Aihe: Stagepianon osto edessä. Koskettimet askarruttavat.
1 2
Wescu
17.04.2003 10:04:14 (muokattu 17.04.2003 10:04:42)
Eli kuinka paljon eroa on painotetuilla ja puolipainotetuilla koskettimilla.
Tätäkin on sivuttu useassa aiheessa, mutta kovin tarkkaa vastausta ei kuitenkaan ole ollut.
En ole koskaan päässyt puolipainotetuilla soittamaan, joten haluaisin näin stagepianon ostamisen kynnyksellä tietää onko näiden tatseissa kovin mullistava ero. Painotetuista on kokemusta Yammun P80:n verran. Musiikkityyli on vähän laidasta laitaan, pääasiassa kuitenkin rockia.
Tietenkin näihin molempiin myös tottuu.
Kokemuksia saa kertoa ja oma budjettini on hieman päälle 1000e. Erityisesti Kurzweilin Sp76/88/88x:n omistajien kommentit soittimista kiinnostavat. Toki muutkin.
Eli myös ehdotuksia soittimista voi pistää.
"Kyllä se vielä eilen toimi!"
hanttu
20.04.2003 17:28:46 (muokattu 20.04.2003 17:29:34)

. Erityisesti Kurzweilin Sp76/88/88x:n omistajien kommentit soittimista kiinnostavat.

oon lainannu parille keikalle sp88:a ja se on mielestäni vähän vaikea käyttää (tietenki jos opiskelis yhen illan sitä nii vois vaikuttaa asiaan, tai sitte ei.) ja pianosoundi ei kyllä vakuuttanu!
mutta mä en ookkaan omistaja. pitipä kommentoia kuitenki... :)
Wescu
22.04.2003 15:50:10 (muokattu 22.04.2003 15:50:34)
oon lainannu parille keikalle sp88:a ja se on mielestäni vähän vaikea käyttää (tietenki jos opiskelis yhen illan sitä nii vois vaikuttaa asiaan, tai sitte ei.) ja pianosoundi ei kyllä vakuuttanu!
mutta mä en ookkaan omistaja. pitipä kommentoia kuitenki... :)

Mielenkiintoista :o Itse taas pidin pianosaundista kurzikan sivuilta saatavan demon perusteella ja kehuttiin sitä toisessa topicissakin.

Pitänee käydä katselemassa Soitin Laineella mitä heillä on tarjolla ja vähän vertailla muutenkin. Mutta eikö kenelläkään ole oikeasti kokemusta puolipainotetuista? Myös muista kuin Kurzweileistä saa (lue: pitää) kertoa kokemuksia! :)
Wescu
09.05.2003 14:47:57
Jatkanpa tähän samaiseen aiheeseen, mutta otsikkoon ei tarvitse enää kiinnittää huomiota - olen päättänyt vaatia soittimeltani täyspitkän ja painotetun koskettimiston.

Mutta sitten on seuraava ongelma. Kumpi olisi järkevämpää:
Ostaa joku hybridi (esim. Roland RD-700) jossa on vähän kaikkea, vai joku halvempi stagepiano (esim. Kurzweil sp88x) ja siihen moduuli (esim. Roland JV1010) päälle. Budjetti liikkuu tuossa 2000e:n paikkeilla.

Ja jos joku moduuli, niin missähän olisi hyviä saundeja rockiin/heviin. Aika monipuolinen saisi kuitenkin olla. :P
Trinityn rackimalli taitaisi olla aika herkullinen, mutta sitä tuntuu olevan melkoisen vaikea saada?

Mielipiteitä, ehdotuksia, lisäkysymyksiä ja kaikkea vastaavaa tulemaan. Ja kiitos jo auttaneille, päätös on vaan niin perhanan vaikea. :/ :)
Mikko T.
10.05.2003 14:29:13

Jatkanpa tähän samaiseen aiheeseen, mutta otsikkoon ei tarvitse enää kiinnittää huomiota - olen päättänyt vaatia soittimeltani täyspitkän ja painotetun koskettimiston.

Mutta sitten on seuraava ongelma. Kumpi olisi järkevämpää:
Ostaa joku hybridi (esim. Roland RD-700) jossa on vähän kaikkea, vai joku halvempi stagepiano (esim. Kurzweil sp88x) ja siihen moduuli (esim. Roland JV1010) päälle. Budjetti liikkuu tuossa 2000e:n paikkeilla.

Ja jos joku moduuli, niin missähän olisi hyviä saundeja rockiin/heviin. Aika monipuolinen saisi kuitenkin olla. :P
Trinityn rackimalli taitaisi olla aika herkullinen, mutta sitä tuntuu olevan melkoisen vaikea saada?

Mielipiteitä, ehdotuksia, lisäkysymyksiä ja kaikkea vastaavaa tulemaan. Ja kiitos jo auttaneille, päätös on vaan niin perhanan vaikea. :/ :)

Mielestäni sun kannattaa ostaa "hybridi" eli käytännössä Roland RD-700, siinä on pirun hyvä näppis, hyvät soundit ja vielä laajennusmahdollisuus XV-sarjan soundeille. Moduleiden, midipiuhojen ja muiden ylimääräisten rönien kanssa ei jaksa kauaa kikkailla. Mulla on ollut reilut kolme vuotta RD-600 ja se on yksi elämäni parhaista ostoksista - kone on kestänyt yli 500 keikkaa ilman mitään ongelmia, siis ilman ainuttakaan ongelmaa. Toimii kuin junan vessa tai sveitsiläinen kello.

Sitten ostat kunnon casen (lue: tilaat Transit Casesta mittatilauslootan) vaikka se maksaa sen reilut 200 euroa. Siinä paikassa on turha säästää. Jos ostat tai teet itse jonkun matolaatikon, olet sen kanssa kyykyssä ennemmin tai myöhemmin. Jos sulla on täpettiä ostaa uusi stagepiano sulla on myös hilloa ostaa sille kunnon case. Sulla ei ole aikaa eikä rahaa kerätä sen osia kun se thomannilta tilattu one-case-for-all-guitars-and-keyboards laukeaa käsiin.

Kun sulla on se piano ja kunnon case sille, suihkutat leukaan vähän partavettä (ei mitään pirkkakölninvettä), painelet Pohjolaan, valitset hyvännäköisen virkailijaneidin ja sanot "moro mulla on soitin ja haluan sille arvotavaravakuutuksen" ja katselet kun nätti tyttö hoitaa hommat (siis tekee paperityöt). Silloin sun peli (soitin siis...) on vakuutettu kellon ympäri missä ikinä sen kanssa olet (muistaakseni Euroopan alueella) ja jos vaikka onnistut pudottamaan sen niin Pohjola maksaa korjauksen ja siitä koituvat kustannukset (esim. rahti korjaukseen ja takaisin) ilman omavastuuta. Jos soitin pöllitään saat rahat uuteen nopeasti (muista rikosilmoitus) ja jos joudut vuokraamaan soitinta esim. keikalle ennenkuin saat uuden, sekin maksetaan. Kun täti kysyy vakuutusarvoa lasket yhteen mitä soitin ja case maksoi ja sanot sen summan. Halpa tämä vakuutus ei ole mutta kannattaa. Ko. vakuutus maksaa n. 75 euroa vuodessa ja sen saa vähentää verotuksessa.

Siis: ostat mieleisesi soittimen (mä ostaisin RD-700:n), kunnon casen ja otat niille vakuutuksen.

Onko muuta kysyttävää, hä?
Pieru naurattaa aina.
BotneLapio
12.05.2003 17:46:46
No, ainakin Kurzweilin K2600X:n (täyspitkä) painotetut koskettimet tuntuvat aivan loistavilta! Eihän ne tietenkään ole samanlaiset kuin aidossa pianossa, mutta ainakin mielestäni suorastaan "ihanat" painella... Olettaisin, että tässä SP88:ssa on sama koskettimisto. Soita Hellaspianoon, he tietävät asian varmuudella.
-=Botnee!!=-
Jabbe
12.05.2003 22:32:55 (muokattu 12.05.2003 22:33:13)
Mä en enää halua stagepianoa. Niissä on toki ihan kivat koskettimet ja soundit (varsinkin kalliimmissa laitteissa), mutta jos on pienikään mahdollisuus päästä soittamaan oikealla pianolla (puhumattakaan hyvästä flyygelistä), voi unohtaa tollaiset lelut. No, valitettavasti kaikilla ei tätä mahdollisuutta ole. Mä en kyllä enää jaksa odottaa, saadaan koululle Yamahan C-3 flyygeli! :)

EDIT: Ostakaa Korgin Sp-200!!
Snowblind
13.05.2003 08:33:42

Mä en enää halua stagepianoa. Niissä on toki ihan kivat koskettimet ja soundit (varsinkin kalliimmissa laitteissa), mutta jos on pienikään mahdollisuus päästä soittamaan oikealla pianolla (puhumattakaan hyvästä flyygelistä), voi unohtaa tollaiset lelut. No, valitettavasti kaikilla ei tätä mahdollisuutta ole. Mä en kyllä enää jaksa odottaa, saadaan koululle Yamahan C-3 flyygeli! :)

EDIT: Ostakaa Korgin Sp-200!!

Minulla onkin tuolla noin arviolta 6 metrin päässä olohuoneessa ihkaoikea piano! Mutta sekin on myynnissä. Ei kylläkään mitkään parhaimman kuuloinen, mutta ihan hyvä. Vähän ehkä liian pehmeäsoundinen mielestäni.
Fortune
13.05.2003 10:01:50
No, ainakin Kurzweilin K2600X:n (täyspitkä) painotetut koskettimet tuntuvat aivan loistavilta! Eihän ne tietenkään ole samanlaiset kuin aidossa pianossa, mutta ainakin mielestäni suorastaan "ihanat" painella... Olettaisin, että tässä SP88:ssa on sama koskettimisto. Soita Hellaspianoon, he tietävät asian varmuudella.

Tai Soundatalle, sieltä saa Kurzweiliä nykyään, ja Thomanninkin kanssa kilpailukykyiseen hintaan.

Noissa SP76/88 -malleissa on puolipainotetut koskettimistot, ne ovat sellainen välimuoto pianon ja syntikan tuntuman välillä, vähän hassun tuntoiset IMHO, mielestäni niissä on vain molempien huonot puolet yhdistettynä eli pianon kömpelömpi tatsi ja syntikan elottomuus. SP88x -mallissa on sitten painotetut koskettimet, jotka tuntuvat jo paljon paremmilta. Tosin siinäkään ei ole aftertouchia, mikä mielestäni olisi aika itsestäänselvyys tuon hintaluokankin vehkeessä (siis mielestäni, en tiedä onko muilla merkeillä, mutta tuntuu oudolta sen puuttuminen). Monet ulkomaan foorumien hemmot ovatkin vaihtaneet SP88x:nsa tuon takia Micropiano-moduliin ja johonkin aftertouchilla varustettuun midikoskettimistoon.
Jabbe
13.05.2003 16:59:17
Kurzzissa ei aftertouchia? Ei tossa Korgissakaan toisaalta ole, mutta ei sitä pianoon kyllä kaipaakaan. Synat on kuitenkin asia erikseen. Muuten alan myös hieman kyllästyä ton Nord Electron koskettimiin, liian jäykät uruille ja liian kevyet pianoille..
Fortune
13.05.2003 19:57:40
Kurzzissa ei aftertouchia?

Noissa Stagepiano-sarjalaisissa ei ole tosiaan.

Itseäni tympii sikäli, että minulla tuommoinen SP88x on ostoslistalla ja sen pitäisi kelvata sitten kaikkeen käyttöön, eli todnäk hommaisin siihen sitten aikanaan jonkin modulin jatkeeksi.

Tosin tuskinpa minä mitään aftertouchia tarvitsen kilkutteluuni, mutta joku voi tarvitakin :)
Mikael
14.05.2003 08:50:13

en malta olla huomauttamatta että sama pätee tannoiseen n-electro vs. hammond/rhodes/wurlizer -keskusteluun. juuri tästä samasta asiasta on kyse.
miten käy Kekkoselta rock'n'roll?
Jabbe
14.05.2003 09:15:21
en malta olla huomauttamatta että sama pätee tannoiseen n-electro vs. hammond/rhodes/wurlizer -keskusteluun. juuri tästä samasta asiasta on kyse.

No jaa. Noita soittimia on kuitenkin sen verrana harvassa että vaihtoehtoja ei oikein ole, hyviä pianoja onneksi löytyy suht paljon.
Wescu
15.05.2003 09:54:59
Sen verran palaan aiheeseen, että tein sitten oman hankintani.
Ostin Triton LE 88:n, kun tekivät Soitin Laineelta sen verran hyvän tarjouksen (2490e), että ei voinut jättää käyttämättä.

Kiitos kaikille vastanneille! :)
erno p
16.05.2003 16:30:04

No jaa. Noita soittimia on kuitenkin sen verrana harvassa että vaihtoehtoja ei oikein ole, hyviä pianoja onneksi löytyy suht paljon.

Miten niin harvassa? Jos rahaa löytyy, järkkään sulle minkä tahansa noista viikossa parissa.
Jabbe
16.05.2003 22:25:46
Miten niin harvassa? Jos rahaa löytyy, järkkään sulle minkä tahansa noista viikossa parissa.

jos... vaan kun ei.
ize89
16.05.2003 22:45:52
hieman tietämätön olen,joten..: mikä on aftertouch? pieni aavistus on,mut haluisin varmuuden...
Osaatteko suositella jotain, mikä kuulostais mahd.paljon pianolta ja pystyis kosketuksen vóimakkuudella vaikuttamaan äänen kovuuteen,samallai ku pianossaki....?
§Tuulia§
Jabbe
16.05.2003 23:12:24
hieman tietämätön olen,joten..: mikä on aftertouch? pieni aavistus on,mut haluisin varmuuden...
Osaatteko suositella jotain, mikä kuulostais mahd.paljon pianolta ja pystyis kosketuksen vóimakkuudella vaikuttamaan äänen kovuuteen,samallai ku pianossaki....?

Aftertouch: Koskettimen alaspainamisen jälkeen voit painaa sitä vielä lisää, ja tämä aiheuttaa soundista riippuen esim. vibraatoa tai muuta modulaatiota. Hankala kuvailla, pitäisi kokeilla itse. Eli voit tavallaan painaa koskettimen pohjaan kun se on pohjassa.

Kaikissa keikkapianoissa (kuten suurimmassa osassa synistakin) voi vaikuttaa äänen kovuuteen kosketuksen voimakkuudella. Hyvät pianosoundit on aika monessa. Esim. Yamaha P80 ja Korg SP200 ovat aika hyviä ja halpoja, jos ei tarvitse muuta kuin hyvän pianosoundin.
Zarmo
17.05.2003 11:05:28

Mitä kannattaisi kokeilla, jos hakee enemmänkin sellaista vähän rupisen pystypianon soundia eikä niinkään upeata flyygeliä?
Kyllä sitä säröä saa miedommillakin säädöillä, pitää vaan hakata lujempaa.
Jabbe
17.05.2003 16:54:33
Mitä kannattaisi kokeilla, jos hakee enemmänkin sellaista vähän rupisen pystypianon soundia eikä niinkään upeata flyygeliä?

Pystypianoa?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)