![]() 18.10.2006 21:55:20 | |
---|---|
Haulla ei ainakaan heti tullut vastaan ketjua, jossa käsiteltäisiin koskettimien PA-soundin fonisuutta. Eli kysymys kuuluu soitetteko kiipparit keikalla monona vai stereona ja miksi soitette niin kuin soitatte. Itse olen soittanut jokusen vuoden monona syystä että, - monitorointi on kuitenkin aina monoa ja haluan kuulla saman kuin yleisö - soundien monosummaus on uskoakseni paremman kuuloista kuin vain toisen kanavan kuuleminen, mikä on realistinen oletus suurimmalle osalle yleisöstä - FOH-mikseristä vapautuu luonnollisesti kanava, henk. koht submikseristä voi sitä vastoin vapautua useitakin kanavia Kenties tärkeimpänä kuitenkin: - kun soittaa keikkasoundeilla monona koko ajan (myös himassa kuulokkeilla) ei pääse harhautumaan hyviin stereosoundeihin, jotka kuulostavat monona luokattomilta. Erityisesti ongelma koskee mielestäni stereosamplattua akustista pianoa ja leslie simulaattoreita. Pyytäisin myös suosituksia monona hyviltä kuulostavista kyseisistä vempeleistä. HK:n Rotosphere on mielestäni varsin ok. Testasin myös äskettäin Yamahan uutta CP33:a, jonka monopiano vaikutti ihan asialliselta. Aihe on mielestäni erittäin tärkeä ja turhaan sivutettu palstalla. | |
![]() 18.10.2006 22:33:44 (muokattu 18.10.2006 22:47:32) | |
Soitan stereona. Tietysti stereona kun käytössä olevat saundit suurelta osin stereosaundeja. Itse olen soittanut jokusen vuoden monona syystä että, - monitorointi on kuitenkin aina monoa ja haluan kuulla saman kuin yleisö Minulla myös kuulokemonitorointi stereona. - kun soittaa keikkasoundeilla monona koko ajan (myös himassa kuulokkeilla) ei pääse harhautumaan hyviin stereosoundeihin, jotka kuulostavat monona luokattomilta. Erityisesti ongelma koskee mielestäni stereosamplattua akustista pianoa ja leslie simulaattoreita. Ne minun mielestä juuri kärsii monottamisesta, vedän siis stereona ja kuulostaa myös paremmalta niin yleisölle kuin itselle. Jossain oikein leveissä esiintymistiloissa voi laittaa tuuppaamaan monoääntä sivuille eriliset kaiuttimet. | |
![]() 18.10.2006 22:50:38 | |
Moniko siellä keikalla voi oikeasti nauttia stereofonisesta äänentoistosta? Miksaaja ja pari rokkipoliisia, tuskin edes he. Pointtina mulla onkin juuri, että piano ja lepasimu ei tosiaan kuulosta kummosilta monosummattuna, mutta kun soundin säätää alunperin monoksi jää karkeimmat hirvittävyydet kokematta. Koetapa esimerkiksi säätää leslie-simulaattorin mikityksen etäisyyttä. Kuulostaa hyvältä etäällä, stereona, monosummana huonolta ja hirveältä vain toista kanavaa kuunnellen. Kun soundin säätää monona, ei tule ikäviä yllätyksiä, juusii. | |
![]() 18.10.2006 22:57:53 (muokattu 18.10.2006 23:03:57) | |
Pa-hommissa on tullut huomattua, että tastalla polkevat syntikat, on hyvä ottaa stereona, kun nuo mattosoundit (+pianot jne) leviää paremmin taustalle niin. Melodioita jne. soittavat syntikat on ihan sama ottaa monona, mikäli niissä ei ole mitään erikoisin stereo-vätkytyksiä. Tuppaavat sitten erottumaan paremmin ja niitä voi tarvittaessa korostella eq:lla paremmin; esim joskus on harrastettu eq:lla sweeppaamista soolon lopussa jne. Hyvä on kuitenkin muistaa, että jos pändissä on helvetisti poppoota, niin yleensä niitä syntikoitakin joutuu sitten (...tai terveellistä) kaventamaan vähän toiselle puolelle, ihan jo koko pändin erottelua ajatellen, eli ne stereoefektit sitten monottuu joka tapauksessa hieman. Joskus suunniteltiin eräälle lyhytaikaiselle metalli-poppoolle syntikkasysteemi niin, että oli yksi stereosyntikka, jolla soiteltiin pianot ja stringit ja sitten kaksi monosyntikkaa leadeja ja melodiahommia varten. Lisäksi vielä oli efektilaitos, ja räkkisampleri (muistaakseni siellä oli efektejä ja joku kumma mattosoundi), jotka stereona ulos. Nämä summattiin mikserissä niin, että ulos otettiin stereolähtö ja post-aux monolähtö. Stereolähdöstä ajettiin stereokama ja auxista sitten monokamat. Toimi hyvin ja tuolla monokanavalla oli helppo kikkailla suuntaan ja toiseen. Lisäksi tarvittaessa monitorointiin saatiin vielä irroitettua erikseen monotavaraa post-auxina yhdestä ylimääräisestä lähdöstä, jos tarvetta oli. edit: Niin juu... Ei sillä stereolla siis juurikaan väliä loppupelissään pikkukeikoilla ole. Ei minua ole ikinä haitannut, vaikka monona olisi tavara tullutkin. | |
![]() 18.10.2006 23:01:29 | |
Moniko siellä keikalla voi oikeasti nauttia stereofonisesta äänentoistosta? Miksaaja ja pari rokkipoliisia, tuskin edes he. Asia on huomionarvoinen, minun mielestä useimmilla keikkapaikoilla voi PA:ta käyttää stereona. Myös muu bändi lavalta tulee muuten kuin monona, onhan vahvistimet, rummut jne eri paikoissa. Pointtina mulla onkin juuri, että piano ja lepasimu ei tosiaan kuulosta kummosilta monosummattuna, mutta kun soundin säätää alunperin monoksi jää karkeimmat hirvittävyydet kokematta. Mä en ole kaivannut monoa kuin korkeintaan joskus kun tykkään käyttää välillä vanhaa mono täysputkivahvistinta pikkukeikoilla PA:na. Silloin olenkin vedellyt haitarilla. Koetapa esimerkiksi säätää leslie-simulaattorin mikityksen etäisyyttä. Kuulostaa hyvältä etäällä, stereona, monosummana huonolta ja hirveältä vain toista kanavaa kuunnellen. Kun soundin säätää monona, ei tule ikäviä yllätyksiä, juusii. Oon säädelly. Myös oikea leslie ei tule monona yhdestä pisteestä ainakaan silloin kun se pyörii. | |
![]() 18.10.2006 23:10:32 | |
Monomiehiä minäkin. Mulla on keikkasetissä yks monoanalogi (jammu CS-5), Rhodes ja Yamaha SK-20 -urku, jota ajelen sitten Motion Soundin Pro-3T-lepaan. Jos keikkapaikka on niin pieni, että lepan yläpäätä ei tarvi mikittää, saa se silloin tulla stereona sen verran kuin tulee. Mikitys sitten monona. Tarkoitus olisi väsätä tuohon sisäinen (mono) mikitys jossain vaiheessa Behringerin SM-57-kloonin sisuskaluista. Levylle sitten tietty kaikki isona, tuplattuna, stereona jne. tietysti, paitsi jos haetaan retrosoundia. | |
![]() 19.10.2006 00:15:49 | |
Mä en oo soittaessa itse huomannut mitään eroa, onko mono vai stereo. Soitan ihan sen mukaan, monta piuhaa miksaaja mulle antaa. "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 19.10.2006 00:25:36 (muokattu 19.10.2006 00:27:18) | |
Funtsatkaa vaikka oikeita urkuja tai sinfoniaorkesterin jousia, jotka ei ole monona - hyvältä kuulostaa! Tai vaikka kuoro, sekään ei ole monona. Kuulokkeilla monon ja stereon eron kuulee helpoiten. | |
![]() 19.10.2006 00:37:55 | |
Funtsatkaa vaikka oikeita urkuja tai sinfoniaorkesterin jousia, jotka ei ole monona Ei ne kyllä käsittääkseni ole stereonakaan. My name is Baron, U.Honey Baron. | |
![]() 19.10.2006 00:43:47 | |
Kun mä oon soittanut akustisella niin ollut vain yksi mikki: Mono! "The piano is the ultimate percussive and harmonic instrument" | |
![]() 19.10.2006 00:47:18 (muokattu 19.10.2006 00:53:32) | |
Ei ne kyllä käsittääkseni ole stereonakaan. Niissä tulee vielä parempi tilavaikutelma kuin stereona. Mun ymmärtääkseni ainakin noissa softapuolen syntikoissa on panostettu aika paljon stereosaundeihin, ni ei huvita vetää niitä monoksi. Mä ratkaisen mahdolliset kummallisen muotoiset esiintymistilat lisäämällä kaiutinten ja vahvistimien määrää ja voi olla myös monotettua ääntä toistavia kaiuttimia tai jossain oikein pienessä tilassa mul voi olla mukana vain yksi kaiutin, joka monona ja tilavaikutelmaa tulee tarpeeksi bändistä ja tilasta. | |
![]() 19.10.2006 00:50:07 | |
Kuulokkeilla monon ja stereon eron kuulee helpoiten. aika harvoin tulee seurattua mitään live-keikkaa kuulokkeet päässä... Siitä mistä aita on matalin... | |
![]() 19.10.2006 01:00:17 (muokattu 19.10.2006 01:37:24) | |
aika harvoin tulee seurattua mitään live-keikkaa kuulokkeet päässä... Joo, mut livetaltiointeja tulee tsekkailtua kotona kuulokkeilla. Jos paljon kamaa menee keikalla mikserin läpi, se on helppo taltioida ja olen käyttänyt tällasta materiaalia myös musakamojen säätämiseen ja kokeiluun. Kun menee keikalle, on helppo testata vähän laitteita ja miten ääni jakautuu tilaan kun laittaa suoraan mikseristä otettua matskua tulemaan laitteiden läpi. Mun mielestä tuntuu mielenkiintoiselta kun vissiin rumpuihin yritetään monesti tehdä jotain stereovaikutelmaa? mutta kaiken järjen mukaan esim. jousistoa imitoiva kiipparisti tarttis sellaista melkeen enemmän. Koekuuntelin sun musanäytteen ja siinäkin huomas luureilla selkeästi jos veti matskun monoksi. Saman kuulee luureilla tuossakin kun tuli kokeiltua torilla myynnissä ollutta Hammondia: http://www.asikkalalainen.net/museum/h112.mp3 Pikkuinen MD:n stereomikki avartaa saundia kummasti monoon verrattuna. Mul menee koneesta piuhat koko aika mikseriin, sama rakkine keikalla mukana. Panorointinappeja helppo käännellä ja testailla. Palatakseni keikkatilanteeseen, niin stereona vedettäessä kulutettu kanavamäärä ei ole kovin paha ongelma varsinkin jos kiipparistin laitteistossa on oma mikseri jos käytössä on useampi kuin yksi kiippari. | |
![]() 19.10.2006 03:42:02 | |
Haulla ei ainakaan heti tullut vastaan ketjua, jossa käsiteltäisiin koskettimien PA-soundin fonisuutta. Eli kysymys kuuluu soitetteko kiipparit keikalla monona vai stereona ja miksi soitette niin kuin soitatte. Jos kanavia riittää, niin mieluummin stereo, jos ei niin sitte mono. Mielestäni akustinen pianosämple toimii mononaki sen sijaan synalayerit yms efektit vaatii stereoa. Itse olen soittanut jokusen vuoden monona syystä että, - monitorointi on kuitenkin aina monoa ja haluan kuulla saman kuin yleisö - soundien monosummaus on uskoakseni paremman kuuloista kuin vain toisen kanavan kuuleminen, mikä on realistinen oletus suurimmalle osalle yleisöstä - FOH-mikseristä vapautuu luonnollisesti kanava, henk. koht submikseristä voi sitä vastoin vapautua useitakin kanavia Helppo tapa, tosin ei kovin tyylikäs on hankkia hyvät stereokuulokkeet, jotka vaimentaa. Ei tarvi käyttää tulppia, helppo roudata ja parempi soundi ku mistään matopurkkimonitoreista. Tarvittaessa voi sit ottaa toisen luurin pois korvalta, jos tuntuu että ei kuule muuta bändä riittävästi. Kenties tärkeimpänä kuitenkin: - kun soittaa keikkasoundeilla monona koko ajan (myös himassa kuulokkeilla) ei pääse harhautumaan hyviin stereosoundeihin, jotka kuulostavat monona luokattomilta. Erityisesti ongelma koskee mielestäni stereosamplattua akustista pianoa ja leslie simulaattoreita. Joo stereosämplätty piano ei toimi, mut aika suuri osa hyvistä sähköpianosoundeista toimii monona. Lesli vaatii periaattessa väkisinki stereon, jotta kuulostain edes vähän aidommalta. Pyytäisin myös suosituksia monona hyviltä kuulostavista kyseisistä vempeleistä. HK:n Rotosphere on mielestäni varsin ok. Testasin myös äskettäin Yamahan uutta CP33:a, jonka monopiano vaikutti ihan asialliselta. Yamahan P90 toimii mielestämi monona ihan suht ok.. | |
![]() 19.10.2006 03:53:19 | |
Mun mielestä tuntuu mielenkiintoiselta kun vissiin rumpuihin yritetään monesti tehdä jotain stereovaikutelmaa? mutta kaiken järjen mukaan esim. jousistoa imitoiva kiipparisti tarttis sellaista melkeen enemmän. Jousistoa imitoiva kiipparisti tarttis kipeiten jotain terapiaa... "Taide on kyllä hirveetä. Mopot, ne on jotain."
-Zarmo Selitys - vasta-avattu | |
![]() 19.10.2006 11:02:31 | |
Kiitos vastanneille. Kommentoin seuraavasti: Einherjar: Mielenkiintoista viilaamista! Ymmärsinkö oikein, että kuvaamassasi setupissa mikseristä lähti kolme kanavaa masterräkkiin? Myös syntikoiden panorointi livenä toiselle laidalle on aivan uutta. Harrastetaanko tollasta paljonkin? Itse olen vain kylmästi kaventanut stereokuvaa. Oman näkemykseni mukaan saattaa etupään kaverilla olla keikalla kuitenkin parempaa tekemistä kuin stereokuvan viilailu, mitenkään miksaajia dissaamatta. maza: Olet järjestänyt asiasi ilmeisen hyvin. Oletko koskaan koittanut, miltä stereomikitys kuulostaisi salin puolella? Baron: Luonnollisestikin jos monitorointi on monoa, kuten kuvasta päätellen (vai pettävätkö kukkaset näkyvyyden), on lavasoundin kannalta samantekevää tapahtuuko monosummaus jo syntikassa vai etupään auxissa. Tokihan tämän jo tiesitkin. arzihu: Itselläni ei ole ongelmia saada hyvänkuuloisia layer-soundeja. Voin käyttää esim. perinteistä synthstring-osastoa kuorrutettuna mono-choruksella. Itselläni stereokorvamonitoroinnin käyttö on poissuljettu vaihtoehto, koska se tulee langattomana kohtuuttoman kalliiksi ja hankalaksi. Sähköpianosoundeissa ongelmaahan ei ole, koska ovat lähtökohtaisesti monosamplejä ja kuulostavat siksi hyviltä. musamies: Näkemyksemme varmaan yhtyvät joissain asioissa. Niitä ei kuitenkaan ole tässä ketjussa tullut esiin. (-; Olen ilmeisesti ainoana sitä mieltä, että stereosamplejen käytöstä voisi olla enemmän haittaa kuin hyötyä ottaen huomioon keikkaolosuhteet. Pointtinani on, että soundit, jotka tukeutuvat stereoefektiin tai -samplaukseen, toimivat monosummana, huonommin kuin soundit, jotka on tarkoitettukin monona toistettaviksi. | |
![]() 19.10.2006 11:14:31 (muokattu 19.10.2006 11:15:45) | |
Ei ne kyllä käsittääkseni ole stereonakaan. Tottakai ne tulee stereona, tai sanotaan nyt sitten "stereona" (kun tuo taitaa olla vähän äänitys- ja kaiutinjuttuihin liittyvä termi). Tämä johtuu mm. tilavaikutelmasta, niinkuin Musamies sanoi. Saundi ei myöskään missään nimessä lähde orkesterissa tai uruissa yhdestä pisteestä. Jos nauhoittaisit orkesteria tai isoja urkuja, niin stereoäänitys kuulostaisi todella paljon paremmalta. | |
![]() 19.10.2006 11:18:10 (muokattu 19.10.2006 11:34:33) | |
Jousistoa imitoiva kiipparisti tarttis kipeiten jotain terapiaa... Siinä stereojousta kiipparilla ja terapiaa sulle ;-) http://www.asikkalalainen.net/musa/ihantosissaan.mp3 Jos kääntelen mikserin panorointinamiskuukkeleista äänen monoksi, tulee tuokin pätkää luureihin huomattavasti latteamman kuuloinen. Kaiuttimilla ero ei yhtä suuri, mutta on saman suuntainen. | |
![]() 19.10.2006 11:23:10 (muokattu 19.10.2006 11:55:12) | |
Äh tuli kaksi viestiä peräkkäin... Olen ilmeisesti ainoana sitä mieltä, että stereosamplejen käytöstä voisi olla enemmän haittaa kuin hyötyä ottaen huomioon keikkaolosuhteet. Pointtinani on, että soundit, jotka tukeutuvat stereoefektiin tai -samplaukseen, toimivat monosummana, huonommin kuin soundit, jotka on tarkoitettukin monona toistettaviksi. Olen osittain samaa mieltä jos keikkaolosuhde on sellainen, ettei äänilaitteita kannata vetää stereona. Siinä mielessä kuitenkin eri linjoilla, että mun käsitykseni mukaan yleensä voi vetää stereona hyvällä menestyksellä. Tuosta monitoroinnista vielä sen verta, että kaikilla keikoilla ei varsinaisesta erikseen säädettävästä monitoroinnista ole hyötyä. Joskus voi toimia hyvin jos on PA yläpäiden lisäksi samaa ääntä hiljaisemmin toistavat bändille suunnatut kaiuttimet palvelemassa sitä tarkoitusta, että bändi saa selvää soitostaan ja laulusta. Laittaa ne vaikka tolpan nokkaan tai isompien kaappien päälle. Itse en ole tullut kovin vakuuttuneeksi lattiamonitorejen äänenlaadusta. | |
![]() 19.10.2006 13:53:41 | |
maza: Olet järjestänyt asiasi ilmeisen hyvin. Oletko koskaan koittanut, miltä stereomikitys kuulostaisi salin puolella? Jäi tuossa eilen kiireessä mainitsematta, että toisessa bändissä soittelen pelkkää Hammondia ja silloin yläpää kyllä vedetään yleensä stereona. Kun on kaksi mikkiä sopivasti 90 asteen kulmassa, on keskellä kuunneltaessa sopiva stereo (vs. vastakkaiset mikit, jolloin Lepa kuulostaa tuplanopeuksiselta ja mun mielestä aika paskalta) ja reunoissa kuuluu sopivasti mono. Alapää nyt tulee otettua monona käytännössä aina. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)