Aihe: Tekniikkaharjoituksia.
1
Jabbe
13.05.2003 21:46:31 (muokattu 13.05.2003 21:49:53)
Millaisilla jutuilla te treenaatte sormitekniikkaa? Ajattelin pistää koko treeniohjelmani uusiksi ja pitäisi jostain hyvistä tekniikkajutuista aloittaa, jotka toimii myös lämmittelynä alussa.

Tällasia juttuja ainakin toistaiseksi olen käyttänyt:

-Kaikki duuriskaalat 4 oktaavia kahdella kädellä, niin että ensimmäisen loputtua seuraava perään (eli esim. C, C#, D..)
-Kaikki jazzmollit samalla tavalla, oppii moodien sormituksia samalla
-Pentatoniset asteikot pentachordin (viisisointu?) käännöksinä, esim.
CDEGA,DEGAC,EGACD jne. (sormitukset 12345,12345..)
-Skaalat nelisointuarpeggioina ylös/alas, esim. C-duuri:
C1E1G1H1-C2A1F1D1-E1G1H1D2-E2C2A2F2- jne.
-Ja vielä tällainen:
CDEFGFED-CDEbFGFEbD-CDbEbFGbFEbDb-DbEbFGbAb- jne.

Oletteko perehtyneet harjoituksiin jossa treenataan sormien itsenäisyyttä? Esim. kokeile soittaa:
-Kaikki sormet esim. CDEFG, soita ääniä vuorotellen ylös/alas mutta pidä kaikki muut sormet alhaalla. Kuulostaa helpolta mutta on perhanan vaikeaa. Miten tätä voi treenata?
Wuf
13.05.2003 22:36:41 (muokattu 13.05.2003 22:38:01)
Juuri tuon tyylisten tyylisten lisäksi minä ainakin olen tehnyt tekniikkaharjoituksia niin, että soitan jotain suht' yksinkertaista melodiaa niin että aloitan ensin toisella kädellä ja myöhemmin toisella (ikään kuin kaanonina).

Asteikkoja kaanonina. Sointujen käännöksiä edes takaisin niin, että vasemmalla ja oikealla eri käännös (esim. vasemmalla C-Eb-G ja oikealla Eb-G-C). Ja vastaavia sointuja arpeggiona.

Tavallisista asteikoistakin saa jopa mielenkiintoisia harjoituksia, kun soittaa toisella kädellä samaan aikaan jotain muuta :)

Ainakin minun kaltaiselleni huonolle soittajalle noista on ollut apua :)
"Between the dog and wolf / Bared fangs met in intercourse...."
Djinn
13.05.2003 23:12:29

Tuo "kaanonina" asteikoiden soittaminenhan kuuluu asiaan. Pääasiassa klassisessa pianossahan noita soitetaan niin, että lopputulos kulkee tersseissä.

Hyödyllistä motoriikan harjoitusta. Kannatan.
Visit http://www.helionprog.com
diameter
17.05.2003 20:32:40
Karl Czerny:n etüdit ja tekniikkaharjoitukset ovat todella hyviä. Kun osaat kaikki ne kunnolla niin osaat koko pianonsoiton tekniikan kokonaisuudessaan :) noita saa esim. kirjastosta.

Czerny:n oppilaita oli aikanaan mm. "pianonsoiton kuningas" Franz Liszt. Se ehkä kertoo miehestä jotain.
"Kyllä hämäräkin yöstä käy." -K Viikate
tuukka
18.05.2003 23:02:32

Oletteko perehtyneet harjoituksiin jossa treenataan sormien itsenäisyyttä? Esim. kokeile soittaa:
-Kaikki sormet esim. CDEFG, soita ääniä vuorotellen ylös/alas mutta pidä kaikki muut sormet alhaalla. Kuulostaa helpolta mutta on perhanan vaikeaa. Miten tätä voi treenata?

Lisztin technische studien für Klaver I on juuri tätä.
esim. ensimmäinen harjoitus alkaa siten, että soitetaan molemmilla käsillä sävelet CDEFG pohjaan, ja sitten ruvetaan soittelemaan molemmilla käsillä C:tä (vk 5 ok 1) muita pohjassa pidellen. C:tä soitetaan 18 tahdin ajan monissa eri rytmeissä kahden tahdin jaksoissa, ja koko ajan tapahtuu pientä crescendoa puoliväliin, josta lähtee diminuendo loppua kohti. sitten vaihdetaan sointu, ja aletaan soittamaan samaa juttua, vuorossa sormet vk4 ja ok2. näin soitetaan viittä sointua kunnes kaikki sormet on käyty läpi.
juttu jatkuu. seuraavana on vuorossa useampi sormi. taas sointu pohjaan, ja nyt ruvetaan soittamaan ok1212 jne. ja vk 54545 jne. taas eri rytmeissä, ensin tahti legatona ja sitten staccatona. kun tätä on jankattu tarpeeksi, tulee joukkoon yksi iloinen sormi lisää, eli ok 12321232 jne. ja vk 543454 jne. ja sama rumba monine rytmeineen ja staccatoineen. tätä taitaa tulla semmoset ripeät 52 tahtia, kunnes on aika vaihtaa sointua, ja alkaa sama juttu ok2323 ja vk 4343 jne...
homma vaikeutuu koko ajan, ja siellä tulee sitten sointu pohjassa soitettuja samanaikaisia terssejä eri rytmeissä, ja sointuja, ja vuorottelevia terssejä jne. ja aina muut sormet pohjassa.
nuo on kyllä aika kinkkisiä ihan noin suorilta kun alottaa, mutta kyllä ne alkaa pikkuhiljaa sujua. varsinkin ne terssit ku pitäs soittaa jotain 53 terssejä ihme rytmeissä ja niin kauan. mutta jos rupee käsi ramppaamaan niin kannattaa pitää taukoo, sillä siten ei saa kun rikkinäisen käden.

silleen. ihme jos joku jakso lukee kookonaan ihan vielä niin että kiinnosti. en jaksa tarkistaa mahdollisia kirjoitusvirheitä:(
basistit ei pääse taivaaseen.
assassin
19.05.2003 19:17:19
Karl Czerny:n etüdit ja tekniikkaharjoitukset ovat todella hyviä. Kun osaat kaikki ne kunnolla niin osaat koko pianonsoiton tekniikan kokonaisuudessaan :)

Kyllähän noita takomalla tekniikan oppii, mutta mielestäni Czernyn etydit ovat aina olleet kuolettavan tylsiä enkä sen takia niistä ole koskaan pitänyt (vaikka soittanut olenkin).
Edu, radiossapas soi Darude
Djinn
21.05.2003 01:36:58

Czerny:

Monotonista?

Kyllä.

Tylsää?

Kyllä.

Teknisesti kehittävää?

Erittäin.

----

Hirvittävin sormi"harjoitus", josta olen lukenut, löytyi muistaakseni Schumannilta ( nyt en täysin takuuseen kyllä mene ). Mies käytännössä tuhosi kätensä pakkoharjoittamalla sitä eräänlaisen koneen kanssa. Kuvankin näin: Eräänlainen pieni laatikko, jonka pohjalaudalta löytyi erilaisia kosketuspintoja. Näitä voimakkaasti painelemalla sormien motoriikan ja lihasten sitten odotettiin räjähdysmäisesti kasvavan. Sormet olivat koko prosessin ajan hirvittävässä venytyksessä.

En nyt kuollaksenikaan muista, oliko kyseessä Schumann, vai joku muu. Hullu epäilemättä.
Visit http://www.helionprog.com
deadworm222
21.05.2003 12:44:49
Minä jaksan veivata tylsiä etydejä vaikka kolme vuotta putkeen. En henkilökohtaisesti ymmärrä, miksi ihmiset aina valittavat etydeistä ja niiden harjoittelun vaikeudesta... Minä en puolestani jaksa soittaa mitään popkappaleita, joissa on jotain typeriä sointukäännöksiä ja mitä lie aa seiska plus dim blaa blaa yheksän add cis. Tekisivät vaan nekin suoraan nuoteiksi, niin voisi soittaakin. :D

Eivätkä ne _kaikki_ Czernyn etydit niin rasittavia ole. Ostakaa etydikokoelmia, niissä on järkeä.
petkle
22.05.2003 14:32:21
Minä jaksan veivata tylsiä etydejä vaikka kolme vuotta putkeen. -- jotain typeriä sointukäännöksiä ja mitä lie aa seiska plus dim blaa blaa yheksän add cis. Tekisivät vaan nekin suoraan nuoteiksi, niin voisi soittaakin. :D

Omat sormet ovat sen verran kankeat että joutuu jotain muutaman tahdin juoksutuksia tahkomaan ahkerasti ennenkuin sujuu, mutta kyllä sen parin kerran jälkeen muistaa niin että voi samalla katsoa vaikka telkkaria, kun sormiatekniikka treenailee. (tulee vaan niska kipeeks kun on tv ja piano vastakkaisilla seinillä :)

Kun yksin kappaleen esittää niin silloinhan on aivan sama onko nuotit vai soinnut (ja melodia korvakuulolta). Mutta sitten kun pitäisi säestää tai soittaa sooloa kappaleen pohjalle niin soinnut on paljon kätevämmät, joten miksi ei käyttäisi niitä, kun ovat vielä helpompia kirjoittaakkin.
deadworm222
22.05.2003 14:57:21
Miksi ei käyttäisi sointuja... No ehkä siksi, kun minä en osaa lukae niitä hölmöjä juttuja, kun olen ikäni soittanut 150% klassista. Nuotit kyllä menee muuten (yllätys). Suunnitelmissa on kyllä ostaa musiikin teoria 1/3 2/3 3/3 kirjat, että osaan sitten säestääkin joskus... :D
*~-.: meet singles in your area today :.-~*
petkle
23.05.2003 14:21:22
Noi sointumerkinnät tosiaan on aika veikeitä. Vuoden olen nyt käyny vaapaasäestystunneilla ja kyllä niistä vähitellen alkaa selkoa saamaan. Tosin teoria tieto on vasta puolet hommasta, sitten ne pitäisi saada vielä jäämään "sormimuistiin". Mutta jos hiukkaakaan tykkää jammailla pianoa soittaen niin niitä pyörittelee ihan mielellään. Ainakin itse tykkään vain improvisoimalla heitellä mukavan kuulosia sointuja ja siinä samalla pohtia sointuasteita ja mitä ne mahtais olla sointumerkinnöillä.
...aNZo...
23.05.2003 23:04:10

esim. ensimmäinen harjoitus alkaa siten, että soitetaan molemmilla käsillä sävelet CDEFG pohjaan, ja sitten ruvetaan soittelemaan molemmilla käsillä C:tä (vk 5 ok 1) muita pohjassa pidellen. C:tä soitetaan 18 tahdin ajan monissa eri rytmeissä kahden tahdin jaksoissa, ja koko ajan tapahtuu pientä crescendoa puoliväliin, josta lähtee diminuendo loppua kohti. sitten vaihdetaan sointu, ja aletaan soittamaan samaa juttua, vuorossa sormet vk4 ja ok2. näin soitetaan viittä sointua kunnes kaikki sormet on käyty läpi.
juttu jatkuu. seuraavana on vuorossa useampi sormi. taas sointu pohjaan, ja nyt ruvetaan soittamaan ok1212 jne. ja vk 54545 jne. taas eri rytmeissä, ensin tahti legatona ja sitten staccatona. kun tätä on jankattu tarpeeksi, tulee joukkoon yksi iloinen sormi lisää, eli ok 12321232 jne. ja vk 543454 jne. ja sama rumba monine rytmeineen ja staccatoineen. tätä taitaa tulla semmoset ripeät 52 tahtia, kunnes on aika vaihtaa sointua, ja alkaa sama juttu ok2323 ja vk 4343 jne...
homma vaikeutuu koko ajan, ja siellä tulee sitten sointu pohjassa soitettuja samanaikaisia terssejä eri rytmeissä, ja sointuja, ja vuorottelevia terssejä jne. ja aina muut sormet pohjassa.
nuo on kyllä aika kinkkisiä ihan noin suorilta kun alottaa, mutta kyllä ne alkaa pikkuhiljaa sujua. varsinkin ne terssit ku pitäs soittaa jotain 53 terssejä ihme rytmeissä ja niin kauan. mutta jos rupee käsi ramppaamaan niin kannattaa pitää taukoo, sillä siten ei saa kun rikkinäisen käden.

silleen. ihme jos joku jakso lukee kookonaan ihan vielä niin että kiinnosti. en jaksa tarkistaa mahdollisia kirjoitusvirheitä:(

Jeps, meitsi on ihme ku luin ton loppuun. Kokeilin eka akustisel pianol, mut siinä se käsi alko ramppaan... liian raskaat koskettimet!! Sit pidin pikkusen taukoa, vaihoin huonetta, istahin kiippareiden eteen ja koklasin samaa. Ihan kiva harjotus, joo. Mut siinä mielessä tylsä et ne rytmikuviot loppu mun päästä kesken. =) En jaxanu tehä loppuun, i'm sorry. Mut kiiti vinkistä! =)

Jooh, mun tekniikkaharjotuxen on yleensä sitä, että mä pistän jonku kompin taustalle soimaan ja improvisoin. Ihan mitä sattuu. mut siis silleen et opin niistä jotai. juuh. mut näi se homma etenee!
en kexiny parempaa allekirjoitusta.
...aNZo...
23.05.2003 23:04:11

Jeps, meitsi on ihme ku luin ton loppuun. Kokeilin eka akustisel pianol, mut siinä se käsi alko ramppaan... liian raskaat koskettimet!! Sit pidin pikkusen taukoa, vaihoin huonetta, istahin kiippareiden eteen ja koklasin samaa. Ihan kiva harjotus, joo. Mut siinä mielessä tylsä et ne rytmikuviot loppu mun päästä kesken. =) En jaxanu tehä loppuun, i'm sorry. Mut kiitti vinkistä! =)

Jooh, mun tekniikkaharjotuxen on yleensä sitä, että mä pistän jonku kompin taustalle soimaan ja improvisoin. Ihan mitä sattuu. mut siis silleen et opin niistä jotai. juuh. mut näi se homma etenee!
en kexiny parempaa allekirjoitusta.
Fortune
24.05.2003 09:15:15

Kitaralla tein noita yhteen aikaan, eli kaikki neljä sormea (kitaristien peukalot eivät ole sormia) otelaudalle ja yksitellen ja erilaisissa ryhmissä nostelin sormia, edeten kieleltä toiselle.

Siis vaikkapa ensin yksi kerrallaan järjestyksessä (etu-keski-nimetön-pikku) kaikki kielet läpi ja sitten vaikka pareittain (etu+nimetön-keski+pikku tai etu+pikku-keski+nimetön).

Voihan noita harjoitella vaikka luennoilla pöydänkulmalla, jos on tylsää.

Luovuutta käyttäen saa vaikka minkälaisia itsensäkiusauskuvioita kehiteltyä. Kyllä se koordinaatiolle tekee hyvää, en ole pitkään aikaan tehnyt noita kun olen niin laiska treenaamaan tekniikkaa muutenkin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)