Aihe: Kiipparihuolto
1
isojussi
08.06.2003 17:41:37
Wanha kunnon Oiwa alkaa olla huollon tarpeessa, mihinkäs sen vois viedä remonttiin?
Osta mut - ma olen kaupan!
Jabbe
08.06.2003 17:45:01
Johonkin huoltoliikeeseen, joka korjaa muitakin instrumentteja. Audiolaitteiden huoltoon ei kannata viedä, eivät välttämättä osaa korjata. Mikäs siinä on vikana?
Vierivä sämpylä ei sammaloidu.
isojussi
08.06.2003 17:57:31
Johonkin huoltoliikeeseen, joka korjaa muitakin instrumentteja.

Hesassa on muistaakseni firma, joka on erikoistunu syntsien remontteeraamiseen, mutta kun en muista kirveelläkään nimee.

Audiolaitteiden huoltoon ei kannata viedä, eivät välttämättä osaa korjata.

Eivätkä onneks halua...:-)

Mikäs siinä on vikana?

Parissa koskettimessa ja nappulassa on mekaanista vikaa, mutta kun tohon koneeseen ja kosketukseen on kerinny toistakymmentä vuotta tottumaan ja vieläkin siitä tykkään, niin pari pikkuviat olis mukava saada kondikseen.
Jabbe
08.06.2003 18:48:42
Hesassa on muistaakseni firma, joka on erikoistunu syntsien remontteeraamiseen, mutta kun en muista kirveelläkään nimee.

Kannattaa kysyä vaikka jostain soitinliikkeestä, yleensä osaavat ohjata oikeaan paikkaan. Tai hae Googlella. ;)
Vierivä sämpylä ei sammaloidu.
isojussi
08.06.2003 19:01:22
Kannattaa kysyä vaikka jostain soitinliikkeestä, yleensä osaavat ohjata oikeaan paikkaan.

Sieltä mäsen nimen viimekskin sain - eikun huomenna soittamaan.....

Tai hae Googlella. ;)

Joo, ja nyt olis liuta kitarankorjaajia...:-)
Rantsu
08.06.2003 20:27:33 (muokattu 08.06.2003 22:54:05)
Mikäs Oiwan koskettimissa? Siinä on käsittääkseni sama koskettimisto, kuin T3:ssa ja M1:ssä. Se on parhaita koskettimistoja, joita on ikänä syntsiin laitettu, eikä sitä soittamalla pitäisi saada rikki.
Koskettimien alla olevat kumiohjurit voivat ikääntyessään (=likaantuessaan) ruveta tahmaamaan, kuten omalle T3:lleni kävi. Siinä ei auta muu kuin purkaa koko laite, ottaa koskettimet yksi kerrallaan irti, puhdistaa ne ja ohjurit sekä rasvata sen jälkeen kevyesti muovisella ns. kosketinrasvalla. Tein homman itse n. puolitoista vuotta sitten, ja koskettimistosta tuli uudenveroinen. Jos ei ole elektroniikkatöistä yhtään kokemusta, niin en kyllä suosittele; sen verran paljon joutuu laitetta hajottamaan, jotta saisi koskettimiston irti. Olipa muuten puoliskolla ihmettelemistä, kun koskettimet olivat kuivamassa tiskikaapissa... :)
Velocity- soimattomuus- ja soimaanjäämisongelmia voivat aiheuttaa koskettimien alla olevat sähkökontaktit, joista toinen avautuu ja toinen sulkeutuu kosketinta painettaessa (metalliliuska, joka taipuu kahden kontaktin välissä). Ne saa näkyviin pohjalevyn poistamalla. Silmämääräisesti voi tutkia, olisiko ongelmakoskettimien kontakteissa likaa tai roskaa, joita voi yrittää vaikka pumpulipuikolla (äärimmäisessä hädässä jollain rasvattomalla puhdistussprayllä) poistaa.
Helsingissä ainakin SpectreAudio Kätilöopiston vieressä tekee näitä kosketinremontteja Korgeihin. 2001 lopussa hinta-arvio oli 600-800 silloista markkaa.
arauramo
08.06.2003 21:07:03
Wanha kunnon Oiwa alkaa olla huollon tarpeessa, mihinkäs sen vois viedä remonttiin?

MidiFactory, Kaisaniemessä Pro Centerin yhteydessä.
isojussi
08.06.2003 22:46:49

SE SE OLI! Kiitos!
Rantsu
08.06.2003 23:00:12

Se mukava paja, johon voi aina mennä kysymään hyviä neuvoja. Se tosin on tietääkseni huoltanut vain Fasun tuomia laitteita, esim Yamahaa ja Novationia. Ainakin mun Korgin on Montinin Hannu ystävällisesti ohjannut SpectreAudioon (ent. Helsingin Audiotekniikka ent. Keyboardhuolto Isorinne).
fingers
09.06.2003 10:14:07
Mikäs Oiwan koskettimissa? Siinä on käsittääkseni sama koskettimisto, kuin T3:ssa ja M1:ssä. Se on parhaita koskettimistoja, joita on ikänä syntsiin laitettu, eikä sitä soittamalla pitäisi saada rikki.
Asian vierestä, mutta teki mieli tuoda esiin.
Itelläni on M1 pelittänyt 10 vuotta täysin ongelmitta ja yli 1000:n keikan jälkeen kone toimii kuin uusi. Toinen syna on vaihtunut neljä kertaa tänä aikana yleensä pikkuvikojen ja epäluotettavuuden vuoksi...
isojussi
09.06.2003 22:19:36
Mikäs Oiwan koskettimissa?

Alin Eb ei palauta. Keski C:n vastelevy on taipunut. Se meni ilmeisesti, kun yritin fiksata sitä Eb:ää, joka on murtunut. Naamataulussa pari nappulaa ei pelitä.....

Soittkunnossa se kyllä silti on.
Rantsu
11.06.2003 17:20:42
Alin Eb ei palauta.

Jos se makaa pohjassa ihan kuolleena, niin palauttajajousi on poikki (harvinaista!) tai hypännyt pois paikaltaan. Jos se tahmaa ylös tullessa, niin sitten kosketinohjuri on likainen.

Keski C:n vastelevy on taipunut. Se meni ilmeisesti, kun yritin fiksata sitä Eb:ää, joka on murtunut.

No sitä voi yrittää taivuttaa takaisin, kun koskettimisto on irti. Ootko käyttänyt Oiwaa moukarina, vai mitä?? :)

Naamataulussa pari nappulaa ei pelitä.....

Niiden kontaktit on vähän hankalia puhdistaa, kun niihin ei pääse käsiksi kuin irrottamalla koko iso piirilevy etupaneelista. Olen oman T3:ni vastaavia puhdistanut suihkuttamalla kontaktispraytä (rasvatonta!!) nappuloiden raoista runsaanpuoleisesti, niin aina joku pisara löytää tiensä kontakteihinkin. Johan alkaa pelittää...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)