Aihe: Iäkkään flyygelin jotkut koskettimet jumittuvat
1
hernan-1
09.05.2024 20:38:47

Minulla on ollut, pysty- ja elektristen pianojen lisäksi, jonkin aikaa n. sata vuotta vanha Westermayer-flyygeli. Sitä on mukava soittaa ja ääni on aika inspiroiva, mutta nyt ongelmaksi on tullut se, että muutamat vasarat jumittuvat soittaessa. Tilanne vaihtelee jonkin verran. Olen monta kertaa vetänyt kosketinsysteemin ulos ja tutkinut koskettimiston toimintaa. Systeemi on parin pianonvirittäjän mukaan aika omintakeinen. He eivät ole saaneet apua asiaan. Näyttäisi olevan niin, että varsinainen vasaraosa ei jossakin jumittuneessa äänessä liiku kuten pitäisi. Se ei jopa palaudu ollenkaan. Onko kokemuksia miten korjata tilanne ?
Antti
nightbird
09.05.2024 22:50:10
hernan-1: Minulla on ollut, pysty- ja elektristen pianojen lisäksi, jonkin aikaa n. sata vuotta vanha Westermayer-flyygeli. Sitä on mukava soittaa ja ääni on aika inspiroiva, mutta nyt ongelmaksi on tullut se, että muutamat vasarat jumittuvat soittaessa. Tilanne vaihtelee jonkin verran. Olen monta kertaa vetänyt kosketinsysteemin ulos ja tutkinut koskettimiston toimintaa. Systeemi on parin pianonvirittäjän mukaan aika omintakeinen. He eivät ole saaneet apua asiaan. Näyttäisi olevan niin, että varsinainen vasaraosa ei jossakin jumittuneessa äänessä liiku kuten pitäisi. Se ei jopa palaudu ollenkaan. Onko kokemuksia miten korjata tilanne ?

Turpoaako puuosat, onko liian kosteassa? Elääkö tilanne ilman kosteuden mukaan?
hernan-1
10.05.2024 08:29:01

nightbird: Turpoaako puuosat, onko liian kosteassa? Elääkö tilanne ilman kosteuden mukaan?

Huone, jossa flyygeli on, ei ole ainakaan liian kostea. Tilanne vaihtelee jkv. vuodenajan mukaan. Talvi on kesää hankalampi. En ole kokeillut ilmankostuttajia.

Ongelmalliset pari - kolme kosketinta ovat soitossani paljon käytössä: pari vasemman käden valkeaa kosketinta.

Mutta miksi vaan jotkut vasarat jumittuvat ? Läheltä tarkastellen en näe niissä muuten eroja, kuin että vasarajärjestelmään kuuluvat jännitteiset langat voivat olla niissä löysemmät kuin muilla koskettimilla.
Antti
Sir Roger
10.05.2024 22:10:17
hernan-1: Huone, jossa flyygeli on, ei ole ainakaan liian kostea. Tilanne vaihtelee jkv. vuodenajan mukaan. Talvi on kesää hankalampi. En ole kokeillut ilmankostuttajia.

Ongelmalliset pari - kolme kosketinta ovat soitossani paljon käytössä: pari vasemman käden valkeaa kosketinta.

Mutta miksi vaan jotkut vasarat jumittuvat ? Läheltä tarkastellen en näe niissä muuten eroja, kuin että vasarajärjestelmään kuuluvat jännitteiset langat voivat olla niissä löysemmät kuin muilla koskettimilla.

Pystyykö vasaroita/ osia vaihtamaan keskenään?
hernan-1
11.05.2024 09:16:19

Olen tehnyt sitä pari kertaa. Vaihtanut diskanttipuolen äärikoskettimista osia ongelmallisiin koskettimiin. Se on auttanut joksikin aikaa. Voisin tosiaan kokeilla sitä uudestaan. Luulen myös, että ilmankosteuteen pitää kiinnittää enemmän huomiota kuin tähän asti. - Kokonaan uuden koskettimiston hankkiminen iäkkääseen laitteeseen maksaa kuulemma pari tonnia. Koskettimisto täytyisi tehdä.
Antti
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)