Aihe: Eikö yhdellä laatusynalla pärjää?
1 2
Nuages
09.03.2003 19:27:13
Tuli tässä vaan mieleen, että minkä vuoksi kaikilla vähän ammattimaisemmilla kosketinsoittajilla ja konemusiikkimiehillä on siellä kotostudiossa aina niin hemmetinmoinen kasa erilaisia kiippareita, synia, samplereita ja kaikenmaailman pötiköitä. Mihin niitä kaikkia eri vekottimia yleensäkin käytetään. Eikö yhdellä laatusynalla pärjää, vai onko kaikilla eri laitteilla joku elämää suurempi tarkoitus?

Itse omistan suht. halvan (maksoi n. 4000mk vajaa pari vuotta sitten) syntikan nimeltä Yamaha S03. Mitä mieltä te olette tästä soittimesta? Onko kokemusta?
Itse en oikein voi sitä mihinkään verrata, kun se on mun ihan eka syna..
Kaukana väijyy ystäviä...
Jabbe
09.03.2003 19:59:45
Koska jokainen soitin on yksilö. Kaikilla on oma sielu. Jokainen tuottaa erilaista ääntä. Ei ole kahta samalaista...

:)
"Eiku..."
Nuages
09.03.2003 20:10:26
Koska jokainen soitin on yksilö. Kaikilla on oma sielu. Jokainen tuottaa erilaista ääntä. Ei ole kahta samalaista...

:)

Mutta tuleeko niitä kaikkia käytettyä..?
Jabbe
09.03.2003 20:31:09

no jaah... ;)
"Eiku..."
Juho L
09.03.2003 20:32:21 (muokattu 09.03.2003 20:33:31)

Yleensä tulee, jos on valinnut järkeä käyttäen laitteet.

Tietenkin on sitten näitä keräilijöitä, joiden mielestä paras studio on se, minne ei itse mahdu sisään.

Edit: Itse pärjäisin muutamalla. Sampleri, virtuaalianalogi ja ehkä joku keikkapiano/urku (luetaan Electro 2).
Jätä eilinen menneeseen. Huominen on tulevaisuutta!
Jabbe
09.03.2003 20:46:55
Edit: Itse pärjäisin muutamalla. Sampleri, virtuaalianalogi ja ehkä joku keikkapiano/urku (luetaan Electro 2).

Mutta mitä sulla on?
"Eiku..."
Juho L
09.03.2003 21:30:38
Mutta mitä sulla on?

Alesiksen ruppana ja Virus, eli sampleri ja Electro on vielä hankkimatta.
Jabbe
10.03.2003 09:15:18

Alesiksen ruppana ja Virus, eli sampleri ja Electro on vielä hankkimatta.

Meinasit oikeesti sen Electron?
"Eiku..."
Juho L
10.03.2003 11:54:29
Meinasit oikeesti sen Electron?

Siis silloin, kun jostain ihmeestä saan rahaa.
krushing
10.03.2003 12:49:40

tuohon alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, niin varsinkin vanhemmissa (mutta kyllä myös uusissa) analogipöristimissä on hyvin persoonalliset ääntelyt, joita ei, niin pitkälle kehittynyttä kuin VA-laitteet nykyään ovatkin, ihan täysin pysty toistamaan muuta kuin juuri niillä oikeilla laitteilla. ja se kuuluisa fiilis on tietysti sitten asia erikseen - eihän sitä nyt kukaan oikeasti pysty sanomaan onko jollain oikee Moogi vaiko sample joka siellä surisee.
Mia
10.03.2003 14:33:14
Eiköhän se oo vähän sama juttu kun kitaroissakin, että niitä tulee haalittua eri tyyppisiä.
In the world where you can be anything-be yourself.
Juho L
10.03.2003 15:10:17
Eiköhän se oo vähän sama juttu kun kitaroissakin, että niitä tulee haalittua eri tyyppisiä.

En nyt tiedä kitaroista juuri mitään, mutta miten minulle tulee aina mieleen turha pröystäilijä, jos kitaroita on ihan helkkuristi. Onko kitaroilla yleensä mitään hirveän dramaattisia eroja? Eri mikit kyllä vaikuttavat paljon soundiin, mutta esimerkiksi onko tarvetta omistaa sanotaanko vaikkapa edes kolmea eri kitaraa? Ja jos sen kitaran vielä säröttää, niin ne mikkienkin erot tasoittuvat.

Saanko tästä kommentista huutia vai hyväksyntää?
BaariMikko
10.03.2003 15:24:21

En nyt tiedä kitaroista juuri mitään, mutta miten minulle tulee aina mieleen turha pröystäilijä, jos kitaroita on ihan helkkuristi. Onko kitaroilla yleensä mitään hirveän dramaattisia eroja? Eri mikit kyllä vaikuttavat paljon soundiin, mutta esimerkiksi onko tarvetta omistaa sanotaanko vaikkapa edes kolmea eri kitaraa? Ja jos sen kitaran vielä säröttää, niin ne mikkienkin erot tasoittuvat.

Nooh, kyllä niillä kitaroilla ON eroja. Tietysti joku voi aivan hyvin pärjätä yhdellä ainoalla kitaralla, mutta varsinkin jos soittaa monia eri tyylejä, saattaa hyvinkin tarvita monta kitaraa ihan oikeasti. Kolme ei ole mitenkään kovin erikoinen määrä vielä. Ja tuosta säröstä sanoisin, ettei se oikein niitä soundeja tasoita, värittää vain.
Taon yksin sieluni mustaa varjoa...
Jabbe
10.03.2003 15:36:51
Juho ei selvästikään ole kitaristi.

Meneppäs kysymään rumpalilta miksi se tarvitsee niin monia erilaisia rumpuja ja peltejä, eikös niistä kaikista lähde suht samanlainen ääni....?

;)
"Eiku..."
Nuages
10.03.2003 15:56:42

Ja kyllähän erilaisissa kitaroissa on aivan eri soittotuntuma, johon vaikuttaa mm. kaulan paksuus, kielten korkeus jne...
Lisäksi sähkisten lisäksihän on klassisia nylon-kielisiä akustisia kitaroita, teräskielisiä western-kitaroita, blues-keppejä jne...

Aivan, Juho ei selvästikään ole kitaristi =)
Juho L
10.03.2003 16:53:45
Ja kyllähän erilaisissa kitaroissa on aivan eri soittotuntuma, johon vaikuttaa mm. kaulan paksuus, kielten korkeus jne...

Notta tämähän on vähän tottumusaspekti vai pitääkö sitä olla kaikki mahdolliset kaulan paksuus- ja kielten korkeusyhdistelmät?

Lisäksi sähkisten lisäksihän on klassisia nylon-kielisiä akustisia kitaroita, teräskielisiä western-kitaroita, blues-keppejä jne...

Niin no tietenkinhän akustiset, jazzkitarat ja kumppanit on asia erikseen, mutta tarkoitin lähinnä sitä, että on lähes identtisiä kitaroita tusina.
Juho L
10.03.2003 16:58:08
Meneppäs kysymään rumpalilta miksi se tarvitsee niin monia erilaisia rumpuja ja peltejä, eikös niistä kaikista lähde suht samanlainen ääni....?

Eri pelleistähän lähtee hyvin erilaiset äänet ja joillakin on jopa kukka rinnuksissa. Tämähän on itsestäänselvyys.

Rummuissahan ne erot ovat sentään loogisia. Paitsi silloin on tietenkin logiikka kaukana kun kerätään sellainen setti, että rumpalilla pitää olla pyörivä tuoli ja rakennustikkaat matkassa ja rumpujen määrä pitää ilmoittaa kymmenpotensseilla.

Kitaroissa se ero ei välttämättä ole mikään uskomaton (siis jos nyt ei ryhdytä akustisia yms. vertailemaan). Hyvin pieni äänensävyero voi olla olemassa. No antanee tämän nyt olla.
Nuages
10.03.2003 17:16:33
No antanee tämän nyt olla.
Ei anneta! Tätä ei unohdeta, PRKL!!!
=) =) =)
Nuages
10.03.2003 17:19:56

Niin no tietenkinhän akustiset, jazzkitarat ja kumppanit on asia erikseen, mutta tarkoitin lähinnä sitä, että on lähes identtisiä kitaroita tusina.

No mutta kyllähän näillä konemusiikkimiehilläkin on soittimia, joissa ei sinänsä suuria eroja ole. En tarkoita, että kaikki keräilisivät samanlaisia kekkuloita, mutta kyllä joitakin keräilijöitä jaksaa aina ihmetellä..
erno p
10.03.2003 17:25:20

En tiedä, itse olen kitaroiden suhteen melko tuohikorva mutta onhan noiden äänissä selkeitä eroja. Vaikka ne speksit yksinkertaistaisi tasolle "solidbody kolmella yksikelaisella mikillä", niin silti on äänenvärissä eroja. Samaan tapaan sitä vois pähkäillä että mitä järkeä on hankkia vanha Moog kun about samat pärinät saa virtuaalianalogi asdf xyzzystäkin. Jos ei ymmärrä, ei ymmärrä ja sillä sipuli. :-)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)