Aihe: Midi kanavien soittimet
1
onni
27.09.2005 22:09:49
Mitenkä noi midi kanavissa olevat soittimet menee. Eli eikö niillä
ole joku standardi missä kanavassa on mikäkin soitin. Esim. oliko rummut kymppi kanavassa.
JPQ
27.09.2005 22:32:36

Midikanava ei sano soundeista mitään. Mutta useimmiten rummut
(miltei aina voisin sanoa) tosiaan kanavalla 10 ja jossain olen nähnyt
ehdotelman että tyyliin että basso olisi kanavalla 1 ja soinnut
kanavalla 2 ja melodiat sitten mutta tosiaan mitään ehdottoman tiukkaa
ei ole varsinkin tämän yleisen rumpukäytännön ulkopuolella ja saundin
laji määrättää program changella (aina sama) ja laite riippuvilla bank
change viesteillä joista en jaksa nyt selittää.
Leikari
28.09.2005 08:54:46 (muokattu 28.09.2005 09:01:24)
Notella varmaan on tuohon testatut rutiinit

lähtökohtana voi mielestäni pitää, että mikä systeemi muistamista tai toisten kanssa tehtävää yhteistyötä helpottaakin....

midihommia teen lähinnä itsekseni + jonkun verran kaveriporukassa. Käytössäni on hyvän matkaa toistakymmentä midiohjattua soundilähdettä (puolet niistäkin multitimbraalisia) - kiipparilla ja modulilla homma on selkeämpää.

tuosta ch-10 rummuille ollaan pidetty kiinni - jostain tuommoinen käytäntö on silmiin sattunut

muuten on ollut tilaa kanavien asetteluihin aina kulloisenkin tarpeen/tilanteen mukaan. Midikanavat ovat minulla olleet sidoksissa ennemminkin äänilähteeseen kuin soundityyppiin - - tosin en "GM- tai Band-in-the-box-orkestraatioita" juuri harrastakaan.

Aika surutta nimittäin sama laite saattaa minulla soitella hyvinkin eri tyylisiä soundeja eli olla eri käyttötarkotuksissa + lisäksi multitimbraalit tarvitsevat joskus pari-kolme kanavaa.... miten milloinkin. Laitteet ottavat normaalisti vastaan program-change -käskyjä sekvensseriltä, joten olen ainakin itse tuommoisen työtavan huomannut toimivaksi.

Sekvensserissä minulla on tietty raitajärjestys - alkaa rummuilla & sitten basso jne... raitojen lukumäärä on sitten tarpeen mukaan, joten kiinteitä numeroita niille ei ole
Soitetaan jamia!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)