Aihe: Ostanko digipianon vai keikkapianon?
1
Tupuna
13.12.2003 14:08:43
Kovasti täällä näytettiin kehuvan Roland Fp-5:sen kosketustuntumaa, mutta onko keikkapianoista muita kokemuksia? Mites Roland FP-3?

Mulla on vielä vähän hakusessa, ostanko digipianon vaiko keikkapianon. Koska saan jommankumman lahjaksi, haluaisin kunnon perusteluja sille, kumpi minun kannattaisi ostaa..

Digipianoissa ihastuin Yamahan CLP-sarjaan. Aivan mainioita vehkeitä. Ilmeisesti Yamaha taitaa olla digipianoiden puolella arvostetuin? Mites keikkapianoiden laita, jyllääkö Roland vaiko Yamaha? Ainakin Yamaha P-80:a pidin varsin tylsänä..
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
Jabbe
13.12.2003 14:29:02
Kannattaa varmaan ostaa se mistä tykkää. Noita on aika turha speksien puolesta vertailla. Jos ei tykkää tatsista ja soundeista niin ei auta vaikka olis mitä ominaisuuksia. Hyvä tatsi on tärkein, soundeja saa aina lisää vaikka jonkun modulin kautta. Osta sellanen millä on hyvä soittaa. Ei muuta kuin kauppaan kokeilemaan...
Joo?
Vemppu
13.12.2003 18:39:24
Digejähän ne on molemmat :-)

Itse ostin kotiin Yamahan CLP-150:n. Ja tyytyväinen olen ollut. Joku pitää sen kosketusta liian raskaana mutta itse olen sitä mieltä että se on vain sormien heikkoutta. Mutta piano soundit jyrää omien kaiuttimienkin kautta.

Tuota kotikonetta ostaessa viivalla olivat kaikki Rolandit, Korgit, Casiot yms. mitkä vain 2000-2500 eeron hintaan sattuivat. Ja tuli fiilis että Yamaha vie ja toiset seurailee.

Noissa oli yamahankin välillä kosketuksessa/soundeissa selkeitä eroja vaikka esitetietojen mukaan malleissa joita vertasin, olisi pitänyt olla samanlainen koskettimisto ja soundit.

Ja nyt sitten etsiskelen keikkapianoa. Yksi vaihtoehto olisi kenties P90 mutta kun en oikein tykännyt P80:täkään niin tiedä tuosta ysikympistä sitten. Stage -pianoissa Yamaha ei olekaan niin "selvä" vaihtoehto.

Mielessä on ollut käytetty Rolandin RD-150 tai 170. Onko jollakin kokemusta moisista? Täältä korvesta on vähän huono päästä noita käytettyjä vertaamaan joten käyttäjäkokemukset olis valaisevia :-|
Tupuna
14.12.2003 16:01:40
Digejähän ne on molemmat :-)

Itse ostin kotiin Yamahan CLP-150:n. Ja tyytyväinen olen ollut. Joku pitää sen kosketusta liian raskaana mutta itse olen sitä mieltä että se on vain sormien heikkoutta. Mutta piano soundit jyrää omien kaiuttimienkin kautta.

Juuh. Pidin itsekin tuosta... aion kuitenkin ehkä ostaa CLP-120:n ihan sen takia, etten tarvitse kaikkia niitä 150:n ominaisuuksia krumeluureineen, ja 150 ja 120 tuntuivat soitettuina ihan samalta. Ja hyvät soundit oli molemmissa, ja se tuntu oli tosi hieno. Ja mitä tuohon raskauteen tulee, niin kyllä pitkän linjan pianonsoittajat enemmän arvostavat raskaita koskettimia (tyyliin flyygeli) kuin sellasia lölleröitä...

Tuota kotikonetta ostaessa viivalla olivat kaikki Rolandit, Korgit, Casiot yms. mitkä vain 2000-2500 eeron hintaan sattuivat. Ja tuli fiilis että Yamaha vie ja toiset seurailee.

Yamahalla on ilmeisesti digipianoissa 90 prosentin markkinaosuus.

Noissa oli yamahankin välillä kosketuksessa/soundeissa selkeitä eroja vaikka esitetietojen mukaan malleissa joita vertasin, olisi pitänyt olla samanlainen koskettimisto ja soundit.

Tää on jännää. Mä kokeilin kaikkia clavinovia, ja en huomannut mitään selkeitä eroja tuntuman ja soundien suhteen. Samalta tuntuivat.

Kerron sitten teille, mihin päädyin. Taistelen vielä itseni kanssa, ostanko Yamahan stagepianon P-120 vaiko ton Yamahan clavinovan CLP-120. Kauhee probleema mulla.
ROCK OUT WITH YOUR COCK OUT!
Fuzzy Boner
14.12.2003 16:05:26
Ja mitä tuohon raskauteen tulee, niin kyllä pitkän linjan pianonsoittajat enemmän arvostavat raskaita koskettimia (tyyliin flyygeli) kuin sellasia lölleröitä...

Näin on. Itseasiassa flyygelillä on paljon helpompaa soittaa tiettyjä juttuja taimillisesti ja muutenkin.. Juoksutukset yms myös luontevampia.. Ainakin mulle.
Hitsari on rakojen herra
baron
14.12.2003 16:05:39 (muokattu 14.12.2003 16:06:15)

Mä ostin keikkasoittimeksi Yamaha P-90.
Pääasiallisin syy: kevein.
"Baron spelar hällre än bra"
noir
16.12.2003 18:16:41
Kerron sitten teille, mihin päädyin. Taistelen vielä itseni kanssa, ostanko Yamahan stagepianon P-120 vaiko ton Yamahan clavinovan CLP-120. Kauhee probleema mulla.

Itseltä löytyy P-120, ihan kelpo peli. CLP-120 onkin sitten tuntemattomampi, vaikka sitäkin joskus olen varmaan kokeillut.

Tuon P-120 -laitteen manuaali löytyy netistä. Sisältää tietoa ominaisuuksista, mikäli kiinnostaa ostopäätöstä tehdessäsi. Varmaan Clavinovastakin on vastaava.

http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/emi/english/synth/P120E1.pdf (koko n. 1,6 megaa)
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
pooki
16.12.2003 21:09:30
Kovasti täällä näytettiin kehuvan Roland Fp-5:sen kosketustuntumaa, mutta onko keikkapianoista muita kokemuksia? Mites Roland FP-3?

Mulla on FP-3 ja pidän sen koskettimistosta (lienee ainakin astetta parempi kuin RD-150). Piano ja sähköpianosoundit ovat jees, uruillakin tekee jotain jos efektoit ne muilla vermeillä, mutta muut soundit ovat sellaista täytekamaa.
Mielestäni koskettimien vastus on aika lähellä oikeaa pianoa.(Näissä lienee jonkinlainen vasarakoneisto), Mutta eihän näillä keikkavehkeillä mitään oikean pianon soittotatsia saa...
Efekteistä vielä että laitteen oma reverb ja chorus ovat vallan riittäviä pianosoundeihin.
baron
16.12.2003 21:13:14

Itseltä löytyy P-120, ihan kelpo peli. CLP-120 onkin sitten tuntemattomampi, vaikka sitäkin joskus olen varmaan kokeillut.)

Mä oon ymmärtänyt (täysin mahdollista, että väärin), että P-90 ja P-120 ero on se, että P-90 ei omaa mitään omaa äänentoistoa eli varsinainen keikkasoitin, kun taas P-120:ssä on omat vahvistimet ja kaiuttimet.

Jos olen väärässä, korjatkaa nopeasti!
BaariMikko
16.12.2003 21:13:50

Taistelen vielä itseni kanssa, ostanko Yamahan stagepianon P-120 vaiko ton Yamahan clavinovan CLP-120. Kauhee probleema mulla.

Ota stagepiano...
Korkeampien voimien väliintuloa odotellessa asioita voi ajaa myös itse.
Kaljakorin virittämisen kanssa pitää olla huolellinen. Kaljakori viritetään A:han. Jos viritystouhu menee liian pitkälle, ollaan jo AA:ssa.
baron
16.12.2003 21:15:45

Mielestäni koskettimien vastus on aika lähellä oikeaa pianoa.(Näissä lienee jonkinlainen vasarakoneisto), Mutta eihän näillä keikkavehkeillä mitään oikean pianon soittotatsia saa...

Mulla on akustinen Blühtner ja akustinen Yamaha ja mun mielestä mun P-90 tatsi on flyygelimäisempi kuin kummankaan akustisen.
noir
17.12.2003 11:19:42 (muokattu 17.12.2003 11:21:39)
Mä oon ymmärtänyt (täysin mahdollista, että väärin), että P-90 ja P-120 ero on se, että P-90 ei omaa mitään omaa äänentoistoa eli varsinainen keikkasoitin, kun taas P-120:ssä on omat vahvistimet ja kaiuttimet.

Jos olen väärässä, korjatkaa nopeasti!

Ainakaan suurta eroa ei ole. P-90:n myyntihän lopetettiin, koska ero P-120:aan ei ollut niin suuri, että hintaero olisi ollut järkevä maksaa. Tuon P-90:n saanti onkin tällä hetkellä nollaa.

EDIT: Itsekin kallistuisin noista Tupunan vaihtoehdoista stage-versioon. Saa sitä sentään roudattua kätevämmin.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
KB
17.12.2003 13:27:37
Mulla on vielä vähän hakusessa, ostanko digipianon vaiko keikkapianon. Koska saan jommankumman lahjaksi, haluaisin kunnon perusteluja sille, kumpi minun kannattaisi ostaa..

Jabben kanssa samoilla linjoilla - soittotuntuma ratkaisee paljon. Ja tietysti se pianosoundi, muita soundeja myydään purkeissa.

Yks vertailuperuste tuli eittämättä mieleen - keikalle vai kotiin?
Difficile est satiram non scribere - Arvaa mikä™?
Notefix
17.12.2003 13:55:41

Yks vertailuperuste tuli eittämättä mieleen - keikalle vai kotiin?

Joo, tuo on aikas tärkeä...varsinkin kun jotkut kaikkapianot on aika rumia ja ehkä vähän epäkäytännöllisiä kotona.

Muuten kans koobeen ja jabben kanssa samaa mieltä. Noi pitää aina itse testata, koska maut ovat niin erilaisia.
BaariMikko
17.12.2003 14:29:08 (muokattu 17.12.2003 14:30:53)

varsinkin kun jotkut kaikkapianot on aika rumia ja ehkä vähän epäkäytännöllisiä kotona.

No en mä nyt tiedä, onko ne sen epäkäytännöllisempiä kuin isot digipianotkaan. Varsinkin jos on sellainen malli, missä on sisäänrakennettu äänentoisto. Mulla on tuo S80 joka ulkoisesti on aika samanlainen kuin digipianot, ja hyvin se tuohon yhteen nurkkaan sopeutuu. Eikä se nyt niin rumakaan...sitä paitsi huonekalut ostetaan Ikeasta eikä musakaupasta.

Eli siis mun mielestä keikkapiano sopii hyvin sekä kotiin että keikalle, kun taas ison digipianon roudaaminen kotoa keikalle on vähän konstikkaampaa. Mutta soittotatsi ja yleinen käyttömukavuus lienevät kaiken a ja o, eli kauppaan, mars kokeilemaan.
Korkeampien voimien väliintuloa odotellessa asioita voi ajaa myös itse.
Kaljakorin virittämisen kanssa pitää olla huolellinen. Kaljakori viritetään A:han. Jos viritystouhu menee liian pitkälle, ollaan jo AA:ssa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)