Aihe: saundien sämpläys?
1
jari75
11.10.2005 09:10:56
En oo hirveesti tuohon sämpläykseen perehtynyt mutta idea ois et mulla on useita kiippareita ja jokaisessa on joitain "ominais" saundeja joita ois kiva keikoilla käyttää mutta ei hirveetä nippua kiippareita viitsi roudailla muutaman hassun soundin takia joten onko millanen homma sämplätä nuo soundit yhdelle synalle jossa on sämpleri? Onko ylipäätänsä mahdollista?
tietysti manuaaleista löytyy jotain mut kysyn nyt käytännön kokemuksia miten onnistuu ja kuinka vaativaa hommaa tuo on?
Jari75: Oikealla tiellä jo vuodesta -75
polyfonken
11.10.2005 11:28:52 (muokattu 11.10.2005 11:33:23)

toi oikeastaan riippuu todella paljon siitä, mitä sämpleriä/työasemaa käyttää. esim. e-mun (E4K tms) sämplereillä toi olisi ihan lasten leikkiä, soittaisi vaan soundit sisään parin nuotin välein ja jos laitteet on midillä varustettuja, e-mu tekee niistä automaagisesti käyttökelpoiset multisämplet. taas jollain mystisellä työasema-kiippari-sämpleri-sekvensseri-systeemillä tohon saattaisi kulua hetki tai 2 pidempään.

mutta siis; saattaa vaatia samplerin käytön opettelua enkä oikeastaan suosittelisi työasemaa (joku muu voi sen kohta tehdä, mä en enää motiffiin koske) vaan ihan oikeaa sampleria ja kunnon masterkiipparia siihen kiinni - sen lisäksi että käyttömukavuus on kunnossa, tulee yleensä parempi soundikin kun sampleria ei oo vaan liimattu kiinni näyttävään matolaatikkoon. vaikeaa tommoisen setin teko ei kuitenkaan pitäisi olla jos työkalut on edes lähes oikeat.
t. (http://www.polyfonken.com/ghostmonkey)
Leikari
11.10.2005 16:52:09
vähän riippuu siitäkin, että minkä tyylisiä soundeja käyttää ja miten

mikäli mukaan pitää saada esim. velocity- ja aftertouch vaikuttamaan alkuperäisen synan tavalla soundiin niin on oma puuhansa viritellä -- täysin samanlaisiahan ei tietysti saakaan johtuen filttereiden eroista. Eri velocityillä samalle koskettimistolle samplattuja soundeja puolestaan on jo melko työläs tehdä - vrt. aiempi pianosamplausjuttu

"tunnottomien" analogisyntikoiden soundit on kyllä helppo heittää kun laittaa vaan filtterit auki ja riittävästi multisamplaa - ei tarvitse key-follow -tms. juttuja murehtia

monasti helpoin homma keikkakäyttöön on varmaan kun muokkaa jonkun mukana kulkevan syntikan soundin riittävän samantapaiseksi - vaikka eihän tuo aina onnistu - silti suosittelen myös soundien ruuvailun harrastamista ettei muutenkaan tarvitse pelkillä preseteillä soitella
Soitetaan jamia!
jari75
12.10.2005 09:20:50
Kyllähän sitä on tullu soundera ruuvattua suuntaan jos toiseen, joskus ihan hyvin lopputuloksinkin.. ;)
Ei varmaankaan oon montaa soundia käytössä keikoilla joille ei ois mitn tehty mutta aattelin et jos jollain konstilla ois suht helposti saanu "siirrettyä" soundeja kiippareista toiseen niin ois ollu hyvä jutska mutta täytyy vaan muokata suht samanlaiseks soundeja vaikkakin siinäkin oma aikansa vierähtää että pääsee jonkinlaiseen hyvään lopputulokseen.
kiitos jo noista vastauksistanne ja lisää kommentteja saa laitella aiheeseen...
Jari75: Oikealla tiellä jo vuodesta -75
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)