Tässä aikani taisteltuani valikkojen ja ohjekirjojen kanssa päätin luovuttaa ja kysyä täältä. Testailin Tritoniani Karma Triton-ohjelman demoversion kanssa. Karmasynteesi toimii Tritonilla lähes yhtä hyvin kuin Karmalla, paitsi tietysti reaaliaikainen säätäminen on hieman vaikeampaa. Enemmän minua kuitenkin häiritsi Tritonin yliherkkä aftertouch. Karmassa aftertouchin tuntee selvästi, eli kosketin pysähtyy normaalista painalluksesta ja voimakkaampi painallus aiheuttaa selkeän liikkeen koskettimessa. Aivan kuin nappulaa painaisi. Tritonin aftertouch taas on täysin tunnoton. Painalluksen huomaa vain äänestä ja lisäksi se on yliherkkä, ainakin Karma Tritonia käytettäessä. Yritin siis säätää aftertouchin velocityarvoa isommaksi, jottei se reagoisi tavalliseen soittoon. En vain löytänyt mistään kyseistä säätömahdollisuutta. Löysin vain aftertouchin curven säädön, joka ei taas millään tavoin auta minua ongelmassani. Tuo on erittäin häiritsevää, koska karmasynteesi hyödyntää aftertouchia hyvin eri tavalla kuin Tritonin perusäänet. Johtunee tästä, että Karmassa aftertouch on jäykempi ja nappulamaisempi (?). Joka tapauksessa.. Osaisiko kukaan neuvoa ongelmassani, vai johtuuko Tritonin aftertouchin tunnottomuus peräti soittimestani? Edit: Toki voi olla, että tuo pitäisi säätää itse ohjelman MIDI-käskyjen arvoista. Pitänee tutkia sen ohjeita tarkemmin. Villisian paino on 200km ja se syö keitettyjä perunoita. |