demot:

http://www.rolandus.com/products/pr … s.aspx?ObjectId=654&ParentId=37

Toimii seuraavalla tavalla:

1. Tuon sivun alalaidassa on SR EXPANSION BOARD DEMO sininen pohja), klikkaa sitä

2. Vie hiirellä kortti kortti laitteeseen, ohje on selkeä (fantomin vasen ylälaita)

3. uuteen ikkunaan tulee aina valitsemasi kortin soundikirjasto, joista osaa voit kuunnella (punaisella korostetut) klikkaa punaisella olevaa presetin nimeä

4. kuuntele näyte

Voithan aina ostaa jomman kumman, jolloin kokonaisostoksesi jää hieman halvemmaksi. Kuten aiemminkin olen maininnut, kyseiset modulit, joita voi laajentaa, irtoaa käytettyinä n. 500 euron hintaan. Kaupan päälle kasa modulin omia soundeja - halusit tai et.

Käy kuuntlelemassa ja laita mielipidettä, olis kiva kuulla, mitä porukka yleisesti ottaen tykkää. Ehkä sitä kautta nämäkin keskustelut saavat uusia ulottuvuuksia.

EDIT: vaikka mulla onkin motif, nää (srx-11 ja srx-12) on mun mielestä ihan parhaita:) Toivottavasti en kuulosta liian fanaattiselta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)