Aihe: Lämmittely
1
Jabbe
29.04.2003 20:05:24 (muokattu 29.04.2003 20:05:56)
Miten te lämmittelette ennen soittamista? Käsien venyttely ainakin auttaa. Onko kukaan kokeillut käsien pitämistä lämpimän veden alla? Entä harrastatteko mitään mielenhallintajuttuja, esim joogaa? :) Varmaan on kuitenkin hyvä vähän rentoutua ennekuin rupeaa soittamaan...

Entäs mitä soitatte ensin jos rupeatte treenaamaan? Itse soitan aina jotain asteikkoja ja sormiharjoituksia, sitten vaikka jotain Bachin Inventiota tms. Tietenkin jos aikaa ei ole paljoa niin silloin ei kerkeä kaikkea tehdä. Onko noista mitään hyötyä?

Ja sitten vielä keikkatilanteet. Jos olet keikalla jossain ja joudut odottelemaan ennen lavalle menoa, miten pidät kädet lämpimänä ja hermot kurissa?
http://www.muusikoiden.net
kingdom
29.04.2003 21:23:09
Harvoin lämmittelen ennen kuin alan soittaa. Ennen keikkojakaan en yleensä lämmittele.
See a gun is real easy, in this desperate part of town. Turns you from hunted into hunter, you go an' hunt somebody down. Wait a minute now! Somebody said "Fair Warning"?! Lord! Lord strike that poor boy DOWN!
Wuf
29.04.2003 21:40:12 (muokattu 29.04.2003 21:44:44)
Miten minä vastaan melkein jokaiseen Jabben kirjoitukseen.. :)

Miten te lämmittelette ennen soittamista? Käsien venyttely ainakin auttaa. Onko kukaan kokeillut käsien pitämistä lämpimän veden alla? Entä harrastatteko mitään mielenhallintajuttuja, esim joogaa? :) Varmaan on kuitenkin hyvä vähän rentoutua ennekuin rupeaa soittamaan...

Ensin venyttelen käsiä (erityisesti olkapäitä) ennen kuin soitan yhtään mitään, sitten liikutan sormia niin kauan että ne toimivat kunnolla. Lämmittely kestää yleensä n. 10-20 minuuttia, tai jos soittaa aikaisin aamulla (--> iltapäivällä, juuri herännyt) niin mahdollisesti vieläkin kauemmin. Käsien pitämistä vedessä en suosittele jos ei kädet ole todella jäässä, sillä ei voi korvata kunnon lämmittelujä.

Rentoutumisesta on yleensä apua.

Mitään 'minuutin pikalämmittelyä' ei ole olemassakaan, eikä kunnon warm up-rituaalia todellakaan kannata skipata "kun ei viitsi".

Jokaisella nyt taitaa olla vähän oma tapansa tehdä lämmittelyt.. Pääasia että on joku tapa kuitenkin :)

Entäs mitä soitatte ensin jos rupeatte treenaamaan? Itse soitan aina jotain asteikkoja ja sormiharjoituksia, sitten vaikka jotain Bachin Inventiota tms. Tietenkin jos aikaa ei ole paljoa niin silloin ei kerkeä kaikkea tehdä. Onko noista mitään hyötyä?

Bachin Toccata & Fuga in d minor semmoisella Thyrfing-henkisellä syntikkasoundilla on aivan ehdoton :)

Minä ainakin soitan enemmän tai vähemmän satunnaista jazz-fiilistelyä, asteikkoja, sointuja käännöksineen ja sormiharjoituksia ja jos teen jotain projekteja niin niitä tulee treenattua kanssa.

Ja sitten vielä keikkatilanteet. Jos olet keikalla jossain ja joudut odottelemaan ennen lavalle menoa, miten pidät kädet lämpimänä ja hermot kurissa?

Koskettimien kanssa en ole vielä keikalla ollut (puoli vuotta soittanut..), mutta kädet pysyy lämpiminä kun tekee kunnon lämmittelyt, ja sen jälkeen pitää sormet koko ajan liikkeessä. Hermot pysyvät kurissa oikein tukevalla viinaryypyllä.. :)
"Between the dog and wolf / Bared fangs met in intercourse...."
Jabbe
30.04.2003 09:46:40
Harvoin lämmittelen ennen kuin alan soittaa. Ennen keikkojakaan en yleensä lämmittele.

Varmaan kannattaisi harkita asiaa. Mullakin jää yleensä tuo lämmittely aika vähälle, mutta kun rupee tuntumaan että kädet on ihan jäässä eikä liiku mihinkään ja paikat menee kipeiksi jos yhtään revittelee soittaessa. Kyllä lämmittely kannattaa, mutta kun tietäisi vielä miten... :)
diameter
01.05.2003 21:55:12

Varmaan kannattaisi harkita asiaa. Mullakin jää yleensä tuo lämmittely aika vähälle, mutta kun rupee tuntumaan että kädet on ihan jäässä eikä liiku mihinkään ja paikat menee kipeiksi jos yhtään revittelee soittaessa. Kyllä lämmittely kannattaa, mutta kun tietäisi vielä miten... :)

keikkaa ennen lämmittely on aika kieltämättä aika vaikeaa kun koskettimet ovat jo lavalla niin et voi niiden kanssa lämmitellä, joten ainoiksi vaihtoehdoiksi jää esim. pöydän hakkaaminen sormilla kuin soittasit koskettimia :) en tiedä onko siitä sitten mitään iloa. kyllä se sormien heiluttelu tuntuu jonkun verran auttavan. jos on kylmä, pitää hanskat kädessä ym. mitä nyt sattuu keksimään.
jos taas alkaa kotona treenaamaan niin alkuun asteikot ym. tai joku bach-tyylinen kappale vetreyttää mukavasti. sitten voikin jo siirtyä mozartin nopeisiin juoksutuksiin, ja lämmittelyn ansiosta ne sujuvat heti :)
"Kyllä hämäräkin yöstä käy." -K Viikate
tötterö
01.05.2003 22:27:55
ennen keikkaa pidän hanskoja/tumppuja kädessä.. niin pysyy kädet lämpimänä.

pitää hermot kurissa? mahdoton tehtävä.. ehkä joku särkylääke ja jotain hengitysjuttuja tai sitten joku hieroo mun niskaa. Mulla on ollu aika paha esiintymis-kammo, mutta nyt se on alkanu vähän helpottaa kun on esiintymisiäkin ollu jo paljon.

Tärinään en oo keksiny mitää apukeinoja. Oisko kellää helppiä siihen? Viime konsertissa oli aika pahana, kun jännitti hirveesti, kun en osannu koko biisiä, mutta kai se ihan hyvin meni.
"don't you just love it!"
Wuf
01.05.2003 23:29:55 (muokattu 02.05.2003 11:32:10)
ennen keikkaa pidän hanskoja/tumppuja kädessä.. niin pysyy kädet lämpimänä.

En välttämättä suosittelisi, mitkään vippaskonstit eivät korvaa kunnon lämmittelyä. Sellaisen jälkeen sormet pysyvät lämpiminä, kunhan ne pitää jatkuvasti liikkeessä.

pitää hermot kurissa? mahdoton tehtävä.. ehkä joku särkylääke ja jotain hengitysjuttuja tai sitten joku hieroo mun niskaa. Mulla on ollu aika paha esiintymis-kammo, mutta nyt se on alkanu vähän helpottaa kun on esiintymisiäkin ollu jo paljon.

Ei lainkaan, ja jos aivan mahdottomaksi menee niin lääkäri voi määrätä lääkettäkin tuohon. Noista en kyllä enempää tiedä, minulle riittää kunnon ryyppy Jägermeisteriä :)

Muutama eka keikka ovat ne pahimmat, mutta sitten muuttuu helpommaksi. Paitsi tietty pidemmän tauon jälkeen menee monesti vibat vähän överiksi (nimim. 'viimeksi 5 vuotta sitten soittamassa')..

Tärinään en oo keksiny mitää apukeinoja. Oisko kellää helppiä siihen? Viime konsertissa oli aika pahana, kun jännitti hirveesti, kun en osannu koko biisiä, mutta kai se ihan hyvin meni.

Käsien tärisemiselle ei välttämättä voi tehdä oikein mitään muuta kuin yrittää muuten diilata jännityksen kanssa. Minun soittamista se ei ole koskaan varsinaisesti haitannut (tosin minulla tärisee kädet melkein koko ajan, johtuu jostain myrkytyksestä tms (edit: Tämän siitä saa kun ei kirjoita täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Johtuu siis pikemminkin tuon myrkyn puutteesta..) eikä niinkään jännityksestä, olen siihen jo tottunut). Muutamien ekojen keikkojen jälkeen ei pitäisi haitata, ja jos haittaa niin kannattaa puhua asiasta lääkärin kanssa.

Ja tietty biisit pitää osata vaikka väärinpäin unissaan, muuten jännittää.

Edit: Mahdolliset typot alkoholin piikkiib.
Jabbe
02.05.2003 13:07:54
No, jännitykseen ja esiintymispelkoon auttaa vain kaksi asiaa: kokemus/rutiini ja se, että osaa biisit.

Mullakin on tässä iässä keikkoja takana useita kymmeniä, ellei jopa satoja (kevyeen yli 100). Siinä tulee sellaista rutiinimeininkiä keikkailuun, eikä se keikka ole enää iso juttu. Kannattaa käydä kaikilla keikoilla mille pääsee juuri sen kokemuksen takia. Mekin ollaan bändin kanssa käyty soittamassa tyhjälle salille (3 amista..) pari kertaa ihan vaan sen takia, että se on kuitenkin "esiintymistilanne" ja kun keikkoja tekee niin alkaa enemmän luottaa itseensä ja soitto tuntuu varmemmalta.

Ja toinen asia on se, että kaikki biisit kannattaa opetella ulkoa ja miettiä ainakin 1 hyvä soolo valmiiksi kaikkiin soolopaikkoihin. Jos biisiä ei osaa, ja pelkää "sitä yhtä vaikeaa paikkaa joka tulee ihan kohta", niin se ei varmasti tule menemään hyvin. Treeniä kehiin! :)

Kädet pitää pitää lämpimänä jos on kylmä ilma, ja tähän auttaa hanskat ja lapaset. Mutta se ei riitä, vaan jotain pientä lämmittelytreeniä pitäisi myös tehdä. Näitä vaan en oikein tiedä, kertokaa ihmeessä lisää. Jos veri ei kierrä/on kylmä niin pidä vähän aikaa käsiä lämpimän veden alla, testattu on ja auttaa vähän.
tuukka
02.05.2003 18:17:37

sormien saamiseen lämpimiksi on yksi kikka joka menee näin: vaikka vasempaa kättä varten, seiso tai istu suorassa niin, että kätesi voi roikkua vapaana. paina oikea kätesi solisluun päälle siten että sormet ovat solisluun suuntaisesti, ja etusormesi on sen yläpuolella ja keskisormesi sen alapuolella, jolloin solisluu on sormiesi välissä. paina sormilla/kämmenellä solisluun ympäriltä ja samalla käännä kasvosi oikeaan päin niin pitkälle kun venyy, hieman yläviistoon, niin että tunnet venytyksen kaulassasi. lisätehoa saat kun työnnät vielä leukaasti eteenpäin. pidä tämä asento vaikka minuutin tai tarpeelliseksi kokemasi ajan verran. näin veri pääsee kiertämään helpommin käteesi jolloin sormet lämpenevät. sama oikeaa kättä varten tietysti peilikuvana... toimii ainakin minulla, mutta ei tietenkään korvaa kunnon soirmihajoituksia pianolla, mutta pianon puutteessa ihan hyvä konsti.
Casse
02.05.2003 21:02:41

Mullakin jää yleensä tuo lämmittely aika vähälle, mutta kun rupee tuntumaan että kädet on ihan jäässä eikä liiku mihinkään ja paikat menee kipeiksi jos yhtään revittelee soittaessa. Kyllä lämmittely kannattaa, mutta kun tietäisi vielä miten... :)

Mulla tuppaa olemaan samaa ongelmaa. Eli lämmittelyt jää. Soitan yleensä jotain pikkusta alkuun sitte vedän sooloja ja sitte alan soittelemaan kaiken maailman kappaleita. Mutta noita ranne venytyksiä pitäs varmaan alkaa tekemään..

No mulla tärisee oikea käsi aina enemmän tai vähemmän kun rannetta käännän alas päin. Lääkäri selitti että mulla saattaa olla herkkä autonominen hermorata ja sitte kuntoutuksessa sanottiin että voi johtua esim. jostain semmosesta että mulla on luut niin lähekkäin kädessä. Tai jotain tämmösiä. Lääkäri sano myös että hermostuneisuus voi olla, mutta ei minua aina hermostuta =) Kumminki päämääräni oli sanoa että se lääkäri sano että "jos pahenee kunnolla niin tule uudestaa ja saat lääkkeet". Tai jotain tuommosta että ehkä kannattaa kysyä. Niin pitää varmaan minunki jos tämä vielä pahenee.
Wuf
02.05.2003 22:30:31

Lääkäri selitti että mulla saattaa olla herkkä autonominen hermorata ja sitte kuntoutuksessa sanottiin että voi johtua esim. jostain semmosesta että mulla on luut niin lähekkäin kädessä. Tai jotain tämmösiä.

Tai sitten jopa rannekanavan ahtauma..
Casse
03.05.2003 19:51:47

Tai sitten jopa rannekanavan ahtauma..

Ahaa.. ja mitäs tälle voi (siis jos sellainen on) tehdä vai voiko mitään?
Wuf
03.05.2003 21:57:57 (muokattu 04.05.2003 00:56:32)

Ahaa.. ja mitäs tälle voi (siis jos sellainen on) tehdä vai voiko mitään?

No jos tulee kipeäksi, niin kannattaa varmaan pitää taukoa.
Minun käsi pitää lähiaikoina leikata mm. tuosta syystä..

Edit: Toisaalta jos käsi tulee todella kipeäksi, niin kannattaa mennä lääkäriin. Rasitusvammat on sitä helpompi hoitaa, mitä nopeammin niihin on puututtu ja mitä vähemmän niiden on antanut kehittyä.
Djinn
05.05.2003 04:13:42

Kevyen puolella en pahemmin ole harrastanut, mutta pahitteeksikaan tuo ei missään nimessä olisi.

Klassisen pianon konserteista kuitenkin jäi käteen useampi "rule of thumb".

- Ei röökiä ennen keikkaa. Nikotiini, vaikka muuten höpöä tekeekin, tappaa ääreisverenkierron. Tämä taas johtaa suoraan sormien kylmenemiseen ja kangistumiseen.

- Jos saat jonkun hieromaan olkapäitäsi, hyvä. Auttaa kummasti.

- Jos väkisin haluat pitää kätösesi lämpiminä vaatekappaleilla, panosta ehdottomasti tumppuihin. Ovat paljon paremmat kuin hansikkaat / sormikkaat. Itselläni tosin tuli näiden kanssa aina nk. kylmä hiki -ilmiö, joka kangisti nakit entistä pahemman hypotermian asteelle.

- Tee motorisia, intensiivisiä sormiharjoituksia. Ne rassaavat lihaksistoa parhaiten, ja näin kehittävät myös lämpöä - "sisäinen" lämpö on paras. Pidä sormesi liikkeessä.

Muita hyviä pointteja:

- Pese kätesi. Itse olin fanaattinen tämän suhteen, sillä tahmea kosketus söi kaiken kimmoisuuden. Tähän tietysti vaikuttaa myös koskettimien kunto. Pidä nekin puhtaana.

Tuossa nyt muutama äkkiseltään päähän tullut.
Visit http://www.helionprog.com
assassin
09.05.2003 16:09:40
Jos koskettimien eteen pääsee, niin asteikoilla (myös kromaattisia) saa parhaiten lämmön päälle.

Itse käytän ennen esiintymisiä yleensä hanskoja, koska melkein aina jännittäessä käteni alkavat hikoilla ja tulla kylmiksi, johon hanskat auttavat hyvin.
Edu, radiossapas soi Darude
Dirk
10.05.2003 19:26:54
Jees, tämä on pitkälti sitä mikä itsestä hyvältä tuntuu.
Yleensä aloitan oman reenini soittamalla puolisen tuntia asteikkoja yms. hitaasti; en lähde nostaan tempoa kattoon. Näin ainakin itse saan paljon paremman tuntuman soittoon. Toinen mitä kannattaa tehdä on yläselän/niskan lihasten kevyt venyttely; aukaisee paikkoja.
S1mppa
13.05.2003 09:47:48

Tämä vinkki tuli opettajaltani:

Niin brutaalilta kuin kuulostaakin, se toimii. Ei muuta kun sormia pianon tms. laitaan hakkaamaan. Sellaisella nopealla iskulla, jossa vain sormenpäät osuvat johonkin kovaan on aika hyvä lämmittävä vaikutus. Hetken se koskee, mutta sitten alkaa veri kiertää ja lämmittää :)
- S1mppa -
hiltsi
13.05.2003 12:01:01 (muokattu 13.05.2003 12:01:35)

Mulla oli jossain vaiheessa tietyillä konsertti/soolokeikoilla tärinä aika pahana kans, ei tärissy pelkästään kädet vaan koko keho. Pahin jännitys on kokemuksen kautta lieventynyt, mutta aina minua tietyt keikat tulevat jännittämään ja tärisyttämään :)
Casse
13.05.2003 21:19:37

Kannattaa muuten hommata Riffi aikakauslehden (www.riffi.com) numero 2/2003 elikkä se joka menee kohta puolin vanhaksi. Siinä oli juttua musiikki ihmisten rasitusvammoista. Laitan tämän jutun siks näihin kahteen (lämmittelyyn ja soittoasentoihin) koska näissä on puhuttu aika paljon samoista asioista.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)