Aihe: Softasamplerit ja -analogisynat 1 | |
---|---|
![]() 06.11.2003 15:51:52 | |
Elikkäs, onko kellään kokemusta näistä? Miten näitä käytetään, toimiiko ihan vastaavasti kuin hardwarepuolen vermeetkin? Itselläni on logic audio platinium 5.5, voisiko sitä jotenkin käyttää hyödyksi? Midipiuha löytyy. Entäpä sitten nämä cubase, steinberg ja emagic -ohjelmat? Huomasin, että niitä myytiin thomannillakin. Miten toimivat livekäytössä? Kaikenlainen informaatio ja vinkit otetaan kiitollisena vastaan. :) | |
![]() 06.11.2003 15:54:00 | |
Tähän on jo aika vaikeaa vastata. :) | |
![]() 06.11.2003 15:56:25 | |
Tähän on jo aika vaikeaa vastata. :) ai miten niin? :) Olisi kyllä mageeta tietää näistä jutuista lisää, ku olen käsittäny että softallaki pitäs päästä aika hyvään lopputulokseen eikä tarvisi ollenkaan ostaa kamalan kalliita samplereita ja analogisynia. | |
![]() 06.11.2003 16:04:42 | |
ai miten niin? :) Siten niin. Mistä sä ton logicin oot saanu? Eikös se vähän niinq ole emagicin ohjelma? Ja kyllä, softalla saa kotikäyttöön varsin siedettävää jälkeä, ja halvemmalla kuin raudalla. Mutta keikalle en ottaisi. Mitäs musatyylejä sä soitat, riippuu vähän siitä mitä tarviit. Ja onko sulla jotain kiipparia missä on midi-ulostulo? | |
![]() 06.11.2003 16:20:22 | |
Siten niin. Mistä sä ton logicin oot saanu? Eikös se vähän niinq ole emagicin ohjelma? Ja kyllä, softalla saa kotikäyttöön varsin siedettävää jälkeä, ja halvemmalla kuin raudalla. Mutta keikalle en ottaisi. Mitäs musatyylejä sä soitat, riippuu vähän siitä mitä tarviit. Ja onko sulla jotain kiipparia missä on midi-ulostulo? Logicin alkuperästä vaiettakoon, mutta eihän se edes ole täysin tähän tarkoitukseen (kait?), vaan nauhotteluun yleensä. Lähinnä kiinnostaisi nuo uusimassa thomannin esitteessäkin mainostetut emagicin exs-24mkii, es2, evoc20, evp88 yms +steinberg the grand. Gemin digipiano midiulos- ja sisääntuloilla löytyy kuten myös casion syntikka (siinäkin midi-in/out). Musatyylit vaihtelee tilanteen mukaan melodisesta hevistä rockin ja popin kautta tanssimusiikkiin/iskelmään. Tarvetta olisi hyville lead-soundeille ja kaikenmaailman poppijuttuihin yms.. Killerin kosketinsoittajalla oli ainaki livenä kannettaja synan vieressä, josta aina ennen piisiä näppäili jotain, ilmeisesti saundeja ja vähän taustanauhojakin. | |
![]() 06.11.2003 20:57:10 (muokattu 06.11.2003 20:57:32) | |
Logicin alkuperästä vaiettakoon, mutta eihän se edes ole täysin tähän tarkoitukseen (kait?), vaan nauhotteluun yleensä. Lähinnä kiinnostaisi nuo uusimassa thomannin esitteessäkin mainostetut emagicin exs-24mkii, es2, evoc20, evp88 yms +steinberg the grand. Ymmärrän. ;) Niin, nuo emagicin softasynat tietääkseni vaatii tuon Logicin isännäkseen, eli niitä ei voi käyttää itsenäisenä. The Grandista en ole varma, toiminee ainakin Cubasesssa. Onkos tuossa sinun Logicissa VST-tuki? En ole paljoa emagicin kanssa ollut tekemisisissä, mun lempparisoftat löytyy osastolta Steinberg/Propellerheads/Native Instruments (ja tietty Pro Tools..). Gemin digipiano midiulos- ja sisääntuloilla löytyy kuten myös casion syntikka (siinäkin midi-in/out). Musatyylit vaihtelee tilanteen mukaan melodisesta hevistä rockin ja popin kautta tanssimusiikkiin/iskelmään. Tarvetta olisi hyville lead-soundeille ja kaikenmaailman poppijuttuihin yms.. Ainakin NI:n Pro-53:sta löytyy monia hyviä leadeja, siitä oon ite tykänny mitä oon kokeillu. Ja B4 on aivan loistava hammond-emulaattori jos sul on tarvetta uruille. The Grand on varmaan hyvä pianohommiin. Tosin kannattaa ehkä miettiä vaikkapa Kontakt tms. softasamplerin hankkimista, siihen kun voisi oikeastaan suurimman osan soundeista laittaa ja toimii ilman mitään isäntäohjelmaa (kaikki Native Instrumentsit toimivat..). Killerin kosketinsoittajalla oli ainaki livenä kannettaja synan vieressä, josta aina ennen piisiä näppäili jotain, ilmeisesti saundeja ja vähän taustanauhojakin. Juu. Olikos sulla kannettava vai ihan perus kotipc? Niin ja millä budjetilla ollaan liikenteessä? | |
![]() 07.11.2003 13:09:00 (muokattu 07.11.2003 13:10:05) | |
Ymmärrän. ;) Niin, nuo emagicin softasynat tietääkseni vaatii tuon Logicin isännäkseen, eli niitä ei voi käyttää itsenäisenä. The Grandista en ole varma, toiminee ainakin Cubasesssa. Onkos tuossa sinun Logicissa VST-tuki? En ole paljoa emagicin kanssa ollut tekemisisissä, mun lempparisoftat löytyy osastolta Steinberg/Propellerheads/Native Instruments (ja tietty Pro Tools..). Kyllä siinä pitäisi olla vst-tuki, mutta kun en tiedä kuinka saan ne samplerit yms esille ja käyttöön? Kaveri sano, että ne pitäisi olla mikserin input-kohdassa valittavana, mutta mulla ainaki on siinä vaan input1 ja input2 tai no input. Ainakin NI:n Pro-53:sta löytyy monia hyviä leadeja, siitä oon ite tykänny mitä oon kokeillu. Ja B4 on aivan loistava hammond-emulaattori jos sul on tarvetta uruille. The Grand on varmaan hyvä pianohommiin. Tosin kannattaa ehkä miettiä vaikkapa Kontakt tms. softasamplerin hankkimista, siihen kun voisi oikeastaan suurimman osan soundeista laittaa ja toimii ilman mitään isäntäohjelmaa (kaikki Native Instrumentsit toimivat..). Ahaa, mielenkiintoista. Pitääkin tutustua noihin kyseisiin ohjelmiin jotenkin. Toimiiko noissakin ohjelmissa äänensiirto koskettimistolle ihan ilman viivettä? Kun en ole itse vielä päässyt mitään kunnolla kokeilemaan, mutta ilmeisesti noilla ohjelmilla äänen saisi siirrettyä midipiuhaa myöten viiveettä soittimeen ja samalla ääntä voi muokata tietokoneella? Juu. Olikos sulla kannettava vai ihan perus kotipc? Niin ja millä budjetilla ollaan liikenteessä? Ihan peruskotipc sb audigylla löytyy. Budjetista ei oikeen osaasanoa, mahdollisimman hyvä hinta/laatu -suhde. | |
![]() 07.11.2003 13:24:59 | |
Logicin alkuperästä vaiettakoon Tsekkaa manuaalista. miten käy Kekkoselta rock'n'roll? | |
![]() 07.11.2003 17:37:53 | |
Kyllä siinä pitäisi olla vst-tuki, mutta kun en tiedä kuinka saan ne samplerit yms esille ja käyttöön? Kaveri sano, että ne pitäisi olla mikserin input-kohdassa valittavana, mutta mulla ainaki on siinä vaan input1 ja input2 tai no input. Tähän on pakko vastata: tsekkaa manuaalista. Ei ole kokemusta logicista, mutta jos tosiaan omistat ohjelman niin pitäisihän sulla manuska olla. ;) Ahaa, mielenkiintoista. Pitääkin tutustua noihin kyseisiin ohjelmiin jotenkin. Toimiiko noissakin ohjelmissa äänensiirto koskettimistolle ihan ilman viivettä? Kun en ole itse vielä päässyt mitään kunnolla kokeilemaan, mutta ilmeisesti noilla ohjelmilla äänen saisi siirrettyä midipiuhaa myöten viiveettä soittimeen ja samalla ääntä voi muokata tietokoneella? Viive riippuu koneen tehosta ja äänikortista. ASIO-tuki pitää löytyä, muuten ei tule mitään. Jos sulla on hardis kunnossa niin ihan hyvin pystyy soittamaan, oon treeneissä paljon käyttäny esim. tuota B4 urkuja. Ihan peruskotipc sb audigylla löytyy. Budjetista ei oikeen osaasanoa, mahdollisimman hyvä hinta/laatu -suhde. No kotipc:ssähän on tietty se ongelma, et jos meinaat keikalle mennä niin aika hikistä on konetta roudata. Ja kaatuu kumminkin. Eli jos vakavissaan meinaat soittohommiin softasyntikoita niin kannattaa joku kannettava hommata ja pyhittää se tolle hommalle. Kotikäyttöön tuo kotipc välttää varmaan ihan hyvin, audigystä tosin en ole ihan varma. Netistä varmaan löytyy noiden demoja (ja jotain muutakin..), kannattaa tutustua ennenkuin ostaa. | |
![]() 08.11.2003 09:53:00 | |
Totta kyllä, noi logicit yms on ihan tarpeeksi vaikeakäyttösiä ohjelmia manuaalienkin kanssa. :I Pitää koittaa säätää vielä. Miten muuten toi midihomma saadaan toimiin? Elikkäs joystikkiportista vaan piuha koskettimiston midi-inniin (vai outtiin?) ja pitäisikö äänen sit kuulua tietokoneen kaijuttimista vaiko koskettimiston? Täytyykö tietokoneen puolella tehdä jotain midi-aktivointeja yms, entä koskettimistossa, onko siinä jotain midi-receive/send aktivointeja? | |
![]() 08.11.2003 16:07:10 | |
Huuh, koko päivän oon yrittäny saada edes jotain eloa tohon midihommaan. En tiedä mikä on mutta, ei vaan lähde toimiin oikein mikään. http://members.surfeu.fi/oiso/kuvia/midipiuha.jpg ^^ tuossa on käyttämäni piuhat? Onnistuuko se edes noilla? Koneessa sb audigy. Minkäänlaista ohjausta en ole vielä saanut koskettimistolta tehtyä. Missähän voisi olla vika? | |
![]() 08.11.2003 21:42:58 | |
http://members.surfeu.fi/oiso/kuvia/midipiuha.jpg ^^ tuossa on käyttämäni piuhat? Onnistuuko se edes noilla? Koneessa sb audigy. Minkäänlaista ohjausta en ole vielä saanut koskettimistolta tehtyä. Missähän voisi olla vika? Piuhat on okei. Säädöistä on kyse. Mitä olet yrittänyt ohjata? | |
![]() 09.11.2003 00:52:11 | |
Oletko varma, että on piuhat oikeissa paikoissa? Kokeile vaihtaa piuhojen paikkaa, jos vaikka tokenisi (olet ehkä varmaan jo kokeillutkin). Progella ei ole mitään tekemistä edistyksen kanssa. Proge on vain nimike 60-/70-luvun taiderockille. | |
![]() 09.11.2003 10:22:47 | |
Piuhat on okei. Säädöistä on kyse. Mitä olet yrittänyt ohjata? Logic audiota, jotain Native Instruments juttuja ja windowsin keyboard-ohjelmaa. Voipi olla että homma klikkaa siinä kun mulla ei ole tossa sb audigyssa peliporttiliitäntää ollenkaan vaan joku toinen (oiskohan toi ny sit firewire tjms). Peliportti on emolevyn integroidulla äänikortissa ja sen kautta olen nyt yrittänyt liittää tuota. Emon äänikortti oli ensin disabloitu biosissa ja kun kokeilin enabloida sen niin ei vieläkään toimi. Kummallista kun ohjelmat löytävät vaan Sb audigy game portin sopivaksi inputiksi ja kun toi sb audigyn game portti on mitä on niin homma ei todennäköisesti sen takia pelaa. Nooh, aikeissa on ollut lähiaikoina ostella toi sb audigy 2 platinium versio, jossa midiliitännät on suoraan koneen etupaneelissa. Jospa toi sitten viimestään sillä toimis. Oletko varma, että on piuhat oikeissa paikoissa? Kokeile vaihtaa piuhojen paikkaa, jos vaikka tokenisi (olet ehkä varmaan jo kokeillutkin). Olen kokeillut jo aika monella tavalla. :) Eli pelkästään yhellä midijohdolla ja sit tuplajohdoilla (koskettimiston out -> pc:n in, ja toisinpäin). | |
![]() 09.11.2003 10:34:24 | |
Eli piuhat menee näin: kiipparin midi-out -> pc midi in, ja pc:n midi out -> kiipparin midi-in. Ei sen monimutkaisempaa. Ja se piuha tulee tosiaan kiinni peliporttiin, eli luultavasti siis siihen sinun integroituun korttiisi. Sit kannattaa Windowsissa mennä asetuksiin (Ohjauspaneeli) ja valita sieltä käytettävät laitteet ja laittaa midi-laitteeksi se integroitu kortti ja audio-laitteeksi audigy. Pitäisi toimia. | |
![]() 09.11.2003 11:55:29 | |
Minulla on sellainen epäilys, että MIDI kyllä kulkee ihan vaivatta, mutta se MIDI-portti ei ole käytössä ohjattavassa ohjelmassa. Kolua jotain preferences- ja options- valikoita, jotta jos sieltä löytyisi apu. Progella ei ole mitään tekemistä edistyksen kanssa. Proge on vain nimike 60-/70-luvun taiderockille. | |
![]() 09.11.2003 18:33:04 | |
Eli piuhat menee näin: kiipparin midi-out -> pc midi in, ja pc:n midi out -> kiipparin midi-in. Ei sen monimutkaisempaa. Ja se piuha tulee tosiaan kiinni peliporttiin, eli luultavasti siis siihen sinun integroituun korttiisi. Sit kannattaa Windowsissa mennä asetuksiin (Ohjauspaneeli) ja valita sieltä käytettävät laitteet ja laittaa midi-laitteeksi se integroitu kortti ja audio-laitteeksi audigy. Pitäisi toimia. Kohdassa midin toistaminen - vaihtoehdot: microsoft gs wavetable sw synth, sb audigy sw synth, sb audigy synth a, sb audigy synth b, sb audigy midi port. eli ilmeisesti ei ole tietoakaan tosta integroidun peliportista! :O aika outoa | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)