isojussi 19.01.2006 01:10:29 | |
---|
Mitä molliasteikkoa tarkoitetaan musiikkiopistojen tasosuoritusten (perustaso 1-3) tutkintovaatimuksissa? Luonnollinen, melodinen, harmoninen vai joku muu? Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. |
Eddy 19.01.2006 01:27:53 (muokattu 19.01.2006 01:34:31) | |
---|
Mitä molliasteikkoa tarkoitetaan musiikkiopistojen tasosuoritusten (perustaso 1-3) tutkintovaatimuksissa? Luonnollinen, melodinen, harmoninen vai joku muu? Noi kaikki pitää taittua musiikkikoulun läpäisemiseksi (eli 3/3 asti). e:Paitsi toi joku muu. Koskettelen soittimia... |
mr.muzak 19.01.2006 02:35:37 | |
---|
Noi kaikki pitää taittua musiikkikoulun läpäisemiseksi (eli 3/3 asti). e:Paitsi toi joku muu. Joo eiköhän noi oo sellasta peruskauraa mikä pitää osata jo tolla tasolla. I-kurssissa sit duurin moodit ja muutama muu. Ainoo mistä voidaan helpottaa on se miten noi soitetaan, eli 2 vai 4 oktaavia, tempo, jne.. |
Haipuma 19.01.2006 08:15:40 | |
---|
Yleensä pitää raadille soitella vissiin noita harmonisia molleja + duurit ainakin pop/jazz puolella.. The truth lies within Kesälintu. |
isojussi 19.01.2006 12:29:08 | |
---|
Yleensä pitää raadille soitella vissiin noita harmonisia molleja + duurit ainakin pop/jazz puolella.. No tämmöisen hyvin hataran kuvan oon mäkin saanut. Omista tutkinnoista on yli 20 vuotta aikaa ja sillon soiteltiin luonnollisia molleja. Nyt oppilaalla oli joku epämääräinen moniste, jossa oli molliasteikkoja joissa oli duuriseiska = harmoninen? Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. |
baron 19.01.2006 13:13:06 | |
---|
No tämmöisen hyvin hataran kuvan oon mäkin saanut. Omista tutkinnoista on yli 20 vuotta aikaa ja sillon soiteltiin luonnollisia molleja. Nyt oppilaalla oli joku epämääräinen moniste, jossa oli molliasteikkoja joissa oli duuriseiska = harmoninen? Luonnollinen molli on niinkuin BMW tai mun Emma, kolmen soinnut piisisssä pelkkiä molleja. Samat sävelet kuin aiolisessa moodissa. Harmoninen on se, jossa 7:s sävel on korotettu ja sen viidennnen asteen sointu on duuriseiska (eli se mikä siinä epämääräisessä monisteessa) Melodinen on se, jossa ylös mentäessa 6:s ja 7:s on korotettu, alas tullessa luonnollinen. Jazz-molli on melodinen sekä ylös että alas mennessä ja sen erottaa vastaavasta duurista vain pienestä terssistä. My name is Baron, Sir Baron. |
musamies 19.01.2006 13:16:59 | |
---|
Mitä molliasteikkoa tarkoitetaan musiikkiopistojen tasosuoritusten (perustaso 1-3) tutkintovaatimuksissa? Minä en niistä tiedä, mutta tuli mieleen omilta kouluajoilta kun musiikin opettaja tuppasi ajamaan pois luokasta kun kaverin kanssa olisi haluttu opetella välitunnilla omatoimisesti pianonsoittoa. Kaverille musiikista tuli myöhemmin ammatti. |
Lothlean 19.01.2006 13:23:18 (muokattu 20.01.2006 17:30:13) | |
---|
Joo eiköhän noi oo sellasta peruskauraa mikä pitää osata jo tolla tasolla. I-kurssissa sit duurin moodit ja muutama muu. Ainoo mistä voidaan helpottaa on se miten noi soitetaan, eli 2 vai 4 oktaavia, tempo, jne.. Minä kyllä läpäisin I-tason soittokokeen soittamalla C-duurin ja Es-mollin, sekä kromanttista asteikkoa. Kaikkia 4 oktaavia. Mistään moodeista ei puhuttu sanallakaan soittokokeessa mutta vastaavassa teoriassa kyllä. Siihenkin opettelin ne vähän "juostenkusten", nimien oikea järjestys ulkoa ja kokeen aluksi nuottiviivastolle C-duuri alkamaan joka sävelestään... =) . Ja mainitaan vielä se, että 24/25 tuli pisteitä :). EDIT:Klasaripuolta joo, ja es-molli harmonisena. Mutta eipä tutkintoon ihan pelkät asteikot riitä, lisätään nyt vielä jos jonkun mielestä kuullostaa helpolta. Omalla opettajalla on myös jonkinlainen asennevamma asteikkoja kohtaan... muutaman kerran kuultua tutkinnon alla: "You just have to play those fucking scales." Että näin meillä. |
mr.muzak 19.01.2006 13:31:51 | |
---|
Minä kyllä läpäisin I-tason soittokokeen soittamalla C-duurin ja Es-mollin, sekä kromanttista asteikkoa. Kaikkia 4 oktaavia. Mistään moodeista ei puhuttu sanallakaan soittokokeessa mutta vastaavassa teoriassa kyllä. Siihenkin opettelin ne vähän "juostenkusten", nimien oikea järjestys ulkoa ja kokeen aluksi nuottiviivastolle C-duuri alkamaan joka sävelestään... =) . Ja mainitaan vielä se, että 24/25 tuli pisteitä :). Näin siellä klasaripuolella...? |
musamies 19.01.2006 13:34:55 | |
---|
Minä kyllä läpäisin I-tason soittokokeen soittamalla C-duurin ja Es-mollin, sekä kromanttista asteikkoa. Kaikkia 4 oktaavia. Mistään moodeista ei puhuttu sanallakaan soittokokeessa mutta vastaavassa teoriassa kyllä. Siihenkin opettelin ne vähän "juostenkusten", nimien oikea järjestys ulkoa ja kokeen aluksi nuottiviivastolle C-duuri alkamaan joka sävelestään... =) . Voisko valaista vähän tarkemmin mistä on kyse, kun tuohan rupeaa kuulostamaan jo vähän liian helpolta kun meikäläinenkin pystyisi soittamaan c duurin ja sen Es mollin?! |
isojussi 19.01.2006 13:35:35 | |
---|
Näin siellä klasaripuolella...? No klasari-esasta nyt oliskin kysymys. Ja ihan maakuntasarja musiikkiopstosta. Ei mitään akateemista. Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. |
mr.muzak 19.01.2006 13:45:09 | |
---|
Voisko valaista vähän tarkemmin mistä on kyse, kun tuohan rupeaa kuulostamaan jo vähän liian helpolta kun meikäläinenkin pystyisi soittamaan c duurin ja sen Es mollin?! Taka-Härmään musiikkikoulusta tod.näk.:) |
isojussi 19.01.2006 13:49:05 | |
---|
Taka-Härmään musiikkikoulusta tod.näk.:) HOHO! Siällä tänkin tytelin tutkinto pitäis suorittaa. Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. |
Haipuma 19.01.2006 15:37:29 | |
---|
Minä kyllä läpäisin I-tason soittokokeen soittamalla C-duurin ja Es-mollin, sekä kromanttista asteikkoa. Kaikkia 4 oktaavia. Mistään moodeista ei puhuttu sanallakaan soittokokeessa mutta vastaavassa teoriassa kyllä. Siihenkin opettelin ne vähän "juostenkusten", nimien oikea järjestys ulkoa ja kokeen aluksi nuottiviivastolle C-duuri alkamaan joka sävelestään... =) . Ja mainitaan vielä se, että 24/25 tuli pisteitä :). Jos tuo nyt on D-kurssin hallinta, minun pitäisi olla jo viimeisiä kursseja lopettelemassa :D Vaaditaankohan sitten esm Joensuussa AMK:n pääskykokeissa tuollaista I-kurssin osaamista :) The truth lies within Kesälintu. |
oizo 19.01.2006 16:57:14 | |
---|
Siis nykyäänhän soitetaan klasaripuolella harmonista mollia. Ei ikinä mitään luonnollista tai muita mitä niitä nyt onkaan. Teoriapuolella vaaditaan myös muiden mollien tuntemusta, mutta tosiaan soittotutkinnoissa niitä ei vaadita. Nimim. 3/3 klassisen puolen -suorittanut. Mut hei, ei se haittaa! |
baron 19.01.2006 16:59:05 | |
---|
Siis nykyäänhän soitetaan klasaripuolella harmonista mollia. Ei ikinä mitään luonnollista tai muita mitä niitä nyt onkaan. Teoriapuolella vaaditaan myös muiden mollien tuntemusta, mutta tosiaan soittotutkinnoissa niitä ei vaadita. Nimim. 3/3 klassisen puolen -suorittanut. Kun mä en oo koskaan mitään suorittanut, niin mitähän se 1/3 olisi? My name is Baron, Sir Baron. |
isojussi 19.01.2006 17:03:56 | |
---|
Kiitos ja kumarrus Oizolle. Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. |
mr.muzak 19.01.2006 20:44:06 | |
---|
Kun mä en oo koskaan mitään suorittanut, niin mitähän se 1/3 olisi? Muutamaan etumerkkiin asti 2 oktaavia duureja molemmilla käsillä niin hitaasti ku haluut:) |
oizo 19.01.2006 21:00:18 | |
---|
Muutamaan etumerkkiin asti 2 oktaavia duureja molemmilla käsillä niin hitaasti ku haluut:) Toki siihen tutkintoon kuuluu muitakin kun asteikot. Riittävä määrä ohjelmistoa (aika helppoja biisejä) ja sitten itse tutkintokappaleet, joita oli 1/3:ssa muistaakseni 3. Lisäksi pieni primavistatehtävä. Mut hei, ei se haittaa! |
isojussi 19.01.2006 21:37:21 | |
---|
Joo - se biisivalikoima on hanskassa. Perustaso kakkosta oltais vääntämässä. Opettaja opettaa ja rahaa saa, ostaa viinaa ja oksentaa. |